Εντυπωσιάζουν τα ευρήματα από τον αρχαίο ναό της Δήμητρας στην Ακρόπολη της Φαλάσαρνας

Ευρήματα κυρίως των αρχαϊκών χρόνων έφερε στο φως η ανασκαφή του κεντρικού χώρου του αρχαίου ναού της Δήμητρας στην ακρόπολη της Φαλάσαρνας. Όπως αναφέρει σχετική ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, η δαιδαλική τέχνη φαίνεται να κυριαρχεί στην πρώιμη αρχαϊκή περίοδο (650 π.Χ.) με τη μορφή γυμνών γυναικείων μορφών με δαιδαλική κόμμωση και υψηλό πόλο.

Ανασκαφή στις βραχώδεις παρειές του λοφίσκου
Ανασκαφή στις βραχώδεις παρειές του λοφίσκου  ΥΠΠΟΑ

Από τα ευρήματα του 6ου αι. π. Χ. ξεχωρίζουν αντικείμενα από αιγυπτιακό και φοινικικό γυαλί, πήλινα περίαπτα πουλιών και ζώων, αιχμές βελών και δοράτων, μικρογραφικά αγγεία, ένθρονες γυναικείες μορφές, καθώς και ένα γυναικείο ειδώλιο που κρατά παπαρούνα και ρόδι. Όσον αφορά στα ευρήματα του 4ου και 3ου αι. π. Χ., ξεχωρίζουν οι υδρίσκες, μία ραμφόστομη τελετουργική πρόχους με ερυθρόμορφη παράσταση ιπτάμενου έρωτα, σιδερένιες αιχμές και αλαβάστρινα αγγεία.

Δαιδαλικό πλακίδιο γυμνής θεότητας  με υψηλό πόλο
Δαιδαλικό πλακίδιο γυμνής θεότητας με υψηλό πόλο  ΥΠΠΟΑ
Ραμφόστομη πρόχους με ερυθρόμορφη παράσταση ιπτάμενου έρωτα
Ραμφόστομη πρόχους με ερυθρόμορφη παράσταση ιπτάμενου έρωτα  ΥΠΠΟΑ

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΥΠΠΟΑ, ο ναός βρισκόταν πάνω σε βραχώδη λοφίσκο στο διάσελο δύο ψηλών βουνοκορφών σε φυσικό σπήλαιο με άφθονο νερό, που όμως κάποτε κατέρρευσε. Μετά την καταστροφή του σπηλαίου ολόκληρος ο βραχώδης λοφίσκος λειτουργούσε ως υπαίθριος ιερός χώρος λατρείας χθόνιας θεότητας, που σχετιζόταν με τη γη, το νερό, τη γονιμότητα και εν γένει τη δύναμη του νερού ως πηγή ζωής. Αυτό συμπεραίνεται από τα εκατοντάδες πήλινα ειδώλια γυναικείων μορφών, ένθρονων θεοτήτων, κεφαλών με πόλο που ομοιάζουν με τη θεά Δήμητρα, μικρογραφικών υδριών και υδριαφόρων γυναικών, όλα χαρακτηριστικά ευρήματα στα ιερά της πανάρχαιας θεάς Δήμητρας.

Πήλινη κεφαλή υδριαφόρου.JPG
Πήλινη κεφαλή υδριαφόρου  ΥΠΠΟΑ

Το αρχιτεκτονικό οικοδόμημα του ναού που σώζεται σήμερα, επαναχτίστηκε με λίθους σε δεύτερη χρήση στα τέλη 4ου/αρχές 3ου αι. π.Χ. πάνω στον ίδιο βράχο, όπου προϋπήρχε το σπήλαιο και η πρωιμότερη λατρεία. Το τέμενος ορίζεται από περίβολο που διασώζεται στο μεγαλύτερο μέρος του, εκτός από ένα τμήμα που φαίνεται να έχει καταστραφεί από ένα τεράστιο ογκόλιθο. Μία μνημειώδης κλίμακα οδηγούσε σε δύο μονόχωρα κτήρια με κοινό ενδιάμεσο τοίχο, και κοινό αναλημματικό τοίχο στη βόρεια πλευρά. Το ανατολικό κτήριο ήταν το κυρίως ναϊκό οικοδόμημα, ενώ το δυτικό χρησίμευε πιθανά ως βοηθητικό πρόκτισμα. Μία θύρα στο ανατολικό μέρος του αδύτου οδηγούσε σε υπαίθριο χώρο, όπου ετελούντο οι θυσίες.

Όψη του ναού μετά την ανασκαφή από νότιο-ανατολικά
Όψη του ναού μετά την ανασκαφή από νότιο-ανατολικά  ΥΠΠΟΑ
Κάτοψη του ναού μετά την ανασκαφή το 2022
Κάτοψη του ναού μετά την ανασκαφή το 2022  ΥΠΠΟΑ

Το άδυτο του ναού είχε πλακόστρωτο δάπεδο, όπως και τα υπόλοιπα δάπεδα του ναού. Πάνω στο δάπεδο υπήρχαν πέντε θήκες απόθεσης προσφορών, στο εσωτερικό των οποίων αποκαλύφθηκαν αγγεία καλής ποιότητας με κομψά σχήματα, ορισμένα τελετουργικού χαρακτήρα, ένα εκ των οποίων ήταν ενεπίγραφο με χαραγμένο στη δωρική διάλεκτο το όνομα της θεάς στην οποία ήταν αφιερωμένος ο ναός: Α Κ Ε Σ Τ Ω Ι Δ Α Μ Α Τ Ρ Ι , η Ακεστώι αφιερώνει στη θεά Δήμητρα.

Ενεπίγραφη υδρία με χαραγμένο το όνομα της Θεάς Δήμητρας
Ενεπίγραφη υδρία με χαραγμένο το όνομα της Θεάς Δήμητρας  ΥΠΠΟΑ

Η ανασκαφή έγινε με την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και την υποστήριξη της Διευθύντριας της Eφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων δρ. Ε. Παπαδοπούλου, ενώ συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο αρχαιολόγος της Εφορείας δρ. Μιχάλης Μιλιδάκης και ο αρχιτεχνίτης Κ. Μουντάκης.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί