Ελεγκτικό Συνέδριο με αφορμή τον δήμο Χερσονήσου: Παράνομη η εκχώρηση αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ σε ιδιώτες

Οριστικό τέλος βάζει η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην απόπειρα της κυβέρνησης Μητσοτάκη για ιδιωτικοποιήσεις των νευραλγικών υπηρεσιών των ΟΤΑ μέσω των αναπτυξιακών οργανισμών. Πρόκειται για απόφαση – κόλαφο από το Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο, που έρχεται σε συνέχεια άλλων δυο αποφάσεων και αφορά την προσπάθεια του Δήμου Χερσονήσου να θέσει σε εφαρμογή την προγραμματική σύμβαση με τον αναπτυξιακό οργανισμό «ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε.» ύψους 980.160 ευρώ για παροχή υπηρεσιών υποστήριξης της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου με ιδιώτες λογιστές. 

Δείτε: Με «ενοικιασμένο» προσωπικό σκοπεύει να στελεχώσει την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Χερσονήσου η δημοτική αρχή Σέγκου

Ανατράπηκαν τα σχέδια του Δήμου Χερσονήσου για την απόφαση “ενοικίασης” προσωπικού

Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Ηρακλείου: Αντιμετώπιση υποστελέχωσης ή ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών στον Δήμο Χερσονήσου;

Όπως μεταδίδουν τόσο η “Αυγή” όσο και το aftodioikisi.gr την συγκεκριμένη Προγραμματική Σύμβαση, ο Δήμος είχε επιχειρήσει να αναθέσει το σύνολο των Οικονομικών Υπηρεσιών του στον Αναπτυξιακό Οργανισμό, επικαλούμενος έλλειψη προσωπικού. Κατά της ως άνω Προγραμματικής Σύμβασης η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. είχε παρέμβει, κατ’ αρχήν ενώπιον της Επιτρόπου, υποβάλλοντας υπόμνημα και εν συνεχεία ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ζητώντας να κριθεί, ότι είναι αντίθετη προς το Σύνταγμα, η ανάθεση σε Αναπτυξιακές Εταιρίες του συνόλου των υπηρεσιών του Δήμου.

Με την υπ’ αριθμ.: 179/2022 Απόφαση της Μείζονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες και στην οποία για λογαριασμό της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. παρέστη η Νομική μας Σύμβουλος κα Μαρία-Μαγδαληνή Τσίπρα, κρίθηκε:

«33. Το Δικαστήριο θεωρεί, ότι ο όρος «υποστήριξη» που καθορίζει την εμβέλεια του συμβατικού αντικειμένου, που δύνανται να αναλάβουν οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί μέσω προγραμματικής σύμβασης, πρέπει να ερμηνευτεί, αφενός σύμφωνα με το άρθρο 103 του Συντάγματος με το οποίο καθιερώνεται ο κανόνας της στελέχωσης των υπηρεσιών του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των ΝΠΔΔ, με μόνιμους υπαλλήλους προκειμένου να καλυφθούν οι πάγιες και διαρκείς ανάγκες τους και αφετέρου σύμφωνα με το συνολικό πλέγμα των διατάξεων, που ρυθμίζουν γενικά το αντικείμενο των προγραμματικών συμβάσεων. Το αντικείμενο δε αυτό συνίσταται προεχόντων (βλ. άρθρο 2 του Ν.4674/2020 σκ.25) στην παροχή εξειδικευμένης τεχνικής, συμβουλευτικής ή επιστημονικής συνδρομής για την επίτευξη σκοπών συνδεόμενων των με την αναπτυξιακή πολιτική των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, την ωρίμανση και εκτέλεση έργων υποδομής, την υλοποίηση δράσεων και έργων, που εντάσσονται στους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης της Ατζέντας 2030 του ΟΗΕ, την εκτέλεση έργων και την παροχή υπηρεσιών ψηφιακής σύγκλισης, την προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης.

Και ναι μεν είναι πλέον δυνατή η μέσω προγραμματικής σύμβασης «υποστήριξη» των ΟΤΑ στην άσκηση αυτοδιοικητικών αρμοδιοτήτων, όμως τούτο τίθεται υπό την προϋπόθεση, ότι η «υποστήριξη» διατηρεί τον επικουρικό χαρακτήρα της, αφορά κάλυψη αναγκών ποσοτικά και ποιοτικά περιορισμένων, τις οποίες αδυνατεί να καλύψει ο Δήμος και δεν εξικνείται μέχρι του σημείου, από όπου θα ηγείροντο κατά τα ανωτέρω ζητήματα συνταγματικότητας, της καθολικής συνδρομής και της κατ’ ουσία υποκατάστασης τόσο του προσωπικού όσο και των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών του Δήμου από προσωπικό που διατίθεται από τον αντισυμβαλλόμενο Αναπτυξιακό Οργανισμό. Σε αντίθετη περίπτωση, ο Αναπτυξιακός Οργανισμός, που καλείται στο πλαίσιο μίας προγραμματικής σύμβασης να συνδράμει καθολικά μία υπηρεσία του Δήμου με αδυναμία λειτουργίας δεν περιορίζεται σε υποστηρικτικό ρόλο, αλλά την υποκαθιστά (βλ. Ελ Συν Τμ. VI 894/2018).

34. Ενόψει των ανωτέρω, το Δικαστήριο κρίνει, ότι στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης, ο ρόλος, που δύναται νομίμως να ανατεθεί σε Αναπτυξιακό Οργανισμό είναι επικουρικός της λειτουργίας του αντισυμβαλλόμενου Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προεχόντως δε συνίσταται στην παροχή εξειδικευμένης τεχνικής, συμβουλευτικής και επιστημονικής υποστήριξης για την κάλυψη αναγκών παροδικών και ποσοτικά περιορισμένων τις οποίες σύμφωνα με ειδική αιτιολογία, αδυνατεί να καλύψει ο ίδιος ο Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης (πρβλ. ΕλΣυν Τμ.Μειζ.-Επτ. Συνθ. 1353, 1355/2018.

Επομένως δεν είναι νόμιμη προγραμματική σύμβαση αντικείμενο της οποίας είναι η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης υπηρεσιών του Δήμου δια της έμμεσης πρόσληψης προσωπικού, που θα ασκεί τα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων κατά καταστρατήγηση του απορρέοντος από το Σύνταγμα κανόνα στελέχωσης των υπηρεσιών του Δήμου με μονίμους υπαλλήλους και του, σε συμφωνία με αυτόν, θεσπισθέντος συστήματος πρόσληψης υπαλλήλων, αφού στην πραγματικότητα οι συμβάσεις αυτές υποκρύπτουν πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων».
Με την απόφαση αυτή, μπαίνει πλέον ένας ισχυρός φραγμός σε όλες τις επιχειρούμενες από Δήμους αναθέσεις σε Αναπτυξιακούς Οργανισμούς, αντικειμένων, που ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στην αρμοδιότητα των Δήμων, οι οποίοι και οφείλουν να προχωρούν σε κάλυψη των αναγκών τους μέσω προσλήψεων μονίμου προσωπικού. Επιπλέον, αποσαφηνίζεται οριστικά και με βάση την δεσμευτική κρίση του Ανώτατου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου, ο ρόλος των «Αναπτυξιακών Οργανισμών», που είναι η παροχή εξειδικευμένης τεχνικής, συμβουλευτικής ή επιστημονικής συνδρομής και όχι η υποκατάσταση των υπηρεσιών των Δήμων στις αυτοδιοικητικές τους αρμοδιότητες.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.
Μπορεί να είναι εικόνα κείμενο

Με ανακοίνωση της, η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. χαιρετίζει την σπουδαία αυτή απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και υπογραμμίζει για μία ακόμα φορά την σημασία του προληπτικού και κατασταλτικού ελέγχου των δαπανών των Δήμων για την τήρηση της νομιμότητας και δηλώνει την αμετακίνητη απόφαση της να προστατεύσει με κάθε τρόπο τον Δημόσιο και Κοινωνικό χαρακτήρα των υπηρεσιών των Ο.Τ.Α., που πρέπει να στελεχώνονται από μόνιμους Δημοσίους Υπαλλήλους και να λειτουργούν υπέρ των δημοτών αλλά και των πολιτών εν γένει.

Συνεχίζουμε τον αγώνα μας σε όλα τα επίπεδα απέναντι σε όλους εκείνους, που επιχειρούν με κάθε τρόπο να μεταβάλλουν τον Δημόσιο και καθολικό χαρακτήρα των υπηρεσιών των Δήμων εις βάρος των συναδέλφων μας αλλά και των δημοτών.

Ο ΣΥΡΙΖΑ προειδοποιεί για κίνδυνο καταδίκης από την Ε.Ε.

Η απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου συνιστά το οριστικό τέλος κάθε απόπειρας της κυβέρνησης Μητσοτάκη να εισέλθουν οι ιδιώτες στον σκληρό πυρήνα των νευραλγικών υπηρεσιών των ΟΤΑ. Για το ζήτημα έχουν προηγηθεί κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις από τον ΣΥΡΙΖΑ καθώς η σύναψη παράτυπων προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ των αναπτυξιακών οργανισμών και των Δήμων συνιστά «συστηματική καταστρατήγηση του ευρωπαϊκού δικαίου των δημοσίων συμβάσεων με σκοπό την δημιουργία μηχανισμών διασπάθισης δημοσίου χρήματος μέσω των αναπτυξιακών οργανισμών των ΟΤΑ». 

Ο ΣΥΡΙΖΑ, μάλιστα, έχει προειδοποιήσει πολλάκις την κυβέρνηση Μητσοτάκη ότι είναι «ορατός ο κίνδυνος να καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παραβίαση του Ενωσιακού Δικαίου!». Σχετική ερώτηση έχει κατατεθεί από τον ΣΥΡΙΖΑ ήδη από το Νοέμβριο του 2021 προς την ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών, αλλά ούτε ο υπουργός Μάκης Βορίδης, ούτε ο αναπληρωτής του Στέλιος Πέτσας έχουν προσέλθει στην Βουλή να δώσουν τις απαιτούμενες εξηγήσεις επί της εφαρμογής του νόμου περί αναπτυξιακών οργανισμών του τέως υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου.

Ο Μ. Διαμαντάκης

Σε ανάρτησή του στο facebook ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Χερσονήσου «Δύναμη Δημιουργίας», Μανόλης Διαμαντάκης, αναφέρει:

Το τέλος (???) της προσπάθειας ‘ενοικίασης’ προσωπικού από τον Δήμο Χερσονήσου μέσω της ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε. και της υποκατάστασης των υπηρεσιών του.

🖍 Υπενθυμίζω ότι η Δημοτική Αρχή Χερσονήσου τώρα και 2 χρόνια προσπαθεί να αντιμετωπίσει υπαρκτά προβλήματα στη στελέχωση της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου μέσω ανορθόδοξων τρόπων εκχώρησης αρμοδιοτήτων στην ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε. και της ενοικίασης προσωπικού από αυτήν.

🖍 Τη σχετική προγραμματική Σύμβαση δεν ενέκρινε η τοπική Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εναντίον της οποίας προσέφυγε ο Δήμος. Το αρμόδιο 7ο τμήμα του Ελεγκτικού και πάλι έκρινε την προσπάθεια αυτή μη νόμιμη. Η Δημοτική Αρχή επέμεινε και προσέφυγε και στην ολομέλεια του ανώτατου Δικαστηρίου.

❗❗ Τελικά, η ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε οριστικά ότι η προγραμματική σύμβαση του Δήμου Χερσονήσου με την ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε είναι μη νόμιμη, δηλαδή είναι ΠΑΡΑΝΟΜΗ, αφού μεταξύ άλλων: – Αντικείμενό της είναι η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης υπηρεσιών του δήμου δια της έμμεσης πρόσληψης προσωπικού … κατά καταστρατήγηση του απορρέοντος από το σύνταγμα κανόνα στελέχωσης – Το εύρος των αρμοδιοτήτων που θα ασκηθούν αφορούν νευραλγικές υπηρεσίες της τοπικής διακυβέρνησης.

✅ Σύμφωνα με το επίσημο κείμενο της απόφασης, «το δικαστήριο άγεται στην κρίση ότι η επίδικη προγραμματική σύμβαση είναι μη νόμιμη καθόσον η ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε. αναλαμβάνει όχι να συνδράμει επικουρικά μέσω της παροχής ειδικής τεχνικής, συμβουλευτικής και επιστημονικής υποστήριξης την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Χερσονήσου, αλλά στην πραγματικότητα να την υποκαταστήσει ως προς τη διενέργεια δράσεων …. μέσω διάθεσης προσωπικού … κατά καταστρατήγηση του άρθρου 103 του Συντάγματος»

Εξακολουθώ να έχω την απορία:

🔍 Γιατί το θέμα της συνταγματικότητας τέτοιου είδους συμβάσεων έπρεπε πανελλήνια να λυθεί στην πλάτη του Δήμου Χερσονήσου και στην αδράνεια της λειτουργίας βασικών υπηρεσιών του για χρόνια;

🔍 Γιατί την υποτιθέμενη, όπως κάποιοι αφελώς κατά τη γνώμη μου ισχυρίζονται, κόντρα Βορίδη Θεοδωρικάκου (νυν και πρώην υπουργός Εσωτερικών) για τους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς έπρεπε να την πληρώσουν οι δημότες Χερσονήσου;

🔍 Και τώρα, τι; Θα επιμείνουμε κι άλλο στις επιζήμιες για τον τόπο αλλά ωφέλιμες για το ρουσφέτι και την εξυπηρέτηση ημετέρων, τακτικές;

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί