ΣΥΡΙΖΑ Τμήμα μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας: Μέτρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων στις μεταφορές

Η ανθρώπινη ζωή πήρε άλλη αξία και η ανάγκη για Δημόσιες Δομές σε Υγεία και Μεταφορές είναι πιο επίκαιρη από ποτέ και πιο αναγκαία.

Η ανακοίνωση:

Είναι βέβαιο ότι η πανδημία του κορωνοϊού θα έχει δραματικές συνέπειες στην πορεία των μεταφορών όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκόσμια. Η ανθρώπινη ζωή πήρε άλλη αξία και η ανάγκη για Δημόσιες Δομές σε Υγεία και Μεταφορές είναι πιο επίκαιρη από ποτέ και πιο αναγκαία.

Για το λόγο αυτό θεωρούμε αναγκαίο πριν από όλα την άμεση Έκδοση οδηγιών προσαρμογής και προστασίας (κατά περίπτωση) κατά του COVID για τα επαγγέλματα στον τομέα των Μεταφορών που επαναλειτουργούν (επειδή είχαν σταματήσει), είτε συνεχίζουν και υπολειτουργούν. Ενδεικτικά για τα ΚΤΕΟ, τις σχολές οδηγών, τα συνεργεία, τα πρατήρια υγρών καυσίμων, τους σταθμούς αυτοκινήτων, τα ΚΤΕΛ, τα τουριστικά λεωφορεία, τα αστικά λεωφορεία κ.λπ. Οι οδηγίες δεν θα αναφέρονται μόνο στη χρήση των μέσων προστασίας, αλλά και σε μέτρα λειτουργίας που αφενός περιορίζουν την προσωπική επαφή, αφετέρου προστατεύουν το δυνατόν περισσότερο τους χρήστες και τους εργαζόμενους, ενώ παράλληλα θα καθοριστούν διαδικασίες που διασφαλίζουν την εφαρμογή τους.

Βασική, επίσης, ανάγκη η ύπαρξη στους βασικούς μεταφορικούς τομείς, μίας δομής τελευταίας καταφυγής στους τομείς εξυπηρέτησης και μετακίνησης πολιτών και σε άγονες γραμμές, εφόσον υφιστάμενοι ιδιωτικοί φορείς αδυνατούν να το εξυπηρετήσουν.

Η κρίση στις μεταφορές θα υποβαθμίσει σημαντικά τη θέση της χώρας στο τουριστικό πεδίο και, αν λάβουμε υπόψη τη σημασία του τουριστικού προϊόντος για την εθνική οικονομία, η χώρα θα οδηγηθεί σε νέες περιπέτειες, η δε ανεργία θα φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη.

Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων των αποτελεσμάτων των μέτρων αντιμετώπισης του κοροναϊού στον τομέα των Μεταφορών πιστεύουμε πως απαιτούνται τουλάχιστον τα ακόλουθα:

Οδική Ασφάλεια

Οι θάνατοι και οι μόνιμες ανικανότητες συνεχίζονται με τους ίδιους ρυθμούς και δεν συγκρίνονται ούτε με την πανδημία.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων δεν φαίνεται να έχει αντιληφθεί το πρόβλημα. Ο ΣΥΡΙΖΑ ως υπεύθυνη πολιτική δύναμη δίνει προτεραιότητα στην Οδική Ασφάλεια και προτείνουμε:
1. Παράταση ισχύος ενός έτους για κάθε άδεια που σχετίζεται με επαγγελματική δραστηριότητα, είτε με την «επαγγελματική» οδήγηση, είτε αναφερόμαστε σε οδηγούς,
είτε στα οχήματα τους (πχ Πιστοποιητικά Επαγγελματικής Ικανότητας (Π. Ε. Ι.) , πιστοποιητικά μεταφοράς επικινδύνων υλικών (A. D. R.), Ψηφιακοί Ταχογράφοι Ψ. Τ.), Άδειες Εμπορευματικών Μεταφορών). Παράλληλα η θέση αυτή να τεθεί προς εφαρμογή και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο με τροποποίηση κανονισμού αυτόματης εφαρμογής σε ολόκληρη την ΕΕ και αναγνώριση των εθνικών μέτρων των κρατών μελών έως το καλοκαίρι του 2021.
2. Σταδιακή επανέναρξη κατά σειρά:
• Της πρακτικής και θεωρητικής εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών
• Της πρακτικής εξέτασης αρχής γενομένης από την εξέταση των δίκυκλων (όπου υφίσταται ελάχιστη προσωπική επαφή) μέχρι τις εξετάσεις φορτηγών όπου ευρίσκεται η μεγαλύτερη επαφή
• Της θεωρητικής εξέτασης
3. Να μην εκτελούνται πράξεις στις Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών που απαιτούν αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη, αλλά να αντικατασταθούν με ηλεκτρονικά μέσα ή με αποστολή όσων στοιχείων απαιτούνται με ταχυμεταφορές.
4. Αναστολή της προσωρινής άδειας οδήγησης εάν δεν γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο.
5. Διασφάλιση της δυνατότητας συμμετοχής σε διαγωνισμούς πρόσληψης που απαιτείται άδεια οδήγησης με πρόβλεψη μεταβατικού σταδίου προσκόμισης ΑΟ σε επόμενο χρόνο
6. Διασφάλιση της λειτουργίας των ΔΜΕ των Περιφερειών για τις επείγουσες περιπτώσεις και ανάγκες των πολιτών και για απομακρυσμένη εξυπηρέτηση.
7. Να λειτουργήσει άμεσα η επιτροπή για τις αλλαγές στον τρόπο χορήγησης των αδειών οδήγησης καθώς η επαναφορά του παλιού συστήματος οδήγησε και πάλι σε φαινόμενα διαφθοράς καθώς μέσα σε λίγους μήνες και με συνοπτικές διαδικασίες εξυπηρετήθηκαν με μηδενικά ποσοστά αποτυχίας όλα τα αιτήματα.
8. Να δοθούν παρατάσεις σε όλες τις προθεσμίες για άδειες εγκαταστάσεων ευθύνης Υπ. Μεταφορών για 1 έτος και να καταργηθεί άμεσα το καθεστώς των παρακρατήσεων κυριότητας από τις μεταβιβάσεις.
9. Κατασκευή προστατευτικού πετάσματος των οδηγών κατά την διάρκεια της εργασίας.
10. Επαναφορά του μαθήματος οδικής ασφαλείας στα προγράμματα σπουδών της πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σιδηροδρομικές Μεταφορές
1. Παροχή έκτακτης επιχορήγησης στις ΔΕΚΟ των σιδηροδρομικών μεταφορών για την κάλυψη των ζημιών που προκύπτουν από την απομείωση έως και 90% του πραγματοποιούμενου μεταφορικού έργου.
2. Άμεση ολοκλήρωση των διαδικασιών διαγραφής του χρέους του ΟΣΕ που έχει ήδη καθυστερήσει.
3. Οι παρεχόμενες ενισχύσεις ΥΔΥ προς τις ιδιωτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει την υλοποίηση του μεταφορικού έργου (κυρίως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ) θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τις τρέχουσες συνθήκες και να διασυνδεθούν με ρήτρα διατήρησης της απασχόλησης. Στην περίπτωση που θα απαιτηθεί επαύξηση της παρεχόμενης επιδότησης η συμβολή του δημοσίου θα πρέπει να λάβει τη μορφή της συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
4. Δομή τελευταίας καταφυγής από δημόσιους φορείς στην περίπτωση που διαπιστωθεί αδυναμία πραγματοποίησης του έργου από τους ιδιώτες. θα πρέπει να προβλεφθούν
με νομοθετική ρύθμιση οι διαδικασίες επίταξης του απαιτούμενου προσωπικού και η προμήθεια των απαιτούμενων μέσων (τροχαίο υλικό) σε συνεργασία με την ΓΑΙΑ ΟΣΕ.
5. Προκήρυξη εντός του επόμενου τετραμήνου όλων των ενταγμένων σιδηροδρομικών έργων και αξιοποίηση αδιαθέτων ποσών CEF από υφιστάμενες συμφωνίες εκσυγχρονισμού του σιδηροδρόμου.
Συνδυασμένες Εμπορευματικές Μεταφορές και Logistics
1. Οικονομική ενίσχυση των μεταφορικών επιχειρήσεων ανά όχημα, γιατί διαφορετικά ο κλάδος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών Φορτηγών Δημόσιας Χρήσης θα οδηγηθεί στη χρεοκοπία.
2. Στον κλάδο των μεταφορικών επιχειρήσεων, οι περισσότεροι αυτοκινητιστές είναι μεμονωμένοι, οπότε οι αντοχές τους είναι περιορισμένες. Οι μεταφορές χρειάζονται καλύτερη οργάνωση, αλλά οι συνθήκες είναι δύσκολες. Στις σημερινές συνθήκες εάν γίνουν συνεταιριστικές συγχωνεύσεις, σίγουρα θα είναι σε πολλά επίπεδα επιχειρηματικά πιο αποτελεσματικοί.
3. Προγράμματα χρηματοδότησης σε συνδυασμό με γενναία φορολογικά κίνητρα κυρίως για την δημιουργία νέων εταιρικών σχημάτων ή συνεταιρισμών για την μεγέθυνση του και για την αντικατάσταση του στόλου οχημάτων, καθώς ο ελληνικός στόλος είναι ο γηραιότερος στην Ευρώπη και όχι μόνο.
4. Τα προγράμματα χρηματοδότησης πρέπει να είναι δεσμευτικά όσον αφορά :
 Στη διατήρηση τουλάχιστον των υπαρχόντων θέσεων εργασίας.
 Στην διαμόρφωση νέων εταιρικών σχημάτων όπως ,κοινοπραξίες ,συνεταιρισμοί ή συγχωνεύσεις μικρών και ατομικών επιχειρήσεων με την δημιουργία μεγαλύτερων με αντίστοιχη εισφορά των στοιχειών ενεργητικού και για την διαμόρφωση δεικτών : To μέγεθος του νέου σχηματιζόμενου ενεργητικού, τον αριθμό εργαζομένων , τον τζίρος της επιχείρησης κ.α.
 Χρήση νέων μεταφορικών μέσων στο αστικό ιστό ή την μετατροπή των υπαρχόντων ( εφόσον τεχνολογικά είναι αποδεκτό) με σύγχρονη πράσινη ενέργεια (ηλεκτρική ή υγραέριο).
 Κίνητρα όπως επιδότηση της τιμής της αγορά ηλεκτρικών οχημάτων ή την μετατροπή των υπαρχόντων με παράλληλη μείωση φόρων και ετησίων τελών.
 Πρόσθετα φορολογικά κίνητρα όπως την απόσβεση της επένδυσης- χρηματοδότησης σε βάθος 10 ετίας.  Χορήγηση νέων χαμηλότοκων δανείων για σχηματισμό κεφαλαίου κίνησης με μακροπρόθεσμο ορίζοντα αποπληρωμής και μετατροπή-αντικατάσταση του ήδη υπάρχοντος δανεισμού με μακροπρόθεσμα δάνεια με χαμηλό επιτόκιο δανεισμού, εφόσον πληρούν και τηρούν τα παραπάνω κριτήρια και ρήτρες.
 Αξιοποίηση της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ) και των προγραμμάτων ΕΣΠΑ για υποβολή προτάσεων για τη διαχείριση και επένδυση 400 εκατ. Ευρώ. Μέσω της συγκεκριμένης πρόσκλησης πρόκειται να υλοποιηθούν και επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης,
Αστικές Συγκοινωνίες Αθήνας
1. Επιβεβαίωση του δημοσίου χαρακτήρα.
2. Κάλυψη από το δημόσιο των ζημιών που θα καταγράφουν απο την πανδημία του COVID-19.
3. Κάλυψη όλων των οργανικών θέσεων για την εύρυθμη λειτουργία των ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ.
4. Άμεση επαναπροκύρηξη του Διαγωνισμού που ακυρώθηκε για την Ανανέωση του στόλου δεδομένου ότι ήταν εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση στο 100%.
5. Θα αποτελέσει μεγάλο αναπτυξιακό εργαλείο για την επόμενη μέρα ο εκσυγχρονισμός των υποδομών μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.
6. Άμεση ενεργοποίηση του προγράμματος Ομιλοποίησης του ΟΑΣΑ
Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης
Απαιτούνται άμεσα μέτρα τόσο για την διατήρηση των θέσεων εργασίας όσο και για τη διασφάλιση του συγκοινωνιακού έργου.
1. Άμεση επαναφορά των ρυθμίσεων του Ν.4482/2017 που προβλέπουν την δημιουργία του ΑΣΥΘ.
1.1 Ο ΑΣΥΘ θα είναι ο φορέας διαχείρισης του μεταφορικού έργου στον αστικό ιστό της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης, τόσο για τα λεωφορεία όσο και για το ΜΕΤΡΟ.
1.2 Ο ΑΣΥΘ θα είναι και ο φορέας τελευταίας καταφυγής για την εκτέλεση και του μεταφορικού Υπεραστικού Έργου που εκτελείται από ιδιώτες οι οποίοι έχουν έδρα τον Νομό Θεσσαλονίκης.
1.3 Το καταστατικό του ΑΣΥΘ είναι έτοιμο στο γραφείο του Υπουργού. Η ενεργοποίηση του τον απαλλάσσει από τις δουλείες που είχε ο προηγούμενος φορέας ο ΟΑΣΘ ο οποίος βρίσκεται υπό εκκαθάριση.
1.4 Ο ΟΑΣΘ πρέπει να εκκαθαριστεί το ταχύτερο δυνατόν .
1.5 Προϋπόθεση για την ενίσχυση του ΑΣΥΘ αποτελεί η διατήρηση των θέσεων εργασίας οι οποίες υπήρχαν πριν από την εκδήλωση της πανδημίας. Οι θέσεις εργασίας θα αναπροσαρμοστούν με βάση τον νέο κανονισμό που θα προκύψει από την συνολική ψηφιοποίηση του ΑΣΥΘ.
1.6 Να ενεργοποιηθεί ο διαγωνισμός για την αγορά 750 νέων λεωφορείων (400 για Αθήνα και 350 για Θεσσαλονίκη). Για την αγορά αυτών των λεωφορείων είναι 100% διασφαλισμένη η χρηματοδότηση (75% από την ΕΤΕπ και 25% από το ΕΣΠΑ).
1.7 Να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την ψηφιοποίηση του ΟΑΣΘ, που είχε προκηρυχθεί την περίοδο της προηγούμενης διοίκησης ύψους 40 εκατ. Με απολύτως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Στην ψηφιοποίηση περιλαμβάνεται και το ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο αφορά και το ΜΕΤΡΟ και όχι μόνο).
1.8 Για τις γραμμές Αστικού μεταφορικού έργου που εκτελούνται από ΚΤΕΛ, η μεν διαχείριση θα εκτελείται από τον ΑΣΥΘ και στο τέλος της σύμβασης τους θα πρέπει να περιέλθουν και αυτές στον ΑΣΥΘ.
2. ΟΣΕΘ: Να επανέλθουν οι αρμοδιότητες του σχεδιασμού στον ΟΣΕΘ οι οποίες μεταβιβάστηκαν στον ΟΑΣΘ στην τελευταία τροποποίηση του 4482/17.
3. Να σταματήσουν άμεσα οι απαράδεκτοι χειρισμοί στο ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης. Να προχωρήσουμε με βάση το σχέδιο την παραμονής των αρχαιοτήτων στην θέση τους με στόχο να κερδηθεί ο χρόνος που χάθηκε και μέσα στο 2021 να λειτουργήσει το ΜΕΤΡΟ με εξαίρεση το σταθμό Βενιζέλου.
Αστικές συγκοινωνίες εκτός από Αθήνα και Θεσσαλονίκη
1. Διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας προϋπόθεση για οποιαδήποτε χρηματοδότηση ή άλλη ενίσχυση.
2. Κάλυψη με βάση δωδεκατημόρια των απωλειών από τα εισοδήματα τα οποία με βάση την περσυνή φορολογική δήλωση αποκτήθηκαν από προσωπικές μονάδες (λεωφορειούχους) ή κοινοπραξίες
3. Κάλυψη των υφισταμένων γραμμών
4. Αναστολή του τέλους ενίσχυσης ασθενέστερων ΚΤΕΛ.
5. Αναστολή του Νόμου για τους διαγωνισμούς Αστικών ΚΤΕΛ έως το τέλος του 2020.
6. Η Ενίσχυση για απώλειες εισοδημάτων θα τελούν υπό την αίρεση ότι μέχρι το τέλος του 2020 θα προχωρούν στην σύσταση κοινοπραξιών ή σε συνενώσεις άλλης εταιρικής μορφής. Αυτονόητη προϋπόθεση, να εκπονηθούν μελέτες βιωσιμότητας και για την συμμετοχή στους διαγωνισμούς.
7. Ενίσχυση με κρατικές εγγυήσεις και μείωση φόρων και τελών για την ανανέωση του στόλου τους και για δημιουργία εγκαταστάσεων για οχήματα αερίου και ηλεκτρικά μέσω του ΕΣΠΑ.
8. Οι Περιφερειακές Διοικήσεις της χώρας οφείλουν να συγκροτήσουν μηχανισμούς που να λειτουργούν ως φορείς τελευταίας καταφυγής, ώστε να καλύπτουν την πιθανότητα έκτακτης αδυναμίας να εκπληρωθεί το συγκοινωνιακό έργο.
Υπεραστικές Συγκοινωνίες
1. Διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας προϋπόθεση για οποιαδήποτε χρηματοδότηση ή άλλη ενίσχυση.
2. Κάλυψη με βάση δωδεκατημόρια των απωλειών από τα εισοδήματα τα οποία με βάση την περσυνή φορολογική δήλωση αποκτήθηκαν από προσωπικές μονάδες (λεωφορειούχους) ή κοινοπραξίες
3. Κάλυψη των υφισταμένων γραμμών
4. Αναστολή του τέλους ενίσχυσης ασθενέστερων ΚΤΕΛ με την προϋπόθεση της διατήρησης των θέσεων εργασίας
5. Η Ενίσχυση για απώλειες εισοδημάτων θα τελούν υπό την αίρεση ότι μέχρι το τέλος του 2020 θα προχωρούν στην σύσταση κοινοπραξιών ή συνενώσεις άλλης εταιρικής μορφής με βάση μελέτες βιωσιμότητας.
6. Ενίσχυση με κρατικές εγγυήσεις και μείωση φόρων και τελών για την ανανέωση του στόλου τους και για δημιουργία εγκαταστάσεων για οχήματα αερίου και ηλεκτρικά μέσω του ΕΣΠΑ.
7. Οι Περιφερειακές Διοικήσεις της χώρας οφείλουν να συγκροτήσουν μηχανισμούς που να λειτουργούν ως φορείς τελευταίας καταφυγής ώστε να καλύπτουν την πιθανότητα έκτακτης αδυναμίας να εκπληρώσει το συγκοινωνιακό έργο.
8. Απομάκρυνση των αφετηριών των υπεραστικών γραμμών από τα κέντρα των πόλεων ιδιαίτερα από Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Αερομεταφορές
1. Ανάδειξη μιας εταιρίας ως Εθνικό Αερομεταφορέα (Στη συγκεκριμένη περίπτωση η Aegean) ο οποίος θα λειτουργεί και ως φορέας τελευταίας καταφυγής. Αυτό σημαίνει ότι άμεσα το δημόσιο παρεμβαίνει στο μετοχικό κεφάλαιο για την διατήρηση της εταιρείας σε λειτουργία. Το ποσοστό συμμετοχής προσδιορίζεται με βάση τα κεφάλαια που θα διαθέσει και όποιες άλλες άμεσες ή έμμεσες διευκολύνσεις (εγγυήσεις, προνόμια κλπ.). Στο βαθμό που δεν επιτευχθεί συμφωνία με τους σημερινούς ιδιοκτήτες, η εταιρεία θα πρέπει να εθνικοποιηθεί.
2. Διατήρηση των θέσεων εργασίας στις αερομεταφορές και στις δραστηριότητες που συνδέονται άμεσα με το μεταφορικό έργο. (Υπηρεσίες υποστήριξης κ.λ.π.)
3. Αναστολή στην πώληση του 15% του Ελ. Βενιζέλος που ήδη βρίσκεται στην διαδικασία αυτή.
4. Καμιά πώληση κανενός από τα 23 αεροδρόμια.
5. Υπολογισμός απωλειών από Τέλη για ενίσχυση λειτουργίας αεροδρομίων, με την ολοκλήρωση της Πανδημίας.
Ιδιωτικές Οδικές επιβατικές Μεταφορές
1. Διατήρηση όλων των θέσεων εργασίας προϋπόθεση για οποιαδήποτε χρηματοδότηση ή άλλη ενίσχυση.
2. Κάλυψη με βάση δωδεκατημόρια των απωλειών από τα εισοδήματα τα οποία, με βάση την περσυνή φορολογική δήλωση, αποκτήθηκαν από προσωπικές μονάδες (μεταφορείς), εταιρίες ή κοινοπραξίες
3. Η Ενίσχυση για απώλειες εισοδημάτων θα τελούν επιπλέον υπό την αίρεση, ότι μέχρι το τέλος του 2020 θα προχωρούν στην σύσταση κοινοπραξιών ή συνενώσεις άλλης εταιρικής μορφής, με βάση μελέτες βιωσιμότητας.
4. Ενίσχυση με κρατικές εγγυήσεις και μείωση φόρων και τελών για την ανανέωση του στόλου τους και για δημιουργία εγκαταστάσεων για οχήματα αερίου και ηλεκτρικά μέσω του ΕΣΠΑ.
5. Προώθηση διαδικασιών city logistics ιδιαίτερα στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη και δημιουργία ξεχωριστού logistic center για τις μονάδες υγείας.
6. Ανανέωση κάθε επαγγελματικής άδειας στον κλάδο των μεταφορών για ένα χρόνο και ενημέρωση της ΕΕ για την ανάγκη αναγνώρισης των ανανεώσεων αυτών λόγω πανδημίας.
ΤΑΞΙ
1. Κάλυψη με βάση δωδεκατημόρια των απωλειών από τα εισοδήματα τα οποία με βάση την περσινή φορολογική δήλωση αποκτήθηκαν από προσωπικές μονάδες (οδηγούς), εταιρίες ή συνεταιρισμούς.
2. Ενίσχυση με κρατικές εγγυήσεις και μείωση φόρων και τελών για την ανανέωση του στόλου τους και για δημιουργία εγκαταστάσεων για οχήματα αερίου και ηλεκτρικά μέσω του ΕΣΠΑ.
3. Επαναφορά του 6ωρου σε όλη τη χώρα για τις συμβάσεις των ΕΙΧ με οδηγό, προκειμένου να μην πληγεί πολύ ο κλάδος των ΕΔΧ από τη μείωση του τουριστικού προϊόντος.
Η Γραμματεία του Τμήματος Μεταφορών & Οδικής Ασφάλειας

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί