Φιλοξενία προγράμματος ERASMUS για την Κλιματική αλλαγή στο ΓΕΛ Μελεσών

4η κινητικότητα-φιλοξενία για το πρόγραμμα ERASMUS+
« Together Investigate and Learn  to Tackle Climate Issues »

Από τις 26 έως τις 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023 πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία η 4η διακρατική συνάντηση του Erasmus+ προγράμματος “Together Investigate and Learn  to Tackle Climate Issues “ στις Μελέσες του Ηρακλείου στην Ελλάδα. Στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ /ΔράσηΚΑ2, με κωδικό: “2020 – 1-FR01-KA229-079928_2” εννέα μαθητές και τρις καθηγητές από κάθε συμμετέχουσα χώρα, επισκέφτηκαν το Γενικό Λύκειο Μελέσων

Το πρόγραμμα αποτελεί μια σύμπραξη 4 ευρωπαϊκών χωρών, με συντονίστρια χώρα τη Γαλλία (Lycée général et technologique Alain Borne, Montelimar) και συνεργάτες-συνοδοιπόρους σχολεία στην Ισπανία (IES San Sebastian, Huelva), την Ιταλία (ISISS ITN-ITG-IPS-ITC, Riposto) και το Γενικό Λύκειο Μελεσών, ως εταίρο από την Ελλάδα. Έπειτα από ένα χρόνο και τρις επιτυχημένες κινητικότητες σε Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία, οι εταίροι συναντήθηκαν για 4η και τελευταία φορά στην Ελλάδα ολοκληρώνοντας έτσι ένα «ταξίδι» στην αναζήτηση γνώσης, πολιτισμών και φιλίας. 

Κατά την πρώτη ημέρα της φιλοξενίας, η διεύθυνση του σχολικού συγκροτήματος, οι υπεύθυνοι καθηγητές του Λυκείου, ο Δήμαρχος καθώς και φορείς της Δημοτικής αρχής του Δήμου Αρχανών Αστερουσίων, υποδέχτηκαν μαθητές και καθηγητές από τα Ευρωπαϊκά σχολειά. Στη συνέχεια, η πολυπληθής αντιπροσωπεία μαθητών και καθηγητών μετέβη στο Λύκειο Μελεσών όπου οι μαθητές από κάθε χώρα, παρουσίασαν τι εργασίες που είχαν ετοιμάσει σχετικά με το πρόγραμμα. Η θεματική της 4ης και τελευταίας συνάντησης αφορούσε στις τεχνικές δόμησης και ενεργειακής αυτονομίας κάθε χώρας. Επιπλέον, στα πλαίσια της διερεύνησης αιτιών-αιτιατών της κλιματικής κρίσης οι μαθητές κλήθηκαν να κατασκευάσουν και να παρουσιάσουν ένα φιλικό, ενεργειακά αυτόνομο βιοκλιματικό κτίριο σε μακέτα.  

Τη δεύτερη ημέρα το πρόγραμμα περιελάμβανε την επίσκεψη της αποστολής στο Λασίθι και συγκεκριμένα στοn ατμοσφαιρικό σταθμό του Νοφαλιά όπου και μας περίμεναν οι υπεύθυνοι του έργου EDU4clima, καθηγητές και διδάκτορες του τμήματος Περιβαλλοντικής Χημείας του Πανεπιστήμιου Κρήτης. Το έργο EDU4clima έχει ως αντικείμενο να προάγει τη διδασκαλία της κλιματικής αλλαγής μέσω σύγχρονων εκπαιδευτικών πρακτικών στον Κόμβο Έρευνας και Διάχυσης στο Φινοκαλιά Λασιθίου.

Εκεί η αποστολή μαθητών και καθηγητών παρακολουθήσαν βίντεο-διαλέξεις, διαλέξεις με παρουσιάσεις σχετικά με την εκπαίδευση για το κλίμα και γενικά την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Στη συνέχεια εκτέλεσαν κατά ομάδες, ενδεικτικά αλλά και χαρακτηριστικά πειράματα επίδειξης των νόμων της ατμοσφαιρικής φυσικοχημείας: Επίδρασή Διοξειδίου του Άνθρακα στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, Λιώσιμο των πάγων και επίδραση στα Ωκεάνια ρεύματα, Λιώσιμο Ηπειρωτικών έναντι Ωκεάνιων πάγων και στάθμη της θάλασσας, Διοξείδιο του Άνθρακα και οξίνηση των Ωκεανών. Η δεύτερη ημέρα ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη της αποστολής μας στη Spina Longa και στον Άγιο Νικόλαο.

Οι επόμενες τρις ημέρες βρήκαν τους συμμετέχοντες έξω από το σχολείο σε δραστηριότητες που περιελάμβαναν : επίσκεψη στην Κνωσό, στο ενυδρείο Κρήτης, περιήγηση στην πόλη του Ηρακλείου, επίσκεψη στο τμήμα Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Χανίων και βόλτα στην πόλη των Χανίων. Μαθητές και καθηγητές είχαν το χρόνο να απολαύσουν τα αξιοθέατα αλλά και να συσχετίσουν κάθε επίσκεψη με το θέμα του εν λόγω προγράμματος Erasmus+ δηλαδή την κλιματική αλλαγή και την επίδραση της στην βιοποικιλότητα και στους υδάτινους πόρους. Η τελευταία ημέρα του προγράμματος βρήκε την αποστολή στο σχολείο όπου και παρακολούθησαν ένα πλούσιο πρόγραμμα για την συμπερίληψη και την ενσωμάτωση στο σχολικό περιβάλλον, ένα πρόγραμμα με θεατρικό παιχνίδι, γρίφους και ομαδοσυνεργατικές δράσεις μεταξύ παιδιών και καθηγητών. 

Καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές εξασκήθηκαν στην ομαδο-συνεργασία με την συμμετοχή τους σε βιωματικές δράσεις και εργαστήρια με τους ξένους μαθητές, ενώ συζήτησαν στην ολομέλεια για ομοιότητες και διαφορές  των εν λόγω θεμάτων μεταξύ των  τεσσάρων χωρών.  Μέσα από το συγκεκριμένο πρόγραμμα αρκετοί μαθητές του σχολείου μας είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν, να μάθουν και να δημιουργήσουν σχέδια δράσης για την ευαισθητοποίηση και την διάχυση καλών πρακτικών ενεργειακής διαχείρισης, οικολογίας, διαχείριση και προστασία της βιοποικιλότητας και του υδροφόρου ορίζοντα και εν τέλει να καλλιεργήσουν περιβαλλοντική συνείδηση.

Το τελευταίο βράδυ ακολούθησε αποχαιρετιστήρια βραδιά στο πολιτιστικό κέντρο (παλιό δημοτικό σχολείο) του Αγίου Βασιλείου. Εκεί οι μαθητές και οι γονείς του σχολείου μας ξεδίπλωσαν την κρητική φιλοξενία. Παραδοσιακά κρητικά εδέσματα, από τις οικογένειες των μαθητών του λυκείου Μελεσών με συνοδεία κρητικής μουσικής από τους μαθητές του λυκείου και μια αναπάντεχη δοκιμασία ελαιολάδου από τις τέσσερις χώρες και κριτές τους καθηγητές, άφησαν σε καθηγητές και μαθητές αναμνήσεις, μυρωδιές και μελωδίες γεμάτες ενθουσιασμό, φιλότιμο και φιλοξενία. Έκλεισε έτσι, με αυτό τον τρόπο, ένα ταξίδι 1,5 έτους γεμάτο γνώση,  έρευνα, και φιλοξενία, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά πως οι διακρατικές συνεργασίες στα πλαίσια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ , αποτελούν εργαλεία ικανά να οδηγήσουν την εκπαιδευτική κοινότητα σε συνεργασίες οι οποίες αναπτύσσουν και εξελίσσουν τόσο τη γνωσιακή όσο και την ατομική ανάπτυξη των συμμετεχόντων. 

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί