Τί προβλέπει η τροπολογία για την αύξηση του κατώτατου μισθού

Η Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφη Αχτσιόγλου, κατέθεσε στη βουλή την τροπολογία για την επιτάχυνση της διαδικασίας για την αύξηση του κατώτατου μισθού.

Δείτε ακόμη: 

Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία για τον κατώτατο μισθό

Από την άλλη εβδομάδα οι πρώτοι μεταμνημονιακοί νόμοι για κατώτατο μισθό και φοροελαφρύνσεις

Οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού για τους πρώτους μεταμνημονιακούς νόμους

 

Τι προβλέπει η τροπολογία

Η τροπολογία για τον επανακαθορισμό των προθεσμιών, αναφορικά με τη εκκίνηση της διαδικασίας διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για το 2018 (δείτε την ΕΔΩ αναλυτικά) κατατέθηκε χτες στο νομοσχέδιο για τη δωρεά του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στον τομέα της Υγείας, το οποίο συζητείται και ψηφίζεται σήμερα Πέμπτη, στο τρίτο θερινό τμήμα της Βουλής. Η τροπολογία υπογράφεται από τους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομίας κ Ανάπτυξης Γιάννη Δραγασάκη, Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Έφη Αχτσιόφλου και Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση αξιολόγησης, για τις συνέπειες της ρύθμισης, με τις προτεινόμενες διατάξεις τίθενται μόνο για το έτος 2018 ειδικά χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση της διαδικασίας διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, με διατήρηση όλων των ενδιάμεσων σταδίων, έτσι ώστε η διαδικασία να ξεκινήσει εντός του τελευταίου δεκαήμερου του Σεπτεμβρίου 2018 και να ολοκληρωθεί εντός του τελευταίο δεκαπενθημέρου του Ιανουαρίου 2019.

Όπως δήλωσε τη Δευτέρα η Υπουργός Εργασίας, «η διαδικασία προβλέπει μία σειρά από εκθέσεις από διάφορους επιστημονικούς φορείς, διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους, εισήγηση από επιτροπή εμπειρογνωμόνων και στο τέλος απόφαση του Υπουργού Εργασίας και έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο. Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα γίνει τον Ιανουάριο του 2019». Η ίδια αλλά και ο πρωθυπουργός έχουν προαναγγείλει ότι ο νέος αυξημένος κατώτατος μισθός θα ισχύει χωρίς ηλικιακές διακρίσεις, καθώς, θα καταργηθεί ο ρατσιστικός σε βάρος των νέων εργαζομένων «υποκατώτατος μισθός». Υπενθυμίζεται ότι ο υποκατώτατος μισθός των 511 ευρώ (μεικτά) αποτελεί μία δυσμενή ηλικιακή διάκριση σε βάρος των νέων έως 25 ετών, η οποία θεσπίστηκε το 2012, με πρόσχημα τη δήθεν ευκολότερη πρόσβασή τους στην αγορά εργασίας.

Τι αναφέρει αναλυτικά η αιτιολογική έκθεση:

Όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, με τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 (Α' 167), καθορίζεται η διαδικασία διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου για τους εργαζόμενους ιδιωτικού δικαίου όλης της χώρας. Στο πλαίσιο της σχετικής διαδικασίας, προβλέπεται η κατά στάδια διεξαγωγή διαβούλευσης μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και της κυβέρνησης, και η συμμετοχή εξειδικευμένων επιστημονικών, ερευνητικών και συναφών φορέων και εμπειρογνωμόνων, σε θέματα οικονομίας και, ιδίως, οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής, καθώς και εργασιακών σχέσεων.

Η διαδικασία της διαβούλευσης συντονίζεται από την Επιτροπή Συντονισμού, η οποία συγκροτείται ειδικά για το σκοπό αυτό, και αποτελείται από τον πρόεδρο του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) ως πρόεδρο, ένα πρόσωπο κύρους ως εκπρόσωπο του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και ένα πρόσωπο κύρους ως εκπρόσωπο του υπουργού Οικονομικών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 103 του ν. 4172/2013, προβλέπονται τα ακόλουθα στάδια με ρητά προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα:

α) Εντός του τελευταίου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου κάθε έτους: Αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού προς εξειδικευμένους επιστημονικούς ερευνητικούς και λοιπούς φορείς για τη σύνταξη έκθεσης αξιολόγησης του ισχύοντος κατώτατου μισθού και ημερομισθίου με εκτιμήσεις για την προσαρμογή τους στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες.

β) Έως την 31η Μαρτίου κάθε έτους: Υποβολή της έκθεσης των φορέων στην Επιτροπή Συντονισμού.

γ) Σχηματισμός φακέλου από την Επιτροπή Συντονισμού με τις ανωτέρω εκθέσεις των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων και των παραγόντων διαφοροποίησης του κατωτάτου μισθού και ημερομισθίου και αποστολή του προς τους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων για τη διατύπωση της γνώμης τους, με υποβολή υπομνήματος και της κατά την κρίση τους τεκμηρίωσης για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.

δ) Έως την 15η Απριλίου κάθε έτους: Διαβίβαση από την Επιτροπή Συντονισμού του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, σε σχέση με την τυχόν αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.

ε) Έως την 30ή Απριλίου κάθε έτους: Διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευομένων, καθώς και της έκθεσης ή των εκθέσεων των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη από αυτό του σχεδίου πορίσματος διαβούλευσης, σε συνεργασία με πενταμελή επιτροπή, που συγκροτείται για το σκοπό αυτό.

στ) Έως την 31η Μαΐου κάθε έτους: Ολοκλήρωση του σχεδίου του πορίσματος διαβούλευσης από το ΚΕΠΕ, διαβίβασή του αμελλητί στην Επιτροπή Συντονισμού προς διαπίστωση της ολοκλήρωσης της διαδικασίας και υποβολή του στον υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και στον υπουργό Οικονομικών.

ζ) Ανάρτηση του σχεδίου του πορίσματος διαβούλευσης, καθώς και όλων των εκθέσεων, υπομνημάτων και τεκμηριώσεων, στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

η) Εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του Ιουνίου κάθε έτους: Εισήγηση του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στο υπουργικό συμβούλιο του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου, λαμβάνοντας υπόψη το πόρισμα διαβούλευσης.

θ) Έκδοση απόφασης του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μετά από τη σύμφωνη γνώμη του υπουργικού συμβουλίου, με την οποία καθορίζονται ο κατώτατος μισθός και το κατώτατο ημερομίσθιο.

Όπως ρητά ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013, η ανωτέρω διαδικασία τίθεται σε ισχύ με τη λήξη των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής. Το τελευταίο πρόγραμμα έληξε στις 20 Αυγούστου του 2018, οπότε η διαδικασία έχει ήδη τεθεί νομικά σε ισχύ. Εντούτοις, οι ρητά προβλεπόμενες ημερομηνίες για την υλοποίηση της διαδικασίας και των ενδιάμεσων σταδίων της, μεταθέτουν χρονικά τη δυνατότητα ενεργοποίησής της.

«Δεδομένης της λήξης και του τελευταίου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής την 20ή Αυγούστου του 2018 και της συνακόλουθης θέσης του μηχανισμού διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου σε ισχύ, αλλά και της επιτακτικής ανάγκης για τον επανακαθορισμό τους σε επίπεδα που θα ανταποκρίνονται στα βελτιωμένα δεδομένα της οιοικείας διαδικασίας» επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση.

«Προς το σκοπό αυτό και για την εκκίνηση της διαδικασίας εντός του έτους 2018, με την προτεινόμενη διάταξη, τίθενται ειδικά χρονοδιαγράμματα για την έναρξη και την ολοκλήρωση της διαδικασίας, έτσι ώστε αυτή να ξεκινήσει εντός του τελευταίου δεκαημέρου του μηνός Σεπτεμβρίου του 2018 και να ολοκληρωθεί εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του μηνός Ιανουαρίου του 2019.

Ακολουθεί δε, κατά τα προβλεπόμενα στην περ. β' της παρ. 7 του άρθρου 103 του ν. 4172/2013, η έκδοση απόφασης του υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μετά από τη σύμφωνη γνώμη του υπουργικού συμβουλίου, με την οποία καθορίζονται ο κατώτατος μισθός και το κατώτατο ημερομίσθιο.

Σημειώνεται ότι, με την προτεινόμενη διάταξη, διατηρούνται όλα τα ενδιάμεσα στάδια της διαδικασίας του άρθρου 103 του ν. 4172/2013 και προβλέπονται ισόχρονα διαστήματα διάρκειας κάθε επιμέρους σταδίου, δίχως να επέρχεται ουδεμία αλλαγή, πέραν των ρητώς προβλεπόμενων ημερομηνιών.

Τέλος, διευκρινίζεται ότι η προτεινόμενη διάταξη αφορά στην εκκίνηση του μηχανισμού, ειδικά και μόνο για το έτος 2018, ενώ από τα επόμενα έτη θα εφαρμόζονται κανονικά οι ημερομηνίες που τίθενται από το άρθρο 103 του ν. 4172/2013» τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση.