Ο ένας δεν μπόρεσε, ο άλλος δεν έπραξε και το “έργο των 90 ημερών” έμεινε μακέτα… (φωτο)

Τελευταία παρακολουθήσαμε μια ακόμα “άγρια κόντρα” ανακοινώσεων νυν και πρώην δημάρχων Ηρακλείου για τον ημιτελές έργο του κόλπου του Δερματά. Με τον κ. Κουράκη να τα “ρίχνει” στον κ. Λαμπρινό, κατηγορώντας τον για ανικανότητα και απραξία, και τον κ. Λαμπρινό να ανταποδίδει περίπου τα ίδια, σε ένα προεκλογικό φόντο έντασης.

Δείτε: Συνεχίζεται η άγρια κόντρα Λαμπρινού – Κουράκη για τον κόλπο Δερματά

Πέραν από τα επιχειρήματα των λογογράφων, υπάρχει μια πραγματικότητα: νυν και τέως τσακώνονται για μια παρέμβαση που φέρει τη σφραγίδα της αδυναμίας (εντελώς ευγενική η αναφορά…) των δημοτικών τους αρχών για μια ολοκληρωμένη παρέμβαση στο μέτωπο της πόλης.

Ο ιστορικός κόλπος του Δερματά, που έχει χαρακτηριστεί ιστορικό μνημείο για την πόλη του Ηρακλείου, έμεινε απροστάτευτος και αναξιοποίητος από τη δημοτική αρχή Κουράκη. Το 2010 προκάλεσε σοβαρές καταστροφές η κακοκαιρία. Και δεν έγινε το παραμικρό. Το 2014 συνέβη το ίδιο.

Η δημοτική αρχή Λαμπρινού, μετά και τη δεύτερη καταστροφή, ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2016, ένα έργο που υποτίθεται ότι θα διαρκούσε 90 ημερολογιακές ημέρες και σήμερα, 2,5 σχεδόν χρόνια μετά, δεν έχει υλοποιήσει ούτε το μισό, ενώ οι εργασίες διακόπηκαν από την Αποκεντρωμένη καθώς δεν υπάρχει περιβαλλοντική μελέτη. Όπως δεν υπήρχε εξ αρχής και με συνεχείς παρατάσεις το έργο εξαιρείτο από τη ΜΠΕ, μέχρι την επόμενη παράταση εξαίρεσης…

Το έργο, όπως μας υπενθυμίζει και η διαβρωμένη πλέον, όπως τον κόλπο του Δερματά, πινακίδα, είχε προϋπολογισμό 2 εκατομμύρια ευρώ, αλλά δόθηκε στην εργολαβία με έκπτωση 60%, δηλαδή με τελική τιμή 800.000 ευρώ! Αυτή η έκπτωση φυσικά δεν αναφέρεται στην πινακίδα, όπως δεν αναφέρεται ο χρόνος υλοποίησης. Για να μην κάνουν συνειρμούς οι πολίτες.

Το έργο των 90 ημερών…

Η συμβατική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, όπως ορίζεται με την από 15-12-2016 σύμβαση, ήταν 90 ημερολογιακές ημέρες. Όπως είχε συμφωνηθεί ρητώς, θα έπρεπε να έχει παραδοθεί στις 15-3-2017.

Πριν φτάσουμε σε αυτή την ημερομηνία, το δημοτικό συμβούλιο έδωσε την πρώτη παράταση για άλλες 45 μέρες, δηλαδή μέχρι τις 29 Απριλίου 2017. Και πριν έρθει αυτή η ημερομηνία, δόθηκαν άλλες 30 μέρες για την παράδοσή του, δηλαδή η 29η Μαΐου 2017. Και λίγες ημέρες πριν ολοκληρωθεί, αποφασίστηκε παράταση άλλων 45 ημερών, μέχρι τις 13 Ιουλίου 2017.

Κι έτσι από τότε πήγε αυτή η ιστορία. Παράταση στην παράταση, μέχρι που το έργο διακόπηκε με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης.

Η Αποκεντρωμένη με έγγραφό της, τονίζει ότι το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς την έγκριση Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, κάτι το οποίο είχε παρακάμψει ο Δήμος Ηρακλείου, μέσω της κήρυξης του κέντρου της πόλης σε κατάσταση “έκτακτης ανάγκης” και αφορούσε την καθίζηση στις παρυφές της ακτής, στο ίδιο σημείο.

Στο “κόλπο” ήταν και η περιφέρεια Κρήτης, η οποία κάθε λίγους μήνες κήρυττε την παραλία σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ώστε το έργο να μη χρειάζεται περιβαλλοντικές μελέτες! Και ακολουθούσαν σχετικές αποφάσεις της Αποκεντρωμένης. Μέχρι που αυτή η “ανοχή” και τα παραθυράκια του νόμου εξαντλήθηκαν και πλέον δε δόθηκε άλλη παράταση.

 

 

Οι διαβρώσεις και οι εκθέσεις

Στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης τέθηκε η περιοχή από τον Απρίλιο του 2016.

Την επικινδυνότητα της περιοχής είχαν εντοπίσει αλλεπάλληλες εκθέσεις και μελέτες που είχαν συνταχτεί από το 2010. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τον Σεπτέμβριο του 2015 στα χέρια της δημοτικής αρχής του Ηρακλείου υπήρχε έκθεση η οποία διαπίστωνε “τη διάβρωση της ακτής στον κόλπο Δερματά στη συνοικία ”Αγία Τριάδα” εντός τειχών της πόλης Ηρακλείου μεταξύ του λιμενικού περίπτερου και του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας (παλαιά Ηλεκτρική)”.

Τα προβλήματα προκλήθηκαν έπειτα από δύο πρωτοφανή φαινόμενα κακοκαιρίας, το 2010, αλλά και το 2014 που, σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες, “δεν είχαν παρατηρηθεί εδώ και 40 χρόνια με ανέμους εντάσεως 11-12 μποφόρ, προκαλώντας καταστροφές στα παράλια όλης της Κρήτης, είχαν ως συνέπεια την ολίσθηση ολόκληρου του υφιστάμενου πρανούς που συμπαρέσυρε τμήμα του κιγκλιδώματος 90 μ. που εδράζονταν πάνω στο επίχωμα και σε απόσταση 10,00 μ. από το πόδι του επιχώματος σε μία ελεύθερη δοκό από οπλισμένο σκυρόδεμα διαστάσεων 60*60*25 cm”.

 

Σύμφωνα με την «Ανάλυση επικινδυνότητας» στο πλαίσιο της μελέτης που εκπόνησε το ΙΤΕ (Ινστιτούτο Υπολογιστικών Μαθηματικών) για λογαριασμό του Δήμου Ηρακλείου με αντικείμενο τη «Διερεύνηση των επιπτώσεων των ακραίων καιρικών φαινομένων και της κλιματικής αλλαγής στα ενετικά τείχη και στο δυτικό παραλιακό μέτωπο του Δήμου Ηρακλείου», «…. Το πιο έντονο πρόβλημα διάβρωσης και παράλληλα υποσκαφής πρανούς και τειχών εντοπίζεται στο κεντρικό τμήμα της ευρύτερης περιοχής μελέτης και ειδικότερα στην παραλία του Δερματά. Στην παραλία του Δερματά το μήκος έχει μειωθεί αισθητά, ενώ το υλικό της παραλίας αλλάζει από αμμώδες σε κροκάλες και χαλίκια. Επίσης υπάρχουν και φαινόμενα υποσκαφής και πτώσεων στα έργα αντιστήριξης του παραλιακού δρόμου της πόλης που αποτελούν ενδείξεις μίας μακρόχρονης διαδικασίας διάβρωσης της περιοχής. Σημειώνεται ότι στις περιοχές αυτές υπάρχει πολιτιστική κληρονομιά μεγάλης αξίας και ανάπτυξη τουριστικών δραστηριοτήτων παράλληλα σε ένα χώρο που παράλληλα είναι και κυρίως χώρος αναψυχής των πολιτών. Ταυτόχρονα οι περιοχές αυτές είναι εκτεθειμένες ως προς τη συχνότητα και την ένταση καιρικών φαινομένων όπως ο αυξημένος κυματισμός. Συνεπώς αυτές οι περιοχές καθίστανται περιοχές αυξημένης επικινδυνότητας σε φαινόμενα διάβρωσης με άμεσες επιπτώσεις στην ασφάλεια κι την ομαλή λειτουργία και προσβασιμότητα των υποδομών που βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από την ακτογραμμή…».

Ο δήμος Ηρακλείου είχε χαρακτηρίσει την κατάσταση ως εξαιρετικά επικίνδυνη. “Η συνοχή του μετώπου του επιχώματος έχει διαρραγεί και ο κίνδυνος εκτεταμένων ζημιών είναι ορατός”, αναφέρει στη μελέτη του για την αντιδιαβρωτική προστασία της περιοχής. “Η άμεση τεχνική επέμβαση είναι απαραίτητη με σκοπό την προστασία των υποδομών, του μνημείου(Ενετική πύλη Δερματά) και των πολιτών. Σε περίπτωση μη υλοποίησης των προτεινόμενων έργων (και καθώς η θαλάσσια διάβρωση ήδη έχει πλήξει υποδομή του οδικού δικτύου), η περιοχή θα συνεχίζει όχι μόνο να πλήττεται από το φαινόμενο της διάβρωσης, αλλά και να είναι σε μεγαλύτερο βαθμό εκτεθειμένη σε αυτό το καταστροφικό φαινόμενο, αυξάνοντας περαιτέρω τους κινδύνους”.

Αλλά οι “εργασίες των 90 ημερών” ουδέποτε τελείωσαν… Μέχρι τώρα τουλάχιστον, 2,5 χρόνια μετά…

 

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί