Στον Εισαγγελέα η υπόθεση για το χάος στη Σαμοθράκη – Καθυστερημένα προσωρινά μέτρα αποφάσισε η κυβέρνηση

Ο πολυήμερος ακτοπλοϊκός αποκλεισμός της Σαμοθράκης έχει προκαλέσει άνευ προηγουμένου οικονομική ζημιά στην τοπική οικονομία με την κυβέρνηση να δίνει πρόχειρη λύση και να αφήνει για σήμερα τη διυπουργική σύσκεψη – Στην εισαγγελία Πρωτοδικών ο φάκελος για τα αίτια του αποκλεισμού. «Μην ενοχλείτε. Η κυβέρνηση βρίσκεται σε διακοπές» η αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ.

Η Σαμοθράκη παρέμενε χωρίς πλοίο από την Κυριακή 11 Αυγούστου, λόγω των βλαβών στα δύο επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» που την συνέδεαν με την Αλεξανδρούπολη. Μετά την ταλαιπωρία χιλιάδων εκδρομέων αλλά και την οικονομική ζημιά στην τοπική οικονομία εν μέσω τουριστικής περιόδου η κυβέρνηση εδέησε να αντιδράσει… επιτελικά, με δύο συσκέψεις στο Μαξίμου υπό τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη για το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης.

Συγκεκριμένα, στην πρώτη σύσκεψη αποφασίστηκαν προσωρινά μόνο μέτρα όπως:

• Η εξασφάλιση της απρόσκοπτης τακτικής ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού με την Αλεξανδρούπολη, μέχρι 31/10/2019, οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση.

• Η βελτιστοποίηση του πλαισίου προκήρυξης για τις συμβάσεις που αφορούν στις άγονες γραμμές με καλύτερα πλοία, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας πλοίου αντικατάστασης.

• Η άμεση έναρξη, ύστερα από πολλά χρόνια, των εργασιών καθαρισμού και αποκατάστασης των λιμένων Καμαριώτισσας και Θερμών. Ήδη, από σήμερα διατέθηκαν για το σκοπό αυτό τα πρώτα κονδύλια από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προς τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Επιπλέον, επιταχύνονται τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμένων του νησιού.

• Η προσθήκη κονδυλίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ για αντιπλημμυρικά έργα που είχαν εξαγγελθεί μετά τις καταστροφές του Σεπτεμβρίου του 2017, αλλά δεν υλοποιήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, στα έργα συντήρησης οδικού δικτύου, ύψους 3,5 εκατ. ευρώ που ήδη υλοποιούνται από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.

• Η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στο νησί με άμεση ενέργεια την προσέλκυση τουριστών από τη Ρουμανία (αποτελούν περίπου το 1/3 των επισκεπτών) κατόπιν συνεννόησης του υπουργείου Τουρισμού με το γραφείο του ΕΟΤ στη Ρουμανία και, μεσοπρόθεσμα, με τη δρομολόγηση νέας ακτοπλοϊκής γραμμής Σαμοθράκης – Αλεξανδρούπολης – Λήμνου.

Θα ακολουθήσει σύσκεψη το απόγευμα στις 17:00 σύσκεψη με τη συμμετοχή των τοπικών φορέων στο Μέγαρο Μαξίμου, επίσης υπό τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη. Η σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή του γενικού γραμματέα του πρωθυπουργού, Γρηγόρη Δημητριάδη, του υφυπουργού Παρά τω Πρωθυπουργώ, αρμόδιου για το συντονισμού του Κυβερνητικού έργου, ‘Ακη Σκέρτσου, του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικού εκπροσώπου, Στέλιου Πέτσα, των βουλευτών Έβρου, Αναστάσιου Δημοσχάκη, Χρήστου Δερμεντζόπουλου, Σταύρου Κελέτση, του περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστου Μέτιου, του απερχόμενου δημάρχου Σαμοθράκης, Αθανάσιου Βίτσα και του νέου δημάρχου Σαμοθράκης, Νικόλαου Γαλατούμου.

Στην εισαγγελία Πρωτοδικών ο φάκελος για τα αίτια του αποκλεισμού

Αναφορικά με τη διερεύνηση των αιτιών της διακοπής των δρομολογίων, που δημιούργησαν το πρόβλημα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, κάλεσε χθες σε απολογία τον ανάδοχο, ενώ η Λιμενική Αρχή Αλεξανδρούπολης διαβίβασε σήμερα το σχετικό φάκελο στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, αρμόδιος για το συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, και ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Χρήστος Μέτιος.

Ο τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, σχολιάζει σκωπτικά:

Για «ανυπολίστη ζημία» στις τουριστικές επιχειρήσεις της Σαμοθράκης, εξαιτίας του πολυήμερου ακτοπλοϊκού αποκλεισμού του νησιού κάνει λόγο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, απευθύνοντας έκκληση προς την Πολιτεία και τα αρμόδια υπουργεία, για ταχύτατη και οριστική άρση του αδιεξόδου.

Τη συμπαράστασή της στους κατοίκους και τις επιχειρήσεις της Σαμοθράκης από τον πολυήμερο ακτοπλοϊκό αποκλεισμό εν μέσω της καλοκαιρινής περιόδου εκφράζει η ΓΣΕΒΕΕ.

Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, η ΓΣΕΒΕΕ απέστειλε ήδη προς τα αρμόδια Υπουργεία (Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Εργασίας & Κοιν. Υποθέσεων, Τουρισμού, Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Περιφερειάρχη Αν. Μακεδονίας-Θράκης) επιστολή, προτείνοντας μια σειρά μέτρων για την ανακούφιση των πληγέντων.

Στον εισαγγελέα η υπόθεση για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ»

Φάκελο με υλικό, για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη, υπέβαλε στην εισαγγελία πρωτοδικών Αλεξανδρούπολης, η τοπική λιμενική αρχή. Σύμφωνα με πληροφορίες η εισαγγελική αρχή δεν αποκλείεται να διεξάγει προανάκριση.

Τα δύο πλοία λόγω βλάβης παραμένουν ακινητοποιημένα από την Κυριακή 11 Αυγούστου. Τη γραμμή εξυπηρετεί πλέον το επιβατηγό «ΖΕΦΥΡΟΣ» και ταχύπλοο επιβατηγό οχηματαγωγό καταμαράν «ANDROS JET» δίδοντας μια άμεση, αλλά προσωρινή λύση, στην ακτοπλοϊκή σύνδεση.

Οι υπεύθυνοι της πλοιοκτήτριας εταιρείας «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» έχουν καλεστεί σε ακρόαση από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ι.Πλακιωτάκη για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων των πλοίων.

Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας η σύμβαση των δρομολογίων της εταιρείας για τα πλοία «ΣΑΟΣ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» για τη χειμερινή περίοδο είναι επιδοτούμενη, δεκαετής διάρκειας και λήγει στις 31/10/2019.

Φταίνε… όλοι οι άλλοι για την κατάσταση στη Σαμοθράκη, σύμφωνα με τον Στ. Πέτσα

Η επόμενη μέρα, μετά τον καθυστερημένο “απεγκλωβισμό” των εκατοντάδων ταξιδιωτών στη Σαμοθράκη, αποτελεί πλέον το επίδικο, καθώς αφενός η ανασφάλεια που δημιούργησε η κατάσταση αυτή στους επισκέπτες του νησιού τούς ωθεί σε εσπευσμένες αποχωρήσεις διευρύνοντας τις ήδη σοβαρές απώλειες για την τοπική κοινωνία και οικονομία, αφετέρου το πρόβλημα με το πλοίο της γραμμής της μοναδικής εταιρείας που δραστηριοποιείται στο νησί δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί. Προσωρινά, συνεχιζόνται τα έκτακτα δρομολόγια της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη από τη SEAJETS τη Δευτέρα 19/8 και την Τρίτη 20/8 με το επιβατηγό οχηματαγωγό ταχύπλοο «ANDROS JET». 

Εντωμεταξύ, σε ακρόαση για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων των πλοίων «ΣΑΟΣ ΙΙ» και «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» στη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, κάλεσε τους κατά νόμο υπευθύνους διαχείρισης, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ι. Πλακιωτάκης.

Κύμα φυγής

Το κύμα φυγής των επισκεπτών αλλά και οι ακυρώσεις κρατήσεων έχουν προκαλέσει οικονομική αιμορραγία στους επαγγελματίες της Σαμοθράκης, που περίμεναν τον Αύγουστο για να κρατήσουν ζωντανές τις επιχειρήσεις τους.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Σαμοθράκης Γ. Γλήνιας δήλωσε στο πρακτορείο 104,9 FM κανονικά η Σαμοθράκη έχει άλλες 40 μέρες σεζόν μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, που από ό,τι φαίνεται χάνονται και το οικονομικό πλήγμα είναι τεράστιο. Σημείωσε ότι με ίδιους πόρους το προηγούμενο διάστημα οι επαγγελματίες του τουρισμού προέβαλαν το νησί στα Βαλκάνια “και μέσα σε μια εβδομάδα βλέπουμε να καταρρέουν όλα, να δυσφημείται το νησί μας” -ήδη σε Ρουμανία και Βουλγαρία με ειδικές ανακοινώσεις αποτρέπεται ο κόσμος να επισκεφθεί το νησί.

Κατά τον ίδιο, οι “εγκλωβισμένοι” ταξιδιώτες, που έφυγαν πια, βρίσκονταν στο νησί στις αρχές Αυγούστου, οι επισκέπτες του Δεκαπενταύγουστου δεν έφτασαν ποτέ και οι ακυρώσεις άγγιξαν το 90%.

Αντιδράσεις για την αδιαφορία της κυβέρνησης

Έντονη κριτική έχει προκαλέσει το γεγονός ότι η κυβέρνηση προγραμματίζει σύσκεψη για τη Σαμοθράκη στο Μαξίμου, πολύ μετά την καταστροφή που υπέστη το νησί από το δεκαήμερο ακτοπλοϊκό αποκλεισμό. Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα, επισημαίνει ότι η κυβέρνηση βρίσκεται ακόμη σε διακοπές ενώ μετά την έντονη κριτική για τις καθυστερήσεις, το Μαξίμου με non paper που διένειμε επιχειρεί να επιρρίψει τις ευθύνες στη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να είχε γίνει εκβάθυνση του λιμανιού της Καμαριώτισσας.

Να σημειωθεί ότι δεν έμεινε ασχολίαστο το γεγονός ότι αρχικά δεν έχει προκληθεί κάποιος εκπρόσωπος του νησιού, όπως ο δήμαρχος, παρά μόνο ο Περιφερειάρχης της Αν. Μακεδονίας και Θράκης. Ο Δήμαρχος Αθανάσιος Βίτσας από την πλευρά του, με ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα, αποκαθιστά την αλήθεια για την εκβάθυνση του λιμένα, σημειώνοντας ότι τα προβλήματα του λιμανιού είναι περισσότερα και πιο σύνθετα, ενώ σημειώνει ότι οι λύσεις έχουν δρομολογηθεί ήδη από το master plan που έχει εκπονηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και οι παρεμβάσεις διαθέτουν μελετητική ωριμότητα.

Με λίγα λόγια, η «δύσκολη δουλειά» έχει ήδη γίνει και πλέον οι αναγκαίες δράσεις μπορούν να ενταχθούν για χρηματοδότηση και να υλοποιηθούν, στο προσεχές μέλλον.

Αναλυτικά η ανάρτηση του δημάρχου Σαμοθράκης:

«ΛΙΜΑΝΙ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ – ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ – ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΤΟ Π.Ε.Α.Λ (MASTER PLAN) (Εκκρεμούν οι εγκρίσεις των ήδη έτοιμων μελετών και χρηματοδότηση του έργου)

Σήμερα στη δημοσιότητα έχουν γραφεί πολλά σχετικά με το λιμάνι της Σαμοθράκης, τα οποία είναι άστοχα και ανακριβή.
Ποια είναι αλήθεια;

Το πρόβλημα του λιμανιού της Σαμοθράκης δεν είναι μόνο ο καθαρισμός και η εκβάθυνση του αλλά περισσότερα προβλήματα και πιο σύνθετα.
Πρέπει να ξεπεραστούν πλήθος προβλημάτων που οδηγούν σε αδιέξοδο (ανάγκη νομιμοποίησης αυθαίρετων κατασκευών, έκδοσης νέων περιβαλλοντικών όρων, επαναχάραξης γραμμών αιγιαλού – παραλίας, τροποποίησης της οριοθετημένης γραμμής χερσαίας ζώνης κ.α.) περιορισμένες δυνατότητες κύκλου ελιγμών κι ακόμα πιο περιορισμένες δυνατότητες ελλιμενισμού πλοίου. Δηλαδή ειδικές συνθήκες, ξεπερασμένων προδιαγραφών με μη εφικτή τη λειτουργία των κανόνων της αγοράς.

Διέξοδος στην άρση των ανωτέρω προβλημάτων δόθηκε με το Ν.4150/2013, με τον οποίο οι φορείς διοίκησης και εκμετάλλευσης των λιμένων μείζονος ενδιαφέροντος (όπως και του λιμένα Καμαριώτισσας), υποχρεώθηκαν να προβούν σε σύνταξη Αναπτυξιακού Προγράμματος (Master Plan), υπό τη μορφή «Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ)».

Περιλαμβάνει μία σειρά μελετών, όπως τοπογραφικές, γεωτεχνικές, ακτομηχανική, έργων παράκτιας προστασίας, Η/Μ εγκαταστάσεων και Μ.Π.Ε. και φυσικά επέκταση.

Ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης δεν διέθετε τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους και εισηγήθηκε στο δήμο (υπάρχει το σχετικό υπόμνημα) την αναζήτηση χρηματοδότησης (προεδρεία Σταυράκογλου) Η αρχική δέσμευση χρημάτων για την εκπόνηση των μελετών έγινε κατόπιν αιτήματός μας για το στρατηγικό για το νησί έργο τον Ιανουάριο του 2015 από το Υπουργείο Υποδομών (Υπουργός Μ. Χρυσοχοίδης) αργότερα το καλοκαίρι του 2015 παρά τα προβλήματα της χώρας η χρηματοδότηση αξιολογήθηκε ως προτεραιότητας και παρέμεινε στο Π.Δ.Ε (Υπουργός Χ. Σπίρτζης, Γεν. Γραμ. Γ. Δέδες)

Αναθέτουσα αρχή ορίστηκε η Διεύθυνση Λιμενικών Υποδομών (Δ20) και προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός. Η Σύμβαση υπογράφηκε στις 13.10.2016 και σήμερα οι αναγκαίες μελέτες έχουν ολοκληρωθεί. έχουν υποβληθεί για έγκριση στην Ε.Σ.Α.Λ και συγχρόνως η Περιβαλλοντική Μελέτη (Μ.Π.Ε) προς έγκριση στην Υπηρεσία Περιβάλλοντος.

Αυτό το οποίο πρέπει στη συνέχεια να γίνει είναι οι εγκρίσεις των μελετών και η χρηματοδότηση του έργου.».

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί