Πώς μαθαίνουμε ιστορία χωρίς να την διδαχτούμε

Η Ιστορία είναι η βάση των Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών. Μάλιστα σε περιόδους πολιτισμικής κρίσης και αξιών, ο κόσμος αναζητά μέσα από την Ιστορία παραδείγματα και απαντήσεις για το παρόν και το μέλλον.  

Το «Συμπόσιο Πολιτισμού», ανταποκρινόμενο στις αγωνίες των πολιτών για έναν κριτικό επαναστοχασμό, διοργανώνει εκδήλωση σε συνεργασία με τους αποφοίτους του Τμήματος Ιστορίας του ΕΑΠ, παρουσιάζοντας το βιβλίο της Καθηγήτριας Ιστορίας του ΑΠΘ και του ΕΑΠ, Αιμιλίας Σαλβάνου, με τίτλο: «Πώς μαθαίνουμε Ιστορία χωρίς να τη διδαχθούμε;», εκδόσεις Ασίνη. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 21/10/2022 και ώρα 19.30 στο Πολύκεντρο του Δήμου Ηρακλείου. Θα προλογίσει ο Ιάκωβος Γεωργουδής – Πιταροκοίλης ενώ με την συγγραφέα θα συνομιλήσει ο Μανώλης Βραχνάκης και εν συνεχεία θα ακολουθήσει διάλογος με το κοινό. 

Το βιβλίο θέτει κομβικά ερωτήματα για το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι, όπως για ποιό λόγο πραγματοποιούνται οι πόλεμοι; Τι είναι αυτό που έλκει τους ανθρώπους στην αναζήτηση του παρελθόντος, από τα μυθιστορήματα, τα κινηματογραφικά έργα, τις μαγικές ιστορικές διηγήσεις του παππού και της γιαγιάς; Πως εμφανίζεται και αφομοιώνεται η διείσδυση του παρελθόντος στο παρόν και οι τρόποι επηρεασμού του;

Το βιβλίο διαπνέεται από μία οπτική ολότητας για τις σχέσεις μας με το παρελθόν και θέτει πρωτότυπα θέματα τα οποία αφορούν την εκπαίδευση, την ανθρώπινη καθημερινότητα, τον δημόσιο χώρο και τις επιδράσεις που υφίσταται, την ακαδημαϊκή ιστορία και θεωρεί πως πρέπει «να αναδιατάξουμε τον τρόπο που τις σκεφτόμαστε: αντί να τις αντιμετωπίζουμε ως παράλληλους τρόπους να μιλάμε για το παρελθόν, να τις δούμε στη δυναμική τους σύνθεση. Αντί να αντιμετωπίσουμε την ιστορία ως ανεξάρτητη από τις πολιτισμικές πρακτικές της κοινωνίας να τη δούμε ως μία από αυτές». Σε μια περίοδο εκφυλιστικής υπερπληροφόρησης, χωρίς γνώση στρατηγικού βάθους και διαμελισμένων των καθολικών αξιών ζωής, η επαναφορά της οπτικής της ιστορικής ολότητας ως απάντηση στην κρίση αλλά και επανεκτίμησης του ρόλου της Ιστορίας, είναι ένα μείζον επιστημονικό και πολιτισμικό γεγονός για την ανάπτυξη του αναγκαίου κριτικού επαναστοχασμού και τον αυτοκαθορισμό των πολιτών .

Παρουσίαση Πως μαθαίνουμε Ιστορία Χωρίς να την Διδαχτούμε

Σύντομα Βιογραφικά συντελεστών

Η Αιμιλία Σαλβάνου είναι ιστορικός, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Ασχολείται με την ιστορία του 20ου αιώνα, και ιδιαίτερα με θέματα πληθυσμιακών μετακινήσεων και προσφυγικών ρευμάτων. Την ενδιαφέρουν επίσης θέματα θεωρίας της ιστορίας, ιστορικής μνήμης και κουλτούρας. Έχει συμμετάσχει σε ελληνικά και διεθνή ερευνητικά προγράμματα και έχει στο ενεργητικό της δύο μονογραφίες: «Η συγκρότηση της προσφυγικής μνήμης» (Αθήνα: Νεφέλη 2018) και «Πώς μαθαίνουμε ιστορία χωρίς να τη διδαχθούμε» (Αθήνα: Ασίνη 2021).

Ο Ιάκωβος Γεωργουδής Πιταροκοίλης είναι πτυχιούχος φιλοσοφίας και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στη Βιοηθική. Ασχολείται με την Ηθική Φιλοσοφία, με τη Σχεσιακή Γνωσιακή θεωρία και με τις Αναδυόμενες Τεχνολογίες.

Ο Μανώλης Βραχνάκης είναι αριστούχος απόφοιτος του Σχολής Ευρωπαϊκού Πολιτισμού του ΕΑΠ. Με σπουδές θεάτρου,  σκηνοθέτησε στο παρελθόν αρκετές πρωτοποριακές παραστάσεις. Είναι ποιητής και συγγραφέας, ενώ τα τελευταία 20 χρόνια στρέφεται στην αρχαιολογική έρευνα με κύριο ενδιαφέρον την πολιτισμική μνήμη.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί