Το αποτέλεσμα της 2ης ψηφοφορίας για τη Συνταγματική Αναθεώρηση

Αυλαία έριξε σήμερα, Πέμπτη 14 Μαρτίου, η Βουλή, στην κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία της Αναθεώρησης του Συντάγματος, δίνοντας τη σκυτάλη στην επόμενη Αναθεωρητική – Η συζήτηση ξεκίνησε στις 10 το πρωί και ολοκληρώθηκε με ονομαστική ψηφοφορία.

H εθνική αντιπροσωπεία στις προτάσεις της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ για τις αναθεωρητέες διατάξεις, οι οποίες στην πρώτη ψηφοφορία είχαν συγκεντρώσει άνω των 151 ψήφων, σήμερα, στη 2η ψηφοφορία τοποθετήθηκε ως εξής:

-άρθρο 3 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 156 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 15 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 151 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 19 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 3 παρ.2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους): 156 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 15 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 151 “ΝΑΙ”, 102 “ΟΧΙ”, 19 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 3 παρ. 3 (κατάργηση παραγράφου): 171 “ΝΑΙ”,99 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 167 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 3 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προσθήκη ερμηνευτικής δήλωσης προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους):157 “ΝΑΙ”, 113 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 153 “ΝΑΙ”, 115 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 13 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου):154 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 19 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 151 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ” , 20 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 21 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης κρατικής εγγύησης ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης για όλους μέσα από καθολικές κοινωνικές υπηρεσίες και εισοδηματικές ενισχύσεις): 160 “ΝΑΙ”, 110 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 157 “ΝΑΙ”, 99 “ΟΧΙ” , 2 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 21 παρ. 3 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης κοινωνικού δικαιώματος στην υγεία και υποχρέωσης του κράτους να παρέχει καθολική πρόσβαση σε αποτελεσματικές παροχές υγείας μέσω του Εθνικού Συστήματος Υγείας):160 “ΝΑΙ”, 110 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 157 “ΝΑΙ”, 113 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 21 (προσθήκη παραγράφου 7) (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του δημόσιου ελέγχου των βασικών κοινωνικών αγαθών, όπως το νερό και η ηλεκτρική ενέργεια, ώστε τα δίκτυα διανομής τους να υπόκεινται σε καθεστώς δημόσιας υπηρεσίας και να τελούν σε δημόσιο έλεγχο και προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης των κοινών αγαθών): 158 “ΝΑΙ”, 112″ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 154 “ΝΑΙ”, 115 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 22 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης ίσης αμοιβής και ίσης αξίας ανεξάρτητα από την ηλικία): 173 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 172 “ΝΑΙ”, 96 “ΟΧΙ”, 5 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 22 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση συνταγματικής κατοχύρωσης των συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του ελάχιστου μισθού και του δικαιώματος μονομερούς προσφυγής των κοινωνικών εταίρων στη διαιτησία): 160 “ΝΑΙ”, 108 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 155 “ΝΑΙ”, 112 “ΟΧΙ”, 5 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 22 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης ότι η επίταξη υπηρεσιών απαγορεύεται ως μέτρο αντιμετώπισης των συνεπειών απεργίας): 164 “ΝΑΙ”, 103 “ΟΧΙ”, 5 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 163 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 6 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 22 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αναγνώρισης του δικαιώματος στην κοινωνική ασφάλιση υπό την έννοια ότι το κράτος υποχρεώνεται να εξασφαλίζει αποτελεσματική προστασία έναντι όλων των ασφαλιστικών κινδύνων μέσω ενός ενιαίου συστήματος καθολικής κάλυψης, στο πλαίσιο δημόσιου αναδιανεμητικού συστήματος, που λειτουργεί βάσει των αρχών της αλληλεγγύης και της ανταποδοτικότητας): 158 “ΝΑΙ”, 111 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 155 “ΝΑΙ”, 112 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 28 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση της υποχρέωσης κύρωσης με δημοψήφισμα διεθνών συνθηκών που προβλέπουν μεταβίβαση κυριαρχικών αρμοδιοτήτων του κράτους): 154 “ΝΑΙ”, 118 “ΟΧΙ”, 0 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 154 “ΝΑΙ”, 117 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 32 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 224 “ΝΑΙ”, 47 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 221 “ΝΑΙ”, 46 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 32 παρ. 5 (προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας): 224 “ΝΑΙ”, 47 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 220 “ΝΑΙ”, 47 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 33 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 169 “ΝΑΙ”, 99 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 168 “ΝΑΙ”, 98 “ΟΧΙ”, 5 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 37 παρ.2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης υποχρεωτικής βουλευτικής ιδιότητας για τον πρωθυπουργό) : 153 “ΝΑΙ”, 104 “ΟΧΙ”, 15 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 153 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 16 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 38 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας): 154″ΝΑΙ”, 117 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 155 “ΝΑΙ”, 115 “ΟΧΙ”, “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 44 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία): 153 “ΝΑΙ”, 104 “ΟΧΙ”, 15 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 152 “ΝΑΙ”, 102 “ΟΧΙ”, 15 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 54 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης αναλογικού εκλογικού συστήματος): 156 “ΝΑΙ”, 99 “ΟΧΙ”, 16 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 155 “ΝΑΙ” , 100″ΟΧΙ”, 15 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 54 παρ. 4 (προς την κατεύθυνση της δυνατότητας ορισμού από ενιαίο ψηφοδέλτιο έως πέντε (5) βουλευτών απόδημου Ελληνισμού): 160 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ”, 17 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 158 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ”, 16 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 54 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προς την κατεύθυνση διευκρίνισης ότι πάγιο αναλογικό εκλογικό σύστημα είναι αυτό το οποίο η αναλογία εδρών δεν αποκλίνει περισσότερο από 10% από την αναλογία ψήφων): 155 “ΝΑΙ”, 115 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 153 “ΝΑΙ”, 114 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 56 (προσθήκη παραγράφου 5) (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης προσωρινού κωλύματος εκλογιμότητας μετά από τρεις (3) βουλευτικές περιόδους): 157 “ΝΑΙ”, 113 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 158 “ΝΑΙ”, 111 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 59 παρ. 1 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 169 “ΝΑΙ”, 100 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 167 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 59 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης του πολιτικού όρκου): 169 “ΝΑΙ”, 98 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 168 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ” , 4 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 62 (προς την κατεύθυνση περιορισμού της βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά στα αδικήματα που σχετίζονται με τη βουλευτική ιδιότητα εντός ή εκτός Βουλής): 237 “ΝΑΙ”, 34 “ΟΧΙ”, 0 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 237 “ΝΑΙ”, 33 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 73 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας): 171 “ΝΑΙ”, 98 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 168 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 84 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης της εποικοδομητικής ψήφου δυσπιστίας): 154 “ΝΑΙ”, 117 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 155 “ΝΑΙ”, 115 “ΟΧΙ”, “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 86 παρ. 3 (προς την κατεύθυνση περιορισμού των προνομιακών ρυθμίσεων περί ποινικής ευθύνης Υπουργών, ιδίως μέσω της κατάργησης της αποσβεστικής προθεσμίας και της κατάργησης της δυνατότητας αναστολής της δίωξης της προδικασίας ή της κύριας διαδικασίας): 255 “ΝΑΙ”, 17 “ΟΧΙ”, 0 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 253 “ΝΑΙ”, 17 “ΟΧΙ”, “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 86 (εισαγωγή ερμηνευτικής δήλωσης) (προς την κατεύθυνση διευκρίνισης ότι το πεδίο ισχύος του άρθρου αναφέρεται αποκλειστικά στα αδικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση και όχι επ΄ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων): 175 “ΝΑΙ”, 95 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 179 “ΝΑΙ”, 92 “ΟΧΙ”, “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 101 Α (προς την κατεύθυνση περιορισμού της δυνατότητας ίδρυσης ανεξάρτητων αρχών, της διευκόλυνσης του τρόπου επιλογής των μελών τους και της ενίσχυσης του κοινοβουλευτικού ελέγχου τους): 232 “ΝΑΙ”, 36 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 231 “ΝΑΙ”, 34 “ΟΧΙ”, “ΠΑΡΩΝ”

-άρθρο 102 παρ. 2 (προς την κατεύθυνση καθιέρωσης αναλογικού εκλογικού συστήματος στις εκλογές για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και θέσπισης τοπικών λαϊκών συνελεύσεων, δημοψηφισμάτων και λαϊκών πρωτοβουλιών και αναγνώρισης δυνατότητας απονομής εκλογικού δικαιώματος σε αλλοδαπούς με μόνιμη εγκατάσταση στη χώρα): 169 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία, η διάταξη είχε λάβει 168 “ΝΑΙ”, 101 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 

Στις προτάσεις της ΝΔ που είχαν επίσης συγκεντρώσει 151 ψήφους και άνω στην 1η ψηφοφορία, η Βουλή τοποθετήθηκε ως εξής στη 2η ψηφοφορία:

• άρθρο 68 παρ. 2 δικαιώματα κοινοβουλευτικών μειοψηφιών: 247 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 5 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 234 “ΝΑΙ”, 34 “ΟΧΙ”, 1 “ΠΑΡΩΝ”

• άρθρο 112 παρ. 4 (κατάργηση παραγράφου) – κατάργηση μεταβατικής διάταξης: 234 “ΝΑΙ”, 20 ΟΧΙ”, 18 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 222 “ΝΑΙ”, 25 “ΟΧΙ” και 21 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 113 (κατάργηση) – κατάργηση μεταβατικού άρθρου: 233 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 19 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 223 “ΝΑΙ”, 24 “ΟΧΙ” και 21 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 114 παρ. 1 – περί ισχύος άρθρων 30 και 32 του Συντάγματος: 232 “ΝΑΙ”, 21 “ΟΧΙ”, 19 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 230 “ΝΑΙ”, 18 “ΟΧΙ” και 21 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 114 παρ. 2 (κατάργηση παραγράφου)- κατάργηση μεταβατικής διάταξης: 233 “ΝΑΙ”, 21 “ΟΧΙ”, 18 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 231 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 20 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 115 παρ. 1 – παραπομπή εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων ενώπιον του ΕΣ. 232 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 20 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 231 “ΝΑΙ”, 19 “ΟΧΙ” και 21 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 115 παρ. 2 για τη σύνθεση του ΑΕΔ. 232 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 20 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 230 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ” και 21 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 115 παρ. 3 ( κατάργηση παραγράφου) – κατάργηση μεταβατικής διάταξης . 232 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 20 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 230 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ” και 21 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 115 παρ.4 (κατάργηση)-κατάργηση μεταβατικής διάταξης: 232 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 20 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία είχε λάβει 222 “ΝΑΙ”, 25 “ΟΧΙ”, 21 “ΠΑΡΩΝ”

• το άρθρο 119 παρ. 1 (κατάργηση παραγράφου)- κατάργηση μεταβατικής διάταξης.232 “ΝΑΙ”, 20 “ΟΧΙ”, 20 “ΠΑΡΩΝ”. Στην 1η ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 209 “ΝΑΙ”, 37 “ΟΧΙ” και 21 “ΠΑΡΩΝ”.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ 

Στις συμπληρωματικές προτάσεις βουλευτών που κατά την πρώτη ψηφοφορία είχαν λάβει άνω των 151 ψήφων, η εθνική αντιπροσωπεία, σήμερα στη 2η ψηφοφορία τοποθετήθηκε ως εξής:

-άρθρο 5 παρ. 2 (Συμπληρωματική πρόταση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της απόλυτης προστασίας ζωής, τιμής και ελευθερίας χωρίς διάκριση φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού): 174 “ΝΑΙ”, 98 “ΟΧΙ”, 0 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 170 “ΝΑΙ”, 99 “ΟΧΙ”.

– άρθρο 25 παρ. 3 (Συμπληρωματική πρόταση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ προς την κατεύθυνση της αρχής της επιείκειας στο πεδίο των θεμελιωδών δικαιωμάτων και κατάργηση της ισχύουσας διάταξης περί καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος): 171 “ΝΑΙ”, 98 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 169 “ΝΑΙ”, 95 “ΟΧΙ”, 4 “ΠΑΡΩΝ”

– άρθρο 38 παρ. 2 (Συμπληρωματική πρόταση του Ε΄Αντιπροέδρου της Βουλής κ. Δημητρίου Κρεμαστινού, και βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ, Ένωσης Κεντρώων, ανεξάρτητων βουλευτών: ορισμός αναπληρωτή πρωθυπουργού σε περίπτωση αδυναμίας επιτέλεσης των πρωθυπουργικών καθηκόντων από τον πρωθυπουργό για λόγους υγείας. Συμπεριλαμβάνεται στην πρόταση της ΔΗΣΥ): 159 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ”, 16 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 156 “ΝΑΙ”, 98 “ΟΧΙ”, 16 “ΠΑΡΩΝ”

– άρθρο 96 παρ. 5 (Δικαστικό Σώμα Ενόπλων Δυνάμεων): 237 “ΝΑΙ”, 17 “ΟΧΙ”, 18 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 233 “ΝΑΙ”, 19 “ΟΧΙ”, 19 “ΠΑΡΩΝ”

– άρθρο 101 παρ. 1 (Συμπληρωματική πρόταση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ προς την κατεύθυνση καθιέρωσης διάταξης ότι νόμος ορίζει το σύστημα περιφερειακής οργάνωσης της κεντρικής διοίκησης): 153 “ΝΑΙ”, 97 “ΟΧΙ”, 22 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 151 “ΝΑΙ”, 95 “ΟΧΙ”, 22 “ΠΑΡΩΝ”

– άρθρο 101 παρ. 4 (Συμπληρωματική πρόταση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς την κατεύθυνση της εύρυθμης και απρόσκοπτης λειτουργίας της διοίκησης και της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των νησιωτικών και ορεινών περιοχών): 154 “ΝΑΙ”, 95 “ΟΧΙ”, 3 “ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 165″ΝΑΙ”, 96 “ΟΧΙ”, 6 “ΠΑΡΩΝ”

– άρθρο 101 (εισαγωγή ερμηνευτικής παραγράφου) (Συμπληρωματική πρόταση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς την κατεύθυνση προσαρμογής του διοικητικού μοντέλου στο περιβάλλον των νησιωτικών και ορεινών περιοχών με την εκπόνηση επιχειρησιακών σχεδίων και την παροχή κινήτρων στους δημοσίους υπαλλήλους): 174 “ΝΑΙ”, 96 “ΟΧΙ”, 2″ΠΑΡΩΝ”. Στην πρώτη ψηφοφορία η διάταξη είχε λάβει 170 “ΝΑΙ”, 94 “ΟΧΙ”, 2 “ΠΑΡΩΝ”

Η συζήτηση στην Ολομέλεια

Στη σημερινή συνεδρίαση πήραν τον λόγο μόνο οι εισηγητές των κομμάτων, οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποί τους, μέλη του προεδρείου της Επιτροπής Αναθεώρησης, υπουργοί και πολιτικοί αρχηγοί.

Αλ. Τσίπρας: Η Συνταγματική Αναθεώρηση είναι μια μεγάλη θεσμική τομή (βίντεο)

Ο ΣΥΡΙΖΑ αντιμετώπισε τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης, που με πρωτοβουλία της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του εκκίνησε, ως “κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία”, είπε ο Αλ. Τσίπρας και τόνισε ότι το πολιτικό σύστημα που κυβέρνησε επί 40 χρόνια είχε πολλές ευκαιρίες να προχωρήσει σε συνταγματικές μεταρρυθμίσεις και δεν το τόλμησε(διαβάστε αναλυτικά).

Μ. Καλογήρου: Η κατεύθυνση στη Συνταγματική Αναθεώρηση είναι το στοίχημα, ένα προοδευτικό στοίχημα

Χαρακτηριστικά ιδεολογικοπολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, προσέδωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Μιχάλης Καλογήρου, στη διαδικασία της Συνταγματικής Αναθεώρησης ως ένα ακόμη «κομβικό σημείο» στις υπαρκτές και καθαρές ιδεολογικοπολιτικές γραμμές των δύο παρατάξεων. Ταυτοχρόνως, επισήμανε ότι η κατεύθυνση στη Συνταγματική Αναθεώρηση είναι το στοίχημα, ένα «προοδευτικό στοίχημα» και εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτό θα κερδηθεί στην επόμενη Βουλή.

Κ. Δουζίνας: «Σε αυτή την αναθεώρηση συγκρούονται ο προοδευτισμός και ο συντηρητικός νεοφιλελευθερισμός»

Για αναθεωρητέες διατάξεις που θα αφήσουν ένα ισχυρό θεσμικό αποτύπωμα για την επόμενη Βουλή έκανε λόγο ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Δουζίνας, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για την αναθεώρηση του Συντάγματος. Παράλληλα, ο κ. Δουζίνας υπογράμμισε ότι αυτά που συγκρούονται σε αυτή τη συζήτηση για την αναθεώρηση είναι η πρόοδος με τον συντηρητισμό και κατηγόρησε τη ΝΔ ότι αυτό που προτείνει είναι η συνταγματοποίηση του νεοφιλελευθερισμού.

Ν. Παρασκευόπουλος: Οι προτάσεις μας βλέπουν το μέλλον της χώρας

«Σε καμία περίπτωση δεν έχουμε κάνει καιροσκοπικές ή συγκυριακές προτάσεις, αλλά προτάσεις που βλέπουν το μέλλον της χώρας». Αυτό τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Αναθεώρησης, Νίκος Παρασκευόπουλος, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για τη λήψη απόφασης επί των αναθεωρητέων διατάξεων του Συντάγματος.

Η Ολομέλεια της Βουλής καλείται να πάρει την τελική της απόφαση και να κρίνει με πόσους ψήφους και ποιες διατάξεις του καταστατικού χάρτη της Ελληνικής Δημοκρατίας -που στη πρώτη ψηφοφορία της 14ης Φεβρουαρίου πήραν το πράσινο φως- θα παραπεμφθούν τελικά για αλλαγή, στην επόμενη Αναθεωρητική Βουλή.

Σημείο αιχμής ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ αναμένεται να είναι εκ νέου, η ερμηνεία του άρθρου 110 για τη δεσμευτικότητα ή μη της επόμενης Βουλής από την παρούσα, ως προς την κατεύθυνση και το περιεχόμενο των αναθεωρητέων διατάξεων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε επιμείνει στην άποψη ότι η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη ως προς την κατεύθυνση και το περιεχόμενο των υπό αναθεώρηση διατάξεων, άποψη την οποία απορρίπτει κατηγορηματικά η ΝΔ υποστηρίζοντας ακριβώς το αντίθετο- και με την οποία συντάσσεται και η ΔΗΣΥ.

Στη δεύτερη αυτή ψηφοφορία, πάντως, οι βουλευτές θα ψηφίσουν συνολικά επί των 32 προτάσεων της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, των 4 της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ, καθώς και των επτά συμπληρωματικών προτάσεων μεμονωμένων βουλευτών, που είχαν συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό των 151 ψήφων.

Σε περίπτωση που μία αναθεωρητέα διάταξη δεν συγκεντρώσει και στη δεύτερη ψηφοφορία πάνω από 151 ψήφους απορρίπτεται και δεν θα πάει προς συζήτηση στην επόμενη αναθεωρητική Βουλή.

Ποιες είναι οι κρίσιμες διατάξεις ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ

Μεταξύ των κρίσιμων αναθεωρητέων διατάξεων που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι:

– Η διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και η αποσύνδεση της από τις εκλογές.

– Η καθιέρωση της απλής αναλογικής σε εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές.

– Η κατοχύρωση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων.

– Η καθιέρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους.

– Η απαγόρευση διακρίσεων λόγω φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

– Τα δημοψηφίσματα και η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία.

Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι:

– Το δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας να συγκροτεί μέχρι δύο Εξεταστικές Επιτροπές.

– Η εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα τακτικά δικαστήρια.

– Το άρθρο 114 παρ. 1, Περί ισχύος άρθρων 30, 32 του Συντάγματος.

Εξίσου σημαντικές θεωρούνται και μεμονωμένες προτάσεις βουλευτών, που αφορούν:

– Απαγόρευση διακρίσεων φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.

– Καθιέρωση της αρχής της επιείκειας στο πεδίο των θεμελιωδών δικαιωμάτων και κατάργηση της διάταξης περί καταχρηστικής άσκησης.

– Αναπλήρωση του πρωθυπουργού σε περίπτωση αδυναμίας του να επιτελέσει τα καθήκοντα του για λόγους υγείας.

– Κατοχύρωση της εύρυθμης και απρόσκοπτης λειτουργίας της διοίκησης και της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των νησιωτικών και ορεινών περιοχών.

Τι κατέγραψε η πρώτη ψηφοφορία

Στη πρώτη ψηφοφορία 33 διατάξεις εγκρίθηκαν με ψήφους από 151-179 ενώ 15 διατάξεις, (οι έξι αφορούσαν κατάργηση μεταβατικών άρθρων), έλαβαν πάνω από 200 ψήφους.

Από τον ΣΥΡΙΖΑ δεν πέρασαν από τις 36 προτάσεις του οι 4, ενώ η ΝΔ από τις 59 που είχε προτείνει υπερψηφίστηκαν μόνο οι 4.

Σημειώνεται ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 32 που αποσυνδέει την εκλογή του προέδρου της Δημοκρατίας από τη πρόωρη διάλυση της Βουλής, υπερψηφίστηκε με 221 ψήφους καθώς το στήριξε και η ΝΔ.

Ωστόσο, δεν εγκρίθηκε η πρόταση του για αναθεώρηση του άρθρου 30, που προέβλεπε άμεση εκλογή του προέδρου της Δημοκρατίας εφόσον αποβούν άγονες οι 6 κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες σε διάστημα έξι μηνών, αφού δεν στηρίχτηκε και από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, συγκεντρώνοντας έτσι μόλις 148 ψήφους.

Η ΝΔ κατάφερε και πέρασε με πάνω από 180 ψήφους:

– Το άρθρο 68, για το δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας να συγκροτεί μέχρι δύο Εξεταστικές Επιτροπές.

– Το άρθρο 96, για την εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα τακτικά δικαστήρια

– Το άρθρο 114 παρ. 1, Περί ισχύος άρθρων 30, 32 του Συντάγματος.

Πάντως, μεταξύ των προτάσεων τής αξιωματικής αντιπολίτευσης που θεωρούσε κρίσιμες και δεν κατάφεραν να πάρουν το πράσινο φως, αφορούσαν:

– Το άρθρο 16 και τη δυνατότητα ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστήμιων.

– Το άρθρο 79 των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών.

– Το άρθρο 2 για τον Ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας

– Το άρθρο 24 για το περιβάλλον και τη προστασία των δασών.

– Το άρθρο 110 για τον τρόπο Αναθεώρησης του Συντάγματος

Διακομματική στήριξη διατάξεων

Υπήρξαν όμως διατάξεις που είχαν υπερκομματική στήριξη και ψηφίστηκαν με πάνω από 180 ψήφους όπως:

– Ο περιορισμός της βουλευτικής ασυλίας.

– Ο περιορισμός των προνομιακών ρυθμίσεων περί ευθύνης υπουργών.

– Η εκλογή μελών Ανεξάρτητων Αρχών με μικρότερη πλειοψηφία από τα 4/5 που ισχύει σήμερα.

Οι διατάξεις που πέρασαν στη δεύτερη ψηφοφορία

Με πάνω από 180 ψήφους εγκρίθηκαν:

– Άρθρο 32, για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής,

– Άρθρο 62, για περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας

– Άρθρο 68 για το δικαίωμα της κοινοβουλευτικής μειοψηφίας να συγκροτεί μέχρι δύο Εξεταστικές Επιτροπές (ΝΔ)

– Άρθρο 86, περιορισμός των προνομιακών ρυθμίσεων περί ευθύνης υπουργών

– Άρθρο 96, εξομοίωση των στρατιωτικών δικαστηρίων με τα τακτικά (ΝΔ)

– Άρθρο 101Α, εκλογή μελών Ανεξάρτητων Αρχών με μικρότερη πλειοψηφία από τα 4/5 που ισχύει σήμερα

Με πάνω από 151 ψήφους

– Άρθρο 3, κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους

– Άρθρα 13, 33 και 59, κατοχύρωση του πολιτικού όρκου

– Άρθρο 21, κατοχύρωση κοινωνικών δικαιωμάτων και κοινωνικών αγαθών

– Άρθρο 22, κατοχύρωση εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων

– Άρθρο 28, κύρωση διεθνών συνθηκών με δημοψήφισμα

– Άρθρο 37, υποχρεωτική βουλευτική ιδιότητα του πρωθυπουργού

– Άρθρο 44, καθιέρωση δημοψηφισμάτων με λαϊκή πρωτοβουλία

– Άρθρο 54, καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος και βουλευτών απόδημου ελληνισμού

– Άρθρο 56, περιορισμός σε 3 κοινοβουλευτικές θητείες εκλογής βουλευτών

– Άρθρο 73, καθιέρωση λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας

– Άρθρο 84, καθιέρωση εποικοδομητικής ψήφου

– Άρθρο 102, καθιέρωση αναλογικού εκλογικού συστήματος και θεσμών άμεσης δημοκρατίας στην Τοπική Αυτοδιοίκηση

Εγκρίθηκαν επίσης οι μεμονωμένες προτάσεις βουλευτών που αφορούν:

– Άρθρο 5, απαγόρευση διακρίσεων φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού

– Άρθρο 25, καθιέρωση της αρχής της επιείκειας και κατάργηση της διάταξης περί καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος.

– Άρθρο 38, αναπλήρωση του πρωθυπουργού για λόγους υγείας

– Άρθρο 96, επέκταση των εγγυήσεων δικαστικής ανεξαρτησίας στους στρατιωτικούς δικαστές

– Άρθρο 101, ορισμός του συστήματος περιφερειακής οργάνωσης και προστασία των νησιωτικών και ορεινών περιοχών.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί