«Πέρασε» το νομοσχέδιο για την πολιτική προστασία: Υπέρ τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της κυβερνητικής παράταξης

Ολοκληρώθηκε στην Ολομέλεια η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για τον Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, Αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος.

Υπέρ της αρχής του νομοσχέδιου τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της κυβερνητικής παράταξης ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης το καταψήφισαν.

Συγκεκριμένα, δημιουργείται κάθετη δομή με έναν εθνικό διοικητή που επιλέγεται από τον γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας και 13 περιφερειακούς διοικητές, που επιλέγονται από τους περιφερειάρχες, με στόχο να έχουν την αποκλειστική ευθύνη ενεργοποίησης του μηχανισμού, εκτίμησης της κατάστασης, φάσης κινδύνου και κινητοποίησης, ανάθεσης επιχειρησιακού έργου και δράσεων, παρακολούθησης της υλοποίησής τους και αξιολόγησης των αποτελεσμάτων τους.

Κλείνοντας τη συζήτηση ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοίδης απέρριψε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης που έκανε λόγο για έναν δαιδαλώδη γραφειοκρατικό Εθνικό μηχανισμό και για έναν γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας με αρμοδιότητες υπερ-υπουργού αντιτείνοντας ότι το σχέδιο νόμου καλύπτει ένα μεγάλο έλλειμμα που υπήρχε στα θέματα συντονισμού και ευθύνης στην αντιμετώπιση και διαχείριση φυσικών καταστροφών.

Ακόμα, διαβεβαίωσε ότι παραμένει όπως είναι η δομή του Πυροσβεστικού Σώματος, σημειώνοντας ότι «είναι ένα συγκροτημένο σώμα ασφαλείας, έχει αρχηγό που ηγείται όλης της κλίμακας και αυτή η δομή του είναι η μεγάλη προίκα της χώρας».

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, απαντώντας στις κατηγορίες περί προσπάθειας της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει τις φυλακές, ξεκαθάρισε ότι οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτών αφορούν μόνο κατασκευή και συντήρηση φυλακών και σε καμία περίπτωση δεν αφορούν σωφρονισμό και φύλαξη.

Επίσης, χαρακτήρισε ανυπόστατους τους ισχυρισμούς περί αδιαφανών διαδικασιών σε ότι αφορά τις απόρρητες δαπάνες που θα διαχειρίζεται ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας, τονίζοντας ότι υπάρχει ο νόμος του υπουργείου Εξωτερικών και οι διαδικασίες ελέγχονται από τη Βουλή.

Τέλος υπεραμύνθηκε της διάταξης για τους εποπτευόμενους χώρους χρήσης ναρκωτικών ουσιών από τους δήμους επισημαίνοντας ότι τους έχουν φτιάξει όλες οι χώρες της ΕΕ.

«Όποιος έχει αμφιβολίες τον καλώ να κάνουμε μια βόλτα στη πόλη. Εγώ που αντιμετωπίζω αυτό το θέμα θέλω να πω ότι είναι ένα δράμα. Δεν είναι δυνατόν να σέρνονται ανθρώπινες υπάρξεις στις πλατείες και στους δρόμους. Τουλάχιστον πρέπει να τους προστατεύσουμε υγειονομικά», υπογράμμισε.

«Κατώτερο των αναγκών και των σύγχρονων απαιτήσεων το νομοσχέδιο»

Η Χαρά Καφαντάρη, Βουλευτής ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Β2 Δυτικού Τομέα Αθήνας, Αντιπρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος και Αν. Τομεάρχης Περιβάλλοντος της Κ.Ο. ΣΥ.ΡΙΖ.Α., ως εισηγήτρια στο σχέδιο νόμου, ανέφερε:

«Η Πολιτική Προστασία είναι Εθνική υπόθεση, υπόθεση όλων των Υπηρεσιών, όλων των Φορέων, ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, αλλά και όλων των πολιτών.

Ένα σύγχρονο Μοντέλο Π.Π. απαιτείται να απαντά σε τρία βασικά ζητήματα: Επιτυχής συντονισμός δράσεων, διαδικασία λήψης απόφασης (ποιος αποφασίζει), εξάλειψη γραφειοκρατίας, ιδιαίτερα σήμερα, που βιώνουμε  την εποχή της Κλιματικής Κρίσης.

Ο ΣΥΡΙΖΑ τον Οκτώβρη του 2019 κατέθεσε σχετικό σχέδιο νόμου στην Βουλή, που είχε διαμορφωθεί –και δεν προλάβαμε να ψηφισθεί πριν τις εκλογές- μετά από σοβαρή διαβούλευση και με θετικά σχόλια από την ΚΕΔΕ, τον  Ευρωπαϊκό Μηχανισμό ΠΠ, τη Μόνιμη επιτροπή ελέγχου αρμοδιοτήτων ΟΤΑ.,  ενσωμάτωνε  επιστημονική τεκμηρίωση και υιοθετούσε τα πιο σύγχρονα και παραγωγικά στοιχεία από την Ευρώπη αλλά και τις ΗΠΑ και τον Καναδά  (με ενιαίο φορέα για τις έκτακτες ανάγκες, με διοικητή πρόσωπο εγνωσμένης εμπειρίας και επάρκειας, με διαρκές επιτελείο διοίκησης από την πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, αστυνομία, λιμενικό, ΓΕΝ, ΓΕΣ, δασική υπηρεσία κλπ, με αξιοποίηση και ανανέωση των μέσων και του προσωπικού και των ενόπλων δυνάμεων, λαμβάνοντας υπ΄ όψη τους εθελοντές, με ενδυνάμωση του θεσμού των διοικητών συμβάντος).

Το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή από την Κυβέρνηση της ΝΔ και έρχεται στην Ολομέλεια, δεν λύνει υπάρχοντα προβλήματα, δεν λαμβάνει υπ’ όψη την εμπειρία από τις φυσικές καταστροφές της χώρας, ούτε τη διεθνή εμπειρία και είναι δυσκίνητο, δυσλειτουργικό, πολυδαίδαλο και με νέα «γραφειοκρατία», με αντιφατικές και αντικρουόμενες διατάξεις που δείχνουν προχειρότητα και αρκετές επισημάνθηκαν και στην έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής.

Δίνει υπερεξουσίες στο Γ.Γ, αναθέτει πολλές αρμοδιότητες σε μετακλητό, δεν ξεκαθαρίζει τους ρόλους Περιφερειών και ΟΤΑ, δεν λέει ποιος θα είναι ο υπεύθυνος για την ενημέρωση και προειδοποίηση των πολιτών, ποιος κύρια συντονίζει, που; χρειάζονται ΑΠΟΡΡΗΤΑ ΚΟΝΔΥΛΙΑ.

Όσον αφορά στο Πυροσβεστικό Σώμα, αφαιρώντας ελάχιστες διατάξεις προς θετική κατεύθυνση, υποσκάπτει την αυτοτέλεια του, υποβαθμίζει τη Πυροσβεστική Ακαδημία, δημιουργεί ένα κανονισμό μεταθέσεων πελατειακό, δημιουργεί ένα κομματικό στρατό για το μέλλον, δεν λύνει ζητήματα σε σχέση με τους εθελοντές , ούτε για τους 5 ετείς της πυροσβεστικής.

Με τα άρθρα για τη μεταφορά φυλακών, ανησυχούμε για ιδιωτικοποίηση και πιθανές νέες «μπίζνες», ενώ με τη χτεσινοβραδινή τροπολογία για το μεταναστευτικό, διαφωνούμε με τα κλειστά κέντρα –φυλακές. Φαίνεται η σταδιακή προσγείωση της Κυβέρνησης στην πραγματικότητα, όπως έγινε και με την επανίδρυση του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής.

Στηρίξτε τους δήμους, σκεφτείτε τη τοπική κοινωνία και αρχίστε επιτέλους να δίνετε λύσεις».

«Υποθήκευση της πολιτικής προστασίας με αδιαφάνεια, τακτοποίηση κολλητών, σύγχυση αρμοδιοτήτων, σκοτεινά κονδύλια και αναθέσεις»

«Είναι γεγονός ότι είχε ωριμάσει η ανάγκη να αποκτήσει η χώρα μας ένα καινοτόμο σύστημα πολιτικής προστασίας, που να αξιοποιεί τη διεθνή εμπειρία και να ενσωματώνει τη διάσταση της κλιματικής κρίσης, όμως επικρατεί, δυστυχώς, πάλι, η κλασσική συνταγή της ΝΔ, παρότι το σημερινό σχέδιο νόμου αφορά την προστασία της ζωής των πολιτών. Περιορισμός διαφάνειας, τακτοποίηση κολλητών και σκοτεινά κονδύλια, ένα σχέδιο νόμου που υποθηκεύει την πολιτική προστασία. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έλαβε νομοθετική πρωτοβουλία για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή με το ν. 4414/2016, τη συγκρότηση δημόσιας πολιτικής για την πρόληψη δασικών πυρκαγιών, κατάρτισε Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας, και δημιούργησε θεσμικό πλαίσιο συνεργασίας του Πυροσβεστικού Σώματος με τη Δασική Υπηρεσία, με μία Υπουργική Απόφαση που είχα, προσωπικά, την τιμή να συνυπογράψω. Η πρόταση νόμου που έχει καταθέσει η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, σε αντίθεση με το παρόν σχέδιο νόμου, περιλαμβάνει συντονισμό σε όλα τα επίπεδα, πρόβλεψη για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και την ανθεκτικότητα των υποδομών», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας της ΚΟ, Σωκράτης Φάμελλος, στην τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής για το νομοσχέδιο της Πολιτικής Προστασίας.

Αναρωτήθηκε στη συνέχεια, πώς είναι δυνατόν να μην προβλέπεται εκπρόσωπος της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας στο εθνικό κέντρο συντονισμού όταν πρέπει να ληφθεί υπόψη η παράμετρος της κλιματικής κρίσης. Υπογράμμισε ότι το σχέδιο νόμου της ΝΔ για την πολιτική προστασία είναι δαιδαλώδες, γραφειοκρατικό, χωρίς καμία συνάφεια και προκαλεί επιπλέον σύγχυση αρμοδιοτήτων. Χαρακτηριστικό δείγμα είναι η τοποθέτηση μετακλητών στις Περιφέρειες που αναλαμβάνουν την πολιτική προστασία, οι οποίοι όμως δεν θα έχουν καμία ευθύνη αν πάει κάτι στραβά, την κρίσιμη στιγμή. Τροποποιούνται επιπλέον, αρμοδιότητες των Υπουργείων και της Αυτοδιοίκησης, κάτι που επισημαίνει η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας και η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, με αποτέλεσμα σύγχυση ρόλων μεταξύ πρώτου και δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης. «Δημιουργείτε ένα αλαλούμ ανεύθυνό-υπεύθυνων ημετέρων με σκοτεινά κονδύλια, παίζοντας ένα κομματικό παιχνίδι», είπε χαρακτηριστικά.

«Αντί να δημιουργήσετε ένα αυτόνομο συντονιστικό κέντρο στελεχωμένο με όλες τις δυνάμεις της πολιτικής προστασίας, δημιουργείτε αλαλούμ. Ενώ η Πυροσβεστική Υπηρεσία υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, το Κέντρο Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας υπάγεται στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής, το οποίο και δεν έχει καμία αρμοδιότητα και ειδίκευση σε περίπτωση επιδημίας, βιολογικού ατυχήματος ή θαλάσσιας ρύπανσης. Το αλαλούμ επιβεβαιώνει και η έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής που κάνει λόγο για πληθώρα αστοχιών, σύγχυση αρμοδιοτήτων, προχειρότητα και εγείρει ακόμη και θέμα αντισυνταγματικότητας. Παράδειγμα το άρθρο 33, παράγραφος 7, όπου μοναδικό κριτήριο για την τοποθέτηση στελεχών είναι η εμπειρία, γεγονός που αντιβαίνει στις Συνταγματικές Αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας. Το άρθρο 33, παράγραφος 8, που προβλέπει ότι οι αρμοδιότητες καθορίζονται με Απόφαση του Γενικού Γραμματέα, κάτι εγείρει ζήτημα συμβατότητας με το άρθρο 43 του Συντάγματος, περί κανονιστικής αρμοδιότητας του Γενικού Γραμματέα. Το άρθρο 53 για τα απόρρητα κονδύλια, όπου δεν ακολουθούνται ούτε οι προδιαγραφές που προβλέπονται για το Υπουργείο Εξωτερικών, κάποια να εγκρίνονται και να αποστέλλονται στη Βουλή».

Ο Σ.Φάμελλος επισήμανε ότι, με την προβλεπόμενη τροποποίηση αρμοδιοτήτων Υπουργείων, δίνεται η δυνατότητα να εγκρίνονται έργα χωρίς περιβαλλοντική αδειοδότηση και εκτός του πλαισίου των Δημοσίων Συμβάσεων. Δεν υπάρχει επίσης, εκτίμηση της κρισιμότητας της κατάστασης, δεν εγκαθίσταται σύστημα διοίκησης συμβάντος τοπικά, ώστε να συντονίζονται όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων, ο συντονισμός θα γίνεται μέσω τριών εθνικών και τριών περιφερειακών φορέων, έξι φορείς δηλαδή στο σύνολο, καθώς και προβλέπονται πέντε φορείς για την ενημέρωση των πολιτών.

Κλείνοντας την ομιλία του δήλωσε ότι εγείρονται σοβαρά ζητήματα συντονισμού έκτακτης ανάγκης, ετοιμότητας, καθώς δεν προβλέπεται στρατηγική συμβάντος, η απόφαση εκκένωσης θα λαμβάνεται εξ αποστάσεως, με αποτέλεσμα και πάλι γενική σύγχυση και αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων. Απευθυνόμενος τέλος, στην Ολομέλεια είπε: «Είναι επικίνδυνο να επιτρέψουμε, σήμερα, η κυβέρνηση της ΝΔ να κάνει ένα ακόμη τόσο σοβαρό λάθος, να υποθηκεύσει την πολιτική προστασία της χώρας, και να βρεθούμε σε δύσκολη θέση, όπως ο κύριος Μητσοτάκης που παραδέχτηκε ότι αν είχε επαρκή γνώση δεν θα προχωρούσε στην κατάργηση του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε δεύτερο, τόσο σοβαρό λάθος στην κυβέρνηση της ΝΔ που αφορά ανθρώπινες ζωές».

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί