ΒΟΑΚ: Άρχισαν οι αναβολές -Καθυστερεί η ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης – Θα γίνει 2026

Για τις αρχές του 2026 μετατίθεται η ενεργοποίηση της σύμβασης παραχώρησης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), έργο με συνολικό κατασκευαστικό αντικείμενο, μαζί με την προαίρεση, που φτάνει τα 1,75 δισ. ευρώ.
Οι εκκρεμότητες που απομένουν κλείνουν σταδιακά και, στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Περιβάλλοντος ενέκρινε προχθές τους περιβαλλοντικούς όρους για το τμήμα της προαίρεσης, Κίσσαμος – Χανιά, μήκους 31 χιλιομέτρων.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση μεταξύ Δημοσίου και παραχωρησιούχου, του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, για το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο (157 χλμ.) υπεγράφη τον Μάιο και κυρώθηκε από τη Βουλή τον ίδιο μήνα. Η διάρκεια της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων πέντε αφορούν την περίοδο μελετών και κατασκευών.
Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, Χρίστου Δήμα, ορισμένες πρόδρομες εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει σε τμήματα της παραχώρησης από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, με την εγκατάσταση των πρώτων εργοταξίων στις παρακάμψεις των τριών μεγάλων πόλεων.

Όσον αφορά τα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ, ο υπουργός σημείωσε ότι το δημόσιο έργο από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη Λασιθίου εξελίσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, όπως και το έργο ΣΔΙΤ από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο.

Το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά αποτελεί συνέχεια (προς τα δυτικά) του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο και εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό του ΒΟΑΚ ώστε με τη βελτίωση και λειτουργική αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού να διαμορφωθεί και να λειτουργήσει με χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου, δεδομένου ότι ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος  περιλαμβάνεται στο Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο Μεταφορών.

Το οδικό τμήμα της προαίρεσης διατρέχει την περιοχή μεταξύ του οικισμού Κισσάμου Καστελίου και της πόλης των Χανίων, με κατεύθυνση από δυτικά προς ανατολικά, ακολουθώντας την γενική όδευση της υφιστάμενης οδού (Εθνική Οδός 90).

Βάσει του υπουργείου Υποδομών η σκοπιμότητα υλοποίησης του Κίσσαμος – Χανιά συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από τη λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα).

Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης. Η προβλεπόμενη μέση ταχύτητα είναι 89 χλμ/ώρα.

Η χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου κατά τμήματα είτε συμπίπτει ή κινείται παράλληλα και σε εγγύτητα με τη χάραξη του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, είτε χωροθετείται εκτός του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Συγκεκριμένα, περίπου το 69% του μήκους του νέου οδικού άξονα κατασκευάζεται με ενσωμάτωση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ενώ το υπόλοιπο 31% χωροθετείται εκτός και ανεξάρτητα αυτού. Αυτό σημαίνει ότι κατά την κατασκευή των έργων θα απαιτηθούν μέτρα αποκατάστασης της κυκλοφορίας στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.

Όπως προβλέπεται στα συμβατικά κείμενα η χρηματοδότηση της παραχώρησης, Χανιά – Ηράκλειο, προέρχεται από τρεις διαφορετικές πηγές: Ο ΓΕΚ Τέρνα υποχρεούται να επενδύσει συνολικά 219,3 εκατ. Με την προαίρεση το ποσό για τον παραχωρησιούχο αυξάνεται σε 243,5 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ. Με την προαίρεση θα αυξηθεί κατά 99 εκατ. ευρώ. Τα δάνεια που θα λάβει ο παραχωρησιούχος από Εμπορικές Τράπεζες ανέρχονται σε 971,8 εκατ. ευρώ και με την προαίρεση 1,079 δισ. ευρώ.

Με πληροφορίες: naftemporiki.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί