Γ. Ραγκούσης: Επιτακτική ανάγκη ο διορισμός μόνιμων εκπαιδευτικών για την ενίσχυση του δημόσιου σχολείου

Στη Βουλή έφερε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Β΄ Πειραιά,  Γιάννης Ραγκούσης, το αίτημα για μόνιμους διορισμούς του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ)

Με κατάθεση αναφοράς  ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Β΄ Πειραιά,  Γιάννης Ραγκούσης, απευθύνεται στην  Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, καλώντας την να δώσει απαντήσεις στο εύλογο αίτημα του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ)σχετικά με την επιτακτική ανάγκη προγραμματισμού μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών για την κάλυψη των χιλιάδων οργανικών κενών που έχουν προκύψει από τις συνταξιοδοτήσεις της τελευταίας δεκαετίας.

Ειδικότερα, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων επισημαίνει τη σύνδεση της αποτελεσματικότητας του σχολείου με την εργασιακή σταθερότητα των εκπαιδευτικών και την παιδαγωγική συνέχεια, την υπέρογκη αύξηση της εργασιακής ανασφάλειας με τη μορφή των «μόνιμων» αναπληρωτών, τα χιλιάδες οργανικά κενά εκπαιδευτικών σε όλη τη χώρα και την απαίτηση να προχωρήσει άμεσα το αρμόδιο Υπουργείο σε διορισμούς εκπαιδευτικών πριν την έναρξη του νέου σχολικού έτους και μάλιστα με πάγια ρύθμιση κάλυψης των ετήσιων συνταξιοδοτήσεων.

Ακολουθεί ολόκληρη η Αναφορά:

Προς το Προεδρείο της Βουλής των Ελλήνων

ΑΝΑΦΟΡΑ

Για την κα ΥπουργόΠαιδείας και Θρησκευμάτων

ΘΕΜΑ: «Επιτακτική ανάγκη η πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση, αναφέρει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων»

Ο Βουλευτής της Β΄ Πειραιά, Γιάννης Ραγκούσης,  έχοντας υπόψη του το υπ. Αρ. πρωτ. 91/8-3-2022 έγγραφο του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ), το καταθέτει ως αναφορά προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, ζητώντας απαντήσεις για το προγραμματισμό κάλυψης των χιλιάδων κενών οργανικών θέσεων με μόνιμους διορισμούς.

Στο έγγραφό του ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων επισημαίνει μεταξύ άλλων:

·         Είναι σαφές ότι η αποτελεσματικότητα ενός σχολείου, καθώς και η εύρυθμη λειτουργία κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας έγκεινται, σε μεγάλο βαθμό, στην εργασιακή σταθερότητα του προσωπικού, εφόσον αυτή προκαλεί άμεσο θετικό αντίκτυπο τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στους μαθητές.

·         Βασική διεκδίκηση του συλλόγου μας, είναι η κάλυψη όλων των οργανικών κενών με μόνιμο προσωπικό, ώστε οι αναπληρωτές να προσλαμβάνονται μόνο για έκτακτα κενά που προκύπτουν από άδειες (ασθενείας, μητρότητας κτλ.), προκειμένου να εξαλειφθεί η στρέβλωση του θεσμού της αναπλήρωσης.

·         Πριν από την οικονομική κρίση το ποσοστό των αναπληρωτών ήταν λιγότερο από 10% ενώ τώρα αποτελεί σχεδόν το 1/3 του συνολικού εκπαιδευτικού προσωπικού.

·         Τα συνολικά οργανικά κενά εκπαιδευτικών τη χρονιά 2022-2023 φαίνεται πως θα είναι πάνω από 11.000. Συγκεκριμένα, στον κλάδο των Δασκάλων αναμένεται να ξεπεράσουν τις 4.000 και θα είναι μακράν τα περισσότερα από κάθε άλλο κλάδο.

Διεκδικούμε:

·         Την πραγματοποίηση 10.000-11.000 διορισμούς εκπαιδευτικών πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με σκοπό την πλήρη κάλυψη όλων των οργανικών κενών σε όλες τις ειδικότητες και των δύο βαθμίδων.

·         Την καθιέρωση μόνιμων διορισμών σε ετήσια βάση, ώστε οι αναπληρωτές να σταματήσουμε να καλύπτουμε πάγιες ανάγκες του κράτους.

Παρακαλούμε για την απάντηση και τις δικές σας ενέργειες.

Επισυνάπτεται το το υπ. Αρ. πρωτ. 91/8-3-2022 έγγραφο του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ).

Αθήνα 18 Μαρτίου 2022

Ο καταθέτων Βουλευτής

Ραγκούσης Γιάννης 

H επιστολή του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων (ΠΑΣΑΔ)

Αξιότιμες κυρίες και αξιότιμοι κύριοι, 

Εκκίνηση και σημείο αναφοράς μας αποτελεί -ως οφείλει- το βασικό  παιδαγωγικό επιχείρημα αναφορικά με τα οφέλη του σταθερού και μόνιμου  εκπαιδευτικού προσωπικού. Είναι σαφές ότι η αποτελεσματικότητα ενός σχολείου,  καθώς και η εύρυθμη λειτουργία κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας έγκεινται, σε  μεγάλο βαθμό, στην εργασιακή σταθερότητα του προσωπικού, εφόσον αυτή προκαλεί άμεσο θετικό αντίκτυπο τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στους μαθητές.  

Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς, πρέπει να είναι σε θέση να αναπτύξουν  υψηλή παρώθηση για εργασία, να κατανοήσουν καλύτερα το κοινωνικό συγκείμενο  των μαθητών τους, να καθορίσουν πολυεπίπεδους στόχους και να εφαρμόσουν πιο  αποτελεσματικές μεθόδους προσέγγισης των μαθητών τους, αλλά και σχέδια  διδασκαλίας. Επιπλέον, αναφορικά με τους μαθητές, είναι γεγονός πως έχουν ανάγκη  να αισθάνονται οικεία στο σχολείο τους, να νιώθουν ότι ανήκουν σε ένα στέρεο -και  όχι διαρκώς μεταβαλλόμενο- περιβάλλον, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η 

παιδαγωγική συνέχεια και να μπορούν να δημιουργήσουν με τους εκπαιδευτικούς  τους σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης και συνεργασίας. 

Εξειδικεύοντας το επιχείρημά μας, τονίζουμε ότι προκειμένου να  λειτουργήσει ένα τμήμα δημοτικού σχολείου θα πρέπει να υπάρχει υπεύθυνος  δάσκαλος σε αυτό. Όταν αυτός απουσιάζει, δεν περισσεύουν, απλώς, ώρες στο  ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, λείπει το ένα από τα δύο βασικά συστατικά  στοιχεία της τάξης. Το άλλο είναι οι μαθητές! Αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχουν, ακόμα και σήμερα, δημοτικά σχολεία που για τη λειτουργία τους στηρίζονται  αποκλειστικά σε αναπληρωτές (μέχρι και ο Προϊστάμενος είναι αναπληρωτής!). Ως  εκ τούτου, κάθε μορφή προγραμματισμού και καθορισμού στόχων είναι αδύνατον να  πραγματοποιηθεί. 

Βασική διεκδίκηση του συλλόγου μας, είναι η κάλυψη όλων των οργανικών  κενών με μόνιμο προσωπικό, ώστε οι αναπληρωτές να προσλαμβάνονται μόνο για  έκτακτα κενά που προκύπτουν από άδειες (ασθενείας, μητρότητας κτλ.),  προκειμένου να εξαλειφθεί η στρέβλωση του θεσμού της αναπλήρωσης. Η εν  λόγω διεκδίκηση έρχεται σε συμφωνία, άλλωστε, με τις δηλώσεις της Υπουργού. 

Την τελευταία δεκαετία, η μη πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών στην  εκπαίδευση και οι μαζικές συνταξιοδοτήσεις είχαν ως αποτέλεσμα το εκπαιδευτικό  σύστημα της χώρας να στηρίζεται, σε πολύ μεγάλο βαθμό, σε αναπληρωτές  εκπαιδευτικούς. Στα χρόνια των μνημονίων, η κάλυψη των κενών με αναπληρωτές  εκπαιδευτικούς αποτέλεσε μια “λύση ανάγκης”, η οποία όμως βαθμιαία καθιερώθηκε  και γιγαντώθηκε. Χαρακτηριστικό είναι ότι πριν από την οικονομική κρίση το  ποσοστό των αναπληρωτών ήταν λιγότερο από 10% ενώ τώρα αποτελεί σχεδόν  το 1/3 του συνολικού εκπαιδευτικού προσωπικού. 

Συγκεκριμένα, για να λειτουργήσει η εκπαίδευση τη φετινή χρονιά  χρειάστηκαν περίπου 43.000 αναπληρωτές. Στον πρώτο πίνακα που παραθέτουμε  παρουσιάζουμε το σύνολο των προσλήψεων των αναπληρωτών μόνο για τις δύο  πρώτες φάσεις, οι οποίες αποτυπώνουν και τις ανάγκες που υπάρχουν για να  ανοίξουν τα σχολεία. Περίπου το 70% των εν λόγω κενών αφορούν την  πρωτοβάθμια και το 30% την δευτεροβάθμια. Στον δεύτερο πίνακα  καταγράφονται αναλυτικά οι δάσκαλοι (ΠΕ70) που προσλήφθηκαν για την κάλυψη  των αναγκών της Γενικής (δάσκαλοι τάξης) ανά φάση πρόσληψης. Ενδεικτικά, ο  αριθμός προσλήψεων των δασκάλων που αφορά στη Γενική (χωρίς να  υπολογιστούν τα προγράμματα ΖΕΠ, ΔΥΕΠ) ανήλθε στους 4.188.

Πίνακας 1. Προσλήψεις αναπληρωτών α΄ και β΄ φάσης 2021-2022

Βαθμίδα Γενική Ειδική Μουσικά Σύνολο Ποσοστό
Πρωτοβάθμια 11.199 7761 – 18960 72,2%
Δευτεροβάθμια 5.051 2.006 235 7292 27,8%
Σύνολο 16.250 9.767 235 26.252 100%

Πίνακας 2. Προσλήψεις δασκάλων ΠΕ70 ανά φάση πρόσληψης στη Γενική  2021/2022 

ΦΑΣΗ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ
Α 2247
Β 915
Γ 130
Δ 44
Α covid 37
Ε 3
ΣΤ 83
Β covid 166
Γ covid 555
Ειδ.Προκ. 8
ΣΥΝΟΛΟ 4188

Παρά τους διορισμούς εκπαιδευτικών τα 2 τελευταία χρόνια, που  ομολογουμένως αποτελεί μια θετική εξέλιξη, τα κενά παραμένουν σε πολύ υψηλά  επίπεδα, τόσο στη Γενική, όσο και στην Ειδική Αγωγή και στις δύο βαθμίδες  εκπαίδευσης. 

Συγκριτικά με όλους τους κλάδους το μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζει  ο κλάδος των δασκάλων (ΠΕ70). Αρκεί να αναφέρουμε πως από τα εναπομείναντα  συνολικά οργανικά κενά της Γενικής μετά τους διορισμούς, περίπου το 52%  είναι κενά δασκάλων, ενώ σε αυτά θα προστεθούν και οι φετινές συνταξιοδοτήσεις. 

Πίνακας 3. Οργανικά κενά Γενικής 2021-2022 

ΒαθμίδαΟργανικά  κενά πριν τους  διορισμούςΑριθμός  διορισμώνΟργανικά  κενά μετά  τους  διορισμούςΠοσοστό εναπομεινάντων  οργανικών  κενών
Πρωτοβάθμια 10666 6200 4466 85,62%
Δευτεροβάθμια 6250 5500 750 14,38%
Σύνολο 16376 11700 5216 100%

Πίνακας 4. Οργανικά κενά δασκάλων Γενικής 2021-2022 

Οργανικά  κενά πριν τους  διορισμούςΑριθμός  διορισμώνΟργανικά  κενά μετά  τους  διορισμούςΠοσοστό εναπομεινάντων  οργανικών  κενών
ΠΕ70  Δάσκαλοι 6406 3700 2706 51,87%
Σύνολο 16376 11700 5216 100%

Όπως διαπιστώνουμε από τους παραπάνω πίνακες υπάρχουν περίπου 5.216  οργανικά κενά στη Γενική Εκπαίδευση, χωρίς να περιλαμβάνονται τα 1.700 που  αφορούν στην Ειδική Αγωγή. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, οι αιτήσεις  συνταξιοδότησης ανέρχονται περίπου σε 5.000. Οι αιτήσεις συνταξιοδότησης στον  κλάδο των δασκάλων είναι αθρόες και εκτιμούμε πως ανέρχονται περίπου στο 35%  των συνολικών αιτήσεων. Συνεπώς, τα οργανικά κενά στην Γενική Εκπαίδευση θα  ξεπεράσουν τις 9.000, ενώ περίπου 2.000 θα είναι τα οργανικά κενά στην Ειδική  Αγωγή.  

Τα συνολικά οργανικά κενά εκπαιδευτικών τη χρονιά 2022-2023 φαίνεται  πως θα είναι πάνω από 11.000. Συγκεκριμένα, στον κλάδο των Δασκάλων  αναμένεται να ξεπεράσουν τις 4.000 και θα είναι μακράν τα περισσότερα από  κάθε άλλο κλάδο

Βάσει των παραπάνω, καθίσταται σαφές πως αποτελεί αδήριτη ανάγκη η  πραγματοποίηση ενός σημαντικού αριθμού διορισμών και το φετινό καλοκαίρι -πριν 

την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς- καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα προκύψει  σοβαρό πρόβλημα στην απρόσκοπτη λειτουργία των δημοτικών σχολείων. Οι  συγχωνεύσεις και η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα δεν μπορούν και  δεν πρέπει να αποτελέσουν λύση κάλυψης των πραγματικών αναγκών, καθώς αυτό  θα οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση των δημοτικών σχολείων.  

Δεδομένης της καλυτέρευσης των δημοσιονομικών της χώρας, αλλά και του  ισχύοντος κανόνα 1:1 (δηλαδή για κάθε μια αποχώρηση να γίνεται αυτόματα μια πρόσληψη), δίνεται η ευκαιρία- δυνατότητα να μετατραπούν οι συνταξιοδοτήσεις  απευθείας σε διορισμούς. Επιπρόσθετα, στην τελευταία έκθεση αυξημένης  εποπτείας, αναγνωρίζεται επίσημα από την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι υπάρχουν  αυξημένες ανάγκες στην εκπαίδευση λόγω πολλών συνταξιοδοτήσεων και ότι οι  διορισμοί εκπαιδευτικών ήταν και είναι αναγκαίοι. 

Με βάση τα παραπάνω στοιχεία και επιχειρήματα διεκδικούμε: 

Την πραγματοποίηση 10.000-11.000 διορισμούς εκπαιδευτικών πριν την  έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, με σκοπό την πλήρη κάλυψη όλων των  οργανικών κενών σε όλες τις ειδικότητες και των δύο βαθμίδων. 

Την καθιέρωση μόνιμων διορισμών σε ετήσια βάση, ώστε οι  αναπληρωτές να σταματήσουμε να καλύπτουμε πάγιες ανάγκες του  κράτους. 

Τέλος, σεβόμενοι την αγωνία χιλιάδων συναδέλφων αλλά και γονέων για την  εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, θα θέλαμε να προβείτε άμεσα σε επίσημη  ενημέρωση σχετικά με τον προγραμματισμό σας για την κάλυψη των πάγιων και  διαρκών αναγκών στην εκπαίδευση. 

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί