Σε μετάθεση των ημερομηνιών ολοκλήρωσης και σε καταβολή αποζημίωσης προς τον ανάδοχο οδηγείται το Δημόσιο για ένα ακόμη έργο, αυτή τη φορά για το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) που εκτελείται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ αξίας 350 εκατ. ευρώ, εξαιτίας καθυστερήσεων στη φάση ωρίμανσής του. Παράλληλα θα καταβάλει στον ανάδοχο αποζημίωση 124 εκατομμύρια ευρώ!
Ανάλογη υπόθεση, με απόφαση του υπουργείου για αποζμίωση του αναδόχου είχε φέρει στο φως πρόσφατα ο βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Ψάρης Μαμουλάκης.
Τώρα το economix.gr και η Τέτη Ηγουμενίδη αποξαλύπτει ότι σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, την οποία υπογράφει ο υπουργός Χρίστος Δήμας, το έργο ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη, που υλοποιείται από την κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Aktor (Κατασκευαστής και Ιδιώτης Φορέας Σύμπραξης – ΙΦΣ), θα ολοκληρωθεί με καθυστέρηση 498 ημερών (περίπου 16,3 μήνες) σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης, ο ΙΦΣ τεκμηρίωσε την ανάγκη αυτής της χρονικής μετάθεσης και υπέβαλε στοιχεία για τη συνολική εκτιμώμενη μεταβολή του Κόστους Σύμπραξης, το οποίο ανέρχεται σε 124,523 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ, όπου εφαρμόζεται). Από αυτό το ποσό, 112,323 εκατ. ευρώ αφορούν τον Κατασκευαστή και 12,200 εκατ. ευρώ τον ΙΦΣ.
Το υπουργείο αναγνωρίζει ότι δεν υφίσταται υπαιτιότητα του αναδόχου. Η Σύμβαση Σύμπραξης υπογράφηκε στις 21 Απριλίου 2023, προβλέποντας ότι η Αναθέτουσα Αρχή θα παραδώσει στον ΙΦΣ τους υπόλοιπους χώρους κατασκευής έως 21 Απριλίου 2024. Ωστόσο, οι χώροι παραδόθηκαν τμηματικά στις 16 Απριλίου 2025 και 12 Μαΐου 2025, προκαλώντας την καθυστέρηση.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το Δημόσιο αναγκάζεται να παρατείνει χρονοδιαγράμματα και να αποζημιώσει αναδόχους, εξαιτίας της ανάθεσης έργων χωρίς να ολοκληρωθεί η διαδικασία ωρίμανσης, δηλαδή, πριν εξασφαλιστούν προϋποθέσεις όπως οι απαλλοτριώσεις.
Η απόφαση του υπουργείου Υποδομών προβλέπει δύο βασικές τροποποιήσεις:
Μετάθεση της προγραμματισμένης ημερομηνίας διαθεσιμότητας υπηρεσιών από 21 Απριλίου 2027 σε 11 Ιουλίου 2028, χωρίς υπαιτιότητα ή ευθύνη του ΙΦΣ.
Μετάθεση της Απώτερης Ημερομηνίας από 21 Απριλίου 2028 σε 11 Ιουλίου 2029.
Παράλληλα, γίνεται δεκτό το δικαίωμα αποζημίωσης του αναδόχου. Το τελικό ποσό θα οριστικοποιηθεί μετά την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών από τον ΙΦΣ και την εξέτασή τους από την Αναθέτουσα Αρχή.
Όπως σημειώνεται στην απόφαση δεν διαπιστώθηκαν εργασίες που θα μπορούσε να εκτελέσει ο ΙΦΣ για να περιορίσει ή να αποκαταστήσει τις καθυστερήσεις. Η μη έγκαιρη παράδοση των χώρων είχε ως συνέπεια τη μετάθεση της ημερομηνίας ολοκλήρωσης των εργασιών, γεγονός που, αλυσιδωτά, μεταθέτει και τις ημερομηνίες διαθεσιμότητας υπηρεσιών και Απώτερης Ημερομηνίας της Σύμβασης Σύμπραξης.
Παρά τη χρονική μετάθεση, η διάρκεια της περιόδου υπηρεσιών της Σύμβασης — που αφορά τη Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος–Νεάπολη — παραμένει στα 26 έτη από την ημερομηνία διαθεσιμότητας υπηρεσιών.
Η απόφαση ελήφθη λαμβάνοντας υπόψη την έκθεση του Ανεξάρτητου Ελεγκτή του έργου.
Υπενθυμίζεται ότι το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ έχει μήκος 22,5 χλμ. και περιλαμβάνει: δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ, 12 γέφυρες μονού κλάδου συνολικού μήκους 1,7 χλμ., 5 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 6,75 χλμ., 1 cut & cover διπλού κλάδου και 5 νέους ανισόπεδους κόμβους.
Το συγκεκριμένο ΣΔΙΤ αποτελεί ένα από τα τρία τμήματα του έργου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Το μεγαλύτερο, Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ, υλοποιείται μέσω σύμβασης παραχώρησης με τον Όμιλο ΓΕΚ Τέρνα και η κατασκευή του αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο διάστημα. Το τρίτο τμήμα, Άγιος Νικόλαος – Νεάπολη, εκτελείται ως δημόσιο έργο από τον Όμιλο Aktor.
