Προεκλογικές υποσχέσεις Μητσοτάκη στους καλλιτέχνες

Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος: “Συνεχίζουμε δυναμικά τις κινητοποιήσεις μας

Σε μια προφανή κίνηση τακτικισμού, προκειμένου να κάμψει το κύμα αντιδράσεων και υπό την απειλή παραίτησης των καθηγητών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ο πρωθυπουργός επέλεξε σήμερα να προσπαθήσει να δώσει διαβεβαιώσεις στον καλλιτεχνικό κόσμο ότι δεν επιχειρείται η υποβάθμιση των σπουδών τους με το επίμαχο προεδρικό διάταγμα 85 και ότι δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο.
Και το έκανε αυτό την ώρα που δινόταν σήμερα η συνέντευξη Τύπου των καλλιτεχνικών σωματείων, που έχουν προκηρύξει 48ωρη απεργία για την προσεχή Τετάρτη και Πέμπτη.

Αόριστες δεσμεύσεις

Σε ανάρτησή του στο Facebook ο πρωθυπουργός αναφέρει ότι έως το 2025 η Ελλάδα θα αποκτήσει δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες, ενώ δηλώνει ότι το επίμαχο ΠΔ δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο.
Επιπλέον, ανακοινώνει ότι δρομολογείται νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις της κυβέρνησης είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου.

«Για αυτό, προχωράμε άμεσα και σε μία ακόμα κίνηση: Ξεκαθαρίζουμε το μισθολογικό τοπίο για τους καλλιτέχνες ώστε να είναι σαφές σε όλους ότι εξαιρούνται από το ΑΣΕΠ και πληρώνονται με άλλον τρόπο. Προκειμένου λοιπόν να διορθωθούν αστοχίες και λάθη που παρατηρήθηκαν διαχρονικά σε ΟΤΑ, επεκτείνουμε νομοθετικά στους δήμους την υποχρέωση για τη χρήση ειδικού και όχι του ενιαίου μισθολογίου, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες μας να προσλαμβάνονται και να αμείβονται με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος», αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Και καταλήγει: «Αυτή είναι η δέσμευση της κυβέρνησης μας:

1) Δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025

2) Άμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο

3) Προστασία και διασφάλιση ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών

Είναι ένα σύνθετο έργο που θα αναβαθμίσει και θα μεταρρυθμίσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και τον πολιτιστικό κλάδο. Είναι ένα έργο που ξεκινάει σήμερα και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη τετραετία της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας»

Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος: Συνεχίζουμε δυναμικά τις κινητοποιήσεις μας

Τα λόγια του πρωθυπουργού πάντως καθόλου δεν πείθουν τον καλλιτεχνικό κόσμο και δεν καθησυχάζουν τις ανησυχίες του.

Με συνέχιση των κινητοποιήσεων τους απαντούν οι καλλιτέχνες μετά την κίνηση αναδίπλωσης του Κυριάκου Μητσοτάκη απέναντι στις σφοδρές αντιδράσεις των καλλιτεχνών για το προεδρικό διάταγμα που που υποβαθμίζει τα πτυχία τους.

Σε ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος αναφέρει: «Μετά από σαράντα μέρες κινητοποιήσεων σύσσωμου του καλλιτεχνικού κόσμου και την ώρα που το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών έδινε συνέντευξη τύπου για το θέμα της υποβάθμισης των καλλιτεχνικών σπουδών και τις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγελθεί για την επόμενη εβδομάδα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με ανάρτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης επιχειρεί να δώσει λύση στο πρόβλημα «με εντολή Μαξίμου».

Παρά την μακροσκελή ανάρτηση (που περιλαμβάνει, μάλιστα, και ανακρίβειες πχ τη “διάκριση” μεταξύ διοικητικών και καλλιτεχνικών θέσεων), δεν μας λέει τίποτα περισσότερο από αυτά που οι υπουργοί του επαναλαμβάνουν συνεχώς στον δημόσιο διάλογο.

Ο πρωθυπουργός διατείνεται ότι δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην επόμενη κυβέρνηση. Την ίδια στιγμή, δεν εξαγγέλλει τίποτα πιο συγκεκριμένο από επιτροπές – φυσικά χωρίς την παρουσία των συλλογικών οργάνων των καλλιτεχνών, παρά μόνο σε “συμβουλευτικό” επίπεδο – που θα διαβουλευτούν ώστε να νομοθετήσουν το …2025. Θυμίζουμε πως τέτοιες επιτροπές έχουν δημιουργηθεί από πολλές προηγούμενες κυβερνήσεις, χωρίς όμως να καταφέρουν να παράξουν απτά αποτελέσματα. Θα θέλαμε πολύ να πιστέψουμε ότι αυτή η κυβέρνηση θα το καταφέρει, αλλά η μέχρι τώρα αντιμετώπισή της προς τον κλάδο μας, δεν μας αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας, ειδικά όταν βρισκόμαστε στην καρδιά της προεκλογικής περιόδου.

Οπωσδήποτε είναι μία πρόοδος η παραδοχή ότι χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις ώστε να παρακαμφθούν τα προβλήματα που δημιουργεί το ΠΔ. Μέχρι τώρα ακούγαμε μονότονα ότι ένα τόσο σημαντικό, σύμφωνα με τον ίδιο τον κ. Βορίδη, νομοθέτημα, δεν θα φέρει καμία αλλαγή στο επαγγελματικό μας καθεστώς. Όμως για μία ακόμη φορά μένουμε με την απορία, γιατί ο κ. Μητσοτάκης υπόσχεται και αυτός περίπλοκες νομικές ακροβασίες που θα παρακάμπτουν το ΠΔ και δεν το τροποποιεί απλώς ώστε να εντάξει τις ειδικότητές μας στο ΤΕ; Τι ή ποιος τον εμποδίζει να κάνει αυτό το τόσο απλό, που θα είχε γλυτώσει και εκείνον και εμάς από πολλά προβλήματα;

Ας μην πελαγοδρομούμε. Αν ο κ. Μητσοτάκης θέλει να φέρει νομοθετικές ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του καλλιτεχνικού κλάδου, θα πρέπει να το κάνει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (ειδικά όταν η Βουλή φημολογείται πως θα κλείσει άμεσα). Πότε θα κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση; Σε ποια ΑΚΡΙΒΩΣ ημερομηνία; Και, το σημαντικότερο, με ΠΟΙΟ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ; Δεν θα δεχτούμε καμία λύση που να μπαλώνει απλώς τις τρύπες που άνοιξε το ΠΔ.

Είμαστε σίγουροι πως η σημερινή ανάρτηση έγινε με μόνο στόχο να κάμψει τη διαφαινόμενη ήδη μεγάλη συμμετοχή μας στην απεργία. Δεν υποχωρούμε, μέχρι τουλάχιστον να δούμε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ προτάσεις.

Συνεχίζουμε τον αγώνα μας την ερχόμενη εβδομάδα με την 48ωρη απεργία την Τετάρτη 1/2 και Πέμπτη 2/2 και την μεγάλη συγκέντρωση διαμαρτυρίας την Πέμπτη 2/2 στην πλατεία Συντάγματος».

Ολόκληρη η ανάρτηση του πρωθυπουργού:

«Στη χώρα μας συμβαίνει το εξής παράδοξο: Ενώ είμαστε υπερήφανοι για την σπουδαία και μακραίωνη ιστορία μας στο θέατρο, τον χορό και τη μουσική, εδώ, στη γη των Μουσών, δεν έχουμε, δεν είχαμε ποτέ, σπουδές πανεπιστημιακού επιπέδου στις παραστατικές τέχνες.

Η Ελλάδα διαθέτει βέβαια υψηλού επιπέδου κρατικές σχολές, τις Δραματικές Σχολές του Εθνικού Θεάτρου και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης, τη Σχολή Χορού της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Διαθέτει επίσης ιστορικές, υψηλού επιπέδου, ιδιωτικές σχολές όπως για παράδειγμα το Ωδείον Αθηνών, η Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν και πολλές άλλες.

Όμως, μέχρι σήμερα, οι σπουδές στις παραστατικές τέχνες υπήρξαν ασύνδετες από το υπόλοιπο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Υπάρχουν βέβαια πανεπιστημιακά τμήματα Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών, αλλά έχουν διαφορετική κατεύθυνση.

Αυτή η απουσία σύνδεσης προκάλεσε μέσα στα χρόνια στρεβλώσεις και αβεβαιότητα στους σπουδαστές, αποφοίτους και επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών ως προς τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους δικαιώματα και αποτελούν πηγή των αντιδράσεων πολλών καλλιτεχνών με αφορμή και το πρόσφατο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022 που ρυθμίζει τα προσόντα όλων των κλάδων για προσλήψεις σε θέσεις διοικητικού -και όχι καλλιτεχνικού- χαρακτήρα στο δημόσιο.

Ακούσαμε τις διαμαρτυρίες των καλλιτεχνών με προσοχή, συνομιλήσαμε, διαβουλευτήκαμε. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Το ΠΔ 85/2022 δεν προκάλεσε αυτή τη διαχρονική παθογένεια, επανέφερε όμως με ένταση το θέμα στον δημόσιο διάλογο.

Αυτή η Κυβέρνηση, όπως εξάλλου έπραξε και σε πολλά άλλα θέματα, δεν θα μετακυλήσει το πρόβλημα στην επόμενη. Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε καθαρές λύσεις και απαντήσεις έτσι ώστε η χώρα μας να αποκτήσει ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα τις παραστατικές τέχνες.

Το Υπουργείο Πολιτισμού είχε ήδη από το 2021 ξεκινήσει, σε συνεργασία με της κρατικές μας σχολές, την απαραίτητη προεργασία. Και σήμερα κάνουμε το επόμενο βήμα, ικανοποιώντας ένα δίκαιο αίτημα δεκαετιών:

Σχεδιάζουμε άμεσα τον οδικό χάρτη με τον οποίο η χώρα μας θα αποκτήσει ως το 2025 δημόσιες, πανεπιστημιακού επιπέδου, σπουδές στις παραστατικές τέχνες. Επίσης προχωράμε με τη διαβάθμιση της ωδειακής εκπαίδευσης, της ραχοκοκαλιάς της μουσικής παιδείας της Ελλάδα, καθώς η ωδειακή παιδεία στη χώρα μας διέπεται ακόμα από Βασιλικό Διάταγμα του 1957.

Δημιουργούμε τρεις διυπουργικές Ομάδες Εργασίας, μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική, με τη συμμετοχή μεταξύ άλλων των Γενικών Γραμματέων των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού, φορέων όπως η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, των διευθυντών των κρατικών σχολών μας, με τη συμμετοχή καταξιωμένων καλλιτεχνών και από τις τρεις μορφές παραστατικών τεχνών, και φυσικά, σε εκτενή και τακτική διαβούλευση με τα αντιπροσωπευτικά κλαδικά και σπουδαστικά σωματεία.

Είναι η πρώτη φορά που μία Κυβέρνηση προχωρά σε μία τέτοια κίνηση, αποδεικνύοντας με πράξεις, και όχι με ευχολόγια την αποφασιστικότητά μας να βρεθεί λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών.

Ως προς το Προεδρικό Διάταγμα που έχει προκαλέσει ανησυχία και αναστάτωση μεταξύ των καλλιτεχνών, θα ήθελα να διαβεβαιώσω ότι το ΠΔ δεν ρυθμίζει και δεν αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καλλιτέχνες προσλαμβάνονται ή αμείβονται στον Δημόσιο Τομέα για καλλιτεχνικό ή εκπαιδευτικό έργο. Η Κυβέρνηση δεσμεύεται ότι το ΠΔ δεν θίγει ακαδημαϊκά, επαγγελματικά και μισθολογικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, ούτε επιφέρει οποιαδήποτε μεταβολή στη νομική και οικονομική αντιμετώπισή τους. Κάνουμε όμως ένα βήμα παραπάνω για να λήξει αυτή η παρεξήγηση. Δρομολογούμε νομοθετική ρύθμιση που εξαιρεί ρητά τις προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο από το προεδρικό διάταγμα ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στις προθέσεις μας είναι η στήριξη και αναβάθμιση και όχι η υποβάθμιση του κλάδου.

Για αυτό, προχωράμε άμεσα και σε μία ακόμα κίνηση: Ξεκαθαρίζουμε το μισθολογικό τοπίο για τους καλλιτέχνες ώστε να είναι σαφές σε όλους ότι εξαιρούνται από το ΑΣΕΠ και πληρώνονται με άλλον τρόπο. Προκειμένου λοιπόν να διορθωθούν αστοχίες και λάθη που παρατηρήθηκαν διαχρονικά σε ΟΤΑ, επεκτείνουμε νομοθετικά στους δήμους την υποχρέωση για τη χρήση ειδικού και όχι του ενιαίου μισθολογίου, έτσι ώστε οι καλλιτέχνες μας να προσλαμβάνονται και να αμείβονται με δίκαιο τρόπο που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της φύσης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος.

Αυτή είναι η δέσμευση της Κυβέρνησης μας:

1) Δημόσιες πανεπιστημιακού επιπέδου σπουδές παραστατικών τεχνών ως το 2025

2) Άμεση νομοθέτηση για δίκαιη αμοιβή καλλιτεχνών σε όλο το δημόσιο

3) Προστασία και διασφάλιση ακαδημαϊκών, επαγγελματικών και μισθολογικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών

Είναι ένα σύνθετο έργο που θα αναβαθμίσει και θα μεταρρυθμίσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα και τον πολιτιστικό κλάδο. Είναι ένα έργο που ξεκινάει σήμερα και θα ολοκληρωθεί στην επόμενη τετραετία της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας”.

«Παραπλάνηση» και «εμπαιγμό» καταγγέλλει η αξιωμ. αντιπολίτευση

Δριμεία ήταν η κριτική κατά της κίνησης του πρωθυπουργού απ’ την τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Σία Αναγνωστοπούλου, που κατηγορεί τον πρωθυπουργό για «παραπλάνηση» και «εμπαιγμό». Όπως υπογραμμίζει: «Η μόνη λύση που όλες και όλοι απαιτούν είναι να κατατεθεί άμεσα νομοθετική ρύθμιση που θα αποσύρει το ΔΕ του Προεδρικού Διατάγματος και θα κατοχυρώνει τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα και δικαιώματα των καλλιτεχνών και δημιουργών στο επίπεδο ΤΕ. Οτιδήποτε άλλο θα είναι ωμή παραπλάνηση και εμπαιγμός , αυτό που ο λαός αποκαλεί “κοροϊδία”».

«Ψηφίστε με και μετά τις εκλογές θα τα κάνουμε όλα!» Αυτό λέτε κύριε Πρωθυπουργέ στον καλλιτεχνικό κόσμο;

Δήλωση Σίας Αναγνωστούλου

Αναρτάτε στην σελίδα σας ένα κείμενο- προεκλογική φαντασμαγορία του τίποτα- την ίδια ώρα μάλιστα που γίνεται η συνέντευξη τύπου του ΣΕΗ και θέλετε πραγματικά να πιστέψουμε ότι επιχειρείτε να λύσετε το πρόβλημα, που εσείς και οι υπουργοί σας δημιουργήσατε και όχι να το διαχειριστείτε επικοινωνιακά; Μήπως το μόνο που επιδιώκετε κύριε Πρωθυπουργέ είναι η καλλιέργεια προσδοκιών, η χειραγώγηση της κοινής γνώμης και η διάσπαση του μετώπου των καλλιτεχνών και δημιουργών που παραμένει αρραγές;

Δεν νομοθετούμε έτσι κύριε Πρωθυπουργέ. Με εμβαλωματικές νομοθετικές ρυθμίσεις και «πασαλείμματα» πάνω στο Προεδρικό Διάταγμα, δεν παρακάμπτονται τα προβλήματα που το ίδιο το ΠΔ δημιουργεί.

Ό,τι και να κάνετε, στο πλαίσιο και της ιδιότητας που σας έχουν αποδώσει οι αυλοκόλακες σας, του ”Μωυσή”, δεν μπορείτε να θεραπεύσετε την πλήρη απαξίωση και υποβάθμιση των καλλιτεχνικών σπουδών, που επέφερε το ΠΔ (85/2022), εξισώνοντας τους απόφοιτους των ανώτερων δραματικών σχολών και σχολών χορού και κινηματογράφου με απόφοιτους λυκείου.

Η μόνη λύση που όλες και όλοι απαιτούν είναι να κατατεθεί άμεσα νομοθετική ρύθμιση που θα αποσύρει το ΔΕ του Προεδρικού Διατάγματος και θα κατοχυρώνει τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά προσόντα και δικαιώματα των καλλιτεχνών και δημιουργών στο επίπεδο ΤΕ. Οτιδήποτε άλλο θα είναι ωμή παραπλάνηση και εμπαιγμός , αυτό που ο λαός αποκαλεί “κοροϊδία”.

Τέλος, κρίμα γι’ αυτόν τον εμπαιγμό και την απαξίωση που επιφυλάσσετε στον κόσμο του σύγχρονου πολιτισμού κύριε Πρωθυπουργέ ,μια μέρα μάλιστα μετά την θλιβερή νομιμοποίηση από την παράταξή σας, στο κοινοβούλιο, της κατάλυσης του κράτους δικαίου.

Εμείς κύριε Πρωθυπουργέ, όπως έχουμε πράξει από την αρχή, στεκόμαστε δίπλα στον δίκαιο αγώνα των καλλιτεχνών και στηρίζουμε τον αγώνα τους.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί