“Σιγή ιχθύος από τον Κ. Καραμανλή για το μνημόνιο του αεροδρομίου Ηρακλείου”

Επανέρχεται και ζητάει ξανά τη σύμβαση ο Χάρης Μαμουλάκης

Δεν κατέθεσε στη Βουλή τη σύμβαση δανειοδότησης του Ελληνικού δημοσίου που δεσμεύει την έκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» για την χρηματοδότηση μέρους του αεροδρομίου Καστελλίου, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής.

Περιφρονώντας την Κοινοβουλευτική διαδικασία, ο αρμόδιος Υπουργός απέφυγε να ανταποκριθεί στην σχετική Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, που είχε καταθέσει ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ ν. Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, ζητώντας τη σύμβαση μαζί και με όλες τις εκθέσεις και τα σχετικά υπομνήματα που συνοδεύουν την σύμβαση.

Γι’ αυτό και ο Χάρης Μαμουλάκης κατέθεσε εκ νέου τη σχετική Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, τονίζοντας σε δήλωσή του: «Περιμέναμε από την Κυβέρνηση ΝΔ να δείξει μεγαλύτερη ευαισθησία σ’ ένα θέμα που απασχολεί το σύνολο της τοπικής κοινωνίας. Να αισθανθεί την ανάγκη να ενημερώσει για όσα η ίδια αποφάσισε, ερήμην των τοπικών φορέων. Δυστυχώς, ο κ. Καραμανλής επιδεικνύει μια αλαζονική συμπεριφορά και δεν καταδέχεται καν να ανταποκριθεί σε μια θεσμοθετημένη κοινοβουλευτική διαδικασία. Αν νομίζει όμως ότι θα το αποφύγει, πλανάται πλάνην οικτράν. Ευελπιστώ ότι στην δεύτερη κατάθεση της ίδιας Ερώτησης και της σχετικής Αίτησης θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, αλλά και του ρόλου του, θα μας παρουσιάσει το περιβόητο αυτό μνημόνιο και θα μας απαντήσει:

1ον Σε ποιόν ανήκει ιδιοκτησιακά η έκταση του πρώην αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης»;

2ον Σε περίπτωση μη διαλεύκανσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης», θα σταματήσει το έργο του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου Καστελλίου;

3ον Με ποιόν τρόπο επιδιώκει η Κυβέρνηση να εμπλέξει τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης του νησιού και της πόλης στο έργο της ανάπλασης της περιοχής;

4ον Τι μορφή σκοπεύει η Κυβέρνηση να δώσει στην αστική ανάπλαση στην περιοχή του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης»;

5ον Εφόσον τελικά η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ενσωματώσει τις ιδέες του ιδιωτικού τομέα για την εκμετάλλευση της έκτασης του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» γιατί δεν το κάνει μέσα από την διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου», όπως προβλέπεται στο θεσμικό πλαίσιο τόσο για τα δημόσια έργα όσο και για τις συμβάσεις παραχώρησης;

Αν ο Υπουργός δεν το πράξει και τώρα, θα είναι υπόλογος απέναντι στους πολίτες και τους φορείς του Ηρακλείου, αλλά και όλης της Κρήτης»

Δείτε τη σχετική Ερώτηση & Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων:

 ΕΡΩΤΗΣΗ 

Και

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Προς τον κ. Υπουργό 

Υποδομών και Μεταφορών 

Θέμα: «Εμπλοκή της ΕΤΕπ στην αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου ‘Ν. Καζαντζάκης’»

Την Πέμπτη 23 Ιανουρίου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπέγραψε με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαικής Τράπεζας Επενδύσεων κ. Andrew Dowell την δανειακή σύμβαση, για την συγχρηματοδότηση από την μεριά της ΕΤΕπ, της κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, ύψους 180.000.000 ευρώ στην τοποθεσία Καστελλίου. Ως γνωστόν, το νέο αεροδρόμιο γίνεται με σύμβαση παραχώρησης μέσω του εταιρικού σχήματος «Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης» επί του οποίου το ελληνικό δημόσιο κατέχει το 45,9%, ενώ σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το έργο θα ολοκληρωθεί εντός πενταετίας.

Την ίδια μέρα με την υπογραφή της σύμβασης είδε το φως της δημοσιότητας συνοδευτική έκθεση της με τίτλο “Environmental and Social Data Sheet”, η οποία συνοψίζει τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες του έργου του αεροδρομίου. Σύμφωνα με το εν λόγω κείμενο, κεντρική θέση στα μέτρα θεραπείας που επιθυμεί να υλοποιηθούν η ΕΤΕπ για τον περιορισμό των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου κατέχει η παράλληλη ωρίμανση και ανάπτυξη της έκτασης του Αεροδρομίου Καζαντζάκη μέσα από ένα «σχέδιο αστικής ανάπλασης», το οποίο θα υλοποείται παράλληλα με το αεροδρόμιο Καστελλίου.

Σύμφωνα με το εν λόγω έγγραφο, η ολοκλήρωση της δανειοδότησης του έργου, και άρα η ολοκλήρωση της κατασκευής του νέου αεροδρομίου, έχει ως αναβλητική αίρεση την διασφάλιση της ιδιοκτησίας της έκτασης από το Ελληνικό Δημόσιο. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι τόσο ο Δήμος Ηρακλείου όσο και οι σημερινοί χρήστες της έκτασης, ήτοι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, έχουν ιδιοκτησιακά δικαιώματα ή αξιώσεις επί του εν λόγω ακινήτου. Άρα η σύμβαση θέτει ως προυπόθεση την παραίτηση των παραπάνω φορεών από τις αξιώσεις τους για την ολοκλήρωση αυτού του, κρίσιμου για την οικονομία του νησιού, έργου υποδομής.

Ταυτόχρονα, το συνοδευτικό κείμενο της σύμβασης που δόθηκε στην δημοσιότητα δεν προδικάζει την μορφή και τον φορέα που θα υλοποιήσει την εν λόγω «αστική ανάπτυξη» στην περιοχή του αεροδρομίου Καζαντζάκη. Αφήνει ανοικτό το ερώτημα της μορφής, του φορέα και της χρηματοδότησης της, αφήνοντας στη διακριτική ευχέρεια της πολιτείας το αν η έκταση θα ανταπτυχθεί με τη μορφή δημόσιου έργου, αν θα ιδιωτικοποιηθεί μέσω ενός φορέα τύπου ΤΑΙΠΕΔ ή αν θα προχωρήσει μέσα από κάποια σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Η σύμβαση, κοινώς, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η «αστική ανάπλαση» της περιοχής του αεροδρομίου Καζαντζάκη να μην παραχωρηθεί στον Δήμο του Ηρακλείου και στην τοπική κοινωνία, και τελικά το πρώην αεροδρόμιο να γίνει μία ακόμα περίπτωση…«Ελληνικού». 

Σε συνέχεια όλων των παραπάνω ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής απάντησε στις 7 Ιανουαρίου του 2020 σε Επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ηγουμενίδη, αναφορικά με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Καζαντζάκη. Κατά τη διάρκεια της εν λόγω κοινοβουλευτικής διαδικασίας ο κ. Υπουργός, αν και δεν περιέγραψε την μορφή και τον χαρακτήρα της εκμετάλευσης που η κυβέρνηση προωθεί, αποκάλυψε ότι το σχέδιο της θα προκύψει μέσα από την διαδικασία των «Προτάσεων Καινοτομίας» (Unsolicitated Proposals). Σύμφωνα με την διεθνή ορολογία η συγκεκριμένη διαδικασία δεν συνίσταται σε τίποτα άλλο παρά στην αποδοχή εκ μέρους του δημοσίου των προτάσεων που καταθέτουν για Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα μεμονωμένοι επιχειρηματικοί δρώντες. Για το λόγο αυτό, στη συγκεκριμένη διαδικασία έχει ασκηθεί έντονη κριτική ως προς τη διαφάνεια και τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που αποκτούν οι αρχικοί φορείς των εν λόγω ιδεών σε ένα διαγωνιστικό περιβάλλον και δεν ενδείκνυται για χώρες που έχουν υιοθετήσει το Ευρωπαικό πλαίσιο δημόσιων συμβάσεων και συμβάσεων παραχώρησης.

Να σημειωθεί εδώ ότι η πόλη του Ηρακλείου είναι πανευρωπαικά από τα αστικά συγκροτήματα με την πυκνότερη δόμηση και ως εκ τούτου η επέκταση των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων πρασίνου μέσα από την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου, είναι επιτακτική. Να σημειωθεί, επίσης, ότι οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης του νησιού και της πόλης δεν ήταν ενημερωμένοι για την εν λόγω εξέλιξη, παρόλο που η ίδια η ΕΤΕπ στο συνοδευτικό έγγραφο της σύμβασης αναφέρει ότι όλες οι αποφάσεις αναφορικά με την ολοκλήρωση της ανάπλασης, θα γίνουν μέσα από όργανα στο οποία η τοπική κοινωνία θα έχει αποφασιστικό ρόλο και συμμετοχή.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί:

Α) Σε ποιόν ανήκει ιδιοκτησιακά η έκταση του πρώην αεροδρομίου Καζαντζάκης;

Β) Σε περίπτωση μη διελεύκανσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της έκτασης του αεροδρομίου Καζαντζάκης θα σταματήσει το έργο του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου στην τοποθεσία Καστελλίου;

Γ) Με ποιό τρόπο επιδιώκει η κυβέρνηση να εμπλέξει τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης του νησιού και της πόλης στο έργο της ανάπλασης της περιοχής;

Δ) Τι μορφή σκοπεύει η κυβέρνηση να δώσει στην αστική ανάπλαση στην περιοχή του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης;

Ε) Εφόσων τελικά η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ενσωματώσει τις ιδέες του ιδιωτικού τομέα για την εκμετάλευση της έκτασης του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης γιατί δεν το κάνει μέσα από την διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου», όπως προβλέπεται στο θεσμικό πλαίσιο τόσο για τα δημόσια έργα όσο και για τις συμβάσεις παραχώρησης;

Και παρακαλώ όπως καταθέσετε στην εθνική αντιπροσωπεία:

Α) Τη σύμβαση για την δανειοδότηση του ελληνικού δημοσίου για την χρηματοδότηση μέρους του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου και όλες τις εκθέσεις και τα σχετικά υπομνήματα που συνοδεύουν την σύμβαση.

Ο Ερωτών Βουλευτής

Μαμουλάκης Χάρης



Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί