Κάνει “στάχτη” το “επιτελικό κράτος” πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής: “Στη θάλασσα βλέπω να σβήνει η φωτιά στα Βίλια”

«Στη θάλασσα βλέπω να σβήνει η φωτιά στα Βίλια», επεσήμανε σε παρέμβασή του στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Έχουμε και λέμε» με τον Στέλιο Βραδέλη ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης, αντιστράτηγος και υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος ε.α., μέλος της ΝΔ μέχρι πρόσφατα (παραιτήθηκε) και πραγματογνώμονας οικογενειών για την τραγωδία στο Μάτι το 2018.

«Τα εναέρια μέσα δεν μπορούν να κάνουν πλήρη κατάσβεση, μόνο αναχαιτίζουν και επιβραδύνουν το μέτωπο», το οποίο μπορεί να το σβήσει «μόνο η μπότα του πυροσβέστη», σημείωσε ο εμπειρογνώμονας της πυροσβεστικής, τονίζοντας ότι εάν ήταν άμεση η κινητοποίηση των αναγκαίων επίγειων δυνάμεων αλλά και των πτητικών μέσων «θα προλάβαιναν τη φωτιά από την αρχή».

Στη συνέχεια, ο κ. Γκουρμπάτσης άφησε σαφείς αιχμές για τη λειτουργία του κρατικού μηχανισμού, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι: «εκεί χάνουμε πάντα το παιχνίδι. Δεν υπάρχει άμεση κινητοποίηση. Το ίδιο συνέβη σε Εύβοια, Βαρυμπόμπη, Γεράνεια. Όλα είναι θέμα σχεδιασμού σε επίπεδο πρόληψης, να προλάβεις την πυρκαγιά από την έναρξη». Παράλληλα, στηλίτευσε το γεγονός ότι δεν υπήρχε «εναέρια επιτήρηση από έμφορτα αεροσκάφη, όπως προβλέπεται για τις επικίνδυνες ημέρες του καλοκαιριού».
;

Ο αντιστράτηγος και υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος ε.α χαρακτήρισε μάλιστα ως υπερεκτιμημένες τις αντιπυρικές ζώνες. «Έχει υπερεκτιμηθεί η χρησιμότητά τους. Η φωτιά αν είναι μεγάλη τις περνάει με τις καύτρες που πετάγονται στα 800 μέτρα όταν φυσάει άνεμος 6 και 7 μποφόρ, και νομίζουν οι άνθρωποι ότι ενεργούν εμπρηστές». Πρόσθεσε, δε, ότι είναι μάταιες οι υπερπροσπάθειες που κάνουν οι άνθρωποι στο μέτωπο, κόβοντας για παράδειγμα δέντρα την τελευταία στιγμή, αναφέροντας πως «αν έχει ένταση η πυρκαγιά, θα περάσει».

Ο ίδιος χαρακτήρισε ως «κυκεώνα» και «αλαλούμ» τον αντιπυρικό σχεδιασμό, υπογραμμίζοντας ότι τον Μάιο, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας «ακύρωσε τον εαυτό της, κηρύσσοντας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης 18 περιοχές της Αττικής, την αρχαία Ολυμπία, το Σέιχ Σου και άλλες περιοχές της χώρας, προκειμένου να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και να μαζέψουν την καύσιμη ύλη». «Δεν γίνονται αυτά μέσα στην αντιπυρική περίοδο», είπε χαρακτηριστικά.

«Το μοντέλο δασοπυρόσβεσης που ισχύει από το 1998 αποδείχθηκε ατελέσφορο, αναποτελεσματικό και δαπανηρό. Η Πολιτεία πρέπει να ρίξει το βάρος στην πρόληψη και όχι στην καταστολή. Από εκεί ξεκινούν τα λάθη και οι καταστροφές», κατέληξε ο αντιστράτηγος και υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος ε.α.

Πηγή: documentonews.gr

Η παραίτησή του με καταγγελίες

Ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής είχε και στο παρελθόν καταγγείλει τα όσα γίνονται στον τομέα της Πυρόσβεσης και της Πολιτικής Προστασίας. Το thepressproject.gr είχε αποκαλύψει στις 7 Αυγούστου 2021 την παραίτησή του με μια επιστολή στην οποία λέει πολλά και ενδιαφέροντα και για την πολιτική προστασία. Η επιστολή έχει παραλήπτες τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τη Γενική Γραμματεία του πρωθυπουργού και τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη.

Ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής ήταν ο πρώτος που ως πραγματογνώμονας οικογενειών στην υπόθεση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι είχε βάλει στο κάδρο των ευθυνών τους αρμόδιους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής που διαχειρίστηκαν την φωτιά στο Μάτι.

Με αυτήν την επιστολή, που προειδοποιούσε για τα μελλοντικά  δεινά στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας  παραιτήθηκε από τη ΝΔ ο υποστράτηγος ε.α. Ανδριανός Γκουρμπάτσης στις 3/3/2021

«Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ,

Ως μέλος της ΝΔ αλλά και ως πολίτης νιώθω απέραντο θυμό και πλήρη απογοήτευση για τις αποτυχημένες και ατελέσφορες πολιτικές στους χειρισμούς της κυβέρνησης στις σημαντικότερες κρίσεις λχ ελληνοτουρκική, υγειονομική, οικονομική, φυσικές καταστροφές, που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα.

Θεωρώ λοιπόν, ότι υπάρχει έλλειμμα αποτελεσματικής διαχείρισης των ως άνω κρίσεων από μέλη της Κυβέρνησης που είναι «ΑΡΕΣΤΟΙ» σε εσάς προσωπικά και στο πρωθυπουργικό σας περιβάλλον και όχι οι «ΑΡΙΣΤΟΙ», οι οποίοι σήμερα, που η κοινωνία βιώνει ένα γενικότερο κλίμα κρίσης θεσμών και αξιών είναι περισσότερο από ποτέ απαραίτητοι.

Αίρω λοιπόν την εμπιστοσύνη μου προς την Κυβέρνησή σας, γιατί θεωρώ ότι με την παρούσα σύνθεση είναι ανίκανη στο να διαχειριστεί αποτελεσματικά τις άνω κρίσεις για το καλό του τόπου και του κοινωνικού συνόλου, ενώ διαφωνώ κάθετα και με άλλες πολιτικές σε κρίσιμα ζητήματα.

Κατόπιν τούτου και επειδή δεν προτίθεμαι στις επόμενες εκλογές να ψηφίσω τη ΝΔ, ζητώ τη διαγραφή μου από μέλος της παράταξης, την οποία υπηρέτησα πιστά ενστερνιζόμενος τις αρχές και αξίες της και στηρίζοντάς την με την ψήφο μου αδιάλειπτα σε όλες τις εκλογές από τα 18 μου μέχρι και σήμερα.

Με σεβασμό
Ανδριανός Γκουρμπάτσης
Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ, ε.α.

Υ.Γ. Διαβλέπω μια δυσκολία να αφουγκράζεστε τη φωνή μας, – επανειλημμένα σας έχω ενημερώσει για τις συνεχιζόμενες μέχρι και σήμερα δυσλειτουργίες και παθογένειες της Πολιτικής Προστασίας – γιατί δεν σας επιτρέπει το αισθητήριο των προσωπικών επιλογών σας, που τις στηρίζετε σθεναρά κι ας έχουν πολιτικό κόστος γιατί σας εκθέτουν. Οι ΑΡΕΣΤΟΙ αυτοί, με τις εσφαλμένες πολιτικές, την έπαρση και ανικανότητά τους θα σας στερήσει στις επόμενες εκλογές την κοινοβουλευτική πλειοψηφία, και μοιραία θα οδηγήσει την ΝΔ στην αντιπολίτευση. Βέβαια τότε θα ναι πολύ αργά για να επανορθώσετε τα τραγικά λάθη ως προς τις επιλογές σας.

Είχε προηγηθεί η παρακάτω επιστολή του προς τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς στις 6/1/2020 όπου:

Ο πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής Ανδριάνος Γκουρμπάτσης προειδοποιεί: Θα θρηνήσουμε πάλι θύματα

Επιστολή Γκουρμπάτση στον πρωθυπουργό για την πολιτική προστασία.

Ερωτήματα για τις σκοπιμότητες που κρύβονται πίσω από το νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση σχετικά με θέματα πολιτικής προστασίας θέτει ο πρώην υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος Ανδριανός Γκουρμπάτσης, εμπειρογνώμονας οικογενειών θυμάτων στο Μάτι. Σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό κάνει λόγο για αλλαγές που στόχο έχουν να ικανοποιηθούν προσωπικές πολιτικές φιλοδοξίες και επιδιώξεις και τη δημιουργία κομματικόύ στρατού. Ο κ. Γκουρμπάτσης κάνει ιδιαίτερη αναφορά και στην πρόβλεψη για… απόρρητα κονδύλια, θέμα που θεωρεί ότι δεν έχει καμία θέση σε ένα σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών.

Μάλιστα, προειδοποιεί ότι αν δεν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές η χώρα θα θρηνήσει και πάλι θύματα. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι επιχειρείται η ίδρυση του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, όχι όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, προκειμένου να ξεπεραστούν οι υφιστάμενες στο ισχύον σήμερα νομικό πλαίσιο χρόνιες αγκυλώσεις και αδυναμίες, αλλά για να ικανοποιηθούν προσωπικές πολιτικές φιλοδοξίες και επιδιώξεις αρμοδίων οργάνων και η δημιουργία ενός «κομματικού στρατού» με το διορισμό αρεστών και όχι αρίστων οργάνων.

Ολόκληρη η επιστολή του πρώην υπαρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος:

«ΠΡΟΣ: Τον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη ΚΟΙΝ: 1) Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, κ. Μ. Χρυσοχοίδη 2) Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, κ. Ν. Χαρδαλιά

ΘΕΜΑ: <<Οι σκοπιμότητες του νομοσχεδίου για την Πολιτική Προστασία>>

Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,

Δόθηκε πρόσφατα από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου <<Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, Αναδιάρθρωση της ΓΓΠΠ, Αναβάθμιση Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας, Αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξεις>>. Δεν θα σταθώ στο νομοτεχνικά απαράδεκτο και πλημμελέστατο κείμενό του, με εμφανή πληθώρα λαθών, παραλείψεων, κενών, ασαφειών, νομοτεχνικών ατελειών και αντικρουόμενων ρυθμίσεων, όπως λ.χ χαρακτηριστικά: α) η ΓΓΠΠ, κατά το άρθρο 28, παρ. 1 του νομοσχεδίου, αποτελεί υπέρτατη Επιχειρησιακή Δομή του Εθνικού Μηχανισμού, ενώ κατά το άρθρο 3, παρ. 2, αποτελεί Διοικητική Δομή αυτού και β) Με το άρθρο 94 παρ. 5 του Ν. 4623/2019 αντικαταστάθηκε η παρ. 5 του άρθρου 15 του Ν. 3013/2002, σύμφωνα με την οποία <<Το σύνολο των Υπηρεσιών του της ΓΓΠΠ λειτουργεί σε 24ωρη βάση>>, κι αυτό με το άρθρο 182 του νομοσχεδίου καταργήθηκε, τα οποία θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα κατά την εφαρμογή των ρυθμίσεών του στην πράξη, αλλά θα στηλιτεύσω και θα σχολιάσω την ουσία των ρυθμίσεών του.

Πιο συγκεκριμένα με το ως άνω νομοσχέδιο επιχειρείται η ίδρυση του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, όχι όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, προκειμένου να ξεπεραστούν οι υφιστάμενες στο ισχύον σήμερα νομικό πλαίσιο χρόνιες αγκυλώσεις και αδυναμίες, αλλά για να ικανοποιηθούν προσωπικές πολιτικές φιλοδοξίες και επιδιώξεις αρμοδίων οργάνων και η δημιουργία ενός ΄΄κομματικού στρατού΄΄ με το διορισμό αρεστών και όχι αρίστων οργάνων.

Ειδικότερα με το εν λόγω νομοσχέδιο σε συνδυασμό και με τις συναφείς ρυθμίσεις των άρθρων 91 έως 94 του Ν. 4623/2019 οικοδομείται ένας γιγαντιαίος, δυσκίνητος, γραφειοκρατικός, αναποτελεσματικός και πολυδαίδαλος (με πληθώρα οργάνων) μηχανισμός πολιτικής προστασίας σε επίπεδο Γενικής Γραμματείας, η οποία ωστόσο προβλέπεται να έχει διαρθρωτική δομή ενός Υπερυπουργείου εντός του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με διογκωμένες αδικαιολόγητα υπερεξουσίες και αρμοδιότητες του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας αντί του αρμοδίου Υπουργού, πρωτόγνωρες για την ιστορία της Δημόσιας Διοίκησης, όπως λχ ο Γενικός Γραμματέας ΠΠ, που είναι μετακλητός υπάλληλος του Κράτους, προβλέπεται να διορίζει άλλον μετακλητό υπάλληλο και συγκεκριμένα τον Διοικητή του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 91 Ν. 4623/2019) κ.α.

Τέτοιες εξουσίες δεν είχε μέχρι σήμερα και θα ζήλευε ακόμη και ένας υπερυπουργός μιας Κυβέρνησης. Για πρώτη επίσης φορά προβλέπεται Γενική Γραμματεία να διαθέτει πίστωση για δαπάνες απορρήτων αναγκών (άρθρο 53 νομοσχεδίου). Δεν οικοδομείται προφανώς ο ως άνω μηχανισμός για να προστατεύει αποτελεσματικά το κοινωνικό σύνολο από φυσικές καταστροφές και τεχνολογικά ατυχήματα ή απειλές, αφού αυτός εκ προοιμίου εκτιμάται ότι δεν θα μπορέσει να διαχειριστεί αποτελεσματικά κρίσεις και καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, λόγω της πολυδαίδαλης δομής του και των πολλών (μονοπρόσωπων και πολυμελών) οργάνων που προβλέπονται να λειτουργήσουν σε τέτοιες καταστάσεις, με αλληλεπικαλυπτόμενες και αλληλοσυγκρουόμενες αρμοδιότητες, αποστολή και καθήκοντα, αλλά για να εξυπηρετηθούν σκοπιμότητες, όπως λ.χ να βολευτούν ημέτεροι και προφανώς αρεστοί.

Οι συντάκτες του εν λόγω νομοσχεδίου, όπως διαφαίνεται από το κείμενό του, όχι μόνον είναι αδαείς περί την νομική επιστήμη, αλλά δεν γνωρίζουν και το ισχύον σήμερα θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο πολιτικής προστασίας της χώρας και προφανώς δεν είναι άρτια νομικά καταρτισμένοι και με πλούσια νομοτεχνική εμπειρία, με αποτέλεσμα να παραχθεί αυτό το νομοθετικό μόρφωμα που θα προξενήσει πολλά προβλήματα ερμηνείας και το μόνον που επέτυχαν είναι να προωθήσουν ρυθμίσεις δι΄ ίδιον (προσωπικό) όφελος, όπως λ.χ η σύσταση πολλών θέσεων ανωτέρων και ανωτάτων αξιωματικών ΠΣ κ.α. θέματα κρίσεων, οι οποίες θα προκαλέσουν μεγάλη δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό τη στιγμή που δεν απαιτούνται. Δεν τους ενδιέφερε να θεσπίσουν έναν αποτελεσματικό μηχανισμό πολιτικής προστασίας και να εισάγουν αξιοκρατία στο ΠΣ για το δημόσιο συμφέρον και το γενικότερο καλό, αλλά μόνον να εξυπηρετηθεί το προσωπικό τους όφελος.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Ο Μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας με οποιαδήποτε νομική μορφή και ονομασία λειτούργησε διαχρονικά στη χώρα, από το έτος 1995 μέχρι σήμερα, δεν προσφέρθηκε – και δεν προσφέρεται – ούτε για την επιδίωξη προσωπικών πολιτικών φιλοδοξιών κανενός ούτε βέβαια για πολιτικά παιχνίδια ή σκοπιμότητες, αλλά για να παρέχει τις υπηρεσίες του με αποτελεσματικότητα στην κοινωνία και να εξυπηρετεί και προάγει το δημόσιο συμφέρον και το γενικότερο καλό του τόπου. Αν προωθηθεί προς ψήφιση το συγκεκριμένο νομοθετικό κείμενο, ως έχει, να είστε σχεδόν βέβαιος πως σε ενδεχόμενη καταστροφή ή κατάσταση εκτάκτου ανάγκης θα θρηνήσουμε και πάλι αθώα ανθρώπινα θύματα, πέραν της καταστροφής περιουσιών συνανθρώπων μας, γιατί ο συγκεκριμένος μηχανισμός συστήνεται όχι για να λειτουργήσει αποτελεσματικά, αφού αυτός θα πρέπει να είναι ο επιδιωκόμενος σκοπός, και να επιλύσει προβλήματα, αγκυλώσεις και δυσλειτουργίες του παρελθόντος, αλλά για να εξυπηρετήσει πολιτικές και άλλες σκοπιμότητες.

Έτσι δημιουργείται ένα μηχανισμός – ο Εθνικός Μηχανισμός – για να αποτύχει και τελικά να καταρρεύσει με την πρώτη καταστροφή μεγάλης έκτασης και έντασης, όπως λ.χ συνέβη και με την φονική πυρκαγιά στο Μάτι. Επισημαίνεται προκειμένου να γνωρίζετε, ότι δύο από τις πολλές αιτίες κατάρρευσης του υφιστάμενου σήμερα Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας και τα πολλά εγκληματικά λάθη και παραλείψεις που οδήγησαν στην εθνική τραγωδία στο Μάτι την 23η Ιουλίου 2018, ήταν:

  • α) η μη λειτουργία του (δυσκίνητου) θεσμού της οργανωμένης απομάκρυνσης των πολιτών, ως προληπτικού μέτρου πολιτικής προστασίας και
  • β) η έλλειψη αυτονομίας και αυτοτέλειας κατά τη λειτουργία του Κέντρου Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας (ΚΕΠΠ), όπως λειτουργούσε πριν το 2014, όπου με τον Ν. 4249/2019 εντάχθηκε και τότε από σκοπιμότητες (δημιουργίων θέσεων ανωτάτων αξιωματικών ΠΣ) επιχειρησιακά και διοικητικά απαραδέκτως μέσα στη δομή του ΠΣ και συγκεκριμένα υπό τη Διοίκηση του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος.

Και στο προωθούμενο λοιπόν νομοσχέδιο τίποτε από τα ανωτέρω δεν αλλάζουν. Και τα δύο ως άνω εγκληματικά λάθη και στρεβλώσεις του ισχύοντος σήμερα συστήματος πολιτικής προστασίας δεν διορθώθηκαν, αφού συμπεριελήφθησαν και στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.

Πιο συγκεκριμένα με τις διατάξεις αυτού συστήνεται το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (Ε.Σ.Κ.Ε.ΔΙ.Κ.), που αποτελεί απαραδέκτως Ειδική Κεντρική Υπηρεσία του ΠΣ και όχι της ΓΓΠΠ, όπως θα έπρεπε. Το Ε.Σ.Κ.Ε.ΔΙ.Κ δεν προβλέπεται να λειτουργεί και πάλι αυτόνομα και αυτοτελώς, ως Κέντρο Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, και να υπάγονται επιχειρησιακά τα Επιχειρησιακά – Συντονιστικά Κέντρα όλων των Δυνάμεων Πολιτικής Προστασίας, όπως του ΠΣ, της ΕΛΑΣ, των ΕΔ, του ΛΣ – ΕΛ-ΑΚΤ, του ΕΚΑΒ, το ΕΚΕΠΥ κλπ, όπως είναι το ενεδεδειγμένο επιχειρησιακά αλλά και θεσμικά.

Πολιτική Προστασία στη χώρα από την κείμενη νομοθεσία αλλά και με βάση τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δεν παρέχεται μόνον από το ΠΣ, αλλά από το σύνολο των Υπουργείων, Κρατικών Υπηρεσιών, Αρχών και Φορέων με σχετική αρμοδιότητα και αποστολή. Αυτό και μόνον το εγκληματικό λάθος θέτει εξ αντικειμένου σε κίνδυνο και αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα του προωθούμενου Εθνικού Μηχανισμού, αφού αυτός προβλέπεται να διαχειρίζεται όχι μόνον καταστροφές και τεχνολογικά ατυχήματα ή απειλές αρμοδιότητας μόνον του ΠΣ, αλλά όλων των Δυνάμεων Πολιτικής Προστασίας, όπως για παράδειγμα μεγάλης έκτασης θαλάσσιες ρυπάνσεις, ατμοσφαιρική ρύπανση, θανατηφόρες επιδημίες για ανθρώπους ή ζώα, διασπορά – διαφυγή βιολογικών ουσιών, τρομοκρατικές απειλές κλπ.

Δεν θα αναφερθώ για μια πλειάδα άλλων εσφαλμένων και αναποτελεσματικών επιχειρησιακά και θεσμικά ρυθμίσεων του λόγω νομοσχεδίου και τη σύσταση ενός μεγάλου αριθμού συλλογικών και μονοπρόσωπων οργάνων μόνον και μόνον για να βολευτούν ημέτεροι και αρεστοί και όχι να διοριστούν οι άριστοι, όπως λχ συμβαίνει με το θεσμό του Διοικητή Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας και των (13) Περιφερειακών Συντονιστών Πολιτικής Προστασίας, που τον πρώτο διορίζει ο Γενικός Γραμματέας ΠΠ και τους λοιπούς ο οικείος Περιφερειάρχης, με σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα ΠΠ.

Τα ως άνω όργανα το μόνον που θα επιτύχουν είναι να επιβαρύνεται ετησίως ο κρατικός προϋπολογισμός με σημαντικές δαπάνες και βέβαια στα δύσκολα να μετακυλίονται σε αυτούς οι όποιες ποινικές ευθύνες άλλων ουσιαστικά οργάνων σε ενεχόμενη απώλεια ζωής από περιστατικά αρμοδιότητας της ΓΓΠΠ. Είναι λοιπόν ατελέσφορος και οικονομικά ασύμφορος ο διορισμός τους, αφού δεν χρειάζονται, γιατί ήδη σήμερα προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία σχετικά αρμόδια όργανα με ίδιες αρμοδιότητες και καθήκοντα για την Πολιτική Προστασία, όπως λχ είναι οι θεματικοί και χωρικοί Αντιπεριφερειάρχες κάθε Περιφέρειας, που εν τέλει δεν καταργούνται αλλά εξακολουθούν να λειτουργούν παράλληλα και αυτά.

Στην πράξη το μόνον που θα συμβεί από τη λειτουργία των προκετεθέντων οργάνων είναι να προκληθεί σύγκρουση αρμοδιοτήτων, δυσλειτουργίες και πολλά επιχειρησιακά προβλήματα. Επίσης είναι σχεδόν βέβαιο να προκληθούν δυσλειτουργίες του μηχανισμού από την αντιπαλότητα μεταξύ των ως άνω οργάνων, που είναι απόστρατοι αξιωματικοί ΠΣ, με τους εν ενεργεία αξιωματικούς ΠΣ προς τους οποίους προφανώς θα βγουν και αντιταχθούν όλα τα απωθημένα τους από τον χρόνο που βρίσκονταν στην ενέργεια. Περαιτέρω δεν υπάρχει – σκόπιμα πιστεύω – ρύθμιση που να ορίζει τις κυρώσεις και συνέπειες για βασικά όργανα του Εθνικού Μηχανισμού, όπως για παράδειγμα η αυτοδίκαιη παραίτηση και αποπομπή του Γενικού Γραμματέα ΠΠ και του Διοικητή του ΣΟΠΠ, αν δεν λειτουργήσει αποτελεσματικά ο ως άνω μηχανισμός.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προφανώς και δεν είναι αυτό που είχατε εξαγγείλει προεκλογικά, ούτε αυτό που είχατε κατά νου και προσδοκούσατε να λειτουργήσει εφεξής για το καλό του κοινωνικού συνόλου και για να μην ξαναθρηνήσουμε ανθρώπινα θύματα. <<Δραστικές παρεμβάσεις στην Πολιτική Προστασία>>, όπως είχατε εξαγγείλει προεκλογικά, δεν είναι εφικτό να γίνουν με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, γιατί απλά δεν μπορεί να ιδρυθεί με τις προωθούμενες διατάξεις του ένας αποτελεσματικός μηχανισμός. Δεν αναδιαρθρώνεται και δεν ανασυγκροτείται η Πολιτική Προστασία της χώρας με ένα νομοσχέδιο που υποκρύπτει και εξυπηρετεί πρωτίστως σκοπιμότητες, ούτε αναδιοργανώνεται το ΠΣ με τη σύσταση θέσεων ανωτέρων και ανωτάτων αξιωματικών και με ρουσφετολογικές ρυθμίσεις σε θέματα υπηρεσιακών καταστάσεων, όπως λ.χ. κρίσεις, προαγωγές, αποστρατείες και μετακινήσεις αξιωματικών, παρά μόνον με την προώθηση αξιοκρατικών διαδικασιών. Αξιοκρατία στο ΠΣ καμία Κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν ήθελε και δεν θέσπισε και προφανώς ούτε η δική σας.

Με το προωθούμενο νομοσχέδιο, ως έχει, ασφαλώς και δεν επιτυγχάνεται ο επιδιωκόμενος και αναμενόμενος σκοπός. Απλά με αυτό το μόνον που επιτυγχάνεται είναι απαραδέκτως να ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΠΟΙΕΙΤΑΙ η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας να γίνεται στην πράξη ο άτυπος μεν πλην όμως ο απόλυτος ουσιαστικά Στρατάρχης – Αρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, να ΄΄ευνουχίζεται΄΄ και επισκιάζεται η προβλεπόμενη θεσμικά και λειτουργούσα μέχρι σήμερα φυσική Ηγεσία του ΠΣ, να καθίσταται με τις συγκεκριμένες υπερεξουσίες παντοδύναμος – πανίσχυρος στη διοίκηση του Σώματος ο Γενικός Γραμματέας, αφού λ.χ επιδιώκει να ελέγχει πρωτίστως τις κρίσεις των αξιωματικών συμμετέχοντας ο ίδιος προσωπικά, αν και νομικά έχει κωλύματα, στο Ανώτατο Συμβούλιο Κρίσεων Αξιωματικών ΠΣ (πρωτόγνωρο φαινόμενο για ένστολο Σώμα Ασφαλείας να συμμετέχει διορισμένος από την Κυβέρνηση μετακλητός υπάλληλος), ως Πρόεδρος. Γενικά το Πυροσβεστικό Σώμα με τον τρόπο αυτό παύει να διατηρεί την αυτοτέλεια και αυτονομία του στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, όπως η ΕΛΑΣ, ως ένα εκ των δύο Σωμάτων Ασφαλείας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Εξάλλου ουδέποτε μέχρι σήμερα Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας δεν είχε περιβληθεί με παρόμοιες αρμοδιότητες και υπερεξουσίες και όμως λειτούργησε αποτελεσματικά ο μηχανισμός πολιτικής προστασίας, με εξαίρεση το 2018.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Μην έχετε αυταπάτες. Τίποτε ουσιαστικά και πρακτικά δεν αλλάζει σε σχέση με το ισχύον σήμερα σύστημα πολιτικής προστασίας, αφού η ΓΓΠΠ, ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας και γενικά ο Εθνικός Μηχανισμός δεν έχουν επιχειρησιακές αρμοδιότητες, αλλά συντονίζουν μόνον τη δράση των δυνάμεων πολιτικής προστασίας και κατευθύνουν το έργο της πολιτικής προστασίας σε όλες τις φάσεις του κύκλου των καταστροφών και απειλών (άρθρα 28, παρ. 2, 29, παρ. 6 και 30, παρ. 2(α), όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.

Συνεπώς άνθρακας ο θησαυρός. Ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας αντλεί και στηρίζει εσφαλμένα και απαραδέκτως την εξουσία του, όπως προκύπτει από τις ρυθμίσεις του ανωτέρω νομοσχεδίου, μόνον στο ΠΣ, το οποίο μπορεί να αποτελεί βασικό βραχίονα πολιτικής προστασίας, όμως δεν είναι μοναδική Κρατική Υπηρεσία που ανήκει στο δυναμικό της Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 7 νομοσχεδίου). Οι φυσικές και άλλες καταστροφές και τα τεχνολογικά ατυχήματα ή απειλές που αποτελούν αποστολή της ΓΓΠΠ και διαχειρίζονται από αυτήν και τα όργανά της, εμπίπτουν στην αποστολή και άλλων Κρατικών Υπηρεσιών, Υπουργείων, Φορέων, Οργανισμών και Αρχών.

Περαιτέρω είναι ακόμη ατυχές τη στιγμή που επιδιώκεται η αναδιοργάνωση του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας να ρυθμίζονται στο ίδιο νομοσχέδιο και θέματα αναδιοργάνωσης του Πυροσβεστικού Σώματος, αφού αυτή τελευταία φορά έγινε το έτος 2014 επί υπουργίας Ν. Δένδια με το Ν. 4249/2014 και δεν χρήζει σήμερα άλλη αναδιοργάνωση γιατί δεν προέκυψε αυτή η ανάγκη.

Απλά επιχειρείται μια νέα αναδιοργάνωση του ΠΣ για να ρυθμιστούν τα θέματα χειραγώγησης του προσωπικού του και κυρίως των αξιωματικών ΠΣ από τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας. Οι πειραματισμοί αυτοί και η υπέρμετρη χειραγώγηση του ΠΣ και των αξιωματικών του αποβαίνουν σε βάρος της επιχειρησιακής ικανότητας και αποτελεσματικότητας του Σώματος και γενικά του μηχανισμού πυρόσβεσης και δασοπυρόσβεσης και οι επιπτώσεις αυτών αντανακλούν και κλονίζουν την ασφάλεια και προστασία του κοινωνικού συνόλου.

Τέλος, μπορεί η ανασυγκρότηση της Πολιτικής Προστασίας ν΄ αποτελούσε πριν τις εκλογές του Ιουλίου 2019 πρωταρχικό σκοπό, αν η ΝΔ αναλάμβανε τη διακυβέρνηση της χώρας, αλλά βλέπετε ένα εξάμηνο μετά οι αρμόδιοι κατάφεραν και έφεραν ένα νομοθετικό μόρφωμα με το οποίο ιδρύεται ο Εθνικός Μηχανισμός, που είναι έτοιμος να αποτύχει αμέσως με τη διαχείριση της πρώτης καταστροφής. Είναι προφανές ότι καθυστέρησε πολύ να προωθηθεί προς ψήφιση το εν λόγω νομοσχέδιο και ο νέος μηχανισμός Πολιτικής Προστασίας – ο Εθνικός Μηχανισμός – δεν πιστεύω ότι θα προλάβει να οργανωθεί και να προετοιμαστεί επιχειρησιακά σε όλα τα επίπεδα, λχ έκδοση κανονιστικών πράξεων, έκδοση σχετικών εγκυκλίων οδηγιών προς τις δυνάμεις πολιτικής προστασίας, έκδοση από αυτές των επιχειρησιακών τους σχεδίων κλπ, έτσι ώστε να είναι πανέτοιμος για την ερχόμενη αντιπυρική περίοδο (την 1η Μαΐου 2020), μια και η υλοποίηση και εφαρμογή των ρυθμίσεων του απαιτούν αρκετό χρόνο για το σχεδιασμό και οργάνωση όλων των Δυνάμεων Πολιτικής Προστασίας.

Οι δασικές πυρκαγιές όμως δεν μπορούν να περιμένουν πότε θα προετοιμαστεί και οργανωθεί ο κρατικός μηχανισμός για να εκραγούν και να απειλήσουν ανθρώπινες ζωές. Και τότε τι γίνεται; Θα ισχυρίζονται οι υπεύθυνοι ΄΄ως άλλοθι΄΄, ότι φταίει πάλι η Κλιματική Αλλαγή ή θα φταίνε οι προηγούμενες Κυβερνήσεις; Ο Εισαγγελέας όμως να ξέρετε ότι δεν θα πείθεται από τέτοιου είδους δικαιολογίες σε ενδεχόμενη καταστροφή με ανθρώπινες απώλειες.-

Αθήνα, 2 Ιανουαρίου 2020

Με εκτίμηση

Ανδριανός Γκουρμπάτσης

Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ, ε.α, Νομικός»

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί