Έρευνα Reporters United – «Εφ.Συν.»: Τα τρένα σε ράγες υψηλού κινδύνου

Εσωτερικά έγγραφα και φωτογραφίες που έρχονται για πρώτη φορά στο φως από την ΕφΣυν και το Reporters United τεκμηριώνουν ότι υπάρχουν 10.689 ρηγματωμένοι στρωτήρες (τραβέρσες από μπετόν πάνω στις οποίες πατούν οι ράγες) στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός.

Το πρόβλημα εντοπίστηκε το 2019 και διαρκώς επιδεινώνεται ενώ τα τρένα συνεχίζουν να κινούνται με 140 χλμ/ώρα.

Η πλειοψηφία των προβληματικών στρωτήρων προέρχονται από παρτίδες που προμήθευσε η εταιρεία ΣΤΡΩΤΗΡΕΣ ΑΕΒΕ, θυγατρική της ΤΕΡΝΑ. Η ΤΕΡΝΑ, μάλιστα, αναγνωρίζει το πρόβλημα.

dd.png

(το πρωτοσέλιδο της «Εφημερίδα των Συντακτών, Δευτέρα 31/7/23)

«Δεν κοιμάμαι το βράδυ», λέει χαρακτηριστικά στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ που γνωρίζει το θέμα. Οι περισσότεροι ρηγματωμένοι στρωτήρες δεν είναι ακόμα επικίνδυνοι για την κυκλοφορία, αλλά τουλάχιστον 1.000 εξ αυτών απαιτούν άμεση αντικατάσταση – και όσο το πρόβλημα κρύβεται κάτω από το χαλί, τόσο γιγαντώνεται. Ο αριθμός 1.000 αποτελεί εκτίμηση στελέχους και μπορεί να αλλάξει όταν τελειώσει η διαδικασία αξιολόγησης της σοβαρότητας των ρωγμών.

Τρία έγγραφα, από τρεις διαφορετικές χρονιές (2019, 2021, 2023) και από τρεις διαφορετικούς φορείς με αρμοδιότητα στο ζήτημα (ΟΣΕ, Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ) τεκμηριώνουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο το πρόβλημα, το οποίο παραμένει τελείως άγνωστο όχι μόνο στους επιβάτες και τους εργαζομένους του σιδηροδρομου, αλλά και στην αρχή που έχει την αρμοδιότητα της ασφάλειας, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). «Είναι η πρώτη φορά που το ακούω», λέει στο Reporters United η επικεφαλής της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου. «Δεν ξέρω αν έχει ενημερωθεί το υπουργείο Μεταφορών, εμείς πάντως δεν γνωρίζουμε τίποτα».

ddd.png

(σε έγγραφο του ΟΣΕ, το οποίο φέρνει μεταξύ άλλων στο φως η δημοσιογραφική έρευνα, ο Γενικός Διευθυντής Δικτύου ζητάει από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ να προβεί σε ενέργειες «αντικατάστασης το ταχύτερο δυνατόν των προβληματικών στρωτήρων»)

Πέρασαν τέσσερα χρόνια στη διάρκεια των οποίων η ΕΡΓΟΣΕ απλώς παρακολουθούσε το πρόβλημα να μεγαλώνει. Κανείς από όσους μίλησαν στο Reporters United στη διάρκεια της έρευνας δεν ήταν σε θέση να δώσει κάποια εξήγηση για την επικίνδυνη ολιγωρία της ΕΡΓΟΣΕ.

Πηγές στην ΕΡΓΟΣΕ εξηγούν στο Reporters United πως αν εμφανιστούν σοβαρές ρηγματώσεις σε πολλούς στρωτήρες στη σειρά (κάτι που δεν συμβαίνει αυτή τη στιγμή), υπάρχει κίνδυνος να αλλάξει το πλάτος της γραμμής, το οποίο πρέπει να είναι ακριβώς ένα μέτρο και 435 χιλιοστά. «Εμείς έχουμε ρηγματωμένους και όχι σπασμένους στρωτήρες στη σειρά. Εάν οι ρηγματώσεις είναι μεγάλες, κάτι που δεν υπάρχει στη δική μας περίπτωση, προς το παρόν, τότε είναι δυνατόν να αυξηθεί το εύρος και να γίνει η γραμμή επισφαλής», αναφέρουν.

Ο κίνδυνος εκτροχιασμού αυξάνεται όσο αυξάνονται οι ταχύτητες, γι’ αυτό μία από τις άμεσες λύσεις που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν θα ήταν οι χαμηλότερες ταχύτητες (βραδυπορίες) στα προβληματικά σημεία – κάτι που όμως δεν έχει εφαρμοστεί ως τώρα.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί