Aποκλείουν «ενοχλητικές» εφημερίδες και ιστότοπους από τη διαφημιστική δαπάνη «Μένουμε Σπίτι»

Μέσα μαζικής ενημέρωσης της περιφέρειας, που ασκούν κριτική στην κυβέρνηση, συνεχίζουν να αποκλείονται από τη διαφημιστική πίτα της καμπάνιας «ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ενημερωτικός ιστότοπος evrosonline.gr με έδρα την Αλεξανδρούπολη που δεν έλαβε την ανάλογη διαφημιστική εντολή, παρόλο που έχει την ίδια επισκεψιμότητα με άλλους ιστοτόπους της περιοχής οι οποίοι όμως έλαβαν την εντολή.

Μάλιστα, σύμφωνα με την Εφημερίδα των Συντακτών, στην καμπάνια προβολής των μέτρων προφύλαξης ενάντια στον κορονοϊό συμμετέχουν και μέσα της περιοχής με μικρότερη επισκεψιμότητα και ακολούθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Του «εμπάργκο» προηγήθηκε δημοσίευμα του evrosonline.gr, που ασκούσε δριμεία κριτική στην εκπρόσωπο Τύπου για τα περιφερειακά μέσα της Ν.Δ. Ελενα Σώκου, με αφορμή την αδράνειά της σχετικά με την επιστολή της πλειοψηφίας των δημοσιογράφων της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, οι οποίοι διαμαρτύρονταν για τη διακοπή της ενημέρωσης των κρουσμάτων κορονοϊού στην περιοχή.

Μάλιστα, η εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος και συνεργάτης του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα αντέδρασε έντονα στην κριτική που της ασκήθηκε και μέσω ανάρτησης στην προσωπική της σελίδα σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης στοχοποίησε το εν λόγω site κατηγορώντας το για μικροκομματικά παιχνίδια.

Τη «μερίδα του λέοντος» της διαφημιστικής δαπάνης για την περιφέρεια της Αν. Μακεδονίας-Θράκης μονοπώλησε το γνωστό ακροδεξιό site evros-news.gr του πρώην μετακλητού υπαλλήλου της Ν.Δ. επί κυβερνήσεως Σαμαρά Κώστα Πιτιακούδη, που απασχόλησε πριν από μερικούς μήνες την επικαιρότητα λόγω της σκανδαλώδους ανάθεσης του προγράμματος προβολής της περιφέρειας, και ο οποίος είχε προσφέρει προεκλογικά υπηρεσίες στον περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο σπιλώνοντας τους πολιτικούς του αντιπάλους με ύβρεις και fake news. 

Η υπηρεσία του στο Νεοδημοκρατικό στρατόπεδο υπήρξε πολυποίκιλη καθώς το κρίσιμο διάστημα της προσφυγικής κρίσης φρόντισε με δημοσιεύματα του να στοχοποιήσει τους ανθρώπους του ΣΥΡΙΖΑ που ζουν στον Εβρο καταλογίζοντάς τους μεθοδευμένη προσπάθεια να εμφανίσουν τους κατοίκους της περιοχής δολοφόνους και παραστρατιωτικούς ενώ δεν υπήρξε ποτέ επίσημη ανακοίνωση ή τοποθέτηση στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ Εβρου που να προσάπτει τέτοιες κατηγορίες στους κατοίκους.

Συνεχίζοντας το εμφυλιοπολεμικό του παραλήρημα, μια μέρα πριν από την επίσκεψη κλιμακίου του ΣΥΡΙΖΑ στις Καστανιές, δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «Προβληματισμός και ανησυχία για αντιδράσεις κατοίκων στην επίσκεψη του κλιμακίου», το οποίο θεωρήθηκε ότι θα μπορούσε να εκληφθεί ως υποκίνηση σε βία καθώς προοικονομούσε ένα γεγονός χωρίς να επιβεβαιώνεται ούτε από την αστυνομία ούτε από κάποια επίσημη αρχή, με τον συντάκτη του κειμένου να διαψεύδεται πανηγυρικά καθώς τελικά δεν συνέβη τίποτα απολύτως κατά την επίσκεψη των εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ παρότι στη σελίδα παρέμειναν σχόλια αναγνωστών που ζητούσαν «κρεμάλες για τους προδότες συριζαίους» («Ανώνυμη προβοκάτσια εν όψει αυτοψίας κλιμακίου του ΣΥΡΙΖΑ», Εφ.Συν. 09.03.2020).

Γιατί επέλεξε όμως η διαφημιστική εταιρεία να συμπεριλάβει στην καμπάνια για τον κορονοϊό με τέσσερα μάλιστα μπάνερ (!) ένα site που συντηρεί έναν τόσο διχαστικό και εμφυλιοπολεμικό λόγο; 

Οπως είχε αναδείξει η «Εφ.Συν.» σε πρόσφατο ρεπορτάζ («48.000… χαρτζιλίκι στο «παιδί για τα θελήματα», Εφ.Συν., 16.02.2020) πρόκειται για έναν «δημοσιογράφο-ακόλουθο» του Αντώνη Σαμαρά, με υψηλές γνωριμίες, που δεν δίστασε να κάνει «δημοσιογραφικά θελήματα» για όσους ισχυρούς εργάστηκε στο παρελθόν (Μητσοτάκης, Βαρδινογιάννης κ.λπ.) και ο οποίος ακόμη και σήμερα, όπως άλλωστε διαφημίζει ο ίδιος, διατηρεί στενές σχέσεις με ανθρώπους του Μεγάρου Μαξίμου όπως ο Θανάσης Νέζης που θεωρείται ένας εκ των εξ απορρήτων του Κυριάκου Μητσοτάκη.

ΣΥΡΙΖΑ: Προκλητικός αποκλεισμός «ενοχλητικών» εφημερίδων και ιστοτόπων από τη διαφημιστική δαπάνη «Μένουμε Σπίτι»

Για «Προκλητικό αποκλεισμό «ενοχλητικών» εφημερίδων και ιστοτόπων από τη διαφημιστική δαπάνη της εκστρατείας «Μένουμε Σπίτι», για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα περιοριστικά μέτρα εξαιτίας της πανδημίας Covid-19.», κάνουν λόγο 75 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, που κατέθεσαν σχετική ερώτηση και (ΑΚΕ).

Όπως προκύπτει από ερώτηση που κατέθεσαν 75 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ προς τον υπουργό Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, κ. Στ. Πέτσα, «κατά παρέκκλιση των κείμενων εθνικών διατάξεων, αναθέτει την παροχή υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης, ήτοι την εκπόνηση σχεδίου για κάθε είδους εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών, με βάση τις εκάστοτε ομάδες και κατηγορίες κοινού στις οποίες απευθύνονται τα επί μέρους μηνύματα (γενική κοινή γνώμη, ευπαθείς ομάδες, εργαζόμενοι, επιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες κ.λπ.), προς το σκοπό της εμπέδωσης των μέτρων πρόληψης και αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 καθώς και κάθε συναφή υπηρεσία που απαιτείται για την υλοποίηση εκάστης».

Οι βουλευτές σημειώνουν επίσης ότι «πουθενά δεν προβλέπονται τα κριτήρια κατανομής της διαφημιστικής δαπάνης σε εφημερίδες και διαδικτυακούς τόπους (ιστοτόπους), καθιστώντας την αδιαφανή αυτή διαδικασία προσβλητική για την συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του τύπου. Είναι μάλιστα, προκλητική και εμφανής η δυσμενής μεταχείριση εκείνων των εντύπων, τα οποία έχουν έντονο αντιπολιτευτικό περιεχόμενο».

Διαβάστε ολόκληρη την ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ

Θέμα: «Προκλητικός αποκλεισμός «ενοχλητικών» εφημερίδων και ιστοτόπων από τη διαφημιστική δαπάνη της εκστρατείας «Μένουμε Σπίτι», για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τα περιοριστικά μέτρα εξαιτίας της πανδημίας Covid-19.»

Στο άρθρο 30 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου στις 14.3.2020 προβλέπεται ότι: «1. Εφόσον εξακολουθεί να υφίσταται άμεσος κίνδυνος εμφάνισης και διασποράς του κορονοϊού COVID-19, η έλλειψη του οποίου βεβαιώνεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει την 31η.5.2020, είναι δυνατή η ανάθεση υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών προς τον σκοπό αυτό, καθώς και κάθε συναφούς υπηρεσίας που απαιτείται για την υλοποίηση της εκστρατείας, κατά παρέκκλιση των κείμενων εθνικών διατάξεων».

Σύμφωνα με την απάντηση του Κυβερνητικού Εκπροσώπου στην με αριθμ. 5248/27.03.2020 ερώτηση και στην με αριθμ. 246/27.03.2020 αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων 65 Βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α προς τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο, «Ο εξαιρετικά απρόβλεπτος χαρακτήρας της έξαρσης και εξάπλωσης του ιού έχει διαφοροποιήσει ουσιωδώς τόσο τις ανάγκες ενημέρωσης των πολιτών όσο και τα περιθώρια χρονικής αντίδρασης της Κυβέρνησης σε αυτό. Ως εκ τούτου απαιτείται πλέον μια συνολική καμπάνια επικοινωνίας και ενημέρωσής τους, άμεσα και έγκαιρα υλοποιήσιμη, για την προστασία της δημόσιας υγείας και τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού. Η δεύτερη αυτή φάση ενημέρωσης θα διαρκέσει μέχρι και την 31η Μαΐου 2020».

Κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 3, του άρθρου 30 της ΠΝΠ στις 14.3.2020 εκδόθηκε η ΚΥΑ 227 (Β’ 948) του Υφυπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό, όπου η Προεδρία της Κυβέρνησης, κατά παρέκκλιση των κείμενων εθνικών διατάξεων, αναθέτει την παροχή υπηρεσιών επικοινωνίας και ενημέρωσης, ήτοι την εκπόνηση σχεδίου για κάθε είδους εκστρατεία επικοινωνίας και ενημέρωσης των πολιτών, με βάση τις εκάστοτε ομάδες και κατηγορίες κοινού στις οποίες απευθύνονται τα επί μέρους μηνύματα (γενική κοινή γνώμη, ευπαθείς ομάδες, εργαζόμενοι, επιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες κ.λπ.), προς το σκοπό της εμπέδωσης των μέτρων πρόληψης και αποφυγής διάδοσης του κορωνοϊού COVID-19 καθώς και κάθε συναφή υπηρεσία που απαιτείται για την υλοποίηση εκάστης.

Η εκπόνηση σχεδίου εκστρατείας περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το σχεδιασμό, τη δημιουργία και την παραγωγή κατά περίπτωση μακέτας για εφημερίδες/περιοδικά, μακέτας για αφίσα, μηνυμάτων για το διαδίκτυο (συμπεριλαμβανομένων μέσων κοινωνικής δικτύωσης), τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης που θα περιλαμβάνει τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ανά κατηγορία, τον τρόπο και τη συχνότητα μετάδοσης ή καταχώρησης σε αυτά, τη σύνταξη και την υποβολή πρότασης κατανομής της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του επικοινωνιακού προγράμματος στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.

Η παρούσα απόφαση αφορά σε έντυπα, ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθιστώντας την εκστρατεία αυτή ποσοτικά και ποιοτικά διαφορετική από την πρώτη φάση, καθώς καλύπτει επιπλέον ως προς τα ΜΜΕ τις εφημερίδες, διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία δεν ήταν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 31 της ΠΝΠ.

Η συνολική δαπάνη της εκστρατείας ενημέρωσης κατά τη Β’ Φάση δεν μπορεί να υπερβεί τα 11 εκατομμύρια ευρώ και αφορά σε όλες τις ανωτέρω υπηρεσίες, την αμοιβή της εταιρείας που θα υλοποιήσει το έργο καθώς και τη δαπάνη καταχώρησης του υλικού σε όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (έντυπα, ραδιοφωνικά, τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσα και μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Επίσης, σύμφωνα με τον Κυβερνητικό Εκπρόσωπο έχει ληφθεί ειδική μέριμνα για τις επιχειρήσεις των περιφερειακών μέσων ενημέρωσης και έχει προβλεφθεί ρητά η συμμετοχή στην κατανομή της συνολικής δαπάνης των τοπικών και περιφερειακών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης κάθε κατηγορίας.

Ωστόσο, πουθενά δεν προβλέπονται τα κριτήρια κατανομής της διαφημιστικής δαπάνης σε εφημερίδες και διαδικτυακούς τόπους (ιστοτόπους), καθιστώντας την αδιαφανή αυτή διαδικασία προσβλητική για την συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του τύπου. Είναι μάλιστα, προκλητική και εμφανής η δυσμενής μεταχείριση εκείνων των εντύπων, τα οποία έχουν έντονο αντιπολιτευτικό περιεχόμενο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Κυριακάτικη εφημερίδα Documento και ο ιστότοπος Documentonews.gr. την ίδια στιγμή που άλλοι ειδησεογραφικοί ιστότοποι με χαμηλή επισκεψιμότητα λαμβάνουν μέρος στη διαφημιστική εκστρατεία. Ας σημειωθεί ότι η εβδομαδιαία εφημερίδα Documento είναι η μοναδική Κυριακάτικη εφημερίδα μεγάλης κυκλοφορίας, που έχει μείνει εκτός της διαφημιστικής δαπάνης «Μένουμε Σπίτι» σχετικά με τα περιοριστικά μέτρα εξαιτίας της πανδημίας Covid-19. Είναι χαρακτηριστικό, ότι σχετική διαφήμιση δόθηκε ακόμη και σε έντυπα και ιστοτόπους στις ΗΠΑ, προκειμένου να ενημερωθεί ο Ελληνικής καταγωγής Νεοϋορκέζος πολίτης ενώ ο αναγνώστης της εφημερίδας Documento θεωρήθηκε πολίτης δεύτερης κατηγορίας.

Μάλιστα η εφημερίδα με ανακοίνωσή της έχει ταχθεί υπέρ της δωρεάν προβολής της συγκεκριμένης καμπάνιας, όπως προβλέπεται και από σχετική ΚΥΑ ζητώντας ταυτόχρονα το σύνολο της χρηματοδότησης να δοθεί στα νοσοκομεία για την αντιμετώπιση των έκτακτων δαπανών τους. Θυμίζουμε ότι, το Documento από τον περασμένο Σεπτέμβριο έχει μείνει αδικαιολόγητα εκτός της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης, παρά το γεγονός, ότι είναι μεταξύ των κυριακάτικων εφημερίδων με τις περισσότερες πωλήσεις και οι εργαζόμενοί του με ανακοίνωσή τους έχουν καταγγείλει κυβερνητική μεθόδευση, προκειμένου η εφημερίδα να οδηγηθεί σε μαρασμό και να κλείσει.
Επειδή η απαγόρευση ή μονοπώληση των διαφημίσεων είναι αντισυνταγματική, καθώς η διαφήμιση είναι στοιχείο της ανεξαρτησίας του τύπου.

Επειδή από τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ελευθερία του τύπου, και ιδίως από την ελευθερία της σύνταξης, συνάγεται το ανεπίτρεπτο οποιασδήποτε διακριτικής μεταχείρισης μεταξύ των εφημερίδων (βλ. Π. Δαγτόγλου, Ατομικά Δικαιώματα, 2005 σελ. 578).

Ερωτάται ο κ. Υφυπουργός:

1. Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή των εφημερίδων και των ιστοτόπων, που συμμετέχουν στη διαφημιστική δαπάνη της εκστρατείας «Μένουμε Σπίτι»;

2. Με ποια κριτήρια η εφημερίδα Documento και ο ιστότοπος Documentonews.gr έχουν αποκλεισθεί από τη διαφημιστική δαπάνη της εκστρατείας «Μένουμε Σπίτι»;

3. Αν και η εφημερίδα Documento με ανακοίνωσή της έχει προτείνει τη δωρεάν προβολή της συγκεκριμένης διαφημιστικής εκστρατείας με τη χορήγηση ταυτόχρονα του συνόλου της χρηματοδότησής στα νοσοκομεία, γιατί η πρόταση αυτή δεν έχει απαντηθεί μέχρι σήμερα;


Αίτημα Κατάθεσης Εγγράφων

Να προσκομισθούν α) αντίγραφα όλων των εγγράφων σχετικά με τα κριτήρια και τη διαδικασία, που ακολουθήθηκε για την επιλογή των εφημερίδων, των ιστοτόπων και εν γένει όλων των έντυπων και ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης καθώς και β) ο πλήρης κατάλογος των έντυπων, ραδιοτηλεοπτικών και διαδικτυακών μέσων μαζικής ενημέρωσης, στους οποίους χορηγήθηκε μέρος της διαφημιστικής δαπάνης της εκστρατείας «Μένουμε Σπίτι».

Οι ερωτώντες Βουλευτές
Γιαννούλης Χρήστος
Αβραμάκης Ελευθέριος
Αγαθοπούλου Ελένη-Ειρήνη
Αθανασίου Αθανάσιος (Νάσος)
Αλεξιάδης Τρύφων
Αμανατίδης Ιωάννης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αποστόλου Ευάγγελος
Αραχωβίτης Σταύρος
Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)
Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος
Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη)
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Βασιλικός Βασίλης
Βερναρδάκης Χριστόφορος
Βέττα Καλλιόπη
Βίτσας Δημήτριος
Γεροβασίλη Όλγα
Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)
Γκιόλας Ιωάννης
Δραγασάκης Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)
Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Ηγουμενίδης Νικόλαος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος- Χαράλαμπος
Καρασαρλίδου Ευφροσύνη (Φρόσω)
Κασιμάτη Ειρήνη (Nίνα)
Κατρούγκαλος Γεώργιος
Κάτσης Μάριος
Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)
Κόκκαλης Βασίλειος
Λάππας Σπυρίδωνας
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μιχαηλίδης Ανδρέας
Μουζάλας Ιωάννης
Μπαλάφας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπουρνούς Ιωάννης
Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)
Νοτοπούλου Αικατερίνη (Κατερίνα)
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Ξενογιαννακοπούλου Μαρία – Ελίζα (Μαριλίζα)
Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)
Παπαηλιού Γεώργιος
Παπανάτσιου Αικατερίνη
Παπαχριστόπουλος Αθανάσιος (Θανάσης)
Παππάς Νικόλαος
Πολάκης Παύλος
Πούλου Παναγιού (Γιώτα)
Ραγκούσης Ιωάννης
Σαντορινιός Νεκτάριος
Σαρακιώτης Ιωάννης
Σκουρολιάκος Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Σπίρτζης Χρήστος
Συρμαλένιος Νικόλαος
Τελιγιορίδου Ολυμπία
Τζάκρη Θεοδώρα
Τζανακόπουλος Δημήτριος
Τζούφη Μερόπη
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος (Αλέκος)
Τσίπρας Γεώργιος
Φάμελλος Σωκράτης
Φωτίου Θεανώ
Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)
Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)
Χατζηγιαννάκης Μιλτάδης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί