ΒΟΑΚ: Στη Βουλή από τον Τομεάρχη Υποδομών & Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ τα ερωτηματικά για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη

Ερώτηση του Χάρη Μαμουλάκη προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

Απαντήσεις στα ερωτηματικά που υπάρχουν αναφορικά με την πρόοδο και το τελικό, αυξημένο κόστος του σκέλους του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, ζητάει ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου, Χάρης Μαμουλάκης, με την κατάθεση Ερώτησης προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών με την συνυπογραφή 11 ακόμη Βουλευτών.

«Οι παλινωδίες της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας κατά την υλοποίηση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχουν καταστεί πρόδηλες» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Θυμόμαστε όλοι το πάγωμα των διαγωνισμών του ΣΥΡΙΖΑ από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, τις δηλώσεις περί δήθεν «μολυβιάς στον χάρτη» και στο τέλος την επανεκκίνηση των διαγωνισμών, με την ακριβώς ίδια αρχιτεκτονική και την ίδια χάραξη, αλλά με τετραετή καθυστέρηση και την προσθήκη διοδίων. Το συγκεκριμένο τμήμα, η σύμβαση του οποίου υπεγράφη σε πανηγυρικό κλίμα τον Απρίλιο του 2023, θα έπρεπε κανονικά να εκτελείται. Δυστυχώς όμως, κι ενώ το έργο έχει παγώσει, πρόσφατα αυξήθηκε εκτάκτως το κόστος κατασκευής του κατά 16,5 εκατ. ευρώ και έφτασε τα 255,2 εκατ. ευρώ. Μια αύξηση που, κατά τα δημοσιεύματα, κρίθηκε απαραίτητη για να υλοποιηθούν δαπάνες που δεν είχαν προβλεφθεί στον αρχικό προϋπολογισμό του έργου και αφορούν χρονοβόρες ως επί το πλείστων εργασίες που ανατρέπουν τον όλο σχεδιασμό. Γιατί συνέβη αυτό; Τέτοια προχειρότητα; Ο αρμόδιος Υπουργός οφείλει εξηγήσεις.».

Ο Χάρης Μαμουλάκης ζητάει απαντήσεις για ποιο λόγο κρίθηκε σκόπιμη η αύξηση του προϋπολογισμού του έργου, ποιος είναι ο τελικός προϋπολογισμός μετά και τις νέες αυξήσεις, καθώς και ποια θα είναι η τελική επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου, λαμβάνοντας υπόψιν το σύνολο των πληρωμών διαθεσιμότητας που θα πραγματοποιηθούν. Ζητάει επίσης ενημέρωση για το ποιο είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του έργου και πότε αναμένεται να εκκινήσουν οι εργασίες.

Η σχετική ερώτηση

Οι παλινωδίες της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας κατά την υλοποίηση του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχουν καταστεί πρόδηλες. Κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών πάγωσε τους τρεις διαγωνισμούς για την υλοποίηση του έργου και στην συνέχεια, αφού πρώτα το χαρακτήρισε δια στόματος του κ. Καραμανλή ως «μια μολυβιά στο χάρτη», επανεκκίνησε την υλοποίηση του με την ακριβώς ίδια αρχιτεκτονική και την ίδια χάραξη με μόνες προσθήκες μια τετραετή καθυστέρηση και τα διόδια.

Το σκέλος του νέου ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ. προκηρύχθηκε στις 18 Οκτωβρίου 2018 με τις τελικές προσφορές να κατατίθενται τον Ιανουάριου του 2022. Η εν λόγω σύμβαση υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2023 και βάσει των συμβατικών υποχρεώσεων του ανάδοχου σήμερα θα έπρεπε να βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης της. Υπενθυμίζεται ότι το επενδυτικό σχήμα στο οποίο κατακυρώθηκε ο διαγωνισμός είναι αυτό των εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ μέσω ΣΔΙΤ που αναμένεται να έχει 30 έτη περίοδο αποπληρωμής.

Ωστόσο πρόσφατα, στις 20 Νοεμβρίου του 2023, και πριν ακόμα από την έναρξη του εργοταξίου στην περιοχή, αυξήθηκε εκτάκτως το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου κατά 16,5 εκατ. ευρώ κάνοντας το συνολικό κόστος να ανέρχεται στα 255,2 εκατ. ευρώ, ήτοι αύξηση της τάξεως σχεδόν του 6,5% επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου. Στα σχετικά δημοσιεύματα του τύπου αναφέρονταν ότι η αύξηση αυτή κρίνονταν απαραίτητη για να υλοποιηθούν δαπάνες για τη μεταφορά δικτύων κοινής ωφέλειας, απαλλοτριώσεις, Αρχαιολογικές Εργασίες και Έρευνες και άλλα. Από τα παραπάνω προκύπτει το ερώτημα, αν τα δημοσιεύματα στο τύπο ευσταθούν, του γιατί οι εν λόγω δαπάνες δεν είχαν προβλεφθεί στον αρχικό προϋπολογισμό του έργου και αν οι εργασίες αυτές, χρονοβόρες ως επί το πλείστων, θα ανατρέψουν το δημοσιοποιημένο σχεδιασμό για την υλοποίηση του έργου.

Λαμβάνοντας υπόψιν όλα τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

  1. Για ποιο λόγο κρίθηκε σκόπιμη η αύξηση του προϋπολογισμού του σκέλους του ΒΟΑΚ Χερσόνησος-Νεάπολη; Με τις νέες αυξήσεις, ποιος είναι ο τελικός προϋπολογισμός του έργου και ποια αναμένεται να είναι η τελική επιβάρυνση του ελληνικού δημοσίου λαμβάνοντας υπόψιν το σύνολο των πληρωμών διαθεσιμότητας που θα πραγματοποιηθούν σε βάθος χρόνου;
  2. Ποιο είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του έργου Χερσόνησος-Νεάπολη και πότε αναμένεται να εκκινήσουν οι εργασίες στην περιοχή;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Αποστολάκης Ευάγγελος

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Δούρου Ρένα

Θρασκιά Ουρανία

Καραμέρος Γιώργος

Κασιμάτη Νίνα

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλου Αλέξανδρου

Μπάρκας Κώστας

Πούλου Γιώτα

Χρηστίδου Ραλλία

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί