ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σκιές στις δημόσιες συμβάσεις της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου

Τις σκιές που παρουσιάζονται σε δημόσιες συμβάσεις της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου, αναδεικνύει με Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με τη συνυπογραφή του Τομεάρχη Ενέργειας & Περιβάλλοντος Σωκράτη Φάμελλου και 15 ακόμη Βουλευτών.

Όπως επισημαίνεται στην Ερώτηση, η Δ.Ε.Δ.Α. Α.Ε. οφείλει να εφαρμόζει τα προβλεπόμενα στο ν.4412 σχετικά με τις διαδικασίες συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών. Σύμφωνα όμως με δημοσιεύματα στο τύπο, όπου γίνεται αναφορά σε συγκεκριμένα παραδείγματα (Documento 07.12.2021 και Εφημερίδα των Συντακτών 09.12.2021), η Δ.Ε.Δ.Α. παρουσιάζεται να παραβιάζει τη νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις και τους δημόσιους διαγωνισμούς.

Οι Βουλευτές περιγράφουν αναλυτικά τα παραδείγματα αυτά ζητώντας εξηγήσεις από τον υπεύθυνο Υπουργό και συγκεκριμένα:

1. Πως τεκμηριώνεται η απόφαση της Δ.Ε.Δ.Α. να αναθέσει τμήμα του «επίδικου» διαγωνισμού με αριθμ.13/2021 στην εταιρεία Ergocert και ενώ ήταν σε ισχύ η απόφαση της Α.Ε.Π.Π. που έκρινε την προσφορά της απορριπτέα και την τεχνική καταλληλόλητα του άλλου υποψήφιου αναδόχου;

2. Για ποιο λόγο προχώρησε το Νοέμβριο του 2021 η Δ.Ε.Δ.Α. σε επανεξέταση των ήδη ελεγμένων δικαιολογητικών και για τις δύο εταιρείες αφού η απόφαση της Α.Ε.Π.Π. ήταν εκτελεστή κατά το μέρος που αφορούσε τη προσφορά και βαθμολόγηση της Ergocert;

3. Σκοπεύετε να διενεργήσετε έλεγχο για διαπίστωση πλημμελειών κατά την εξέταση δικαιολογητικών  και την σύναψη συμβάσεων από πλευράς Δ.Ε.Δ.Α.;

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Θέμα: «Σκιές στις δημόσιες συμβάσεις της Δ.Ε.Δ.Α.».

Η Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου Μονοπρόσωπη Α.Ε. (Δ.Ε.Δ.Α. Α.Ε.) συστάθηκε το 2017 και είναι θυγατρική της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (Δ.Ε.Π.Α.). Η Δ.Ε.Δ.Α. κατέχει, αναπτύσσει, λειτουργεί και συντηρεί τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου στην Περιφέρεια της Ελλάδας με στόχο την εξασφάλιση της οικονομικής, αξιόπιστης, ασφαλούς και αδιάλειπτης ενεργειακής παροχής. Ως δημόσια επιχείρηση αναφορικά με τις διαδικασίες συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών οφείλει να εφαρμόζει τα προβλεπόμενα στο ν.4412 (Α 147/ 08.08.2016). Εντούτοις, από δημοσιεύματα στο τύπο: «Documento» κατά την 07.12.2021 και «Η Εφημερίδα των Συντακτών» κατά την  09.12.2021, η Δ.Ε.Δ.Α. παρουσιάζεται να παραβιάζει τη νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις και τους δημόσιους διαγωνισμούς.

Πιο συγκεκριμένα, η Δ.Ε.Δ.Α. στις 11 Φεβρουαρίου 2021 εξέδωσε διακήρυξη για τον υπ’αριθμ.13/2021 διαγωνισμό με ανοικτή διαδικασία για τη σύναψη ηλεκτρονικών δημόσιων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών επιθεώρησης και πιστοποίησης έργου και υλικών για την πράξη «ανάπτυξη δικτύων διανομής φυσικού αερίου μέσης και χαμηλής πίεσης στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης». Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 1.226.093,40€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24 % (προϋπολογισμός χωρίς ΦΠΑ: € 988.785,00 και ΦΠΑ : € 237.308,40) και ως κριτήριο ανάθεσης επιλέχθηκε η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής. Στον εν λόγω διαγωνισμό δύο εταιρείες πληρούσαν τα κριτήρια πληρότητας δικαιολογητικών συμμετοχής η Swiss Approval και η Ergocert Hellas. Στην τεχνική αξιολόγηση των προσφορών των δύο εταιρειών η μεν Ergocert πήρε 118 βαθμούς, η δε Swiss 112 και η βαθμολόγηση αυτή ενεκρίθη από το Διευθύνοντα Σύμβουλο της Δ.Ε.Δ.Α. με την υπ’αριθμ.Πρωτ.5237/12.05.2021 απόφασή του. Σημειώνεται ότι οι προσφέροντες οφείλουν να υποβάλλουν στο πλαίσιο ανάθεσης σύμβασης υπηρεσίας, τεχνική προσφορά βάσει ιδιοτήτων, προσόντων και πόρων που διαθέτουν και δη, κατά το χρόνο της προσφοράς σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρ.104 του ν.4412/2016. Κατά της απόφασης  του Διευθύνοντος Συμβούλου ασκήθηκε από τη Swiss Approval προδικαστική προσφυγή ενώπιον της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (Α.Ε.Π.Π.) με την οποία ζητήθηκε η ακύρωσή της. Η Α.Ε.Π.Π. με την υπ’αριθμ.1237/2021 απόφασή της έκρινε μία σειρά κριτηρίων που βαθμολογήθηκαν και κατά το μέρος που αφορούν την Ergocert ως παράνομα και ως εκ τούτου έκρινε την προσφορά της ως απορριπτέα. Επιπλέον, ακύρωσε τη με αριθμ. 5237/12.05.2021 απόφαση κατά το μέρος που έκρινε αποδεκτή την προσφορά της Ergocert, της απένειμε την οικεία αποδεκτή βαθμολογία της, και την υπερβαθμολόγησε έναντι της Swiss Approval. Η Ergocert παρότι άσκησε αίτηση αναστολής της απόφασης της Α.Ε.Π.Π. ενώπιον στου ΣΤΕ εντούτοις, η αρμόδια επιτροπή αναστολών την απέρριψε. Επί της ουσίας το ΣΤΕ έκρινε ότι η απόφαση της Α.Ε.Π.Π. στηρίζεται σε ορθή ερμηνεία της διακηρύξεως και φέρει περαιτέρω νόμιμη αιτιολογία ανταποκρινόμενη στα στοιχεία του φακέλου. 

Από τα ανωτέρω και ενώ θα περιμέναμε η διοίκηση της Δ.Ε.Δ.Α. να συμμορφωθεί με την απόφαση της Α.Ε.Π.Π., η οποία εν προκειμένω κρίθηκε και από το Σ.Τ.Ε., και συνακόλουθα να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες που θα οδηγούσαν, λογικά, στην κατακύρωση του διαγωνισμού με αριθμ.13/2021 στην εταιρεία Swiss Approval, φαίνεται να λειτουργεί  σε επίπεδα «προτιμησιακού καθεστώτος», να ροκανίζει το χρόνο αλλά και τον προϋπολογισμό του προκηρυσσόμενου  διαγωνισμού. Έτσι, προχώρησε σε ανάθεση τμήματος του εν εκκρεμοδικία 13/2021 διαγωνισμού, ποσού ύψους 59.250€, στην Ergocert, της οποίας η τεχνική προσφορά κρίθηκε από την Α.Ε.Π.Π. και επιπλέον, απέστειλε πρόσκληση στις 05.10.2021 σε αμφότερες τις εταιρείες προκειμένου να υποβάλουν οικονομική προσφορά πάλι για τμήμα του ιδίου διαγωνισμού. Επίσης, προφασιζόμενη τη συμμόρφωση με την απόφαση της Α.Ε.Π.Π. η Επιτροπή Αποσφράγισης και Αξιολόγησης Διαγωνισμού της Δ.Ε.Δ.Α. προχώρησε στις αρχές Νοεμβρίου του 2021 σε επανεξέταση των ήδη ελεγμένων δικαιολογητικών συμμετοχής των υποψηφίων στο διαγωνισμό και εισηγήθηκε τον αποκλεισμό και των δύο εταιρειών και τη ματαίωση του διαγωνισμού. Την εν λόγω εισήγηση έκανε δεκτή ο ΔΣ της ΔΕΔΑ.  

Με δεδομένα τα ανωτέρω ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός: 

  1. Πως τεκμηριώνεται η απόφαση της Δ.Ε.Δ.Α. να αναθέσει τμήμα του «επίδικου» διαγωνισμού με αριθμ.13/2021 στην εταιρεία Ergocert και ενώ ήταν σε ισχύ η απόφαση της Α.Ε.Π.Π. που έκρινε την προσφορά της απορριπτέα και την τεχνική καταλληλόλητα του άλλου υποψήφιου αναδόχου;
  2. Για ποιο λόγο προχώρησε το Νοέμβριο του 2021 η Δ.Ε.Δ.Α. σε επανεξέταση των ήδη ελεγμένων δικαιολογητικών και για τις δύο εταιρείες αφού η απόφαση της Α.Ε.Π.Π. ήταν εκτελεστή κατά το μέρος που αφορούσε τη προσφορά και βαθμολόγηση της Ergocert;
  3. Σκοπεύετε να διενεργήσετε έλεγχο για διαπίστωση πλημμελειών κατά την εξέταση δικαιολογητικών  και την σύναψη συμβάσεων από πλευράς Δ.Ε.Δ.Α.;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Σωκράτης Φάμελλος

Βαρδάκης Σωκράτης

Γκιόλας Γιάννης

Δραγασάκης Γιάννης

Ηγουμενίδης Νίκος

Θραψανιώτης Μανόλης

Μάλαμα Κυριακή

Μάρκου Κώστας

Μπουρνούς Γιάννης

Πέρκα Πέτη

Πούλου Γιώτα

Ραγκούσης Γιάννης

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Χαρίτου Δημήτρης

Χατζηγιαννάκης Μίλτος

Χρηστίδου Ραλλία

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί