Αεροδρόμιο “Καζαντζάκης”: Η έκταση, αντί για την ανάπτυξη της περιοχής, γίνεται στρατιωτική βάση!

Τον κίνδυνο μετατροπής της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» σε στρατιωτική βάση, αντί για αναπτυξιακό κέντρο προσανατολισμένο να καλύψει τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, αναδεικνύει με Ερώτηση προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας ο αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με την συνυπογραφή 16 ακόμη Βουλευτών.

«Ενώ η κυβέρνηση Μητσοτάκη εξακολουθεί να αρνείται να φέρει στη Βουλή την σύμβαση που έχει υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕπ και την οποία έχουμε ζητήσει με σειρά κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων, μαθαίνουμε ότι ετοιμάζεται να μετατρέψει την έκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου σε βάση στρατιωτικών ελικοπτέρων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Μια στρατιωτική εγκατάσταση με πυκνή, καθημερινή δραστηριότητα, μέσα σε κατοικημένη περιοχή» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Ανεξάρτητα από την αναγκαιότητα επιχειρησιακής αναβάθμισης του Ελληνικού Στρατού στο νησί, η παραπάνω είδηση αποτελεί αρνητική εξέλιξη στην προοπτική πολεοδομικής αποσυμφόρησης του Ηρακλείου και τον μετασχηματισμού του σε μια σύγχρονη, βιώσιμη και πράσινη πόλη. Ταυτόχρονα, δεσμεύει μια πολύ σημαντική έκταση και, ενδεχομένως, μια τέτοια εξέλιξη να αποτελεί παραβίαση της σύμβασης χρηματοδότησης του αεροδρομίου Καστελίου, μέσω την ΕΤΕπ.».

Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προκήρυξε και ολοκλήρωσε τον διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι, εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ. Η ελληνική Πολιτεία αναλάμβανε την υποχρέωση να προωθήσει την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ηρακλείου με στόχο να συμβάλει στην διεύρυνση των χώρων πρασίνου, των ελεύθερων χώρων και εν γένει να μην παρατηρηθούν φαινόμενα εγκατάλειψης. Απαντώντας μάλιστα στις επανειλημμένες Επίκαιρες Ερωτήσεις που έχει καταθέσει η Αξιωματική Αντιπολίτευση, η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να λάβει υπόψιν τις προτεραιότητες της κοινωνίας της Αλικαρνασού και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για την μορφή και το μοντέλο της αξιοποίησης που θα επιλεγεί. Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εφημερίδας «Τα Νέα» που αναπαράχθηκαν και από τον τοπικό τύπο, η Κυβέρνηση προσανατολίζεται στην εγκατάσταση βάσης στρατιωτικών ελικοπτέρων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAVs) στην εν λόγω περιοχή.

Μάλιστα στα δημοσιεύματα παρουσιάζεται ως “θετική” εξέλιξη!

Γι’ αυτό και ο Χάρης Μαμουλάκης ζητάει απαντήσεις από τον Υπουργό σχετικά με το εάν προτίθεται η κυβέρνηση να χωροθετήσει βάση ελικοπτέρων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών στην έκταση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», καθώς και εάν αυτό συνιστά, κατά την Κυβέρνηση, παραβίαση των όρων της σύμβασης με την ΕΤΕπ σχετικά με την χρηματοδότηση του αεροδρομίου Καστελίου.

Η ερώτηση προς τον υπουργό Εθνικής Άμυνας:

Θέμα: «Θα γίνει η έκταση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης στρατιωτική βάση;»

Όπως είναι γνωστό, η προηγούμενη κυβέρνηση προκήρυξε και ολοκλήρωσε τον διαγωνισμό για την κατασκευή, ως έργο ΣΔΙΤ, του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου στην τοποθεσία Καστελίου στην Κρήτη. Για την κατασκευή του έργου η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η σύμβαση με την οποία υπογράφηκε επί της παρούσας κυβέρνησης, και συγκεκριμένα στις 23 Ιανουαρίου 2020. 

Σύμφωνα με την υπογεγραμμένη σύμβαση και την συνοδευτική της έκθεση αναφορικά με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις του έργου, η ελληνική κυβέρνηση αναλάμβανε την υποχρέωση να προωθήσει την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ηρακλείου κατά τρόπο τέτοιο ώστε να συμβάλει στην διεύρυνση των χώρων πρασίνου, των ελεύθερων χώρων και εν γένει να μην παρατηρηθούν φαινόμενα εγκατάλειψης στην περιοχή. Μάλιστα, σε επανειλημμένες επίκαιρες ερωτήσεις που έχουν καταθέσει οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, έχουν λάβει την απάντηση ότι η κυβέρνηση δεν θα αφήσει το Ν. Καζαντζάκης να γίνει ένα «νέο Ελληνικό» και ότι ο Υπουργός θα λάβει υπόψιν του τις προτεραιότητες της τοπικής κοινωνίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης για την μορφή και το μοντέλο της αξιοποίησης που θα επιλεγεί.

Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εφημερίδας «Τα Νέα» που αναπαράχθηκαν και από τον τοπικό τύπο της Κρήτης, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην εγκατάσταση βάση στρατιωτικών ελικοπτέρων του Στρατού Ξηράς και μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAVs) στην εν λόγω περιοχή. 

Επισημαίνεται ότι η μετεγκατάσταση του αεροδρομίου Ηρακλείου δεν κρίθηκε σκόπιμη μόνο εξαιτίας της αδυναμίας επέκτασης και αναβάθμισης του αλλά πολύ περισσότερο για λόγους περιβαλλοντικούς και υγείας/ασφάλειας του τοπικού πληθυσμού. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι το αεροδρόμιο Ν. Καζαντζάκης βρίσκεται στην καρδιά του πολεοδομικού ιστού της πόλης του Ηρακλείου και, αν τα δημοσιεύματα ευσταθούν, αυτό θα σήμαινε ότι η κυβέρνηση θα επέλεγε να χωροθετήσει μια υπερσύγχρονη στρατιωτική εγκατάσταση με καθημερινή δραστηριότητα μέσα σε κατοικημένη περιοχή. Ανεξάρτητα από την αναγκαιότητα επιχειρησιακής αναβάθμισης του ελληνικού Στρατού Ξηράς στο νησί, η παραπάνω είδηση θα αποτελούσε μια εξαιρετικά αρνητική εξέλιξη για την προοπτική πολεοδομικής αποσυμφόρησης της πόλης του Ηρακλείου και τον μετασχηματισμό της σε μια σύγχρονη βιώσιμη και πράσινη πόλη. Τέλος, είναι προφανές ότι μια τέτοια εξέλιξη θα αποτελούσε, δυνάμει, και παραβίαση της αναβλητικής αίρεσης της ίδιας της σύμβασης χρηματοδότησης του αεροδρομίου Καστελίου με την ΕΤΕΠ.

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:

  1. Προτίθεται η κυβέρνηση να χωροθετήσει βάση ελικοπτέρων του Στρατού Ξηράς στην έκταση του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης στο Ηράκλειο της Κρήτης;
  2. Προτίθεται η κυβέρνηση να χωροθετήσει βάση μη-επανδρωμένων αεροσκαφών στην έκταση του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης στο Ηράκλειο της Κρήτης;
  3. Συνιστά, κατά την κυβέρνηση, παραβίαση των όρων της σύμβασης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σχετικά με την χρηματοδότηση του αεροδρομίου Καστελίου, η δημιουργία εν γένει στρατιωτικών εγκαταστάσεων στην έκταση του πρώην αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Μαμουλάκης Χάρης

Δρίτσας Θοδωρής

Αβραμάκης Λευτέρης

Αλεξιάδης Τρύφων

Αυλωνίτης Αλέξανδρος

Βαρδάκης Σωκράτης

Γκιόλας Γιάννης

Θραψανιώτης Μανόλης

Καφαντάρη Χαρά

Μάλαμα Κυριακή

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μωραΐτης Θάνος

Παπαηλιού Γεώργιος

Πούλου Γιώτα

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Φωτίου Θεανώ

Χρηστίδου Ραλλία

Το ρεπορτάζ των “ΝΕΩΝ”

«Κλείδωσε» η δημιουργία βάσης ελικοπτέρων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) στο αεροδρόμιο Ηρακλείου, καθώς το υπουργείο Αμυνας, το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΣ έχουν βάλει σε εφαρμογή το σχέδιο περαιτέρω ενίσχυσης της Κρήτης με στόχο τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της Ανατολικής Μεσογείου και του θαλάσσιου και εναέριου χώρου στα νότια του νησιού.

Οι επιτελείς του Στρατού Ξηράς, όπως πληροφορούνται «ΤΑ ΝΕΑ», έχουν ήδη προχωρήσει στον σχεδιασμό του χώρου όπου θα εγκατασταθεί η βάση ελικοπτέρων. Μάλιστα, έχει επιλεγεί και η ακριβής τοποθεσία που είναι προς την ανατολική πλευρά του σημερινού αεροδρομίου του Ηρακλείου Κρήτης, δηλαδή πλησίον της παλιάς στρατιωτικής αεροπορικής βάσης της Πολεμικής Αεροπορίας (πρώην 126 Σμηναρχίας).

Σημειώνεται ότι το πολιτικό αεροδρόμιο του Ηρακλείου αναμένεται να μεταφερθεί εντός των επόμενων ετών στο Καστέλλι και συνακόλουθα απελευθερώνονται χώροι προς χρήση και για τις Ενοπλες Δυνάμεις. Η δημιουργία της βάσης εντάσσεται στο γενικότερο σχέδιο του ΓΕΕΘΑ και των Ενόπλων Δυνάμεων για τη μετατροπή της Κρήτης σε «φρούριο» για την προβολή ισχύος προς και από τη θάλασσα στην Κεντρική και Ανατολική Μεσόγειο με δεδομένη δε και τη διαρκή τουρκική προκλητικότητα.

Την ίδια στόχευση υπηρετεί εξάλλου και η δημιουργία ενός δεύτερου ναυστάθμου του ΠΝ, στο λιμάνι της Σούδας, εφάμιλλου της Σαλαμίνας – που έχει ήδη δρομολογηθεί – αλλά και η εγκατάσταση ραντάρ προηγμένων δυνατοτήτων στα ανατολικά.

Με τη βάση ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού και των UAV στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου τα επιτελεία επιδιώκουν να έχουν και ταχύτατη αντίδραση και μεταφορά δυνάμεων σε περίπτωση που απαιτηθεί, αλλά και αποτελεσματικότερο έλεγχο με τους «ιπτάμενους» κατασκόπους, τα UAV. Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο σχεδιασμός, η βάση θα διαθέτει όλους τους τύπους ελικοπτέρων, δηλαδή Chinook, Kiowa, Apache, NH-90, ενώ δεν αποκλείεται και Black Hawk μελλοντικά εφόσον αποκτηθούν από τις ΗΠΑ.

Εδώ και αρκετά χρόνια ανώτατοι επιτελείς είχαν επισημάνει τη χρησιμότητα των ελικοπτέρων στην Κρήτη καθώς στο νησί υπάρχουν αερομεταφερόμενα τάγματα και μονάδες αλεξιπτωτιστών. Μια βάση θα προσέδιδε ταχύτητα σε επιχειρήσεις. Σημειώνεται ότι η βάση θα διαθέτει βέβαια και τις απαιτούμενες υποδομές για τη συντήρηση των ελικοπτέρων.

Στον ίδιο χώρο δημιουργείται και βάση μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV). Τα επιτελεία θέλουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο αυτό το σύγχρονο όπλο που προσφέρει αποτελεσματικές δυνατότητες στον έλεγχο και την επιτήρηση της περιοχής. Το πιθανότερο είναι ότι σταθμεύουν κάποια από τα UAV Sperwere του Στρατού Ξηράς, τα οποία αυτό το διάστημα αναβαθμίζονται. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης ο Στρατός Ξηράς θα διαθέτει ολοκαίνουργια μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Ενδέχεται όμως να σταθμεύουν στη βάση και UAV ΜQ-9 καθώς έχει δρομολογηθεί η απόκτησή τους από τις ΗΠΑ.

Ακόμη, η βάση θα διαθέτει και μια αντιαεροπορική μονάδα για την προστασία της, όπως και της περιοχής.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλες οι παραπάνω παρεμβάσεις εντάσσονται στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της 5ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας της Κρήτης, την οποία υλοποιούν το ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΣ.

Στόχος είναι να υπάρχουν και τάγματα υψηλής ετοιμότητας αλλά και τα κατάλληλα μέσα (ελικόπτερα, UAV) και σύγχρονα όπλα για να επιτυγχάνεται και στην πράξη η ταχύτητα αντίδρασης. Με αυτόν τον τρόπο το ελληνικό «Πεντάγωνο» θέλει να αξιοποιήσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό τη γεωστρατηγική σημασία της Κρήτης.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί