«Αυταρχισμός και επικίνδυνη οπισθοδρόμηση»: Πυρ ομαδόν στην Ολομέλεια για το αντι-εκπαιδευτικό νομοσχέδιο Κεραμέως (live)

Με τις ομιλίες των εισηγητών των κομμάτων άρχισε στην Ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση του νομοσχεδίου που το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων «βάφτισε» «αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Η συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου  θα γίνει  σε δύο συνεδριάσεις. Εισηγητές από την κυβέρνηση ο Ιωάννης Ανδριανός, ενώ από τον ΣΥΡΙΖΑ ο Νίκος Φίλης.

Ο Γιάννης Αδριανός, ως εισηγητής από τη ΝΔ, είπε μάλιστα πως «είναι δημοκρατική υποχρέωση (!) η ενθάρρυνση της διάκρισης», ενώ ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Φίλης αναφέρθηκε σημείο προς σημείο στις προβλέψεις του νομοσχεδίου, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει επαναφορά της «διαγωγής», επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, κατάργηση της Κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενο μάθημα και επαναφορά των Λατινικών και αυξάνει τον αριθμό των μαθητών στα δημοτικά.

Το ΚΚΕ ζήτησε τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής του νομοσχεδίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένονται ομιλίες αρχηγών κομμάτων, με πρώτες αυτή του γενικού γραμματέα του ΚΚΕ Δ. Κουτσούμπα (σήμερα) και του Γ. Βαρουφάκη του ΜέΡΑ25 και αύριο κατά πάσα πιθανότητα, του πρωθυπουργού και του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ν. Φίλης: Αυταρχισμός και επικίνδυνη οπισθοδρόμηση το ν/σ Κεραμέως

Στην Ολομέλεια της Βουλής μίλησε ο Νίκος Φίλης, πρώτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου για την εκπαίδευση: «Στην εκπαίδευση και στο μέλλον της νέας γενιάς», είπε, «συγκρούονται διαφορετικά πολιτικά σχέδια. Ο αποκλεισμός με τη συμπερίληψη. Η γιγάντωση των ανισοτήτων μέσω της εκπαίδευσης με το σχολείο ισότητας και ποιότητας. Τα άριστα σχολεία για όλους με τα σχολεία για τους υποτιθέμενους άριστους. Ο ανταγωνισμός με τη συνεργατικότητα. Το αυταρχικό μοντέλο της διαγωγής και της τιμωρίας με δημοκρατικό σχολείο που προετοιμάζει συνειδητούς και υπεύθυνους πολίτες».

Και συνέχισε ο Ν. Φίλης:  Όλα αυτά δεν είναι λόγια, αποδείχθηκαν με πράξεις. Σαν χτες, πριν πέντε χρόνια, στις 8 Ιουνίου 2015, δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ με την υπογραφή του τότε αν. υπουργού Τάσου Κουράκη που επανέφερε στην εκπαίδευση τους 2.700 εκπαιδευτικούς των ΕΠΑΛ που είχαν κριθεί διαθέσιμοι για απόλυση το 2013 από τον κ. Αρβανιτόπουλο και τον κ. Μητσοτάκη, υπουργό, τότε, Διοικητικής Μεταρρύθμισης, στην κυβέρνηση Σαμαρά. Μια από τις πιο φωτεινές στιγμές της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μια από τις πιο ντροπιαστικές σελίδες για την παράταξη της ΝΔ και τον κ. Μητσοτάκη προσωπικά. Μια σελίδα που προτιμάει να μη τη θυμάται και να μη τη θυμίζει. Το ίδιο και οι υμνητές του.

Καμιά μεταρρύθμιση δεν γίνεται χωρίς διάλογο. Και η υπουργός Παιδείας δυστυχώς βρίσκεται σε καραντίνα από την κοινωνία, τα κόμματα, τον εκπαιδευτικό κόσμο. Δεν έλαβε υπόψη της τη Διαβούλευση του νομοσχεδίου, με τις χιλιάδες αρνητικές παρατηρήσεις, οι περισσότερες τεκμηριωμένες. Δεν έλαβε υπόψη της τι είπαν οι φορείς των εκπαιδευτικών στη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Μιλάει βέβαια με τους μεγαλοσχολάρχες -οι μόνοι εξάλλου που υπερασπίστηκαν την καταστροφική αναβάθμιση των κολεγίων. Μιλάει με τους μεγαλοφροντιστηριάρχες και τους ιδιοκτήτες των μεγάλων ιδιωτικών σχολείων -οι μόνοι και πάλι που υπερασπίστηκαν το νομοσχέδιό της. Είναι υπουργός ιδιωτικών κολλεγίων, μεγαλοσχολαρχών, μεγαλοφροντιστών και εκκλησιαστικών παραγόντων. Και, εσχάτως, υπουργός καμερών και εκατοντάδων χιλιάδων απουσιών: η μόνη υπουργός Παιδείας που θα τη συνοδεύουν ως ανάμνηση τα ανοιχτά αλλά άδεια Γυμνάσια και κυρίως Λύκεια.

Το νομοσχέδιο διαπνέεται από αυταρχισμό εις βάρος των εκπαιδευτικών και των μαθητών. Δείτε μερικά σημεία:

Διαγωγή: Αναχρονισμός και επικίνδυνη οπισθοδρόμηση η επαναφορά της αναγραφής της στα απολυτήρια, δημιουργεί συνθήκες στιγματισμού των αποφοίτων στο διηνεκές. Η διαγωγή δεν σβήνει από τα απολυτήρια, όπως αντίθετα συμβαίνει με το ποινικό μητρώο. Συνοδεύει τον πρώην μαθητή σε όλη του τη ζωή. Το απολυτήριο είναι τίτλος σπουδών για να βρει δουλειά. Ποιοι ειδικοί τη ζήτησαν; Δεν γνωρίζει η πολιτική ηγεσία ότι θα καταπέσει σε τυχόν προσφυγή;

Λατινικά VS κοινωνιολογία: Καταλαβαίνουμε την αξία των κλασικών σπουδών και της διδασκαλίας των λατινικών, αλλά με σύγχρονο -όχι απαρχαιωμένο και βαρετό τρόπο. Η γνώση τους είναι αναγκαία για τα παιδιά που θέλουν να ακολουθήσουν φιλολογία, ιστορία, αρχαιολογία. Για αυτό εξάλλου πάντοτε διδάσκονταν και διδάσκονται στο Λύκειο. Τα παιδιά όμως που θέλουν να σπουδάσουν άλλες θεωρητικές επιστήμες, διεθνείς σπουδές, κοινωνιολογία, ψυχολογία, πρέπει να διδαχθούν και να εξεταστούν στο μάθημα της κοινωνιολογίας και όχι των λατινικών. Η μάχη που δίνει το υπουργείο υπέρ των λατινικών και κατά της κοινωνιολογίας, έχει συμβολικό χαρακτήρα, είναι ένα μήνυμα από το σκοτεινό παρελθόν, και θυμίζει τα φαντάσματα που είχαν εναντιωθεί πριν από μισό αιώνα στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Παπανούτσου. 

Νηπιαγωγεία: Το νομοσχέδιο διασπά τον ενιαίο τύπο Ολοήμερου Νηπιαγωγείου που καθιέρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Οι 28 πρόεδροι Παιδαγωγικών Τμημάτων της χώρας, το επικρίνουν για «σχολειοποίηση» του Νηπιαγωγείου που δημιουργεί πλείστα όσα μαθησιακά και λειτουργικά προβλήματα. Κι ενώ, παρά τη γνώμη των ειδικών, προσθέτετε αγγλικά στο νηπιαγωγείο, ξεχνάτε νηπιαγωγεία της μειονότητας στη Θράκη, όπου υποκύπτοντας σε εθνικιστικές πιέσεις καταργήσατε τον πετυχημένο θεσμό όπου πλάι στους νηπιαγωγούς είχαν τοποθετηθεί βοηθοί που γνώριζαν την τουρκική ή την πομακική γλώσσα, για να προχωρούν αυτά τα παιδιά και να ξεφεύγουν από τις ασφυκτικές αγκάλες άλλων παραγόντων.

Δημοτικά: Το νομοσχέδιο προβλέπει αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα των δημοτικών στα 25 (όπως και στα νηπιαγωγεία), από 22 που είχε καθιερώσει ξεκινώντας από την Α δημοτικού ο ΣΥΡΙΖΑ. Είναι παιδαγωγικό μέτρο η ακύρωση της μείωσης των μαθητών ανά τμήμα; Είναι μέτρο για άριστα δημοτικά σχολεία, ή μέτρο που σπρώχνει τους γονείς να επιλέξουν την ιδιωτική εκπαίδευση;

Γυμνάσια: Με το νομοσχέδιο αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα από 4 σε 7 και μειώνεται η διάρκεια του σχολικού έτους, που είχε ενισχυθεί από την κυβέρνησή μας. Χάρη προφανώς των φίλιων φροντιστηριακών δυνάμεων -που υπερθεματίζουν στις τοποθετήσεις τους- όπως χάρη αυτών στέλνετε επίσης τις εξετάσεις μετεξεταστέων πίσω στο Σεπτέμβριο.

Λύκεια: Επαναφορά της περιβόητης Τράπεζας Θεμάτων, που όταν εφαρμόστηκε, μαζί με άλλες δυσμενείς ρυθμίσεις τις οποίες κι αυτές εν μέρει επανέρχονται, εκτόξευσε τη σχολική αποτυχία από το 4% στο 23%! Καθιερώνεται μάλιστα σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, ώστε, τα παιδιά να υποχρεωθεί να παρακολουθούν, τουλάχιστον, από την Α΄ λυκείου, φροντιστήριο και να οδηγούνται, μέσω της αυξημένης αποτυχίας, και πάλι στις φιλικές ιδιωτικές δομές κατάρτισης.

Πρότυπα: προϊόντα της βαθιάς και στρεβλής νεοφιλελεύθερης αντίληψης περί «αριστείας», την οποία δικαιωματικά αξίζουν τα παιδιά των οικονομικών και πολιτικών ελίτ, συμπεριλαμβανομένων, των ανώτερων στρωμάτων της μεσαίας τάξης. Η Αριστερά δεν έχει κανένα πρόβλημα με την έννοια της αριστείας. Στη δική μας αντίληψη όμως, η εκπαίδευση δομείται πρωτογενώς πάνω στα προτάγματα της νεωτερικότητας, με στόχο την εξάλειψη των κοινωνικών διακρίσεων και την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, εντός του σχολείου. Ώστε, στη συνέχεια, από την ίδια αφετηρία παιδιά διαφορετικών κοινωνικών στρωμάτων να πραγματώσουν τα όνειρά τους. Η νεωτερικότητα, προκρίνει, λοιπόν, την κοινωνική κινητικότητα, κάτι, που ειδικά, στην Ελλάδα, αποτέλεσε κεντρικό στοιχείο ενός άτυπου κοινωνικού συμβολαίου και που έδωσε τη δυνατότητα σε παιδιά αγροτικών, εργατικών και μεσαίων οικογενειών να σπουδάσουν και να ανέλθουν κοινωνικά.

Πειραματικά: Ο ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση παρεμβαίνει με εντελώς λάθος τρόπο στη λειτουργία τους, εξομοιώνοντάς τα με τα Πρότυπα, ειδικά, στο σκέλος της αξιολόγησης, τάσσεται από θέση αρχής υπέρ της επέκτασης των Πειραματικών σχολείων και της εισαγωγής σε αυτά τυχαίου δείγματος μαθητών, ώστε, να έχει νόημα και παιδαγωγική υπόσταση ο πειραματισμός και η διάδοση σε όλα τα σχολεία των νέων μεθόδων και των καλών πρακτικών. Τα Πειραματικά, θα πρέπει να λειτουργούν προωθητικά και να μοιράζονται κοινές πρακτικές και πρωτοβουλίες με μια συστάδα σχολείων με κατά το δυνατόν ομοειδή κοινωνικά και μαθησιακά χαρακτηριστικά.

Στην αρχή της ομιλίας του ο Ν. Φίλης είχε αναφερθεί στις διαδηλώσεις στις ΗΠΑ και σε όλο τον πλανήτη: «Mεγάλη τιμή για έναν βουλευτή της Αριστεράς, να μιλάει στη Βουλή σε τούτη την ιστορική στιγμή, με φόντο όσα ζούμε μετά την άγρια ρατσιστική δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ: τον παγκόσμιο ξεσηκωμό εναντίον των φυλετικών διακρίσεων που συμπλέει με κινήματα εναντίον των πάσης φύσεως διακρίσεων και ανισοτήτων. Για τη συμμετοχή της νεολαίας μας σε αυτές τις κινητοποιήσεις, είμαστε υπερήφανοι. Αλλά η συζήτηση δεν είναι θεωρητική. Γιατί ο νεοφιλελευθερισμός έχει επιλέξει το χώρο της Παιδείας και το σχολείο της αγοράς για να εγχαράξει ως ‘φυσική’ εξέλιξη τη διαιώνιση των ανισοτήτων με τους μαθητές στο ρόλο των πελατών. Για αυτό την ώρα και τη μέρα που εμείς δίνουμε τη μάχη κατά του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου μέσα στη Βουλή, διαδηλώνουν εκπαιδευτικοί και μαθητές έξω από αυτήν, σε όλη την Ελλάδα».

Παρακολουθήστε ζωντανά τη συζήτηση στη Βουλή:

Ξεσηκωμός των εκπαιδευτικών

Σημειώνεται ότι 24ωρη απεργία έχει κηρύξει σήμερα η ΟΛΜΕ, καλώντας στη 1 το μεσημέρι σε συλλαλητήριο στα Προπύλαια και πορεία προς τη Βουλή, ενώ σε ψήφισμα – κόλαφο για την Ν. Κεραμέως που ενέκριναν οι πρόεδροι των ΕΛΜΕ τονίζεται η ανικανότητα του ΥΠΑΙΘ να προστατεύσει τα προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών κατά τη διάρκεια τής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης».

Δείτε επίσης: Δυναμικό απεργιακό συλλαλητήριο ενάντια στο αντι-εκπαιδευτικό νομοσχέδιο – Οι κινητοποιήσεις στο Ηράκλειο (Βίντεο – Φωτογραφίες)

«Ενθάρρυνση της διάκρισης» λέει η ΝΔ

Στη διαφορά προσέγγισης κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε ο εισηγητής της ΝΔ Γιάννης Αδριανός, ισχυριζόμενος πως «ο ΣΥΡΙΖΑ αντιλαμβάνεται ως δημοκρατική υποχρέωση, όχι την ενθάρρυνση της διάκρισης αλλά την εξισωτική ισοπέδωση. Και αυτό, παρά το γεγονός ότι η εφαρμογή αυτής της θεώρησης στο δημόσιο σχολείο “διευρύνει τις ανισότητες και το χάσμα με πλούσιες οικογένειες» είπε ο κ. Αδριανός. Ισχυρίστηκε, ακόμα, ότι η προσέγγιση της αξιωματικής αντιπολίτευσης βαπτίζει ρετσινιά την αριστεία, απορρίπτει εξ αρχής κάθε συζήτηση για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, και θέλει την καθυπόταξη των πανεπιστημίων σε ασφυκτικό κεντρικό έλεγχο που καταπνίγει πρωτοβουλία, αλλά και σε βίαιες και περιθωριακές μειονότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την αποστολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Πυρ και από ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25

Η αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής Χαρά Κεφαλίδου επέκρινε την κυβέρνηση, λέγοντας ότι αντί να πιάσει το νήμα από το 2014, από την τότε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του ΠΑΣΟΚ, η ΝΔ συνεχίζει με “ρετούς” την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ.

Εκ μέρους του ΚΚΕ, ο Γιάννης Δελής σημείωσε ότι ο αγώνας σε όλο τον κόσμο, για τις πιο στοιχειώδεις αστικές ελευθερίες, ενάντια στη ρατσιστική και κρατική βία, σε ένα συμπέρασμα μόνο οδηγεί, ότι όποιος κι αν είναι ο διαχειριστής του, ο καπιταλισμός σημαίνει φτώχεια, ρατσισμό, άγρια καταστολή, πόλεμο, σημαίνει “δεν μπορώ να αναπνεύσω”. Όσο για το νομοσχέδιο, είπε ότι έχει ψευδεπίγραφο τίτλο, και στη πράξη χαντακώνει τις ανάγκες των νέων της λαϊκής πλειοψηφίας, ξεπαραδιάζει τους γονείς και ροκανίζει τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Θέλετε μια εκπαίδευση που να παράγει “εργαλεία” για την αναπαραγωγή του συστήματος τόνισε η αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σ. Σακοράφα, καλώντας την κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο. Η συντηρητική λογική της κυβέρνησης «αποστρέφεται την ιδέα της ευρείας παιδείας και δημιουργεί κάστες εκπαίδευσης με διαχωρισμούς από την τρυφερή ηλικία» είπε η κα Σακοράφα. Ειδικά για την αναγραφή της διαγωγής, μίλησε για στιγματισμό που οδηγεί στην περιθωριοποίηση του μαθητή στο σχολείο και θα τον ακολουθεί σε όλη τη ενήλικη ζωή του.

Η εισήγηση Κεραμέως

Βασική στόχευση των κυβερνητικών παρεμβάσεων στην Παιδεία είναι «ένα σχολείο πιο ουσιαστικό, πιο δημιουργικό, πιο ποιοτικό και ανοιχτό, υψηλότερων προσδοκιών και απαιτήσεων, που θα ανταποκρίνονται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση», ισχυρίστηκε στην αρχική τοποθέτησή της, επί του νομοσχεδίου για την Αναβάθμιση του Σχολείου, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σήμερα Τρίτη 9/6. Στοχεύουμε σε μια δημιουργική διαχείριση και αξιοποίηση των παρεχόμενων γνώσεων και τη διαρκή αυτοβελτίωση, σε ένα σχολείο της εγρήγορσης, της επίτευξης των μαθησιακών στόχων, σε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο σχολικό περιβάλλον, πρόσθεσε.

Η κ. Κεραμέως, που προανήγγειλε νέα νομοθετική πρωτοβουλία για την επαγγελματική εκπαίδευση, είπε ότι η κυβέρνηση επενδύει σε ένα «σύγχρονο σχολείο», παρέχοντας περισσότερα και καλύτερα εφόδια, οικοδομεί μια κοινωνία πιο δυναμική και συμπεριληπτική, με ισότητα ευκαιριών και χωρίς αποκλεισμούς, «διότι η παιδεία είναι ο καλύτερος μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας.

Η υπουργός μάλιστα ισχυρίστηκε ότι «η χώρα μας, δυστυχώς, παρουσιάζει σημαντική υστέρηση των μαθητών της» όπως φάνηκε και από τον διεθνή διαγωνισμό του προγράμματος Πίζα, το 2018: Οι Έλληνες μαθητές κατετάγησαν κάτω από τον μέσο όρο ανάμεσα σε 78 χώρες, σε 3 δεξιότητες, την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, και μάλιστα, «χαμηλότερα» από τον διαγωνισμό του 2015. Παράλληλα, επισήμανε τα συνεχιζόμενα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού , αναφέροντας συγκεκριμένα την πρόσφατη εισαγωγή μαθητή σε νοσοκομείο μετά από ξυλοδαρμό συμμαθητών του, και την καθύβριση καθηγήτριας σε ΕΠΑΛ.

Για τα αγγλικά στα νηπιαγωγεία

Στην ομιλία της η κ . Κεραμέως επικεντρώθηκε -μεταξύ άλλων – στην εισαγωγή των αγγλικών στην προσχολική εκπαίδευση και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Όπως επανέλαβε, η προσέγγιση των νηπίων στα αγγλικά θα γίνεται μέσω δραστηριοτήτων, ενώ στην εκτίμηση βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι η ρύθμιση ακολουθεί επιταγή αμερικανικών πανεπιστημίων, είπε ότι «στις θεωρίες συνωμοσίας, εμείς απαντάμε με έρευνες και στοιχεία [..] Έναν στόχο υπηρετούμε, το πως θα δώσουμε καλύτερα εφόδια στα παιδιά μας», είπε η κ . Κεραμέως. Όσο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, είπε ότι θα προχωρήσει μετά από εκτενή διαβούλευση με όλους τους φορείς.

Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ: Ακραία συντηρητικές και αναχρονιστικές ρυθμίσεις 

«Η κ. Κεραμέως επιμένει στην ψήφιση ενός πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία που βρίσκεται αιώνες φωτός μακριά από την επίλυση ουσιαστικών και πάγιων προβλημάτων των τριών βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος. Η Υπουργός Παιδείας, αντιλαμβανόμενη την κρίση ως ευκαιρία, έσπευσε να καταθέσει ένα πολυνομοσχέδιο επιχειρώντας να οξύνει και να παγιώσει το νεοφιλελεύθερο δόγμα, αλλά και να προωθήσει ακραία συντηρητικές και αναχρονιστικές ρυθμίσεις», η χαρακτηριστικό για το ποιόν του νομοσχεδίου ανακοίνωση της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί