Διαγωνισμός ΑΣΕΠ 2008, ένα σκάνδαλο 14 χρόνων

Θοδωρής Δρακάκης, φυσικός, εκπρόσωπος του Συντονιστικού Επιτυχόντων Εκπαιδευτικών ΑΣΕΠ 2008

Μαρία Καρέλη, φιλόλογος

Σπούδασαν, αποφοίτησαν, αγωνίστηκαν συμμετείχαν ξανά σε διαγωνισμό, πέτυχαν από τις υψηλότερες βαθμολογίες και 14 χρόνια τώρα βρίσκονται δέσμιοι των πολιτικών αλλαγών. Πρόκειται για τους 2.000 επιτυχόντες εκπαιδευτικούς του ΑΣΕΠ 2008, ανάμεσα στους οποίους αρκετοί Κρητικοί. Να αρθεί η «διαχρονική αδικία» σε βάρος τους  ζητούν από τον πρωθυπουργό και τα πολιτικά κόμματα οι επιτυχόντες εκπαιδευτικοί που παραμένουν αδιόριστοι. «Αν και έχουμε έρθει πολλές φορές αντιμέτωποι με μια σειρά ανατροπών και αδικιών, εξαιτίας παραγόντων που συχνά αδυνατούμε να ερμηνεύσουμε, κρίνουμε πως η όποια παραίτηση από το δικαίωμά μας στο διορισμό θα καθιστούσε ανακόλουθους τόσο εμάς ως προς τις αρχές και τις αξίες μας για αξιοπρέπεια και αυτοσεβασμό, όσο και την πολιτική και πολιτειακή ηγεσία της χώρας ως προς τις αρχές της ισονομίας και της αξιοκρατίας», δηλώνει στην «………..» ο φυσικός, Θεόδωρος Δρακάκης, ο οποίος είναι ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς που αγωνίζονται για το αυτονόητο.

                             «Όταν επέλεξα να σπουδάσω φυσικός, το έκανα επειδή ήθελα να εργαστώ σε σχολείο. Συμμετείχα στον διαγωνισμό και πέτυχα μια καλή βαθμολογία. Να αναφέρω σε αυτό το σημείο ότι ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ ήταν αρκετά δύσκολος με τεράστια ύλη, αρνητική βαθμολογία άρα για να περάσεις τη βάση δεν ήταν κάτι εύκολο. Ήταν όμως μονόδρομος για όσους εκπαιδευτικούς θέλανε να διοριστούν σε δημόσιο σχολείο αφού ήταν νόμος του κράτους. Σήμερα, όμως, βρίσκομαι εκτός σχολικής τάξης σε αντίθεση με άλλους που είτε είχαν χαμηλότερες βαθμολογίες , είτε δεν συμμετείχαν καν στον διαγωνισμό και άλλους που με γνωριμίες έπαιρναν μόρια προϋπηρεσίας».

                             «Χωράμε στα σχολεία. Δεν επιβαρύνουμε το κράτος. Μάς έχει ανάγκη το σύστημα, όταν γνωρίζουμε όλοι ότι υπάρχουν στα σχολεία μας 60.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Επιπλέον τα δύο τελευταία χρόνια η κ.Κεραμέως διόρισε 25000 εκπαιδευτικούς, αφού το επέτρεπαν τα οικονομικά της χώρας, όμως θεώρησε καλό να αποκλείσει εμάς από τους διορισμούς», συμπληρώνει η φιλόλογος Μαρία Καρέλη επιτυχούσα αντίστοιχα στον ίδιο διαγωνισμό.

    Δημοσιογράφος:Δώσατε  στον ΑΣΕΠ, πετύχατε υψηλές βαθμολογίες και δεν διοριστήκατε. Γιατί; Μιλάμε για 14 χρόνια …

              Θ.Δ.: Η ιστορία μας ξεκινάει τότε που ο Αρσένης το 1998 κατήργησε την επετηρίδα και εισήγαγε τον διαγωνισμό των εκπαιδευτικών υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ ως μόνο κριτήριο διορισμού στην εκπαίδευση. Ο νόμος προέβλεπε ότι στους τρεις πρώτους γραπτούς διαγωνισμούς (1998, 2000, 2002) θα διοριζόταν το μεγαλύτερο ποσοστό από τον διαγωνισμό και το μικρότερο από την επετηρίδα και σταδιακά όλοι οι διορισμοί των εκπαιδευτικών θα γινόταν μέσω ΑΣΕΠ. Τότε το Υπουργείο ανάλογα με τις ανάγκες όριζε ένα αριθμό εκπαιδευτικών που θα διόριζε άμεσα και οι υπόλοιποι που περνούσαν τη βάση 55% ήταν οι επιτυχόντες ,οι οποίοι νόμιμα θα διεκδικούσαν και αυτοί διορισμό αφού υπήρχε νόμος για προσλήψεις εκπ/κων με μόνο κριτήριο την επιτυχία στον ΑΣΕΠ . Η τότε υπουργός Παιδείας κ Διαμαντοπούλου (2009) είχε αναφέρει ότι από τότε και μετά οι προσλήψεις θα γινόταν μόνο από τους εκπ/κους επιτυχόντες ΑΣΕΠ σε ποσοστό 100%.Αυτό, όμως, δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Μάλιστα τροποποιήθηκε υπέρ των αναπληρωτών σε ποσοστό εξήντα σαράντα (60-40%), κάτι το οποίο πριμοδοτούσε με μόρια προϋπηρεσίας άτομα, τα οποία δεν είχαν λάβει ποτέ μέρος σε γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ή είχαν αποτύχει στον ΑΣΕΠ ή ανήκαν στην επετηρίδα. Το αποτέλεσμα αυτής της παρανομίας είναι 4 στους 10 επιτυχόντες ΑΣΕΠ να μείνουν εκτός διορισμών.               

                   Το 2008 μπήκαμε λοιπόν σε ένα πίνακα με συναδέλφους οι οποίοι χωρίς να έχουν δώσει ΑΣΕΠ είχαν αρκετή προϋπηρεσία ,συνεπώς είχαν προβάδισμα στις προσλήψεις αφού ήταν ψηλά στον πίνακα κατάταξης. Το 2019 καταλάβαμε ότι μπήκαμε σε πίνακες  χωρίς να πιστωθούν ποτέ τα μόρια που είχαμε αποκτήσει από τον ΑΣΕΠ και αυτό γιατί α) προηγούνταν άτομα που είχαν προϋπηρεσία από τα προηγούμενα χρόνια β) δεν εφαρμοζόταν ο νόμος 100% επιτυχία ΑΣΕΠ και έτσι προσλήφθηκαν εκπ/κοί χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ γ)δεν μπορούσαμε να πάρουμε προϋπηρεσία αφού βρισκόμασταν σε χαμηλές θέσεις και δ)γινόταν περιορισμένες προσλήψεις λόγο μνημονιακών περιορισμών. Συνεπώς με την πολυνομία που εφάρμοζαν τότε διόριζαν συναδέλφους με μόνο κριτήριο την προϋπηρεσία και χωρίς καμία επιτυχία στον ΑΣΕΠ.

Δημοσιογράφος: Όλα αυτά τα χρόνια προσπάθησε κάποιος αρμόδιος να δώσει λύση? 

          Μ.Κ.:  Εμείς περιμέναμε την απόφαση του ΣτΕ η οποία ανέφερε ότι από το 2009-2014 γινόταν αντισυνταγματικοί διορισμοί,η οποία βγήκε το 2015 δηλαδή 7 χρόνια μετά. Τότε  λοιπόν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προσπάθησε να δώσει λύση διορίζοντας μόνο 455 εκπ/κούς καταστρατηγώντας τη σειρά επιτυχίας ΑΣΕΠ. Οι 455 εκπ/κοί ήταν άνθρωποι  που προσέφυγαν δικαστικά  επειδή έβλεπαν ότι η πολιτεία δεν έδωσε την πρέπουσα σημασία στη γνωμοδότηση του ΣτΕ και πήραν θετικές δικαστικές αποφάσεις. Ωστόσο, ενδιάμεσα στη σειρά κατάταξης στους παραλειφθέντες επιτυχόντες και τους 455 τελικώς διορισμένους, ευρίσκεται αριθμός εκπαιδευτικών με υψηλότερη βαθμολογία, ο οποίος δεν είχε προσφύγει στη Δικαιοσύνη διότι δεν γνώριζε και εν συνεχεία δεν άσκησε τα δικαιώματα που απέρρεαν απ’ την απόφαση της Ολομέλειας ώστε να εκδώσουν και αυτοί αμετάκλητες αποφάσεις όπως οι συνάδελφοί τους . Οι εκπαιδευτικοί δεν είμαστε και πτυχιούχοι νομικής , ώστε να γνωρίζουμε πως μετα την έκδοση της απόφασης ΣτΕ έπρεπε να προσφύγουμε δικαστικά για να καταρτιστούν ονομαστικές καταστάσεις και  επιπλέον οι δικαστικές προσφυγές απαιτούν χρήματα που πολλοί  δεν μπορούσαμε να διαθέσουμε. Πρέπει η δικαιοσύνη να απονέμεται μόνο στους έχοντες την οικονομική δυνατότητα να προσφεύγουν δικαστικώς; Κληθήκαμε από κάποιο αρμόδιο όργανο να διεκδικήσουμε το έννομο συμφέρον μας; Όχι. .Ωστόσο, στην τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ υπήρχαν βουλευτές που ήταν αντίθετοι με αυτήν την μεριδοποίηση όπως ο Υπουργός Δικαιοσύνης κ.Κοντονής ,όμως δεν εισακούστηκε. Το ίδιο έγινε και από βουλευτές της ΝΔ που είδαν το λάθος αυτό, όπως η κ. Ζέττα Μακρή, σημερινή υφυπουργός παιδείας, η οποία όταν ανέλαβε θέση στο υπουργείο μας ξέχασε. 

Δημοσιογράφος. Τι εννοείτε καταστρατηγώντας τη σειρά επιτυχίας ΑΣΕΠ ?

           Θ.Δ.  Θα σας πω για εμένα λοιπόν. Είμαι φυσικός και είχα σειρά επιτυχίας στον ΑΣΕΠ 648 από σύνολο 1300 που πέρασαν τη βάση στον διαγωνισμό. Το 2019 λοιπόν ο κ Γαβρόγλου διόρισε τον εκπ/κό  με σειρά επιτυχίας 1127 (δηλαδή 479 θέσεις κάτω από εμένα) .Αυτό συνέβη και σε άλλες ειδικότητες: φιλολόγων ,μαθηματικών, χημικών γυμναστών κτλ . Φυσικά και δεν στρεφόμαστε κατά όσων έχουν διοριστεί αφού και αυτοί έχουν αδικηθεί όμως τότε θα έπρεπε ο Υπουργός Παιδείας να διορίσει και εμάς αφού είχαμε αδικηθεί. 

Δημοσιογράφος: Κάποιος κακοπροαίρετος  θα πει ότι αυτά τα λέτε εσείς και δεν είναι τα πράγματα έτσι.

           Μ.Κ.:  Θα σας απαντήσω μέσω δυο γνωμοδοτήσεων του ΣτΕ. Δεν θεωρώ ότι μπορεί κάποιος να αμφισβητήσει αποφάσεις του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου. Η πρώτη λοιπόν (527/2015) έκρινε αντισυνταγματικούς τους διορισμούς με μόνο προσόν την προϋπηρεσία χωρίς επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. 

                Η δεύτερη απόφαση (1834/2021) αναφέρει πως οι διορισθέντες, αν και είχαν ονομαστικές δικαστικές αποφάσεις, εντούτοις διορίστηκαν με νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και κάνει λόγο για αρχή ισότητας και αξιοκρατίας. Το αυτό καλείται να πράξει τώρα και η νυν κυβέρνηση, ώστε να εξισωθούμε δικαιωματικά με τους διορισθέντες του 2019 και να εκτελεστούν οι αποφάσεις του ΣτΕ.

 Δημοσιογράφος: Τώρα στους πίνακες μετά από τόσα χρόνια υποθέτω ότι θα προηγείστε στις προσλήψεις.           

                Θ.Δ.    Αντέξαμε την ανεργία, την υποαπασχόληση με την ελπίδα ότι η πολιτεία θα αποκαθιστούσε κάποια στιγμή την αδικία. Αγωνιστήκαμε να επιβιώσουμε τα μνημονιακά χρόνια και εμφανίζεται ένας νόμος (προσοντολόγιο Γαβρόγλου) τον οποίο με σθένος εφαρμόζει η ΝΔ που απαιτεί καταβολή μεγάλων χρηματικών ποσών για την απόκτηση προσόντων. Επιπλέον αποφασίστηκε να μην υπάρξει για εμάς καμία μεταβατική περίοδος αφού διέγραψαν όλα τα μόρια επιτυχίας από τον ΑΣΕΠ και πριμοδότησαν σεμινάρια, ξένες γλώσσες και υπολογιστές ως σημαντικότερα εφόδια από την εξέταση στο διδακτικό αντικείμενο κάθε κλάδου μέσω ΑΣΕΠ . Φυσικό αποτέλεσμα της αλλαγής του νόμου αυτού είναι αρκετοί από εμάς να κατρακυλήσουμε αρκετές θέσεις και ο διορισμός να φαντάζει μακρινό όνειρο.

           Δημοσιογράφος: Τώρα πού βρίσκεται το θέμα και τι ζητάτε από την πολιτεία;

              Μ.Κ.: Η αρμόδια Υπουργός Παιδείας κα Κεραμέως γνωρίζει το θέμα από τους υφισταμένους της, απλά αρνείται πεισματικά να το επιλύσει για άγνωστους λόγους. Να τονίσω σε αυτό το σημείο ότι το συντονιστικό των Ασεπιτών του 2008 έχει ζητήσει συνάντηση με πρωτοκολλημένο αίτημα από τον Ιούλιο του 2022 για να διεξαχθεί ένας διάλογος επί του θέματος, ωστόσο δεν έχουμε πάρει καμία απάντηση. Η ΝΔ είναι υπόλογη αρχικά γιατί επί κυβερνήσεώς της έγιναν οι αντισυνταγματικοί διορισμοί και τώρα ενώ έχει την χρυσή ευκαιρία να αποκαταστήσει την αδικία δεν το κάνει. Μας προξενεί εντύπωση πως το υπουργείο που προτάσσει την έννοια της αξιοκρατίας γενικότερα και της αξιολόγησης των εκπ/κων ειδικότερα αγνοεί πεισματικά μερίδα εκπ/κων που έχουν αξιολογηθεί μέσω γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ.

        Ζητάμε από την πολιτεία να πάρει νομοθετικές πρωτοβουλίες όπως έκανε  σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν με δικαστικούς υπαλλήλους,επιτυχόντες ΑΣΕΠ του 1995,1998 που δικαιωθήκαν χρόνια αργότερα. Από τη στιγμή που η πολιτεία παραδέχεται δημόσια την αδικία την οποία η ίδια προκάλεσε όφειλε να μας έχει αποκαταστήσει. Αναρωτιέμαι αν ζούμε σε κράτος ευρωπαϊκό που βασίζεται στις αρχές της αξιοκρατίας και της ισότητας. Τους νόμους τους φτιάχνει το κράτος που γνωρίζει το δίκαιο , την αδικία και αναλόγως οφείλει να πράττει με γνώμονα τις αρχές της ισονομίας, της ισοπολιτείας και της δικαιοσύνης. Δικαιοσύνη για όλους τους πολίτες όμως, όχι για μια τυχαία μερίδα αυτών.

Δημοσιογράφος:   Ποιοι είναι στο πλευρό σας;

           Θ.Δ.: Θα σας εκπλήξω αν σας αναφέρω ότι αρκετοί βουλευτές, υπουργοί της ΝΔ μας στηρίζουν ,πολλοί είναι και οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης που έχουν κάνει ερωτήσεις στην κ.Κεραμέως. Ενδεικτικά αναφέρω ότι η σημερινή υφυπουργός παιδείας κα Ζέττα Μακρή πριν αναλάβει υπουργική θέση ήταν στο πλευρό μας αλλά μετά μας ξέχασε. Επιπλέον προσφάτως το ΠΑΣΟΚ κατέβασε τροπολογία στη βουλή για την επίλυση του θέματος. Δεν μπορώ να αγνοήσω την δυναμικότητα του Ηρακλειώτη βουλευτή κου Βασίλη Κεγκέρογλου ,ο οποίος έχει καταθέσει ερωτήσεις στη βουλή για το ζήτημά μας. Στο πλευρό μας έχουμε και τον    Συνήγορο του Πολίτη που έχει αποφανθεί θετικά με σχετικό πόρισμά του (260558/53112/2019/29.10.2019 ) επιλαμβανόμενος κατόπιν 53 αναφορών ,όπως και αρκετοί δημοσιογράφοι που αντιλαμβανόμενοι την αδικία μας δίνουν το βήμα να την εκφράσουμε και τους ευχαριστούμε πολύ όλους.

Φιλόλογος

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί