ΒΟΑΚ: Απαλλοτριώσεις σαν δήμευση από την κυβέρνηση Μητσοτάκη! – Δείτε το έγγραφο του υπουργείου

Στο πλαίσιο κοινοβουλευτικού ελέγχου κατατέθηκε από τον Βουλευτή Λασιθίου ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Μανόλη Θραψανιώτη αναφορά, η επιστολή – διαμαρτυρία των παρόδιων ιδιοκτητών, για τις απαράδεκτες τιμές απαλλοτριώσεων στο τμήμα Νεάπολη -Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ. Την αναφορά συνυπέγραψαν και οι Βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Κρήτης. 

Για να μην υπάρχουν παρερμηνείες επισημαίνουμε την ανάγκη κατασκευής του έργου. Ένα έργο που θα είχε ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα, με βάση τον σχεδιασμό της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρει σε ανακοίνωση ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Λασιθίου.

Η καθυστέρηση ωστόσο έχει σημαντικές επιπτώσεις για το κόστος κατασκευής, υπερδιπλάσιο αν λάβουμε υπ όψη την ελάχιστη έκπτωση 7,1%, σε σχέση με τις συνήθεις εκπτώσεις 30 έως 40%, την επιβολή διοδίων (για να μετακινηθείς από Νεάπολη – Άγιο Νικόλαο και το αντίστροφο) καθώς και τις μηδαμινές αποζημιώσεις για τους παρόδιους ιδιοκτήτες με τιμές που παραπέμπουν σε “δήμευση περιουσιών.” 

Στην απάντηση του το Υπουργείο επικαλείται την ανάγκη υλοποίησης του έργου λόγω ένταξης στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο η αδιαμφισβήτητη ανάγκη κατασκευής του έργου δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνει σε βάρος των παρόδιων ιδιοκτητών.

Ειδικότερα αναφέρει:

“Η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 7Α του κώδικα αναγκαστικών απαλλοτριώσεων ….υπαγορεύεται από ύψιστους λόγους δημοσίου συμφέροντος καθόσον συνδέονται άμεσα με την έγκαιρη ολοκλήρωση του Έργου, με βάση τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης από τις πιστώσεις του οποίου χρηματοδοτείται το σύνολο του εν λόγω έργου.”

Γίνεται φανερό ότι επί τρία χρόνια η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ασχολήθηκε με τον ΒΟΑΚ μόνο για να αυξηθούν τα κέρδη των εργολάβων, απαξιώνοντας τους  πολίτες, καθώς δεν βρήκε το χρόνο για την έγκαιρη και δίκαιη εκτίμηση του κόστους των απαλλοτριώσεων.

Προφανώς και δεν υπάρχει αμφιβολία – αντίρρηση για την ανάγκη κατασκευής του έργου. Το αντίθετο. Το επισημαίνουν εξ άλλου και οι ίδιοι οι παρόδιοι ιδιοκτήτες στην επιστολή τους. Αποτελεί όμως τεράστια αδικία, αν αναλογιστεί κανείς το υπερβάλλον κέρδος για την εταιρεία κατασκευής με την πολύ μικρή έκπτωση και το τεράστιο κόστος των ιδιοκτητών από την άλλη.

Αδικία που συνειρμικά παραπέμπει στο ποίημα του Κώστα Βάρναλη.

” Άιντε θύμα, άιντε ψώνιο, άιντε σύμβολο αιώνιο… 

Ολόκληρο το έγγραφο:

ΠΡΟΣ: Γραφείο Κοινοβουλευτικού Ελέγχου

E-MAIL: gdsy@yme.gov.gr ΚΟΙΝ: 1. Διεύθυνση Δ13

2. Ο.Α.Κ. Α.Ε.

3. Δ.Σ.Ε. του Ο.Α.Κ. Α.Ε.

4. ΕΥΔΕ/ΚΣΣΥ

 Σχετ (α) Το με αρ. πρ 242357/29-07-22 έγγραφο του Γραφείου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου

Σε απάντηση των με αριθμ 3103/29-07-22 και 3121/29-07-22 Αναφορών οι οποίες μας

διαβιβάστηκαν με το παραπάνω σχετικό σας έγγραφο, σας ενημερώνουμε ότι η εκπόνηση του

κτηματολογίου στα γραμμικά έργα (οδοποιία) είναι μία δυναμική διαδικασία, η οποία

υλοποιείται με επαναλαμβανόμενες διορθώσεις και τροποποιήσεις (π.χ. αλλαγές ιδιοκτητών,

εμβαδού τεμαχίων κλπ.) επί των τοπογραφικών υποβάθρων κάθε φάσης. Ειδικότερα:

1. Για τη σύνταξη των Κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων του έργου: «Μελέτη

αναβάθμισης του ΒΟΑΚ. Τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», η Διεύθυνση Οδικών

Υποδομών (Δ13) αιτήθηκε την διάθεση των Κτηματολογικών στοιχείων από το

‘’Ελληνικό Κτηματολογικό Α.Ε.» (ΕΚΧΑ Α.Ε.) με το με αρ. πρωτ. 126140/11.12.2020 

έγγραφό μας.

2. Τα κτηματολογικά στοιχεία χορηγήθηκαν εκ μέρους του φορέα ‘’ΕΛΛΗΝΙΚΟ

ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (ΕΚΧΑ Α.Ε.) με το με αρ. πρωτ. 2045437/ΔΚ 1556/24.05.2021 έγγραφο,

ΘΕΜΑ: Απάντηση σχετικά με τις 3103/29-7-2022 και 3121/29-07-2022 Αναφορές του Βουλευτή

του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Β. Κεγκέρογλου και Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, αντίστοιχα.

Διανομή μέσω ‘ΙΡΙΔΑ’ με UID: 62f4f90070128e28a85b6990 στις 12/08/22 10:18

2

τα οποία και έλαβε υπόψη του ο ανάδοχος μελετητής κατά την εκπόνηση του

Κτηματολογίου. Εφ’ όσον υπάρχουν διορθώσεις ή αλλαγές επί των υπόψη στοιχείων,

αυτές θα ληφθούν υπόψη στη σύνταξη των επόμενων διορθωτικών Κτηματολογίων.

3. Για την εκπόνηση του Κτηματολογίου του εν λόγο έργου, αρχικά εντοπίστηκαν οι

υπάρχουσες κηρύξεις από τις αντίστοιχες Υπηρεσίες της Περιφέρειας Κρήτης. Προς

τούτο από την Περιφέρεια Κρήτης χορηγήθηκαν:

3.1 Τα στοιχεία των Κηρύξεων για το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ, για τη βασική Κήρυξη

Δ.13490/10150 – ΦΕΚ 33/Δ/14-2-1969 περίπου μέχρι το 7ο χλμ. καθώς και

πρόσθετες κηρυχθείσες απαλλοτριώσεις με τα στοιχεία AA 4002 ΦΕΚ

346/Δ/1972, AA 4003 ΦΕΚ 258/Δ/1972, AA 4000 ΦΕΚ 47/Δ/1973.

3.2 Τα στοιχεία για το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, για μεν τη βασική Κήρυξη

Δ.12585/9323 – ΦΕΚ 3/Δ/14-1-1969 για δε τις πρόσθετες απαλλοτριώσεις τις

Δ.4372/4996/72 – ΦΕΚ 258/Δ/7-10-1972 και A.11250 – ΦΕΚ 177/Δ/13-7-1971.

4. Τα παραπάνω διαθέσιμα στοιχεία, είναι παλιά διαγράμματα σε κακή κατάσταση, χωρίς

γεωαναφορά και συντεταγμένες των ορίων απαλλοτρίωσης. Η εφαρμογή από τον

Ανάδοχο μελετητή, πραγματοποιήθηκε με την προσέγγιση που επιτρέπει η πληρότητα

των πληροφοριών που παρέχουν τα υφιστάμενα σχέδια – στοιχεία. Σφάλματα επί της

εφαρμογής, δεν οφείλονται στον τρόπο προσέγγισης, αλλά στην αδυναμία να

αποδοθούν τα πλήρη στοιχεία των προσκομισθέντων. Ο Ανάδοχος μελετητής

εντοπίζοντας θέσεις με ουσιαστικά προβλήματα στην εφαρμογή, ανέτρεξε να εξεύρει

στοιχεία εντοπισμού τυχόν τμηματικών διαφοροποιήσεων (όπως ισχυρίζονται οι

ενιστάμενοι), αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατόν. Όποιες διορθώσεις προκύψουν από

στοιχεία που μπορεί να ανευρεθούν και δεν ήταν σε γνώση της αρμόδιας Υπηρεσίας

Αλλά και των τοπικών Υπηρεσιών, θα ληφθούν υπόψη στη σύνταξη των επόμενων

διορθωτικών Κτηματολογίων.

5. Όσον αφορά στον ισχυρισμό περί επέκτασης επί των ορίων της κηρυχθείσας

απαλλοτρίωσης, σας γνωρίζουμε ότι δεν έχει γίνει σε κανένα τμήμα του έργου επέκταση

επί των ορίων απαλλοτρίωσης σε σχέση με το όριο που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ

947/Δ/24.12.2021.

Διανομή μέσω ‘ΙΡΙΔΑ’ με UID: 62f4f90070128e28a85b6990 στις 12/08/22 10:18

3

6. Ειδικότερα στην περιοχή μεταξύ των ΧΘ 9+250-9+350, λήφθηκαν υπόψη οι υπάρχουσες

απαλλοτριώσεις (ΦΕΚ 258/Δ /7.10.1972) και τα προτεινόμενα έργα βρίσκονται εντός

του ορίου των κηρυγμένων απαλλοτριώσεων.

7. Το παράπλευρο δίκτυο είναι αυτό που έχει καθοριστεί στη μελέτη οδοποιίας του Έργου

και περιγράφεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων με βάση την οποία

εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ύστερα από τη

διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4014/2011, οι

περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή. 

8. Όσον αφορά στην προσβασιμότητα επί της νέας οδού και την αιτίαση που

διατυπώνεται στην Αναφορά ότι η προτεινόμενη σύνδεση των παρόδιων

εγκαταστάσεων με το παράπλευρο δίκτυο υποβαθμίζει τη προσπελασιμότητά τους και

«ουσιαστικά τις αχρηστεύει», σας γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με την απόφαση με αρ.

πρωτ. ΔΜΕΟ/ε//0/670/19-06-2001 του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ ο Βόρειος Οδικός Άξονας

Κρήτης έχει χαρακτηρισθεί οδός ταχείας κυκλοφορίας με συνέπεια να μην εξετάζονται

ούτε να εγκρίνονται νέες κυκλοφοριακές συνδέσεις απευθείας με τον άξονα παρά

μόνον μέσω εγκεκριμένων παραπλεύρων οδών σύμφωνα με το άρθρο 21 & 8 του

ΠΔ/τος 465/1970 (ΦΕΚ 150Α) όπως τροποποιήθηκε με το ΠΔ 118/2006 (ΦΕΚ 119 Α

2006). Μέχρι και τη δημοσίευση του ν. 4339/2015 υπήρχε η δυνατότητα λειτουργίας

αυτών των εγκαταστάσεων, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου και η

εξυπηρέτησή τους θα γίνονταν με άμεση σύνδεση από την αρτηρία, σύμφωνα με τα

οριζόμενα στο Π.Δ. 143 άρθρο 11 παρ. 4 (ΦΕΚ 69Α /07.03.89), εφόσον εξαιρούνταν από

την περιβαλλοντική αδειοδότηση και δεν κατασκευασθούν τα τμήματα του

παράπλευρου δικτύου που εξυπηρετούν αυτές τις εγκαταστάσεις.

Σύμφωνα με το άρθρο 21 του Ν. 4339/2015 όπου αναφέρεται: «Οι υφιστάμενες απ’

ευθείας συνδέσεις με κλειστούς αυτοκινητοδρόμους καταργούνται, εφόσον σε αυτούς

έχουν κατασκευαστεί και λειτουργούν στα προβλεπόμενα σημεία οι σταθμοί

εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, άλλως αυτές διατηρούνται έως την ολοκλήρωση και

έναρξη λειτουργίας αποκλειστικά στα σημεία αυτά των προβλεπόμενων σταθμών

εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Με την έναρξη του παρόντος κάθε αντίθετη διάταξη

Διανομή μέσω ‘ΙΡΙΔΑ’ με UID: 62f4f90070128e28a85b6990 στις 12/08/22 10:18

4

καταργείται.», η λειτουργία των υφιστάμενων εγκαταστάσεων δεν σχετίζεται με την

κατασκευή ή μη των SR (SR3Δ, SR4Δ, SR5Α και τμημάτων τους).

Επίσης τα υφιστάμενα σήμερα πρατήρια υγρών καυσίμων και λοιπές εγκαταστάσεις

έχουν λάβει προσωρινή άδεια κυκλοφοριακής σύνδεσης και υποχρεώνονται να

προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες κυκλοφορίας της οδού.

Σε κάθε περίπτωση για τις βλάβες που τυχόν υποστούν οι παρόδιες επιχειρήσεις, θα

τους αποδοθούν οι νόμιμες αποζημιώσεις από τα αρμόδια δικαστήρια. Την άποψη

αυτή άλλωστε, έχει εκφράσει με σχετική Απόφαση και το Νομαρχιακό Συμβούλιο

Λασιθίου.

9. Μετά την έγκριση των οριστικών μελετών του έργου και την επεξεργασία των

διαθεσίμων στοιχείων των ιδιοκτητών, γίνεται η σύνταξη των Κτηματολογικών

Διαγραμμάτων και Πινάκων. Η γραμμή απαλλοτρίωσης τοποθετήθηκε με σκοπό τη

διασφάλιση της κατασκευασιμότητας, λειτουργίας και συντήρησης των έργων.

10. Όπως αναφέραμε, το Κτηματολόγιο εκπονήθηκε λαμβάνοντας υπόψη όλα τα

παραπάνω στοιχεία, αλλά ενδεχόμενες παραλείψεις, συμπληρώσεις και διορθώσεις

του, θα εξεταστούν μετά την υποβολή ενστάσεων και προσκόμιση αποδεικτικών

στοιχείων και στη συνέχεια θα γίνει σύνταξη διορθωτικών Κτηματολογιών, αν κριθεί

αναγκαίο. Το τελικό στάδιο αναγνώρισης των ιδιοκτητών και η αποτίμηση των

αποζημιώσεων θα προκύψει από τις προβλεπόμενες Δικαστικές διαδικασίες. Τα

επικείμενα των ακινήτων, έχουν καταγραφεί με βάση τα στοιχεία που χορηγήθηκαν από

το «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ (ΕΚΧΑ) Α.Ε.» και από αυτοψίες που

πραγματοποιήθηκαν την χρονική περίοδο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου 2021, από

συνεργεία του Αναδόχου.

11. Για τον υπολογισμό της δαπάνης για την απαλλοτρίωση από τον Ανάδοχο, οι τιμές

μονάδας που χρησιμοποιήθηκαν προέκυψαν σαν μέσος όρος (με

εκτίμηση/προσαύξησή λόγω της παλαιότητας των μελετών), των τιμών Εφετείου από

τους πίνακες οριστικών αποζημιώσεων που έχουν καθορισθεί στις πιο κάτω

παρεμφερείς μελέτες :

11.1 μελέτη του οδικού άξονα Ηράκλειο – Βιάννος – Ιεράπετρα,

Διανομή μέσω ‘ΙΡΙΔΑ’ με UID: 62f4f90070128e28a85b6990 στις 12/08/22 10:18

5

11.2 μελέτη του οδικού άξονα Άγιος Νικόλαος – Καλό Χωριό,

11.3 μελέτη του οδικού άξονα σύνδεσης του Β.Ο.Α.Κ. με το Νέο αεροδρόμιο στο

Καστέλι Ηράκλειου.

12. Οιτιμές αυτές, αποτελούν εκτίμηση του Αναδόχου Μελετητή. Ως γνωστόν η εκτίμηση της

αξίας των απαλλοτριωμένων ακινήτων και των συστατικών τους θα διενεργηθεί από

Πιστοποιημένο Εκτιμητή και η σχετική Έκθεση Εκτίμησης θα κατατεθεί στο Νομικό

Συμβούλιο του Κράτους για την υποβολή αιτήματος του Ελληνικού Δημοσίου προς το

αρμόδιο Εφετείο Ανατολικής Κρήτης στα πλαίσια της διαδικασίας καθορισμού εύλογης

αποζημίωσης των ακινήτων και των συστατικών τους τόσο κατά το άρθρο 7Α του Κώδικα

Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων όσο και για τον καθορισμό προσωρινής και οριστικής

τιμής μονάδος. Σε κάθε περίπτωση όμως όλες οι σχετικές αποζημιώσεις θα καθοριστούν

μέσω της δικαστικής διαδικασίας από το Εφετείο Ανατολικής Κρήτης.

13. Σύμφωνα με το άρθρο 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων προβλέπεται

μεταξύ άλλων ότι:

13.1 Προκειμένου να εκτελεστούν έργα γενικότερης σημασίας για την οικονομία της

χώρας είναι δυνατόν με ειδική απόφαση του Εφετείου, που δικάζει «σε μονομελή

σύνθεση» με τη διαδικασία του άρθρου 21 του Κώδικα Αναγκαστικών

Απαλλοτριώσεων, να επιτρέπεται η πραγματοποίηση εργασιών και πριν από τον

προσδιορισμό και την καταβολή της αποζημίωσης.

13.2 Το δικαστήριο, παρέχοντας την άδεια, υποχρεώνει τον βαρυνόμενο με τη δαπάνη

της απαλλοτρίωσης να καταθέσει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, πριν

από την κατάληψη του ακινήτου, εύλογο τμήμα της αποζημίωσης, που δεν

μπορεί να είναι μικρότερο από το 70% της κατά το οικείο σύστημα

προσδιοριζόμενης αντικειμενικής αξίας του ακινήτου, άλλως της εκτιμώμενης

αποζημίωσης που έχει το ακίνητο κατά την ημέρα κατάθεσης της αίτησης.

13.3 Η απόφαση του Εφετείου με την οποία παρέχεται η άδεια προσωρινής κατάληψης

και καθορίζεται η εύλογη αποζημίωση δεν υπόκειται σε ένδικο μέσο και δεν

παράγει δεδικασμένο ως προς τον καθορισμό του ύψους της πλήρους

αποζημίωσης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 19 και 20 του Κώδικα

Διανομή μέσω ‘ΙΡΙΔΑ’ με UID: 62f4f90070128e28a85b6990 στις 12/08/22 10:18

6

Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων.

13.4 Αν το δικαστήριο παράσχει την αιτηθείσα άδεια, τότε η παράδοση του ακινήτου

ενεργείται άμεσα «από τη δημοσίευση της απόφασης» και χωρίς να απαιτείται

καμία περαιτέρω ενέργεια, ο δε υπέρ ου υποχρεούται να ζητήσει τον προσωρινό

ή οριστικό προσδιορισμό της αποζημίωσης σε ένα (1) μήνα από την κοινοποίηση

ή γνώση της απόφασης. Με την απόφαση του Εφετείου διατάσσεται ταυτόχρονα

η αποβολή του ιδιοκτήτη, νομέα ή κατόχου από το ακίνητο, με τον όρο της

κατάθεσης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, κατά την προηγούμενη

παράγραφο 13.2, του ευλόγου τμήματος της αποζημίωσης.

14. Οι ως άνω διατάξεις του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων έχουν

εφαρμοστεί και εφαρμόζονται, μετά το έτος 2010, σε όλα τα σημαντικά έργα γενικότερης

σημασίας για την οικονομία της χώρας όπως οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι Κόρινθος – 

Πάτρα, Πάτρα – Πύργος, Ιόνια Οδός (Αντίρριο – Ιωάννινα), ο αυτοκινητόδρομος

Κεντρικής Ελλάδος, οι κάθετοι άξονες της Εγνατίας Οδού, ο νέος διεθνής Αερολιμένας

Ηρακλείου στο Καστέλι Πεδιάδος και οι οδικές συνδέσεις του με το ΒΟΑΚ και το ΝΟΑΚ με

γνώμονα πάντα τόσο την επίσπευση της καταβολής των αποζημιώσεων στους

θιγόμενους ιδιοκτήτες όσο και την ταχύτερη εκτέλεση των έργων.

15. Η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων

για τις απαλλοτριώσεις του Έργου αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του τμήματος

Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, υπαγορεύεται από ύψιστους λόγους δημοσίου

συμφέροντος καθόσον συνδέεται άμεσα με την έγκαιρη ολοκλήρωση του Έργου, με βάση

τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, από τις πιστώσεις του

οποίου χρηματοδοτείται στο σύνολό του το εν λόγω Έργου.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

1. Χ.Α. ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ

2. Φ. ΚΟΙΝ ΕΛΕΓΧ ΙΩΑΝΝΗΣ Δ. ΚΑΡΝΕΣΗΣ

Πολιτικός Μηχανικός με Α΄β.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί