Στ. Αραχωβίτης: Απόδειξη σκανδάλου στα αρδευτικά έργα μέσω ΣΔΙΤ από τις απαντήσεις των υπουργείων

“Σκανδαλώδες το κόστος των αρδευτικών στο Ταμείο Ανάκαμψης”

Η πλήρης σύγχυση και ασυνέπεια αποτυπώνεται στις αντικρουόμενες  απαντήσεις που δόθηκαν από δυο Υπουργεία στην υπ. Αρ. 1830-70/13-12-2021 Ερώτηση & ΑΚΕ που κατατέθηκε από 37 Βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στις 13 Δεκεμβρίου 2021 με θέμα το Σκανδαλώδες κόστος των αρδευτικών στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Αρχικά τίθεται ένα ουσιαστικό θεσμικό ζήτημα:  απαντούν δυο Γενικοί Γραμματείς και  οι αρμόδιοι Υπουργοί, στους οποίους και απευθύνεται η Ερώτηση, απλώς διαβιβάζουν! Σύμφωνα με την απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που έχει την αρμοδιότητα για τα ΣΔΙΤ, μόνο δύο έργα (Μιναγιώτικο και Ταυρωπός) από τα προτεινόμενα έχουν αξιολογηθεί και έχουν ενταχθεί στον κατάλογο Προτεινόμενων Συμπράξεων όπως προβλέπεται στο ν. 3389/2005 και περιλαμβάνουν αξιολόγηση οικονομικής αποδοτικότητας (valueformoneyanalysis).  Αντίθετα, στην απάντηση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,ο ΓΓ παρουσιάζει ως τετελεσμένη την αξιολόγηση της ανάλυσης οικονομικής αποδοτικότητας για όλα τα εξαγγελθέντα έργα. Κάποιο από τα δυο υπουργεία δεν λέει την αλήθεια για την αξιολόγηση και ένταξη των έργων.

Στο πολύ σοβαρό ερώτημα που θέσαμε, δηλαδή το αν θα πληρώσουν τον λογαριασμό οι αγρότες της χώρας μας ή όχι, και εκεί έχουμε διαφορετικές προσεγγίσεις. Κατά τον ΓΓ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων  ακόμη “εξετάζεται να υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ”,  ενώ από πλευράς του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  υφίσταται πληθώρα κατηγορηματικών διαβεβαιώσεων ότι οι αγρότες δεν θα επιβαρυνθούν. Σαν να μην έφταναν οι χαοτικές απαντήσεις που οδηγούν σε περαιτέρω  σύγχυση,  στην απάντηση του ΓΓ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων –άραγε από παράλειψη- δεν υπάρχει καμία απολύτως αναφορά περί της χρηματοδότησης των έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης! 

Από τις αντικρουόμενες και αλληλοαναιρούμενες απαντήσεις των υπουργείων προκύπτει ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να αποκρύψει την σκανδαλώδη διαχείριση των αρδευτικών έργων του πολυδιαφημισμένου προγράμματος ΥΔΩΡ 2.0. Ο Τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σταύρος Αραχωβίτης κατέθεσε Επερώτηση με την οποία οι αρμόδιοι Υπουργοί θα κληθούν να απαντήσουν ξεκάθαρα στη Βουλή για το ποιος τελικά θα πληρώσει τον «φουσκωμένο» λογαριασμό για τα σκανδαλώδους κόστους αυτά 21 αρδευτικά έργα.

Ακολουθεί το Πλήρες Κείμενο της Επερώτησης:

8 Φεβρουαρίου 2022

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ κατ’ άρθρο 134 παρ. 2 του ΚτΒ

Προς τους κκ Υπουργούς 

1. Ανάπτυξης και Επενδύσεων και 

2. Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Θέμα: «Απάντηση στην με Α.Π. Βουλής των Ελλήνων 1830-70/13-12-2021 Ερώτηση & ΑΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το Σκανδαλώδες κόστος των αρδευτικών στο Ταμείο Ανάκαμψης »

Στις 13 Δεκεμβρίου 2021 κατατέθηκε από 37 Βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία η υπ. Αρ. 1830-70/13-12-2021 Ερώτηση & ΑΚΕ προς τους κ.κ. Υπουργούς 1.Οικονομικών 2. Ανάπτυξης και Επενδύσεων 3.Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η οποία είχε ως εξής:

Αθήνα, 13 Δεκεμβρίου 2021

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΜΑ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (ΑΚΕ)

Προς τους κ.κ. Υπουργούς 

1.Οικονομικών 

2. Ανάπτυξης και Επενδύσεων

3.Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

ΘΕΜΑ: Σκανδαλώδες το κόστος των αρδευτικών στο Ταμείο Ανάκαμψης

Την Δευτέρα 8 Νοεμβρίου 2021 η ηγεσία του ΥΠΑΑΤ προέβη στην εξαγγελία και παρουσίαση ενός μεγάλου Προγράμματος αρδευτικών έργων με την ονομασία «Ύδωρ 2.0», το οποίο θα εκτελεσθεί από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και μέσω ΣΔΙΤ. Συγκεκριμένα ανακοινώθηκαν 21 συνολικά έργα σε όλη τη χώρα, – εκ των οποίων γνωστοποιήθηκαν μόνο τα πρώτα οκτώ (8). Το πρόγραμμα είναι συνολικού κόστους 1.628 εκατ. ευρώ, αλλά θα υπερβεί τα 4.000 εκατ. ευρώ (4 δις.ευρώ) εφόσον συνυπολογισθούν το κόστος συντήρησης και λειτουργίας για 25 χρόνια και οι πληρωμές διαθεσιμότητας. Οι διαθέσιμοι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης είναι μόλις 250 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα προέρχονται από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Τη διαχείριση των έργων θα έχουν για 25 χρόνια ιδιώτες. Το κόστος είναι δυσανάλογο και φανερά υπερεκτιμημένο σε σκανδαλώδη βαθμό αντιπαραβάλλοντας το με τα 31 έργα που εντάχθηκαν στο ΠΑΑ τον Ιούλιο του 2019 με συνολικό κόστος 448 εκατ ευρώ που αποτελεί 100% χρηματοδότηση κατασκευής μέχρι την παράδοση σε χρήση και λειτουργία στους φορείς διαχείρισης. 

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, έχουν ήδη διατυπώσει ενδιαφέρον μεγάλες πολυεθνικές κατασκευαστικές, εταιρείες ύδρευσης και τράπεζες, καθώς και ελληνικές εταιρείες. Η λίστα των δυνητικών υποψηφίων επενδυτών περιλαμβάνει τις γαλλικές Veolia, Egis και Vinci και ελληνικές κατασκευαστικές όπως οι Ακτωρ, Αβαξ, Μυτιληναίος, ΓΕΚ Τέρνα και εταιρείες διαχείρισης υδάτων όπως η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ. Οι ιδιωτικές κατασκευαστικές και πιθανές συμπράξεις τους με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα  που θα εμπλακούν, διεκδικούν μέσω των ΣΔΙΤ την  αποπληρωμή των αποσβέσεων των επενδεδυμένων κεφαλαίων, των τόκων και των κερδών είτε από τον Έλληνα φορολογούμενο είτε μέσω αυξημένου κοστολογίου και τιμολογίου χρήσης του αρδευτικού νερού είτε μέσω τελών χρήσης σύμφωνα με το μοντέλο των διοδίων στις Εθνικές Οδούς.

Η στροφή αυτή σε ιδιωτικούς πόρους μέσω ΣΔΙΤ για τη χρηματοδότηση αναγκαίων επενδύσεων σε υποδομές παρουσιάζεται ως διευκόλυνση προς το δημόσιο σε μια εποχή στενότητας. Όμως οι ιδιωτικές κατασκευαστικές εκκινούν από υψηλότερο  κόστος κεφαλαίου σε σχέση με αυτό που μπορεί να αντλήσει ο δημόσιος τομέας, αφού  στη χώρα μας, μετά την έξοδο από τα μνημόνια τον Αύγουστο του 2018, ο δημόσιος τομέας μπορεί να δανείζεται φθηνότερα από τον ιδιωτικό. Ως εκ τούτου, είναι σαφές ότι η υλοποίησή τους μέσω ΣΔΙΤ δεν εγγυάται το δημόσιο συμφέρον, πόσο μάλλον όταν τα έργα αυτά δεν υποβλήθηκαν σε αξιολόγηση οικονομικής αποδοτικότητας σε σύγκριση με άλλες μεθόδους σύναψης συμβάσεων.

Επειδή  για τα 21 αυτά αρδευτικά έργα υφίσταται μεγάλος προβληματισμός, καθώς δεν έχουν γίνει γνωστά ούτε το εύλογο του κόστους, ούτε ο βαθμός ωριμότητας, ούτε η ποιότητα υλοποίησης και η λειτουργικότητα, αλλά ούτε τα λοιπά κριτήρια και τους στόχους με βάση τους οποίους έγινε η επιλογή,  κυρίως ως προς την εξυπηρέτηση της αγροτικής ανάπτυξης με όρους σεβασμού του περιβάλλοντος και της θωράκισης της αγροτικής παραγωγής απέναντι στη κλιματική αλλαγή.

Επειδή το κόστος των έργων φαίνεται σκανδαλωδώς υπερτιμημένο συγκρινόμενο με τα 31 έργα (μεγαλύτερα των 2.200.000 Ευρώ) που εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (2/7/2019) που ήταν συνολικού προϋπολογισμού μόλις 450 εκατ. Ευρώ 

Επειδή σε κάθε περίπτωση ο τρόπος χρηματοδότησης δεν λειτουργεί υπέρ του δημοσίου συμφέροντος,

Επειδή το κόστος χρήσης του αρδευτικού νερού έχει ήδη εκτιναχθεί λόγω των υπέρογκων αυξήσεων της ηλεκτρικής ενέργειας, πολύ δε περισσότερο μετά την ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ,

Επειδή η πρωτογενής παραγωγή χρειάζεται θωράκιση απέναντι στην κλιματική αλλαγή αλλά ταυτόχρονα χρειάζεται μείωση του κόστους παραγωγής, 

Επειδή η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ελληνική οικονομία με το Δημόσιο χρέος να είναι ξανά στην δεύτερη θέση παγκοσμίως, δεν επιτρέπει σπατάλες και διασπάθιση δημοσίου χρήματος, 

Αιτούμαστε την Κατάθεση Εγγράφων (ΑΚΕ)

  • Μελέτη αξιολόγησης για την επιλογή των συγκεκριμένων έργων
  • Μελέτη υπολογισμού κόστους των έργων
  • Μελέτη για τον τρόπο αποπληρωμής και τις τυχόν επιπτώσεις στο κόστος άρδευσης του παραγωγού

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Πως προκύπτει το σκανδαλωδώς υπερτιμημένο κόστος των 4 δισεκατομμυρίων € για 21 μόλις αρδευτικά έργα;
  2. Πως διασφαλίζεται ότι η κυβερνητική επιλογή τις μεθόδου ΣΔΙΤ για την εκτέλεση των 21 αρδευτικών έργων θα λειτουργήσει υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και κατά πόσο συνυπολογίσθηκαν τις πιθανές συνέπειες στο κόστος  άρδευσης και στις επιπτώσεις στο εισόδημα των αγροτών και την παραγωγή αγροτικών προϊόντων;
  3. Ποια μεθοδολογία αξιολόγησης της  οικονομικής αποδοτικότητας ακολουθήθηκε σε σύγκριση με άλλες μεθόδους σύναψης συμβάσεων;
  4. Ποια είναι τα κριτήρια ως προς την χωροθέτηση και την στόχευση της εξυπηρέτηση της αγροτικής ανάπτυξης και της θωράκισης της γεωργικής παραγωγής απέναντι στη κλιματική αλλαγή των 21 αρδευτικών έργων, την στιγμή που υπάρχουν ήδη ακόμα 14 προτεινόμενα μεγάλα έργα προϋπολογισμού 231,7 εκ. € (επιλαχόντα στο ΠΑΑ) με υψηλό βαθμό ωριμότητας και αξιολογηθέντα ως προς τους στόχους του ΠΑΑ;
  5. Ποιος είναι ο βαθμός ωριμότητας των έργων που προτείνετε προς ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης και πόσες πιθανότητες έχουν αυτά να ολοκληρωθούν μέσα στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα δεδομένου ότι αφορούν μεγάλα κατασκευαστικά έργα με τεχνικές δυσκολίες στο πεδίο;

Οι ερωτώντες βουλευτές 

Αραχωβίτης Σταύρος

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γιώργος

Βέττα Καλλιόπη

Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)

Γκιόλας Ιωάννης

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Θραψανιώτης Μανόλης

Καλαματιανός Διονύσης

Καφαντάρη Χαρά

Κόκκαλης Βασίλειος

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μπουρνούς Ιωάννης

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)

Σκούφα Μπέττυ

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτσης Αλέξης

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γιώργος

Στις 3/1/2022 και στη συνέχεια στις 12/1/2022 απεστάλησαν από τη Διεύθυνση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου της Βουλής των Ελλήνων τρεις απαντήσεις που αφορούν στην Ερώτηση σε Συνδυασμό με ΑΚ Ε (Α. Π. 1830-70/13-12-2021) με θέμα το Σκανδαλώδες κόστος των αρδευτικών στο Ταμείο Ανάκαμψης.

Στην ερώτηση, που καταθέτουν από κοινού 37 βουλευτές και απευθύνεται στους κκ Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, απαντούν δυο γενικοί Γραμματείς και όχι οι αρμόδιοι Υπουργοί στους οποίους και απευθύνεται η Ερώτηση. Θεωρείται τουλάχιστον άστοχο και γεννά ερωτήματα στο κατά πόσο οι αρμόδιοι υπουργοί συμφωνούν με το περιεχόμενο ως προς το τεχνικό αλλά και το ύφος της απάντησης. 

Πέραν αυτού, παρατηρούνται και ουσιαστικές διαφοροποιήσεις  στο περιεχόμενο των απαντήσεων που δίδονται από τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων και  Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Συγκεκριμένα,  στην απάντηση με αρ. πρωτ. 142521/28-1-2021  του Γενικού Γραμματέα του Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων, που έχει την αρμοδιότητα για τα ΣΔΙΤ, σημειώνεται ότι από τα προτεινόμενα μόνο δύο έργα (Κατασκευή Φράγματος Μιναγιώτικου και αρδευτικού Δικτύου  και Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των Δικτύων Άρδευσης του ΤΟΕΒ Ταυρωπού) έχουν αξιολογηθεί από την Γενική Γραμματεία Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ και έχουν ενταχθεί στον κατάλογο Προτεινόμενων Συμπράξεων όπως προβλέπεται στο ν. 3389/2005. Στις δε υποβληθείσες προτάσεις των εν λόγω έργων από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων   περιλαμβάνεται αξιολόγηση οικονομικής αποδοτικότητας (value for money analysis) .

Από την ανωτέρω απάντηση συμπεραίνεται ότι όλα τα άλλα έργα που έχει υποβάλει το  Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων   προφανώς δεν έχουν αξιολογηθεί και δεν υπάρχουν αποφάσεις ένταξης στα προτεινόμενα ΣΔΙΤ ακόμα. 

Αντίθετα με τα παραπάνω αναφερόμενα,  η απάντηση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  δεν  περιορίζεται στα δύο συγκριμένα παραπάνω έργα αλλά  παρουσιάζει ως τετελεσμένη την αξιολόγηση της ανάλυσης οικονομικής αποδοτικότητας για όλα τα εξαγγελθέντα έργα και χαρακτηριστικά αναφέρει «Η επιλογή της διαδικασίας των ΣΔΙΤ έναντι της παραδοσιακής μορφής έχει γίνει με την μεθοδολογία της ανάλυσης οικονομικής αποδοτικότητας β (value for money) χρησιμοποιώντας την δημόσια Συγκριτική Κοστολόγηση (ΔΣΚ)».

Επιπλέον, από τον ΓΓ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων υφίσταται πολύ προσεκτική διατύπωση σε ότι αφορά στον τρόπο υλοποίησης αναφέροντας ότι “εξετάζεται να υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ”  και σημειώνεται ότι “στα μη ανταποδοτικά έργα ΣΔΙΤ, ο ιδιωτικός φορέας αποπληρώνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, απευθείας από το δημόσιο φορέα, σε βάθος χρόνου μετά την έναρξη λειτουργίας, βάσει προκαθορισμένων προδιαγραφών αποτελέσματος, ενώ δεν υπάρχει το στοιχείο της εμπορικής εκμετάλλευσης. Συνεπώς, δεν προβλέπεται πρόσθετη επιβάρυνση των αγροτών αναφορικά με το κόστος άρδευσης λόγω της υλοποίησης των έργων, ούτε τυχόν συνέπειες στο εισόδημα των αγροτών και στην παραγωγή των αγροτικών τους προϊόντων”.

Ενώ λοιπόν ο ΓΓ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων  αποφεύγει να απαντήσει με σαφήνεια στο σχετικό Ερώτημα 2 της Ερώτησης, αντιθέτως υφίσταται πληθώρα κατηγορηματικών διαβεβαιώσεων του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ότι δεν θα υπάρξουν ανταποδοτικά τέλη. 

Επειδή από τις δύο παραπάνω απαντήσεις προκύπτουν σημαντικές διαφοροποιήσεις που συνηγορούν στο ότι η ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης  έχει πιθανόν εξετασθεί σχετικά ενδελεχώς ως προς το κόστος και την κάλυψη με την  μέθοδο μέσω ΣΔΙΤ μόνο για  δυο έργα (Κατασκευή Φράγματος Μιναγιώτικου και αρδευτικού Δικτύου  και Αποκατάσταση και Εκσυγχρονισμός των Δικτύων Άρδευσης του ΤΟΕΒ Ταυρωπού), για τα οποία  στις υποβληθείσες προτάσεις του ΥΠΑΑΤ περιλαμβάνεται αξιολόγηση οικονομικής αποδοτικότητας (value for money analysis).

Επειδή για τα υπόλοιπα εξαγγελθέντα έργα  ουδεμία ουσιαστική απάντηση δίνεται από τον ΓΓ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων αλλά και καμία απολύτως αναφορά δεν γίνεται περί της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης

Επειδή από τις απαντήσεις δεν προκύπτει η πιθανότητα ένταξής τους στο Ταμείο Ανάκαμψης το οποίο σημειωτέον χρηματοδοτείται μόλις με 50 εκ. ευρώ σύμφωνα με τον ψηφισθέντα προϋπολογισμό του 2022

Επειδή είναι παντελώς έωλο ότι μέχρι το τέλος του 2025 τα έργα θα έχουν παραδοθεί, όταν στην απάντηση του ΓΓ του Ανάπτυξης και Επενδύσεων βεβαιώνεται ότι μόνο δυο έργα (Μιναγιώτικο και Ταυρωπού) «έχουν ενταχθεί στον κατάλογο των προτεινόμενων συμπράξεων». 

Επειδή παρά το σχετικό αίτημα ουδεμία Κατάθεση Εγγράφων συνοδεύει την απάντηση παρόλο που σύμφωνα με τις απαντήσεις σχετικά αιτούμενα έγραφα είναι διαθέσιμα

Επειδή η μη κατάθεση εγγράφων δεν συμβάλλει στη διαφάνεια ως προς το αν διασφαλίζεται ότι η κυβερνητική επιλογή τις μεθόδου ΣΔΙΤ για την εκτέλεση των 21 αρδευτικών έργων θα λειτουργήσει υπέρ του δημοσίου συμφέροντος και κατά πόσο συνυπολογίσθηκαν οι πιθανές συνέπειες στο κόστος άρδευσης, στο εισόδημα των αγροτών και την παραγωγή αγροτικών προϊόντων

Επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί

  1. Γιατί δεν κατετέθησαν τα σχετικά διαθέσιμα αιτούμενα έγγραφα για τα οποία γίνεται μνεία στις απαντήσεις;
  2. Γιατί στην απάντηση του ΓΓ του Ανάπτυξης και Επενδύσεων δεν γίνεται καμία αναφορά στην ένταξη έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης;
  3. Για πόσα ακόμη και ποια ακριβώς έργα,  πλην των 2 αναφερόμενων στην απάντηση του ΓΓ του Ανάπτυξης και Επενδύσεων,  υπάρχει διαθέσιμη ανάλυση οικονομικής αποδοτικότητας (value for money) που συνηγορεί στην  επιλογή της διαδικασίας των ΣΔΙΤ έναντι της παραδοσιακής μορφής; 
  4. Με δεδομένο το στενό και απαιτητικό πλαίσιο που διέπει το Ταμείο Ανάκαμψης και το ότι όπως βεβαιώνεται μόνο δυο έργα (Μιναγιώτικο και Ταυρωπού) «έχουν ενταχθεί στον κατάλογο των προτεινόμενων συμπράξεων» από πού προκύπτει η βεβαιότητα της σχετικής απάντησης ότι  τα εξαγγελθέντα έργα θα έχουν παραδοθεί μέχρι το τέλος του 2025,  και  σε ποιες  χρηματοδοτικές πηγές θα έχει γίνει η ένταξή τους;
  5. Πως τεκμηριώνεται το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων αυτών;
  6. Με ποιον χρηματοδοτικό τρόπο θα γίνει η κάλυψη του συνολικού κόστους κατασκευής και λειτουργίας των έργων μέσω ΣΔΙΤ;

Ο Επερωτών Βουλευτής

Αραχωβίτης Σταύρος

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί