Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά στο Ηράκλειο

Συνέντευξη της σκηνοθέτιδος, Ελίνας Ψύκου με αφορμή την προβολή επιλεγμένων ταινιών του μεγάλου αφιερώματος στην ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου που πραγματοποιείται τα τελευταία δύο χρόνια στην Αθήνα από την Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ).

Στο Ηράκλειο η εκδήλωση συνδιοργανώνεται από την ΕΣΠΕΚ και τη Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Ηρακλείου (ΝεΚΛΗ).

Το αφιέρωμα θα ξεκινήσει την Κυριακή 2/12/2018, στις 20.00, στον κινηματογράφο Αστόρια, με ένα τμήμα της θεματικής ενότητας “Αόρατη Απειλή”. Συγκεκριμένα, θα προβληθούν οι ταινίες «Κιέριον» (1967) του Δήμου Θέου και «Πρωινή Περίπολος» (1987) του Νίκου Νικολαΐδη, ενώ θα προλογίσει ο ιστορικός και κριτικός κινηματογράφου, Νίκος Τσαγκαράκης. Τιμή εισιτηρίου: 5ευρώ κανονικό, 3ευρώ μειωμένο/φοιτητικό, 1 ευρώ ανέργων. Το εισιτήριο ισχύει και για τις δύο ταινίες.

Δείτε την συνέντευξη της σκηνοθέτιδος, Ελίνας Ψύκου:

Πώς γεννήθηκε η ιδέα των προβολών και γιατί ονομάστηκε Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά;

 

Η ιδέα προβολών ελληνικών ταινιών με τη μορφή της λέσχης είναι μια παλιά ιδέα, δεν ήταν κάτι πρωτότυπο. Το πρωτότυπο ήταν πως η ιδέα έγινε πράξη. Πολύ συχνά χανόμαστε στον πανικό της καθημερινότητας και πράγματα σχετικά αυτονόητα και απλά ξεχνιούνται και αραχνιάζουν στα τραπέζια που πρωτοσυζητήθηκαν. Αυτή τη φορά, η πρωτοβουλία του ΔΣ της ΕΣΠΕΚ μέλωσε με την υπομονή, επιμονή και ενθουσιασμό του Αλέξη Αλεξίου, της Αφροδίτης Νικολαΐδου και του Γιάννη Βεσλεμέ και έτσι γεννήθηκε η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά. Ο τίτλος ήταν μια ιδέα του Γιάννη, εμφανέστατα εμπνευσμένος από την ταινία του Ντέιβιντ Λιντς, αλλά και αρκετά αντιπροσωπευτικός για την κατάσταση του Ελληνικού Σινεμά, που πολύ συχνά τραβάει έναν μοναχικό δρόμο, χωρίς υποστήριξη, συνέχεια και κατεύθυνση σαν να ακροβατεί σε μια Χαμένη Λεωφόρο…

Με ποιο κριτήριο επιλέγετε τις ταινίες; Υπάρχουν ταινίες που δεν έχετε καταφέρει ακόμη να εντοπίσετε;

Η επιλογή της πρώτης χρονιάς ήταν αποτέλεσμα εκατοντάδων μέιλ που ανταλλάχθηκαν ανάμεσα στους τέσσερίς μας και ήταν αρκετά δύσκολη με την έννοια πως οι ταινίες που μας άρεσαν ήταν πολλές, αλλά ταυτόχρονα έπρεπε να ταιριάξουν μεταξύ τους σε θεματικές και να εμπίπτουν στο γενικότερο κόνσεπτ των «χαμένων» ταινιών», δηλαδή των ταινιών που για κάποιο λόγο είχαν ξεχαστεί. Η διαλογή της δεύτερης χρονιάς άνοιξε και σε πιο κλασικές ταινίες, για τις οποίες όμως προτείνουμε μια νέα ανάγνωση. Υπάρχουν αρκετές ταινίες που θέλαμε να παίξουμε αλλά δεν μπορέσαμε, είτε γιατί δεν βρήκαμε κόπια σε καλή κατάσταση είτε γιατί οι δικαιούχοι είχαν παράλογες οικονομικές απαιτήσεις…

Ποιες δυσκολίες συναντήσατε αναζητώντας τις ταινίες και ποιος ο ρόλος σας στη διατήρηση αυτής της παρακαταθήκης;

Οι δυσκολίες που συναντήσαμε ήταν κυρίως γραφειοκρατικές και επικοινωνιακές. Δυσκολευτήκαμε να εντοπίσουμε τόσο τα υλικά των ταινιών, όσο και τους δικαιούχους τους, εφόσον δεν υπάρχει καταλογογράφηση του ελληνικού σινεμά. Θεωρούμε πως με αυτή την έννοια βάλαμε ένα μικρό λιθαράκι στη συνειδητοποίηση της ανάγκης καταλογογράφησης, ψηφιοποίησης και προσβασιμότητας του ελληνικού σινεμά, που προφανώς αποτελεί μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Υπάρχει κάποια ταινία που την είδες κατά το χτίσιμο του αφιερώματος και αναρωτήθηκες γιατί δεν την είχες δει τόσα χρόνια; Και γιατί δεν την είχες δει τόσα χρόνια;

Μπορώ να πω πως η προσωπική μου αποκάλυψη ήταν ο «Λιποτάκτης» των Γιώργου Κόρρα και Χρήστου Βούπουρα. Ήταν μια ταινία που πρωτοείδα το καλοκαίρι που προσπαθούσαμε να στήσουμε τη Χαμένη Λεωφόρο και που μου προκάλεσε έναν παράξενο υπνωτισμό. Προφανώς δεν την είχα δει έως τότε, γιατί δεν υπήρχε κάπου να την δω… Δεν ήταν προσβάσιμη…

Έχετε την πρόθεση να διευρύνετε την προσπάθειά σας με άνοιγμα των προβολών σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις; Έχετε διαπιστώσει ανάλογο ενδιαφέρον;

Είναι κάτι που το έχουμε σκεφτεί, κυρίως σε συνεργασία με τα φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου που δραστηριοποιούνται τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Αμερική. Όμως το κόστος μεταφοράς των κοπιών 35mm καθιστά την ιδέα προς το παρόν απαγορευτική, οπότε ας ευχηθούμε πως σύντομα θα βρεθεί λύση για την ψηφιοποίηση των ταινιών, πράγμα που θα διευκολύνει παρόμοιες πρωτοβουλίες και θα κάνει τις ταινίες εύκολα προσβάσιμες.

Τι να περιμένει το κοινό του Ηρακλείου ταξιδεύοντας στη Χαμένη Λεωφόρο του Ελληνικού Σινεμά;

Ταξίδια που δεν θα έχει την ευκαιρία να ξανακάνει και που κάποια από αυτά δεν μοιάζουν με τίποτα που έχει κάνει ως τώρα!

“Η Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Ηρακλείου ευχαριστεί την ΕΣΠΕΚ, όλους της συντελεστές της Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά και προσωπικά την Ελίνα Ψύκου, πρωτίστως για την πρωτοβουλία τους, αλλά και για την υποστήριξή τους στη Λέσχη μας”, αναφέρεται στην ανακοίνωση της Νέας Κινηματογραφική Λέσχη Ηρακλείου.

 

 

 

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί