Τριετίες: Η Ευρώπη συζητά «ξεπάγωμα» αλλά η Ελλάδα είναι εκτός στόχων λόγω ανεργίας – Στο κενό τα ΘΑ Μητσοτάκη

“Φρένο” στα σενάρια για «ξεπάγωμα» των τριετιών στους μισθωτούς βάζει η Κομισιόν με βάση την εαρινή έκθεση για την οικονομία μετά και το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα που υπέβαλε η κυβέρνηση της ΝΔ λίγο πριν τη διάλυση της Βουλής.

Υπενθυμίζεται ότι προϋπόθεση για να επαναλειτουργήσει το καθεστώς των τριετιών είναι το ποσοστό της ανεργίας μεσοσταθμικά σε ετήσια βάση να πέσει κάτω από 10%.

Αν και τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και τις Eurostat η ανεργία υποχώρησε, η Κομισιόν στις εαρινές προβλέψεις της για την Ελλάδα δεν «βλέπει» άμεση αποκλιμάκωση της ανεργίας, αντίθετα προβλέπει αργή μείωση, κάνοντας λόγο για 11,8% έως το 2024.

Ακόμη δυσμενέστερη είναι η πρόβλεψη του Προγράμματος Σταθερότητας που κατατέθηκε στην Κομισιόν, καθώς παρέπεμπε το «ξεπάγωμα» των τριετιών στους κατώτατους μισθούς του ιδιωτικού τομέα, στο μακρινό 2027. Συγκεκριμένα, εκτιμούσε ότι η ανεργία αναμένεται να μειωθεί σε 11,8% το 2023 και να αποκλιμακωθεί σε 10,9% το 2024, 10% το 2025 και 9,8% το 2026.

Επιπλέον, στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους, η εκτίμηση του οικονομικού επιτελείου για το ποσοστό της ανεργίας το 2023 είναι ότι θα διαμορφωθεί στο 12,7%.

Αξίζει εδώ να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ η μείωση του ποσοστού ανεργίας που παρατηρήθηκε τα τελευταία χρόνια, είναι περισσότερο το αποτέλεσμα της μείωσης του ποσοστού συμμετοχής στο εργατικό δυναμικού και της επακόλουθης μείωσης του εργατικού δυναμικού και όχι τόσο της αύξησης της απασχόλησης.

Τέλος, σημειώνεται ότι ακόμη κι αν «ξεπαγώσουν» οι τριετίες (αυξήσεις 10% ανά τρία χρόνια) αναμένεται ότι θα αρχίσουν να μετρούν από εκείνη τη χρονική περίοδο και όχι αναδρομικά από το 2012 που «πάγωσαν».

Για παράδειγμα, κάποιος υπάλληλος με προϋπηρεσία 3 ετών την 1η Ιανουαρίου 2012 και προσαύξηση 10% στον μισθό του, με τις τριετίες θα έπρεπε να πάρει επιπλέον 10% την 1η Ιανουαρίου 2015, κλείνοντας δηλαδή 6 χρόνια δουλειάς. Αντίστοιχα, την 1η Ιανουαρίου 2018 όταν έκλεισε 9 χρόνια προϋπηρεσίας, θα έπρεπε να πάρει επιπλέον 10%, δηλαδή, συνολικά αύξηση της τάξης του 30% (10% από την πρώτη τριετία και +20% από τις δύο επόμενες).

Αν και υπάρχουν εισηγήσεις ώστε να μετρήσουν αναδρομικά οι τριετίες όταν έχουν διανυθεί στον ίδιο εργοδότη, μέχρι τώρα η ΝΔ αποφεύγει να ανοίξει τα χαρτιά της.

«Καμπανάκι» Κομισιόν προς Ελλάδα: Αποσύρετε τα μέτρα ενεργειακής στήριξης μέχρι τα τέλη του 2023, κόψτε δαπάνες

Σαφείς συστάσεις για απόσυρση των μέτρων ενεργειακής στήριξης μέχρι τα τέλη του 2023 απευθύνει η Κομισιόν προς την Ελλάδα, ενώ παράλληλα ζητεί να μπει όριο στην αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών το 2024 στο 2,6%.

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι σε αντίθεση με το κλίμα ευφορίας που έχει καλλιεργήσει τεχνητώς η ΝΔ μαζί με τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ η Ελλάδα εισέρχεται σε φάση «λιτότητας» από το καλοκαίρι και μετά καθώς τα δημοσιονομικά περιθώρια και οι στόχοι επανέρχονται σε προ πανδημίας επίπεδα.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με τους πλειστηριασμούς και την ακρίβεια δημιουργούν ένα ασφυκτικό τοπίο που καθιστούν ακόμη περισσότερο επιτακτική να υπάρχει δεύτερος πόλος στο πολιτικό σύστημα που θα βάζει φρένο σε έναν «ανεξέλεγκτο» Μητσοτάκη.

Ειδικότερα η Κομισιόν μεταξύ άλλων συστήνει τα εξής:

  • Τερματισμός των μέτρων ενεργειακής στήριξης που ισχύουν έως το τέλος του 2023, χρησιμοποιώντας τις σχετικές εξοικονομήσεις για τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος. Σε περίπτωση που τυχόν ανανεωμένες αυξήσεις των τιμών της ενέργειας απαιτούν μέτρα στήριξης, βεβαιωθείτε ότι αυτά στοχεύουν στην προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών και επιχειρήσεων, είναι οικονομικά προσιτά και διατηρούν κίνητρα για εξοικονόμηση ενέργειας.
  • Διασφάλιση συνετούς δημοσιονομικής πολιτικής, ιδίως με τον περιορισμό της ονομαστικής αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών που χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο το 2024 σε όχι περισσότερο από 2,6%.
  • Διατήρηση των δημοσίων επενδύσεων που χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο και διασφάλιση της αποτελεσματικής απορρόφησης των επιχορηγήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων κονδυλίων της ΕΕ, ιδίως για την προώθηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης.
  • Για την περίοδο μετά το 2024, η χώρα μας θα πρέπει να συνεχίσει να ακολουθεί μια μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική σταδιακής και βιώσιμης σύσφιξης (consolidation), σε συνδυασμό με επενδύσεις και μεταρρυθμίσεις που συμβάλλουν σε υψηλότερη βιώσιμη ανάπτυξη, για την επίτευξη μιας συνετής μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής θέσης.
  • Βελτίωση της φιλικότητας προς τις επενδύσεις του φορολογικού συστήματος με την εισαγωγή ενός συστήματος προκαταβολής φόρου, διευρύνετε τη φορολογική βάση, συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης της τρέχουσας φορολογικής δομής για τους αυτοαπασχολούμενους και ενισχύστε τη φορολογική συμμόρφωση με την επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών.
  • Διατήρηση τη δυναμικής στη σταθερή εφαρμογή του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και ολοκληρώστε γρήγορα το κεφάλαιο REPowerEU με σκοπό την ταχεία έναρξη της εφαρμογής του. Εξασφάλιση συνεχούς επαρκούς διοικητικής ικανότητας ενόψει του μεγέθους του σχεδίου.
  • Συνέχιση της ταχείας εφαρμογής των προγραμμάτων πολιτικής συνοχής, σε στενή συμπληρωματικότητα και συνέργεια με το σχέδιο του Ταμείου Ανάκαμψης.
  • Μείωση της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα και περαιτέρω επιτάχυνση της διαφοροποίησης των οδών παροχής ενέργειας. Περαιτέρω επέκταση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με την ολοκλήρωση και την επιβολή των νέων νομικών πλαισίων για τη διαδικασία αδειοδότησης και για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, την αύξηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας και της χωρητικότητας αποθήκευσης, την προώθηση της αποκεντρωμένης παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη θέσπιση νομοθετικών πλαισίων για την παραγωγή ανανεώσιμο υδρογόνο και βιομεθάνιο.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί