Αν. Ξανθός: Να υπερασπιστούμε τη δημόσια υγεία και την κοινωνία, με άμεση και αποτελεσματική ενίσχυση του ΕΣΥ

«Λόγω κορωνοϊού χρειάζεται σοβαρή λειτουργική ενίσχυση του ΕΣΥ, άμεση, επαρκής και αποτελεσματική», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο πρώην υπουργός Υγείας και τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Ανδρέας Ξανθός.

Διαβάστε αναλυτικά τα βασικά σημεία από την ομιλία του Ανδρέα Ξανθού, πρώην υπουργού υγείας και εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ στο σημερινό σχέδιο νόμου του υπ. Υγείας που συζητείται στη Bουλή:

  • Με κάθε τρόπο να αποφύγουμε απομάκρυνση πολύτιμου ανθρώπινου προσωπικού από το ΕΣΥ, ανανέωση όλων των συμβάσεων του προσωπικού που υπηρετεί στη δημόσιο σύστημα υγείας
  •  Άμεση ενίσχυση των κρίσιμων κρίκων αντιμετώπισης αυτής της επιδημικής απειλής, δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας, τμήματα επειγόντων περιστατικών και ΜΕΘ.
  •  Πρόσληψη άμεσα τουλάχιστον 1000 συμβασιούχων επαγγελματιών υγείας.
  • Για να υπάρχει ανταπόκριση σε αυτή την πρόσκληση (τουλάχιστον ετήσιες συμβάσεις) να δοθούν κίνητρα όπως αυξημένη μοριοδότηση.
  • Προκήρυξη μόνιμου προσωπικού, σημαντική καθυστέρηση στις προσλήψεις που είχαμε δρομολογήσει με βάση τον κανόνα 1 προς 1 μέσα στο 2019, για 2500 μόνιμες προσλήψεις, 1000 γιατροί και 1500 λοιπό προσωπικό, ειδικά στο λοιπό προσωπικό υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση

Διακομματική επιτροπή όλων των πολιτικών δυνάμεων για τη διαχείριση της διαδικασίας προσλήψεων και προμηθειών για να μην υπάρχει αμφισβήτηση από κανέναν ότι δεν υπάρχει διαφάνεια και αμεροληψία σε αυτές τις έκτακτες συνθήκες.

Μέτρα προστασίας των εργαζομένων στο ΕΣΥ, είναι κρίσιμος κρίκος για την διαχείριση αυτής της κρίσης, ότι χρειάζεται για να επιτελέσουν το ρόλο τους.

Θα σταθούμε με σοβαρότητα απέναντι στην κρίση δημόσιας υγείας λόγω κορονοϊού και όχι όπως έκανε η ΝΔ στο παρελθόν.

Είμαστε στη φάση σταδιακά αυξανόμενης διασποράς στην κοινότητα που επιβάλλουν νέα μέτρα αποτελεσματικότερου περιορισμού της μετάδοσης του ιού, που παίρνει σε κάποιες χώρες δραματικές διαστάσεις όπως στη γειτονική Ιταλία.

Σε αυτό το κρίσιμο ζήτημα θα έχουμε ως αξιωματική αντιπολίτευση στάση υπευθυνότητας και σοβαρότητας, δεν θα κάνουμε το ολίσθημα που έκανε συστηματικά η ΝΔ ως αντιπολίτευση, σε άλλες κρίσεις της δημόσιας υγείας όπως την εποχική έξαρση της γρίπης με νεκρούς και διασποράς στο γενικό πληθυσμό , την επιδημία ιλαράς , τα κρούσματα από τον ιό  του δυτικού Νείλου και τα κρούσματα ελονοσίας, όπου η ΝΔ συστηματικά κινδυνολογούσε και μέμφονταν στην κυβέρνηση και την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Θα συνεχίσουμε να αποδεχόμαστε τις εισηγήσεις που προκύπτουν από μια αξιόπιστη επιτροπή εμπειρογνωμόνων, λοιμοξιολόγων και επιδημιολόγων που έχει συγκροτήσει το υπουργείο και δίνουν κατευθυντήριες οδηγίες.

Θα εστιάσουμε στον έλεγχο εφαρμογής αυτών των οδηγιών, στον πολιτικό έλεγχο επί της εφαρμογής αυτών των οδηγιών.

Το ΕΣΥ σηκώνει το μεγάλο βάρος και αποδεικνύει την αξία των κρατικών δομών δημόσιας περίθαλψης. Τα κρατικά  νοσοκομεία και υπηρεσίες σηκώνουν όλο το βάρος αυτής της απειλής

Ο συντονισμός είναι αναγκαίος.

Επιχειρησιακό σχέδιο 4μηνου ή 6μήνου όπου θα υπάρξει κλιμάκωση των μέτρων με αναλογικότητα και υπευθυνότητα.

Δίαυλος επικοινωνίας, αμφίδρομης ενημέρωσης μεταξύ Ελλάδας Ευρώπης και ΠΟΥ, των επιστημονικών φορέων και των πολιτικών δυνάμεων.

Είναι μια μεγάλη πρόκληση για την κοινωνία, για τους πολίτες και τις ευάλωτες ομάδες, για τα Μέσα Ενημέρωσης, για την Εκκλησία, και το πολιτικό σύστημα, και τους επαγγελματίες υγείας, δεν υπάρχει χώρος για αντιεπιστημονικές προσεγγίσεις σε μισαλλόδοξες κραυγές σε ρατσιστικές συμπεριφορές χρειάζεται αλληλεγγύη και σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Ψυχραιμία, υπευθυνότητα και όχι εφησυχασμός.

Στο προσφυγικό η Ελλάδα έγινε χώρα υποδοχής νεοναζί που ήρθαν να βοηθήσουν το εγχώριο παρακράτος που η ΝΔ χάιδεψε στο Μακεδονικό και προσφυγικό.

Και μια μικρή αναφορά στο προσφυγικό μεταναστευτικό, η κυβέρνηση αυτές τις μέρες επέλεξε να δημιουργήσει διχαστικό και πολωτικό κλίμα, η δική μας κυβέρνηση δεν επέτρεψε σε αυτή τη μεγάλη δοκιμασία για την Ευρώπη, να μετατραπεί σε πρόβλημα δημόσιας υγείας, με προληπτικές μεθόδους και έγκαιρη παρέμβαση όπου χρειαζόταν.

Δυστυχώς αυτές τις μέρες η χώρα αντί να είναι όπως στο παρελθόν, χώρα που επισκέπτονται προσωπικότητες διανοούμενοι και για να εκφράσουν το σεβασμό και την αλληλεγγύη στις προσπάθειες μιας χρεοκοπημένης χώρας να αντιμετωπίσει με αλληλεγγύη και ανθρωπιά αυτή τη μεγάλη πίεση, είναι χώρα υποδοχής νεοναζί που έρχονται να βοηθήσουν το εγχώριο παρακράτος, το οποίο η ΝΔ χάιδεψε και στο Μακεδονικό και στο προσφυγικό

Για το ν/σ περί Δημόσιας Υγείας

Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας για άλλη μια φορά δεν εξέπληξαν  κανένα. Αφού προηγήθηκε η αναγγελία από τον Υπουργό Υγείας ενός «νομοσχεδίου-τομή» στη Δημόσια Υγεία, αφού παρουσιάστηκαν  με διθυραμβικά σχόλια στο Υπουργικό Συμβούλιο οι βασικοί άξονές του, βγήκε σε δημόσια διαβούλευση ένα κείμενο γενικών αρχών  και διακηρύξεων που ούτε εφαρμοσμένη και ολιστική πολιτική για την προστασία της Δημόσιας Υγείας συνιστά, ούτε, πολύ περισσότερο, αναδιοργάνωση και ανάπτυξη των Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας προδιαγράφει.

Πρόκειται για ένα ευχολόγιο υπέρ της πρόληψης που δίνει έμφαση στους συμπεριφορικούς παράγοντες που υπονομεύουν την ατομική υγεία  και στην ανάγκη τροποποίησής τους με ευαισθητοποίηση των πολιτών. Μόνο που η πρόληψη και η προαγωγή της υγείας των ανθρώπων δεν είναι ζήτημα που εξαγγέλλεται και νομοθετείται, δεν είναι ατομική ευθύνη αλλά δημόσια υπόθεση και προϋποθέτει οργανωμένη στρατηγική  και παρεμβάσεις σε επίπεδο πληθυσμού. Γιατί εκτός από τους παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με τις ατομικές συνήθειες και συμπεριφορές, υπάρχουν και οι κοινωνικο-οικονομικοί προσδιοριστές της υγείας και της ασθένειας που επίσης υπονομεύουν τη Δημόσια Υγεία.  Η απάντηση από τη σκοπιά της Δημόσιας Υγείας είναι συγκροτημένες διατομεακές πολιτικές και ριζικές κοινωνικές παρεμβάσεις που προφανώς δεν αποτελούν προτεραιότητα για τη σημερινή κυβέρνηση. Η δική της πολιτική προτεραιότητα είναι οι Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και το άνοιγμα στην ιδιωτική αγορά διαγνωστικών εξετάσεων,  κάτι που σαφώς διαφαίνεται στο ν/σ . 

Είναι πρωτίστως πολιτικό και όχι τεχνοκρατικό ζήτημα η Δημόσια Υγεία και για να έχουν αποτέλεσμα οι δράσεις πρόληψης πρέπει να εντάσσονται σε ένα συνολικό σχέδιο καθολικής και ισότιμης κάλυψης των αναγκών υγείας των πολιτών, μέσα από τη συνεχή ενδυνάμωση του ΕΣΥ, την ανάπτυξη της ΠΦΥ, το  θεσμό του οικογενειακού γιατρού και τη φροντίδα σε επίπεδο κοινότητας, σχολικού και εργασιακού περιβάλλοντος, αθλητικών χώρων. Αυτή η προσέγγιση έχει αποτυπωθεί στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τη Δημόσια Υγεία που είχε εκπονήσει η προηγούμενη κυβέρνηση με τη βοήθεια της επιστημονικής κοινότητας, την τεχνική υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) και την έγκριση του ΕΣΥΔΥ που σήμερα αναιτιολόγητα καταργείται, καθώς επίσης και στα επιμέρους Εθνικά Σχέδια Δράσης για την Ηπατίτιδα C, την HIV λοίμωξη, τη Μικροβιακή Αντοχή  και το Αλκοόλ, που εκκρεμεί η ολοκληρωμένη εφαρμογή τους. Η ίδια στρατηγική με έμφαση στην πρόληψη και στην ενσωμάτωση πολιτικών Δημόσιας Υγείας (εμβολιασμοί, ενημέρωση, εξωστρεφείς δράσεις αγωγής υγείας, σχολική υγεία, δικτύωση με δομές ψυχικής υγείας και αντιμετώπισης των εξαρτήσεων) υλοποιείται για 1η φορά στη χώρα μέσα από τη μεταρρύθμιση στην ΠΦΥ και τη λειτουργία των  Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ) . 

Επίσης, είναι εντελώς παραπειστική και απολύτως επικοινωνιακής χρήσης  η εξαγγελία του Υπουργού Υγείας για δωρεάν προληπτικές εξετάσεις που δήθεν για 1η φορά προβλέπει το ν/σ. Η αλήθεια λοιπόν είναι με βάση το νέο ΕΚΠΥ ( κανονισμό παροχών ) του ΕΟΠΥΥ ( ΦΕΚ Β’4898/ 01.11.2018, άρθρο 5) ήδη συνταγογραφούνται και πραγματοποιούνται δωρεάν εξετάσεις προληπτικού χαρακτήρα (με μηδενική συμμετοχή του δικαιούχου)  ανά συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα και σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες, όπως για παράδειγμα για την πρώιμη διάγνωση του καρκίνου του μαστού, του τραχήλου της μήτρας, του προστάτη, του παχέος εντέρου, για τον προγεννητικό  έλεγχο των γυναικών κλπ. Και βεβαίως οφείλουμε να υπενθυμίσουμε ότι δύο ζωτικής σημασίας προληπτικές εξετάσεις (ψηφιακή μαστογραφία και το υπερηχογράφημα β-επιπέδου/αυχενική διαφάνεια) που για χρόνια πλήρωναν οι πολίτες από την τσέπη τους, κοστολογήθηκαν και άρχισαν να αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ επί  κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.   

Ας μην περιμένουν λοιπόν οι πολίτες κάτι ουσιαστικό από το νομοσχέδιο για τη Δημόσια Υγεία. Πολύ επικοινωνία, πολλές μεγαλοστομίες και ελάχιστη ουσία. Η Δημόσια Υγεία έχει στον «πυρήνα» της την καθολικότητα και την ισότητα , ενσωματώνει ένα δημοκρατικό και προοδευτικό πρόταγμα που οδηγεί στη  μείωση των κοινωνικών και υγειονομικών ανισοτήτων και στο στόχο «Υγεία για όλους» του ΠΟΥ. Ακριβώς γι’ αυτό, οι πολιτικές Δημόσιας Υγείας  είναι μη συμβατές με το νεοφιλελεύθερο σχέδιο της ΝΔ για την  Υγεία και το Κοινωνικό Κράτος.

Σε κάθε περίπτωση,  ο ΣΥΡΙΖΑ θα αντιμετωπίσει με ευθύνη και σοβαρότητα και όχι με ανεύθυνη δημαγωγία, όπως έκανε συστηματικά η ΝΔ όταν ήταν αντιπολίτευση, τα θέματα Δημόσιας Υγείας. Ειδικά σήμερα που οφείλουμε να διασφαλίσουμε αξιόπιστη επιστημονική ενημέρωση, επιδημιολογική εγρήγορση και πολύ καλό συντονισμό των υπηρεσιών για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τη νέα  διασυνοριακή απειλή από την επιδημία του κοροναϊού. 

Μέτρα για την αντιμετώπιση της επιδημίας με το νέο κοροναϊό

Σοβαρή λειτουργική υποστήριξη του Δημόσιου Συστήματος Υγείας που θα σηκώσει όλο το βάρος της επιδημίας .
Αναλυτικά :

  1. αποτροπή της απομάκρυνσης ανθρώπινου δυναμικού από το ΕΣΥ – ανανέωση όλων των συμβάσεων , για οποιαδήποτε κατηγορία προσωπικού του ΕΣΥ , που λήγουν στους επόμενους μήνες
  2. άμεση ενίσχυση των ΜΕΘ , των ΤΕΠ ( Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών) και των δομών ΠΦΥ με 1000 επαγγελματίες υγείας με ετήσιες ή διετείς συμβάσεις και με ειδικό κίνητρο προϋπηρεσίας για όσους καλύψουν ανάγκες σ’αυτή τη φάση ( αυξημένη μοριοδότηση σε προσεχείς προκηρύξεις για μόνιμο προσωπικό) .
  3. αναμόρφωση του προϋπολογισμού του ΕΣΥ με επιπλέον 150 εκ. ευρώ
  4. προκήρυξη 4000 θέσεων μονίμων γιατρών -λοιπών εργαζομένων στα νοσοκομεία-Κέντρα Υγείας ( 1500 λοιπού προσωπικού του 2019 που εκκρεμούν και 2500 γιατρών-νοσηλευτών-παραιατρικού προσωπικού για το 2020 με βάση το 1:1 ( προσλήψεις-αποχωρήσεις)
  5. διαφάνεια και έλεγχος από διακομματική επιτροπή της διαδικασίας των επειγουσών προσλήψεων και προμηθειών
  6. μέτρα ατομικής προστασίας του προσωπικού του ΕΣΥ ( επάρκεια σε μάσκες-γάντια-στολές) και αναλυτικές οδηγίες για τη διαχείριση ύποπτων κρουσμάτων – συντονισμός και λειτουργική διασύνδεση δημόσιων δομών υγείας μέσω ΕΚΕΠΥ
  7. εντατικοποίηση των μέτρων περιορισμού της διασποράς του ιού στην κοινότητα με συστηματική ενημέρωση των πολιτών και αποφυγή συγχρωτισμού , ιδιαίτερα των ευπαθών ομάδων .
  8. Επιχειρησιακό σχέδιο 6μηνου με κλιμάκωση των μέτρων και δράσεων
  9. συστηματική επικοινωνία με ECDC και ΠΟΥ για ενημέρωση και ανταλλαγή καλών πρακτικών
  10. στήριξη στα όργανα της ΕΕ προτάσεων για κοινές προμήθειες υλικών , test εργαστηριακής διάγνωσης κλπ
  11. συστηματική ευαισθητοποίηση των πολιτών , των επαγγελματιών υγείας και θεσμική ενημέρωση των πολιτικών δυνάμεν για την εξελιξη της επιδημίας και τα ενδεικνυόμενα μέτρα




Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί