Γ. Δραγασάκης από την Κρήτη: Αριστερή προοδευτική συμπαράταξη για μια προοδευτική Ελλάδα

Τη διαμόρφωση μιας Αριστερής προοδευτικής συμπαράταξης για μια προοδευτική Ελλάδα, υπογράμμισε μιλώντας στην Ιεράπετρα, στην εκδήλωση της Νομαρχιακής Επιτροπής ΣΥΡΙΖΑ Ν. Λασιθίου, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Δραγασάκης.

Δείτε επίσης: Γ. Δραγασάκης: Αναγκαίο συμπλήρωμα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής ο αυταρχισμός και η καταστολή

Ολόκληρη η ομιλία του πρώην υπουργού και αντιπροέδρου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Ευχαριστώ όλες και όλους που ανταποκριθήκατε στην πρόσκλησή μας.  Η παρουσία σας είναι τιμή για μας. Σκοπός της εκδήλωσης είναι να μιλήσουμε για το παρόν και το μέλλον της πόλης, της χώρας, της περιοχής.

Αυτό απαιτεί να έχουμε συνείδηση των νέων προκλήσεων, των διλημμάτων και των επιλογών που έχουμε να κάνουμε ατομικά ο κάθε πολίτης και συλλογικά ως κοινωνία. Τι συνέπειες θα έχει π.χ. στη ζωή μας, στη δουλειά μας, στη μόρφωση και στην ανάπτυξη των παιδιών μας η κλιματική αλλαγή, η οικολογική  κρίση, η 4η Βιομηχανική Επανάσταση; Πώς θα αντιστρέψουμε τη  διεύρυνση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων; Θα βγάλουμε μαθήματα από την κρίση και τη χρεοκοπία; Θα οικοδομήσουμε ένα νέο μοντέλο βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης όπως εμείς αρχίσαμε να κάνουμε, σύμφωνα με τις σύγχρονες προοδευτικές αντιλήψεις για τη βιωσιμότητα και την ευημερία; Ή θα διακινδυνεύσουμε την επιστροφή στην άναρχη και άνιση ανάπτυξη του παρελθόντος;

Δυστυχώς συμβαίνουν πράγματα που αγνοούν τις ανάγκες της εποχής μας.  Αναφέρομαι σε αποφάσεις που μας πάνε προς τα πίσω. Τέτοια είναι η απόφαση για αναστολή της λειτουργίας των 37 σχολών που είχε αποφασίσει η προηγούμενη κυβέρνηση.

Πρόκειται για μια πολύ αρνητική εξέλιξη. Όχι μόνο για το νόμο Λασιθίου αλλά για τη χώρα. Διότι συνδέεται η απόφαση αυτή με τη μείωση των δαπανών για την εκπαίδευση, την ακύρωση των διορισμών, την οπισθοδρόμηση  δηλαδή από μια βιώσιμη ανάπτυξη βασισμένη στη γνώση, σε μια ανάπτυξη φτωχή σε γνώση, άναρχη και αποσπασματική όπως στο παρελθόν, πριν από την κρίση. Είναι πραγματικά πρόκληση η κυβέρνηση, να γιορτάζει τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 κλείνοντας σχολές. Καλούμε τη κυβέρνηση να πάρει πίσω την απόφαση της για την αναστολή λειτουργίας των σχολών. Διαφορετικά ο λαός θα διεκδικήσει για μια ακόμη φορά αγωνιστικά το μέλλον του.

Όμως η συζήτηση για το μέλλον προϋποθέτει και απολογισμό. Τι παραλάβαμε, τι κάναμε και που βρισκόμαστε σήμερα; Πώς θα αξιοποιήσουμε την πείρα και τη γνώση που αποκτήσαμε, κυβερνώντας μέσα σε τόσο αντίξοες συνθήκες, ώστε να γίνουμε καλύτεροι και πιο δυνατοί για την κοινωνία και το λαό;

Μια τέτοια συζήτηση έχει ξεκινήσει σε όλη τη χώρα με την άμεση συμμετοχή του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα. Είναι μια συζήτηση άμεση και ανοιχτή, πρόσωπο με πρόσωπο με τους πολίτες, διότι τα ερωτήματα και  τα  διλήμματα θα τα απαντήσουμε μαζί. Διότι είμαστε και θα είμαστε ένα κόμμα αριστερό, κόμμα λαϊκό, που μαζί με τους πολίτες δημιουργούμε τη μεγάλη προοδευτική παράταξη και το πρόγραμμα της για την προοδευτική Ελλάδα. Ασφαλώς θα γίνουν και εδώ τέτοιες εκδηλώσεις και εξειδικευμένες συζητήσεις,  στην πορεία προς το συνέδριο την Άνοιξη του 2020, το οποίο θα επισφραγίσει όλες αυτές τις διαδικασίες με τις συλλογικές αποφάσεις.

Στη σημερινή μας εκδήλωση, ωστόσο, όπως ήδη είπα, θέλουμε να επικεντρωθούμε στο Νόμο Λασιθίου και στην πόλη της Ιεράπετρας ειδικότερα.

Δουλέψαμε με σύστημα, αίσθηση ευθύνης και  σε συνεργασία με τους φορείς και τους πολίτες

Η σημερινή εκδήλωση έχει το χαρακτήρα ενός  απολογισμού για όλους εμάς, τον ΣΥΡΙΖΑ, τα τοπικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, τον βουλευτή του Νομού σ. Θραψανιώτη και για εμένα προσωπικά.

Και θα ήθελα να τονίσω πως σε ό,τι κάναμε εδώ για την πόλη και την περιοχή, κινητήριος μοχλός ήταν τόσο ο βουλευτής όσο και οι οργανώσεις και τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Εκφράζοντας τις ανάγκες και τα αισθήματα των κατοίκων της πόλης έθεταν τα αιτήματα, εξηγούσαν τη σημασία τους, ζητούσαν την ικανοποίησή τους και όπου χρειαζόταν πίεζαν μαζί με την κοινωνία για να επιλυθούν. Διότι στη δική μας αντίληψη για τη δημοκρατία και την πολιτική οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες είναι ο «Δήμος», είναι το ενεργό υποκείμενο της πολιτικής και όχι ο παθητικός δέκτης των αποφάσεων.

Με την έννοια αυτή ο απολογισμός αφορά και εμένα προσωπικά ως Αντιπρόεδρο και στη συνέχεια και ως υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης της κυβέρνησης.

Το ενδιαφέρον μου για την πόλη της Ιεράπετρας, τον Νομό και γενικότερα την Κρήτη ήταν δεδομένο, ισχυρό και διαρκές.

Θέλω να πω, επίσης, ότι η στάση μου δεν καθορίστηκε από στενά τοπικιστικά κριτήρια. Ασφαλώς δεν θα ήμουν ειλικρινής αν έλεγα ότι δεν με επηρέασαν οι συναισθηματικοί δεσμοί και μια αυξημένη αίσθηση ευθύνης  για τον τόπο που γεννήθηκα και μεγάλωσα. Κυρίως, όμως, εκείνο που κέντριζε το ενδιαφέρον μου ήταν η άμεση και προσωπική γνώση των προβλημάτων. Γνώριζα, επίσης, ότι η Κρήτη συνολικά, αλλά ιδιαίτερα ο Νομός μας, επλήγη έντονα από την κρίση αλλά και την εγκατάλειψη ή την αδιαφορία κυβερνήσεων του παρελθόντος.

Δημιουργήσαμε λοιπόν μια μικρή ομάδα στο πλαίσιο της Αντιπροεδρίας και του Υπουργείου η οποία είχε το καθήκον να παρακολουθεί όχι όλα τα προβλήματα βεβαίως, αλλά τα πιο βασικά, μέρα με τη μέρα, και να με ενημερώνει για κάθε εμπλοκή.

Δεν σας κρύβω ότι κάποια από τα προβλήματα που γνώριζα και ο ίδιος προσωπικά όπως, το φράγμα και ο νέος αγωγός, τα χρησιμοποίησα πειραματικά, ως παραδείγματα, για να καταλάβω καλύτερα πώς λειτουργεί το κράτος, πώς λειτουργούν οι διάφορες  υπηρεσίες. Γιατί δεν συντονίζονται, γιατί δεν προχωρούν οι λύσεις αφού υπήρχαν τα χρήματα και η πολιτική βούληση ήταν δεδομένη; Ο Δήμαρχος και ο Πρόεδρος του ΤΟΕΒ ξέρουν τι εννοώ. Αν δεν δουλεύαμε έτσι, αν δεν κάναμε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα που τα έδωσα και στους ίδιους για να ελέγχουν την τήρηση των ημερομηνιών, το έργο θα έμενε ακόμη κολλημένο σε κάποιο από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Μπορεί να ρωτήσει κάποιος γιατί αυτή την απολογιστική συζήτηση δεν την κάναμε προεκλογικά; Η απάντηση είναι ότι θέλαμε ακριβώς να γίνει σε ουδέτερο πολιτικό χρόνο, να μην συνδεθεί με εκλογές και ψηφοθηρικές λογικές διότι ό,τι πετύχαμε τελικά το πετύχαμε χάρη στη συνεργασία μαζί σας, με τους φορείς της πόλης, με τη διοίκηση και τους εργαζόμενους του Νοσοκομείου, με το Δήμαρχο και τους πολίτες και πρωτίστως με  την περιφέρεια Κρήτης και προσωπικά τον περιφερειάρχη κ. Αρναουτάκη. Και αυτή τη συνεργασία θέλουμε να τη συνεχίσουμε και να την ενισχύσουμε στις νέες συνθήκες.

Πετύχαμε τους βασικούς μας στόχους

Η κατάσταση που υπήρχε όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας είναι γνωστή. Η χώρα ήταν στο κενό. Ο χρόνος είχε λήξει αλλά το δεύτερο μνημόνιο δεν είχε ολοκληρωθεί. Η χώρα δεν είχε ούτε συμφωνία  χρηματοδότησης ούτε μπορούσε να δανειστεί. Το δημόσιο ταμείο ήταν στο μείον, οι μισθοί και οι συντάξεις στο τέλος Φεβρουαρίου του 2015 δεν μπορούσαν να πληρωθούν και αυτό έγινε όπλο πιέσεων, εκβιασμών. Οι επιχειρήσεις έκλειναν κατά χιλιάδες, η ανεργία είχε φθάσει στο 27%, τα νοσοκομεία της χώρας ήταν στα όρια της κατάρρευσης, κοινωνικές ομάδες αντιμετώπιζαν συνθήκες ακραίας φτώχειας.

Βεβαίως το έργο της αντιστροφής της πτωτικής τάσης δεν ήταν εύκολο. Και ασφαλώς το έργο μας δεν ήταν χωρίς αδυναμίες και λάθη. Άλλωστε ποιοι ήταν αλάθητοι; Εκείνοι που μας οδήγησαν στη χρεοκοπία;

Όμως πετύχαμε στους βασικούς στόχους. Βγάλαμε τη χώρα από την παγίδα των μνημονίων και κρατήσαμε την προσφυγική κρίση υπό έλεγχο.

Θέσαμε την οικονομία σε τροχιά ανάκαμψης. Αντιστρέψαμε τις τάσεις διεύρυνσης της φτώχειας, των ανισοτήτων  και του κοινωνικού αποκλεισμού. Δημιουργήσαμε κοινωνικές συνθήκες που η Χρυσή Αυγή δεν έβρισκε πρόσφορο έδαφος όπως πριν και αυτό μαζί με την αποκάλυψη των εγκλημάτων της, συνέβαλε στη διάλυσή της.

Τεσσεράμισι χρόνια μετά, παρά τις υπονομεύσεις και τους περιορισμούς η κυβέρνηση της Αριστεράς παρέδωσε μια χώρα με κύρος, παράγοντα σταθερότητας στην περιοχή, με την Ελλάδα να δανείζεται ως κανονική χώρα με μειωμένα επιτόκια, με τα δημόσια ταμεία με επαρκή αποθέματα ασφαλείας πάνω από τα 24 δις ευρώ, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους. Και όλα αυτά τα χρόνια το δημόσιο χρέος, το καθαρό δημόσιο χρέος, παρά τα τεράστια ψεύδη που ελέχθησαν, δεν αυξήθηκε ούτε ένα ευρώ, εκτός από ότι δανειστήκαμε για να ενισχύσουμε το απόθεμα ασφαλείας που δημιουργήσαμε για να το έχουμε ως ασπίδα σε περίπτωση κρίσεων στο μέλλον.

Η μεγάλη εικόνα: ανακατανομή των πόρων του ΕΣΠΑ και του ΠΔΕ

Πριν αναφερθώ στα ειδικότερα θέματα της Ιεράπετρας θα ήθελα να αναφερθώ για λίγο στη μεγάλη εικόνα, δηλαδή στην κατανομή των πόρων του ΕΣΠΑ και του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ).

Την πενταετία, λοιπόν, 2010-2014 εγκρίθηκαν από το ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ για νέα έργα συνολικά για την Κρήτη 649 εκατομμύρια. Την πενταετία 2015-2019 εγκρίθηκαν συνολικά για την Κρήτη νέα έργα ύψους 1,227 εκ. ευρώ. Είχαμε λοιπόν μια ισχυρή αύξηση της τάξης του 89%, σχεδόν διπλασιασμός. Με τον τρόπο αυτό βελτιώσαμε τη συμμετοχή της Κρήτης στην κατανομή των εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων.

Αν δούμε τώρα τι γίνεται στο εσωτερικό της Κρήτης, θα διαπιστώσουμε μεγάλες, και απαράδεκτες ενδοπεριφερειακές ανισότητες με μεγάλο θύμα τον Νομό Λασιθίου και σε μικρότερο βαθμό τον Νομό Ρεθύμνου.

Την πενταετία 2010-2014, όπως είπαμε, εγκρίθηκαν για ολόκληρη την Κρήτη 649 εκατομμύρια ευρώ. Πόσα ήταν για τον Νομό Λασιθίου; Μόλις 10 εκ. ευρώ. Μόλις το 1,5%. «Ριγμένος», αλλά όχι στο βαθμό αυτό, ήταν και ο Νομός Ρεθύμνου.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε μια πολιτική ανακατανομής των πόρων με στόχο την περιφερειακή δικαιοσύνη, δηλαδή, τον περιορισμό των περιφερειακών και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.

Ενώ λοιπόν την πενταετία 2010-2014 στο Νομό Λασιθίου εγκρίθηκαν νέα έργα ύψους 10 εκ. ευρώ την πενταετία 2015-2019 εγκρίθηκαν έργα ύψους 74,3 εκ. ευρώ, εφτά φορές περισσότερα.

Όμως παρόλο που η βελτίωση είναι εντυπωσιακή, η υστέρηση παραμένει σημαντική.

Η προσπάθεια λοιπόν που άρχισε από τη δική μας κυβέρνηση πρέπει να συνεχιστεί. Οι φορείς και οι πολίτες του Νομού πρέπει να επαγρυπνούν.

Τρεις προτεραιότητες

Έρχομαι τώρα στα ειδικότερα θέματα του Νομού και ειδικά της Ιεράπετρας. Όταν αναλάβαμε, η κοινωνία της Ιεράπετρας ήταν ανάστατη. Από τα πολλά προβλήματα, τρία ήταν μόνιμη πηγή άγχους και ανασφάλειας.

Το κλείσιμο του ΤΕΙ, ήταν το πρώτο. Η υπολειτουργία του Νοσοκομείου στα όρια της διάλυσης, ήταν το δεύτερο και η αγωνία από τη λειψυδρία και το άδειασμα του φράγματος, ήταν το τρίτο. Και τα τρία αυτά προβλήματα, υγεία, παιδεία, υποδομές ήταν έντονα όχι μόνο για την Ιεράπετρα αλλά για όλο το Νομό. Γι’ αυτό τα χαρακτηρίσαμε ως βασικές προτεραιότητες. Ο σ. Θραψανιώτης αναφέρθηκε στον Νομό. Εγώ θα αναφερθώ κυρίως στην Ιεράπετρα.

Το Νοσοκομείο

Αρχίζω με το Νοσοκομείο. Η διοίκηση του Νοσοκομείου έχει κάνει δημόσιο απολογισμό. Είναι αναρτημένος στο site του νοσοκομείου. Και είναι αναλυτικός. Εγώ θα σταχυολογήσω ορισμένα μόνο ενδεικτικά στοιχεία.

  • Από το 2016 έως το 2019 προσλήφθηκαν 70 άτομα προσωπικό, σχεδόν όλων των ειδικοτήτων. Παράλληλα ανακόπηκε η φυγή του ήδη μόνιμου προσωπικού. 2018: 4 αποχωρήσεις, 21 προσλήψεις.
  • Παράλληλα, το Νοσοκομείο ενισχύθηκε με εξοπλισμό, πληρώθηκαν χρέη, τα οικονομικά του Νοσοκομείου μπήκαν σε τάξη.
  • Οι παρεχόμενες υπηρεσίες αυξήθηκαν ποσοτικά και αναβαθμίστηκαν ποιοτικά.
  • Οι πολίτες της Ιεράπετρας αναγνωρίζουν την πρόοδο, εμπιστεύονται το Νοσοκομείο τους και είμαι βέβαιος ότι θα αντισταθούν αγωνιστικά σε κάθε προσπάθεια υποβάθμισης του.
  • Το πιο σημαντικό είναι όμως ότι εξαλείψατε τους αποκλεισμούς από το δημόσιο σύστημα υγείας και χιλιάδες ανασφάλιστοι συμπολίτες μας μπόρεσαν να νοσηλευτούν και  να κάνουν παρακλινικές εξετάσεις.

Είναι φανερό ότι τα παραπάνω δεν θα είχαν γίνει αν δεν υπήρχαν πρώτον, η διαρκής αγωνιστική κινητοποίηση του λαού της Ιεράπετρας και των εργαζομένων του Νοσοκομείου και δεύτερον, μια κυβέρνηση που παρά τους περιορισμούς είχε ως σταθερή προτεραιότητά της τη στήριξη του συστήματος υγείας.

Και έρχομαι στο ζήτημα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ο Νομός Λασιθίου ήταν ουσιαστικά αποκλεισμένος από την πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Σαν να μην υπήρχε στο σχεδιασμό των κυβερνήσεων του παρελθόντος.

Ήταν λοιπόν σημαντική επιτυχία το γεγονός ότι για πρώτη φορά ο Νομός Λασιθίου μπήκε στο χάρτη της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Η ανώτατη εκπαίδευση χωροθετήθηκε και στο Λασίθι με νόμο του κράτους και το πιο σημαντικό είναι ότι αυτό έγινε με ένα σχεδιασμό που δημιουργεί ένα ξεχωριστό πόλο εκπαίδευσης και έρευνας στο Νομό. Δημιουργήθηκαν έτσι δυνατότητες για συνέργειες, συνεργασίες και εφαρμογή ερευνητικών προγραμμάτων που θα ενισχύουν τις δυνατότητες βιώσιμης ανάπτυξης στην περιοχή.

Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω ότι η απόφαση για την ίδρυση αυτών των σχολών δεν ήταν πελατειακή πολιτική όπως είπε προχθές η κα Κεραμέως  αλλά καθυστερημένη διόρθωση ενός άνισου σχεδιασμού και μιας χρόνιας αδικίας σε βάρος του Νομού. Ζητούμε, λοιπόν, από την υπουργό να μη τολμήσει να ακυρώσει τις αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης.

Το ίδιο ισχύει και για το Μουσικό Γυμνάσιο. Ας αγωνιστούμε όλοι μαζί ώστε η αναστολή να είναι προσωρινή και το σχολείο να λειτουργήσει κανονικά στη νέα περίοδο στο Καβούσι όπως ήταν και ο σχεδιασμός.

Καλούμε τους φορείς και τους πολίτες, ανεξάρτητα από κομματικές τοποθετήσεις να διεκδικήσουμε από κοινού τη βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη της περιοχής.

Το πρόβλημα του νερού

Έρχομαι τώρα στο τρίτο πρόβλημα. Το νερό για ύδρευση και για άρδευση ήταν πάντα ένα είδος σε ανεπάρκεια στην περιοχή μας.

Νιώθω ικανοποίηση που ως κυβέρνηση  δρομολογήσαμε ορισμένες παρεμβάσεις που απαντούν στο πρόβλημα αυτό σε βάθος χρόνου. Η προκήρυξη για την κατασκευή του προσαγωγού που θα ενισχύσει τον εφοδιασμό του φράγματος των Μπραμιανών με νερά από το Μύρτος και οι σχετικές διαδικασίες έχουν ολοκληρωθεί. Ταυτόχρονα εντάξαμε στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ένα ποσό της τάξης των 22 εκατ. ευρώ για τα νερά της Μαλάβρας με στόχο τη βελτίωση του δικτύου και της ποιότητας του νερού. Το έργο θα υλοποιηθεί με συνεργασία Δήμου Ιεράπετρας, ΤΟΕΒ και Υπουργείου.

Παράλληλα, εγκρίναμε 3 εκ. ευρώ για το έργο αντικατάστασης τμήματος του εξωτερικού υδραγωγείου του Δήμου Ιεράπετρας. Ανάλογα έργα δρομολογήθηκαν ή μελετώνται και σε άλλες περιοχές του Νομού, σύμφωνα και με το σχεδιασμό και τις προτάσεις  του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης.

Αγρότες και αγροτική παραγωγή

Η πρωτογενής παραγωγή και το αγροτικό εισόδημα ήταν σε μια πορεία χρόνιας συρρίκνωσης ακόμη και πριν από τα μνημόνια.  Με την πολιτική που ασκήσαμε κάναμε την αγροτική οικονομία βασικό πυλώνα της εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής στη βάση ενός μακρόπνοου προγράμματος σύγχρονης αγροτικής ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο αυτό δώσαμε έμφαση στη στήριξη των νέων αγροτών έως 40 ετών, εντάσσοντας 16.000 νέους αγρότες σε προγράμματα ενίσχυσης. Θεσπίσαμε το αφορολόγητο όριο που έχει ως αποτέλεσμα η μεγάλη πλειοψηφία των αγροτών να απαλλάσσεται από φόρο εισοδήματος. Φέραμε νέο πλαίσιο λειτουργίας του συνεργατισμού με τις διεπαγγελματικές, τις ομάδες και τις οργανώσεις παραγωγών. Για την ενίσχυσή τους καθιερώσαμε και επιπλέον κίνητρα, όπως τη θέσπιση φορολογικών ελαφρύνσεων. Δημιουργήσαμε χρηματοδοτικά εργαλεία ειδικά για τους αγρότες και την αγροτική οικονομία, τα οποία θα μπουν σε εφαρμογή το επόμενο διάστημα εφόσον η νέα κυβέρνηση συνεχίσει από εκεί που τα αφήσαμε. Και στην κατεύθυνση αυτή παραχωρήθηκε κατά πλήρη κυριότητα, χωρίς αντάλλαγμα, στην «ΕΝΩΣΗ» το ακίνητο των ελαιοδεξαμενών Ιεράπετρας, του οποίου είχε ήδη τη χρήση, προκειμένου να μπορέσει να επεκτείνει και να εκσυγχρονίσει τις εγκαταστάσεις της.

Κρήτη

Υπήρχαν και πολλά άλλα πεδία στα οποία υπήρξαν παρεμβάσεις είτε για την επίλυση υπαρχόντων προβλημάτων είτε για την αποτροπή δημιουργίας νέων.  Όμως δεν θα ήθελα να επεκταθώ.  Στα παραρτήματα του απολογισμού που ετοίμασαν οι συνεργάτες μου υπάρχουν αναλυτικά στοιχεία.

Θα ήθελα πριν ολοκληρώσω να επιστρέψουμε από το ειδικό στο γενικό και από το τοπικό στο ευρύτερο.

Διότι η ζωή των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών εξαρτάται από τις γενικότερες επιλογές.

Ο σχεδιασμός λοιπόν των μεταφορών και των υποδομών σε κλίμακα Κρήτης επανακαθορίζει τις τοπικές εξελίξεις. Από την άποψη αυτή ένας νέος κύκλος καθυστερήσεων στην κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα θα πρέπει να αποτραπεί. Το έργο πρέπει να προχωρήσει με βάση το σχεδιασμό που είχε γίνει εκτός και αν υπάρχει καλύτερος, φθηνότερος και συντομότερος τρόπος. Αλλά δεν έχουμε ακούσει τίποτα σχετικό. Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι πρέπει να ενταχθεί σ’ έναν ευρύτερο σχεδιασμό που να περιλαμβάνει όλη την Νοτιοανανατολική Κρήτη και ο Νότιος  Άξονας σύνδεσης  της Ιεράπετρας με το Καστέλι πρέπει να εξεταστεί σοβαρά. Η ηλεκτρική σύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο και με την Αττική ευτυχώς προχωρά, παρά τις εμπλοκές που επιχείρησαν ορισμένοι, και το έργο αυτό θα δημιουργήσει ενεργειακή ασφάλεια, προστασία του περιβάλλοντος και εξοικονόμηση πόρων.

Μέσα από τα ενδεικτικά αυτά παραδείγματα βλέπουμε τη σημασία που έχουν όχι μόνο τα μεμονωμένα έργα  αλλά τα ολοκληρωμένα σχέδια. Μας ανησυχεί που η νέα κυβέρνηση αντί να αξιοποιήσει την αναπτυξιακή στρατηγική που εμείς συγκροτήσαμε για μια βιώσιμη και δίκαιη ανάπτυξη την εγκαταλείπει και στη θέση της βάζει τη γνωστή από το παρελθόν εξυπηρέτηση αποσπασματικών και πελατειακών συμφερόντων, όπως έδειξε και πρόσφατο πολυνομοσχέδιο.

Μπορούμε

Αγαπητές φίλες και φίλοι,

Ο ΣΥΡΙΖΑ τίμησε την ψήφο του λαού. Ανέλαβε την ευθύνη για τη διακυβέρνηση της χώρας σε μια εξαιρετικά δύσκολη ιστορική στιγμή. Αποφύγαμε κινδύνους, αποτρέψαμε απειλές και βάλαμε  τις βάσεις για μια προοδευτική πορεία της χώρας.

Ο λαός έκανε την επιλογή του και είναι σεβαστή. Όμως το αποτέλεσμα των εκλογών δείχνει ότι ένα μεγάλο τμήμα της κοινωνίας θέλει τον ΣΥΡΙΖΑ παρόντα και πρωταγωνιστή και εν δυνάμει κυβέρνηση ξανά της χώρας.

Αυτό μας δημιουργεί ακριβώς την ευθύνη όχι μόνο να ανασυγκροτήσουμε τον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και να δημιουργήσουμε μια μεγάλη προοδευτική παράταξη που θα εκφράσει τις ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας.

Η νέα κυβέρνηση της ΝΔ και του Κ. Μητσοτάκη έδειξε ήδη με ποιους είναι, ποια συμφέροντα κατά προτεραιότητα υπηρετεί. Ενώ ως αντιπολίτευση υποσχόταν φορολογικές ελαφρύνσεις σε όλους, τον πρώτο φόρο που μείωσε και τον μόνο που μείωσε δραστικά ήταν ο φόρος στα κέρδη και τα μερίσματα. Από τα 1,2 δις, που είναι όλα τα μέτρα, πάνω από τα 600 εκατομμύρια δεσμεύτηκαν για αυτόν το σκοπό, την ελάφρυνση για τους οικονομικά πιο ισχυρούς. Η λεγόμενη μεσαία τάξη θα περιμένει για πολύ.

Ενώ ως αντιπολίτευση η ΝΔ μιλούσε για ανάπτυξη για όλους, στην πράξη δείχνει ότι  ως ανάπτυξη εννοεί τη συμπίεση του κόστους εργασίας, τη διεύρυνση των ανισοτήτων, την υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

Ενώ ως αντιπολίτευση μιλούσε για σεβασμό στους θεσμούς, ως κυβέρνηση, μόλις ανέλαβε, άρχισε με την κομματικοποίηση του κράτους χωρίς δισταγμούς, αποκαλύπτοντας ένα αυταρχικό πρόσωπο. Ενώ χαρακτηρίζει  σκευωρία κάθε προσπάθεια αποκάλυψης σκανδάλων και απονομής δικαιοσύνης για αυτά.

Απέναντι σε αυτό το μείγμα νεοφιλελευθερισμού και αυταρχισμού, προβάλλει η ανάγκη για μια ευρεία συμπαράταξη των αριστερών και προοδευτικών πολιτών. Κι αυτή η υπόθεση δεν είναι στενά κομματική. Είναι υπόθεση κάθε προοδευτικού πολίτη. Είναι μια βαθιά κοινωνική ανάγκη για όλους όσοι θέλουν τη στήριξη της δημόσιας υγείας και της εκπαίδευσης, την ενίσχυση του κοινωνικού κράτους και όχι ιδιωτικοποίησή του. Θέλουν μια κοινωνία αλληλεγγύης και αξιοπρέπειας που σέβεται τον άνθρωπο και το περιβάλλον και όχι μια πολιτική που θεωρεί ως κανονικότητα τη διεύρυνση των κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων. Αυτό είναι το νόημα της προσπάθειας μας. Να δημιουργήσουμε τη μεγάλη δημοκρατική παράταξη ως έκφραση της κοινωνικής πλειοψηφίας. Με έναν πολιτικό φορέα μαζικό, ανοικτό και συμμετοχικό.

Δεν διεκδικούμε την  ιδιοκτησία ή το μονοπώλιο του προοδευτικού χώρου. Γι’ αυτό και μιλάμε για παράταξη με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ, ανοιχτό όμως σε συνεργασίες και συγκλίσεις. Και αυτή η πρόκληση μας αφορά όλους, από το προοδευτικό κέντρο ως την πολιτική οικολογία, όλες τις αποχρώσεις της Αριστεράς. Το πρώτο, λοιπόν, που σας ζητάμε είναι όλοι όσοι συμφωνείτε και στηρίζετε αυτή την προοπτική να είστε συμμέτοχοι στη νέα πορεία και στις αποφάσεις που θα πάρουμε για την επόμενη μέρα.

Η κυβερνητική εμπειρία που αποκτήσαμε τόσο από τα γενικά πολιτικά ζητήματα όσο και από τα προβλήματα της πόλης και του Νομού, μάς κάνει αισιόδοξους. Την πλούσια αυτή εμπειρία μπορούμε να τη μετατρέψουμε σε ισχυρή προωθητική δύναμη για  ακόμη πιο έμπειρη και ικανή αριστερά στο πεδίο των κοινωνικών αγώνων στο πεδίο της διακυβέρνησης.

Μπορούμε μαζί με τους πολίτες, με διάλογο, με συνεργασίες, με πρόγραμμα και πάνω από όλα με πυξίδα τις αξίες της δικαιοσύνης, της ισότητας και της αλληλεγγύης, να δημιουργήσουμε τη μεγάλη προοδευτική παράταξη, να δώσουμε αξιοπιστία  στην πολιτική, φέρνοντας στο κέντρο της προσοχής μας  τους πολίτες, τις ανάγκες, τις προσδοκίες και τις ελπίδες τους.

«Ανατρέψαμε την παράδοση παραγκωνισμού του Νομού Λασιθίου»

Σε συνέντευξή του εξάλλου στην εφημερίδα του Λασιθίου «Ανατολή» και στον Νίκο Σγουρό, ο κ. Δραγασάκης αναφέρεται και στο θέμα του ΒΟΑΚ, αλλά και στο αεροδρόμιο Καστελίου, που προχώρησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. «Αυτό που δρομολογήσαμε αλλά δεν προλάβαμε να κάνουμε είναι το έργο του ΒΟΑΚ», σημειώνει. «Αν μπορεί να βελτιωθεί ο σχεδιασμός, τότε να βελτιωθεί, αλλά εάν δεν υπάρχει κάτι καλύτερο, τότε ο σχεδιασμός που είχαμε κάνει πρέπει να προχωρήσει ως έχει. Επίσης, σε σχέση με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι στο Ηράκλειο, εμείς θέλαμε να γίνει ένας σχεδιασμός, ένα master plan που λένε οι μηχανικοί, που να περιλαμβάνει όλη την νοτιοανατολική Κρήτη. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να εξεταστεί η σύνδεση της Ιεράπετρας με το νέο αεροδρόμιο από τη νότια πλευρά του νησιού. Επομένως οι ευρύτεροι αυτοί σχεδιασμοί δεν τελείωσαν».

Για το νομό Λασιθίου, σημειώνει:

«Αυτό που κάναμε είναι ότι ανατρέψαμε την παράδοση παραγκωνισμού του Νομού Λασιθίου. Στο σχεδιασμό για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ο Νομός Λασιθίου δεν υπήρχε και για πρώτη φορά με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μπήκε στο «κάδρο» για να γίνουν Σχολές. Επιπλέον σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, στο Ν. Λασιθίου αντιστοιχούσε το 1,5% των χρημάτων που έρχονταν στην Κρήτη, ποσοστό που κάναμε 6%, δηλαδή το πενταπλασιάσαμε. Για πρώτη φορά ο Νομός είδε σημαντική αύξηση σε δημόσιους πόρους, όπως δείχνουν και τα σχετικά στοιχεία. Βεβαίως η υστέρηση παραμένει και για αυτό η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί. Επίσης, θέσαμε προτεραιότητες και βάλαμε μπροστά τα θέματα υγείας. Όταν αναλάβαμε, το 2015, το Νοσοκομείο της Ιεράπετρας ήταν υπό κατάρρευση. Τώρα ολόκληρος ο Νομός έχει αναβαθμιστεί στον τομέα της υγείας «

Ολόκληρη η συνέντευξη

Κύριε Δραγασάκη, γιατί επιλέξατε να κάνετε τώρα τη συγκεκριμένη συνάντηση στην Ιεράπετρα; Ποιος θα είναι ο χαρακτήρας της;

Είναι μια απολογιστική συζήτηση που κρίναμε αναγκαίο να την κάνουμε σε «νεκρό» πολιτικό χρόνο, δεν θέλαμε να συνδεθεί με εκλογικές διαδικασίες. Θέλουμε να κάνουμε μια ψύχραιμη ανάλυση γιατί θεωρούμε ότι τα τελευταία χρόνια ήταν κρίσιμα για τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή. Θέλουμε να μιλήσουμε και σε πιο προσωπικό τόνο, τόσο εγώ όσο και ο βουλευτής κ. Θραψανιώτης, που έτρεξε όλα αυτά τα χρόνια μαζί με τα τοπικά μας στελέχη. Να δούμε τι κάναμε στο Νομό αλλά και στην Ιεράπετρα, από όπου έλκω την καταγωγή μου, γνωρίζοντας προσωπικά τα προβλήματα. Επομένως η συνάντηση θα έχει απολογιστικό αλλά και πολιτικό χαρακτήρα.

Ποιο θεωρείτε εσείς ότι είναι τα σημαντικότερα που καταφέρατε να φέρατε εις πέρας στο Νομό Λασιθίου και ποια δεν καταφέρατε ή δεν προλάβατε να κάνετε;

Αυτό που κάναμε είναι ότι ανατρέψαμε την παράδοση παραγκωνισμού του Νομού Λασιθίου. Στο σχεδιασμό για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ο Νομός Λασιθίου δεν υπήρχε και για πρώτη φορά με την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μπήκε στο «κάδρο» για να γίνουν Σχολές. Επιπλέον σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, στο Ν. Λασιθίου αντιστοιχούσε το 1,5% των χρημάτων που έρχονταν στην Κρήτη, ποσοστό που κάναμε 6%, δηλαδή το πενταπλασιάσαμε. Για πρώτη φορά ο Νομός είδε σημαντική αύξηση σε δημόσιους πόρους, όπως δείχνουν και τα σχετικά στοιχεία. Βεβαίως η υστέρηση παραμένει και για αυτό η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί. Επίσης, θέσαμε προτεραιότητες και βάλαμε μπροστά τα θέματα υγείας. Όταν αναλάβαμε, το 2015, το Νοσοκομείο της Ιεράπετρας ήταν υπό κατάρρευση. Τώρα ολόκληρος ο Νομός έχει αναβαθμιστεί στον τομέα της υγείας. Εστιάσαμε επίσης στον τομέα της ύδρευσης και άρδευσης με συγκεκριμένα έργα (Φράγμα Μπραμιανών, κ.ά.). Αναφορικά με το έργο της προσαγωγού διώρυγας, πέρυσι είχα δώσει στον κ. Δήμαρχο και στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ ένα χρονοδιάγραμμα και τους είπα να παρακολουθούν τις σχετικές ημερομηνίες μέρα-μέρα, ώστε όπου κολλάει το έργο, να το ξεκολλάμε. Διότι ενώ ξεκινήσαμε και φτάσαμε στο τέλος, μετά μου αναφέρθηκε ότι πρέπει να γίνουν απαλλοτριώσεις. Δεν αρκεί μόνο η πολιτική βούληση, αν θέλεις να γίνει κάτι. Πρέπει να υπάρχει καθημερινή παρακολούθηση σε συνδυασμό με την πίεση της κοινωνίας. Εμάς μας ικανοποιούσε που ο λαός του Αγίου Νικολάου, της Ιεράπετρας, της Σητείας, διεκδικούσε τα εύλογα αιτήματά του. Ήταν μια πίεση που αξιοποιούσαμε.

Και τι δεν κάνατε ή δεν προλάβατε να αποπερατώσετε στα τέσσερα αυτά χρόνια και στο Λασίθι και ευρύτερα στην Κρήτη;

Αυτό που δρομολογήσαμε αλλά δεν προλάβαμε να κάνουμε είναι το έργο του ΒΟΑΚ και θα αναφερθούμε αναλυτικά σε αυτό στην εκδήλωση. Αν μπορεί να βελτιωθεί ο σχεδιασμός, τότε να βελτιωθεί, αλλά εάν δεν υπάρχει κάτι καλύτερο, τότε ο σχεδιασμός που είχαμε κάνει πρέπει να προχωρήσει ως έχει. Επίσης, σε σχέση με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι στο Ηράκλειο, εμείς θέλαμε να γίνει ένας σχεδιασμός, ένα master plan που λένε οι μηχανικοί, που να περιλαμβάνει όλη την νοτιοανατολική Κρήτη. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να εξεταστεί η σύνδεση της Ιεράπετρας με το νέο αεροδρόμιο από τη νότια πλευρά του νησιού. Επομένως οι ευρύτεροι αυτοί σχεδιασμοί δεν τελείωσαν.

Πώς σχολιάζετε εσείς όλα όσα ακούγονται τους τελευταίους μήνες από το νέο Υπουργείο Υποδομών περί της επιβολής διοδίων για τον ΒΟΑΚ;

Επειδή αυτό είναι κάτι που έχω μελετήσει παλαιότερα για όλη τη χώρα, δεν μπορεί κανείς να αποκλείσει εντελώς τα διόδια, υπό μία προϋπόθεση: ότι υπάρχουν εναλλακτικοί δρόμοι. Στην υπόλοιπη Ευρώπη μπορείς να πας με 2-3 διαφορετικούς τρόπους σε έναν προορισμό, με τρένο, με αεροπλάνο, με άλλον παρακαμπτήριο δρόμο. Όταν έχεις ένα μονοπώλιο δρόμου και βάλεις διόδια, αυτό δημιουργεί προβλήματα. Ξέρω, βέβαια, ότι υπάρχει και κόσμος που λέει «ας γίνει το έργο και ας πληρώνουμε και διόδια». Εγώ λέω «ας προχωρήσει το έργο και ας συζητηθούν όλα αυτά σε ένα επίπεδο δημοκρατικού διαλόγου με την Περιφέρεια, τα Υπουργεία, με τους πολίτες». Εξάλλου υπάρχουν διόδια μικρά, υπάρχουν διόδια μεγάλα. Το πρώτο είναι ο σχεδιασμός του έργου, το δεύτερο να συμφωνηθεί το μοντέλο χρηματοδότησης, έτσι κι αλλιώς το Δημόσιο θα χρηματοδοτήσει από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Και εκεί μπορεί να δει κανείς ένα συνδυασμό επιλογών. Αλλά θέλει προσοχή γιατί θα πρέπει να υπάρχουν και εναλλακτικοί οδοί ή κοινωνικά κριτήρια.

Τελικά κ. Δραγασάκη μελέτες υπήρξαν για τον ΒΟΑΚ; Ο Υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής τόνισε ότι με το που ανέλαβε τα καθήκοντά του αυτό που βρήκε ήταν «κάποια σκιτσάκια».

Εμείς κάναμε στην Κρήτη συναντήσεις, κατέβηκαν υπουργοί, υπήρξαν ανακοινώσεις, έγιναν διαγωνισμοί, βγήκαν προκηρύξεις. Ο κ. Καραμανλής είναι νέος άνθρωπος και θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικός όταν αναφέρεται σε αυτά τα θέματα.

Η συζήτηση αύριο θα εμπεριέχει και την διεύρυνση του ΣΥΡΙΖΑ και την εγγραφή νέων μελών στην πλατφόρμα isyriza;

Βεβαίως. Θα μιλήσω καταρχήν για το νόημα, για την ανάγκη που υπάρχει. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα κόμμα που έκανε το ιδρυτικό του συνέδριο το 2013. Έπειτα από ενάμιση χρόνο έγινε κυβέρνηση, άρα δεν πρόλαβε να «χτιστεί» όπως θα έπρεπε, να «ριζώσει» στην κοινωνία, να έχει μια παρουσία παντού. Υπάρχει λοιπόν ένα θέμα «μεγαλώματος» του ΣΥΡΙΖΑ. Υπάρχει και ένα θέμα ποιοτικό. Το κόμμα πρέπει να αναβαθμιστεί λειτουργικά. Εμείς είχαμε πει ότι θέλουμε «δημοκρατία των μελών», όχι απλώς δημοκρατία των ομάδων και των τάσεων. Αλλά και προγραμματικά, πρέπει να δούμε με βάση τις νέες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Το ένα κεφάλαιο, λοιπόν, είναι τι κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ. Το δεύτερο, όμως, είναι ότι απέναντι σε αυτό το οποίο ζούμε χρειάζεται μια ευρύτερη συμπαράταξη, όλων των προοδευτικών δυνάμεων. Άρα, μιλούμε για έναν ΣΥΡΙΖΑ πιο ισχυρό και πιο ελκυστικό, ούτως ώστε να μπορεί ταυτόχρονα να ηγείται μιας ευρύτερης παράταξης. Η οποία παράταξη μπορεί να έχει μέσα και άλλες συλλογικότητες και κόμματα και διάφορες συνεργασίες προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να παίξει το ρόλο του «άλλου πόλου», του προοδευτικού πόλου στην πολιτική ζωή.

Θεωρείτε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι και ένα κόμμα σε «κοινοβουλευτική εφηβεία», που προσπαθεί να ωριμάσει πολιτικά;

Γ.Δ.: Με την έννοια ωρίμανση εννοώ ένα κόμμα που αξιοποιεί την πείρα του ειδικά τώρα. Για πρώτη φορά η Αριστερά κυβέρνησε στην Ελλάδα. Έχουμε τώρα μια μεγάλη εμπειρία που πρέπει να συζητήσουμε σοβαρά. Το θέμα είναι τι «μαθήματα» και τι συμπεράσματα βγάζουμε και πως τα ενσωματώνουμε αυτά στην πορεία μας από εδώ και πέρα. Αυτό είναι βασικό στοιχείο ενός ώριμου οργανισμού, να μην κάνεις τα ίδια λάθη κάθε φορά αλλά να μαθαίνει από αυτά.

Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρξουν και αλλαγές (οργανωτικές, κλπ) και στις Τοπικές-Νομαρχιακές Οργανώσεις του ΣΥΡΙΖΑ;

Στην αρχή υπήρχε μια ευρύτερη συζήτηση με πολλές παραλλαγές. Αυτό που τώρα υλοποιούμε είναι ότι κορμός παραμένει ο ΣΥΡΙΖΑ που όμως διευρύνεται. Η Επιτροπή Προγράμματος με πρόεδρο τον Γιώργο Σταθάκη περιλαμβάνει και στελέχη που δεν ήταν από τον ΣΥΡΙΖΑ, στελέχη πολιτικά ή πνευματικοί άνθρωποι από τον ευρύτερο αριστερό και προοδευτικό χώρο. Στην Οργανωτική Επιτροπή που θα κάνει την προετοιμασία και για το Συνέδριο, θα βρίσκονται μέλη της Κ.Ε. του κόμματος αλλά και στελέχη πέρα από το ΣΥΡΙΖΑ  που έχουν δραστηριοποιηθεί μαζί του σε διάφορους τομείς. Το ίδιο πρέπει να γίνει και στις Νομαρχιακές Επιτροπές και στις Οργανώσεις βάσης. Εγώ πήγα τις προάλλες στον Δυτικό Τομέα Αθηνών, όπου εκλέγομαι, σε εκδήλωση υποδοχής 100 νέων μελών. Και αυτό είναι το καλύτερο διότι εκεί βλέπεις τον κόσμο συγκεκριμένα, ανθρώπους που έχουν αγωνιστεί σε διάφορους τομείς, είναι δραστήριοι κοινωνικά. Είναι οι άνθρωποι που έρχονται στον ΣΥΡΙΖΑ για να βρουν ένα έντιμο και Αριστερό πλαίσιο. Οι ίδιοι λένε «απογοητευτήκαμε από εκεί που ήμασταν και ερχόμαστε εδώ να βρούμε αυτό που ψάχνουμε». Έναν χώρο αξιών και ανιδιοτέλειας. Επομένως, έτσι θα προχωρήσουμε. Είναι μια υπόθεση που, όπως είπε και ο Αλέξης Τσίπρας, αφορά όλους μας, αφορά τον ίδιο τον πολίτη, δεν είναι μια στενά κομματική υπόθεση.

Ο κ. Τσίπρας θα έλθει τελικώς στα μέρη μας από το νέο έτος;

Ο Τσίπρας έχει επισκεφτεί τα μέρη μας πολλές φορές στο παρελθόν και είμαι βέβαιος ότι θα έρθει και πάλι. Άλλωστε τα 4-5 τελευταία χρόνια ήλθαν πολλοί Υπουργοί για να δουν επί τόπου τα προβλήματα και να δώσουν λύσεις.

Κλείνοντας κ. Δραγασάκη, θα ήθελα από εσάς ένα σχόλιο για το προσφυγικό-μεταναστευτικό που βρίσκεται και πάλι στην πρώτη γραμμή της

Πρέπει να σας πω ότι χαίρομαι που επιτέλους η Ν.Δ. βλέπει ότι το προσφυγικό δεν ήταν ένα πρόβλημα που δήθεν δημιούργησε ή ευνόησε ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά είναι ένα πρόβλημα ευρωπαϊκό και παγκόσμιο. Από κει και πέρα πρέπει να δεις την κατεύθυνσή σου και αυτή πρέπει να είναι η αναζήτηση λύσεων στο πλαίσιο της Ευρώπης. Διότι το ένα πρόβλημα είναι από πού έρχονται οι πρόσφυγες (πόλεμοι, πείνα, κλπ) ενώ το άλλο είναι ότι η Ευρώπη προσπαθεί να το αποφύγει. Έτσι αναλογεί σε μας δυσανάλογο βάρος. Άρα από τη μία είναι το ευρωπαϊκό πλαίσιο και από την άλλη οι ανθρωπιστικές αξίες με τις οποίες πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Τώρα η Ν.Δ. έχει δυσκολίες, γιατί επί χρόνια καλλιεργούσε την ξενοφοβία, «χάιδευε» αυτιά. Εγώ δεν θέλω να κάνω στείρα αντιπολίτευση και κρατώ το θετικό ότι ως κοινωνία κατανοούμε σήμερα καλύτερα το πρόβλημα και επίσης κατανοούμε ότι δεν υπάρχει άλλη έξοδος παρά να το αντιμετωπίσουμε με σχέδιο, με ανθρωπισμό, διότι όλα τα άλλα παράγουν παρενέργειες και κάνουν το πρόβλημα χειρότερο.

Προσθήκη σχολίου

Η διεύθυνση mail σας ΔΕ θα εμφανιστεί