Πυρά φορέων για το «επιτελικό ιδιωτικό κράτος» της ΝΔ

Ανησυχία της ΑΔΕΔΥ για ιδιωτικοποίηση του δημόσιου διοικητικού έργου – Στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης η αποκαθήλωση του ελεγκτικού μηχανισμού λέει το ΣΕΠΕ

Την διαφωνία τους για το νομοσχέδιο της κυβέρνησης Κ. Μητσοτάκη για το επιτελικό κράτος εξέφρασαν οι εκπρόσωποι των φορέων μιλώντας στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης.

«Ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης απολαμβάνει νομοθετικά πλήρους προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας, συνεπώς, δεν υπόκειται σε εντολές και κατευθύνσεις άλλου οργάνου», ανέφερε εκ προοιμίου η Μαρία Παπασπύρου, γενική επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης, καταθέτοντας τις απόψεις της στο νομοσχέδιο για το επιτελικό κράτος, ενώπιον της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής.

H επικεφαλής της υπό κατάργηση Αρχής έθεσε ζητήματα που ανακύπτουν από τις προωθούμενες διατάξεις. Είπε ότι δεν υπάρχει μέριμνα για τη σημαντική αρμοδιότητα που έχει σήμερα ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης να ασκεί προσφυγή στο ΣτΕ, με αίτημα την επιβολή μείζονος πειθαρχικής ποινής σε παρανομούντα υπάλληλο. «Ως προς τη διαφύλαξη της πειθαρχικής νομιμότητας, παρά την ύπαρξη πλείστων μεταβατικών διατάξεων στο υπό ψήφιση σχέδιο νόμου, ουδεμία πρόβλεψη περί της ιδιότητας της Ανεξάρτητης Αρχής υπάρχει ως οιονεί καθολικού διαδόχου, παρά μόνο στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ», παρατήρησε και πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη που να αφορά σε εκκρεμή προς συζήτηση πειθαρχικές προσφυγές, οι οποίες έχουν ασκηθεί από τον γενικό επιθεωρητή ενώπιον του ΣτΕ και του Διοικητικού Εφετείου».

Η κ. Παπασπύρου υπογράμμισε μάλιστα στο σημείο αυτό ότι οι εν λόγω προσφυγές ανέρχονται σε 40 και αφορούν υποθέσεις μείζονος πειθαρχικής σημασίας και πρόσθεσε ότι είναι ασαφείς και αόριστες οι διατάξεις του νομοσχεδίου που αναφέρονται στη συνέχιση της εκτέλεσης των εκκρεμών υποθέσεων.

Η γενική επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης έθεσε ζήτημα και με τη διενέργεια του ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, κυρίως διότι, όπως είπε, «με το νομοσχέδιο θεσπίζεται προαιρετική άρση των πάσης φύσεως απορρήτων-φορολογικού, τραπεζικού και χρηματιστηριακού- κατά τη διενέργεια ελέγχου πόθεν έσχες».

Η ΑΔΕΔΥ εξέφρασε την ανησυχία της ότι ανοίγει ο δρόμος για την «ιδιωτικοποίηση του δημόσιου διοικητικού έργου». Συγκεκριμένα, ο αντιπρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ, Γιώργος Πετρόπουλος, ανέφερε ότι η προεδρία της κυβέρνησης θα αποτελείται κατά το ένα τρίτο από μετακλητούς υπαλλήλους, «θα αποτελείται, δηλαδή, από προσωπικό, το οποίο δεν υπόκειται στις πειθαρχίες του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα. Άρα, με κάποιον τρόπο, ιδιωτικοποιείται αυτή η διαδικασία».

Επίσης, δήλωσε την αντίθεση της ΑΔΕΔΥ και στην έννοια του επιτελικού κράτους, όπως αυτή αποτυπώνεται στο νομοσχέδιο, και εκτίμησε ότι δίνεται η δυνατότητα δημόσιο έργο να υλοποιείται είτε με συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είτε με απευθείας ανάθεση στον ιδιωτικό τομέα. «Πιστεύουμε ότι αυτό το έργο πρέπει να εκτελείται αποκλειστικά από δημόσιους λειτουργούς, αποκλειστικά από εργαζόμενους στο Δημόσιο», σημείωσε ο κ. Πετρόπουλος και εξέφρασε την αντίθεση της ΑΔΕΔΥ και στη δημιουργία μίας «υπέρ-Αρχής» που «θα συγκεντρώσει όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, που ο πρόεδρός της θα διοριστεί από τον πρωθυπουργό, εκείνος με τη σειρά του θα διορίσει το ΔΣ, πράγμα που δημιουργεί αμφιβολίες για την πραγματική ανεξαρτησία που θα έχει αυτή η δομή».

Παράλληλα, η ΑΔΕΔΥ εξέφρασε αντιρρήσεις και επιφυλάξεις για τις υπηρεσίες συντονισμού στα υπουργεία, γιατί «στην πράξη, οι υπηρεσίες αυτές θα είναι οι σημαντικότερες και οι μοναδικές που θα έχουν αξία σε κάθε υπουργείο» και «αυτές οι υπηρεσίες, σε συνεργασία με την προεδρία της κυβέρνησης, θα αναλάβουν συνολικά όλο το διοικητικό έργο. Θα μπορούν, δε, πολύ άνετα αυτό το διοικητικό έργο να το παρέχουν στη συνέχεια σε ιδιωτικές εταιρείες».

Όπως, εξάλλου, επισήμανε ο αντιπρόεδρος της ΑΔΕΔΥ, θα συγκροτούνται ομάδες εργασίας και σε αυτές θα είναι δυνατό να μετέχουν ιδιώτες.

«H αποδόμηση της αυτοτελούς διοικητικής οντότητας του ΣΕΠΕ αποτελεί μία ξεκάθαρη υποβάθμιση του ρόλου και του έργου του συστήματος επιθεώρησης εργασίας στη χώρα», ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ), Κλεάνθης Χατζηνικολαϊδης, τονίζοντας ότι «με το νομοσχέδιο υπονομεύεται ευθέως η έστω και υβριδική οργανωτική και επιχειρησιακή αυτονομία και αυτοτέλεια του ΣΕΠΕ, την οποία είχε ως Ειδική Γραμματεία».

«Είναι εμφανές ότι σε επίπεδο πολιτικής ιεράρχησης η καταπολέμηση της παραβατικότητας και της προστασίας της εργασίας δεν αξιολογείται ως ιδιαίτερης εθνικής ή κυβερνητικής εργασίας», τόνισε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του ΣΕΠΕ και πρόσθεσε: «Ακριβώς αυτή η επιλογή της κυβέρνησης αντιστρατεύεται και τη συνταγματική επιταγή για την προστασία της εργασίας, η οποία αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση του κράτους, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Συντάγματος».

«Εκλαμβάνουμε σαφώς ως στρατηγική επιλογή αποκαθήλωσης και αποδόμησης του ελεγκτικού μηχανισμού της αγοράς εργασίας και του βασικού πυλώνα προστασίας των θεμελιωδών εργασιακών δικαιωμάτων και μάλιστα, σε χρόνο που βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη, με απτά και αναγνωρίσιμα αποτελέσματα στον κόσμο της εργασίας και στην κοινωνία γενικότερα», επισήμανε ο κ. Χατζηνικολαϊδης.

Επίσης, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του ΣΕΠΕ έθεσε ακόμη μία παράμετρο. «Δεν ισχύει το επιχείρημα περί αποκομματικοποίησης. Με την αλλαγή που φέρνει το νομοσχέδιο, ο πολιτικός προϊστάμενος του ΣΕΠΕ, από το επίπεδο του ειδικού γραμματέα μετατοπίζεται σε αυτό του γενικού γραμματέα, η θέση του οποίου βρίσκεται σε απόλυτη ιεραρχική σχέση και εξάρτηση με την εκάστοτε πολιτική ηγεσία».

«To νομοσχέδιο αυτό, όσο πετυχημένο να είναι από πλευράς της δημιουργικής σκέψης μιας ομάδας, έχει προβλήματα ρεαλισμού, δεν πατάει στην πραγματικότητα, γιατί λείπει η βάσανος των υπηρεσιακών στελεχών», δήλωσε ο πρόεδρος του ΔΣ του Διοικητικού Επιμελητηρίου, Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου.

Ο κ. Παπαδημητρίου αναφέρθηκε και στον συντονισμό του κυβερνητικού έργου. «Για να επιτευχθεί συντονισμός, το 1950 είχε δημιουργηθεί υπουργείο Συντονισμού Οικονομικού και υπουργείο Συντονισμού της Διοίκησης. Επί χούντας, δημιουργήθηκε το υπουργείο Προεδρίας της Κυβέρνησης, αργότερα, στα χρόνια της Δημοκρατίας πλέον, έχουμε μια σειρά και το υπουργείο το Κεντρικό και τη Γενική Γραμματεία Συντονισμού. Τώρα δημιουργείται ένα άλλο όργανο, το οποίο εμφανώς έχει τα μεγέθη και τις λειτουργίες ενός υπουργείου -440 άτομα από το Ελεγκτικό Συνέδριο, από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, υπηρεσιακό συμβούλιο για υπαλλήλους- είναι δηλαδή μια νέα μεγάλη δομή», σημείωσε ο κ. Παπαδημητρίου και πρόσθεσε: «Γιατί πιστεύουμε ότι ένα νέο όργανο θα επιλύσει προβλήματα, τα οποία δεν επιλύθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια; Πώς αντιμετωπίζονται τα ζητήματα που θίγονται στην έκθεση του ΟΟΣΑ: Οι 23.142 διάσπαρτες αρμοδιότητες της κεντρικής διοίκησης, που είναι το μείζον πρόβλημα, που με τη σειρά του δημιουργεί προβλήματα συντονισμού. Επιλύονται αυτά; Η απάντηση είναι όχι. Δεν υπάρχει απάντηση».

ΑΠΕ – ΜΠΕ

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί