Οι υπηρεσιακοί της Κομισιόν τορπιλίζουν το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης!- Ελπίδες σε πολιτική λύση

Σε αδιέξοδο κατέληξαν οι τεχνικές διαπραγματεύσεις υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τη γενική διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής.

Δείτε επίσης:

Ο περίεργος ρόλος της Κομισιόν και η υπονόμευση της ενεργειακής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής

Πώς η Κομισιόν θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης, υποστηρίζοντας ιδιωτικά συμφέροντα!- Η κόντρα με την ΡΑΕ

Στον πρωθυπουργό οι εξελίξεις για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης- Πώς αντιμετωπίζει την παρέμβαση της Κομισιόν

Πλέον λύση για την υλοποίηση του ζωτικής σημασίας έργου για την ασφάλεια εφοδιασμού του νησιού θα αναζητήσουν σε πολιτικό επίπεδο ο Επίτροπος για θέματα Ενέργειας Μιγκέλ Αριας Κανιέτε και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης.

Τη λήξη των διαπραγματεύσεων σήμανε χθες, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, ο διευθυντής Εσωτερικής Αγοράς Ενέργειας της DG ENERGY της Κομισιόν  Κλάους Ντίτερ Μπόχαρντ, ο οποίος κορύφωσε την ανταλλαγή των επιστολών με την τεχνική ομάδα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπογραμμίζοντας πως δεν του έχει απομείνει να κάνει κάτι άλλο για να άρει από το αδιέξοδο το επενδυτικό σχέδιο Euroasia Interconnector. Δηλαδή τη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής. Ο ίδιος με χθεσινή του επιστολή στον διευθυντή του γραφείου του υπουργείου Μιχάλη Νικολακάκη (είχε οριστεί από τον κ. Σταθάκη ως επικεφαλής της ομάδας της ελληνικής πλευράς για τις διαπραγματεύσεις σχετικά με τους όρους του οδικού χάρτη υλοποίησης του τμήματος της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής), έκανε γνωστό ότι είναι υποχρεωμένος να ενημερώσει τον προϊστάμενο του Επίτροπο Μιγκελ Αριας Κανιέτε για την αποτυχία της διαδικασίας που έτρεξε η DG ENERGY. Με τον τρόπο αυτό, όπως επιβεβαιώνουν στο energypress, και συνεργάτες του Γιώργου Σταθάκη, η αναζήτηση λύσης είναι πια θέμα πολιτικού επιπέδου και ουσιαστικά αναβαθμίζεται το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.

Ο κ. Μπόρχαρντ, με τη χθεσινή του επιστολή, απάντησε σε προχθεσινή του διευθυντή του γραφείου του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Το στέλεχος της DG ENERGYθέλοντας, μάλιστα, να αναδείξει το αδιέξοδο των τεχνικών διαπραγματεύσεων που εντάθηκαν από τη σύνοδο της 8ης Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, λέγεται ότι έγραψε χαρακτηριστικά στον κ. Νικολακάκη πως «επαναλαμβάνουμε τις θέσεις μας, γυρίζοντας γύρω από τους εαυτούς μας».

Συνόψισε δε τις πρωτοβουλίες της Κομισιόν αναφέροντας πως αυτές ήταν να διατηρηθεί ζωντανό όλο το έργο PCI, να υλοποιηθεί εγκαίρως το τμήμα Κρήτη – Αττική αλλά και να πάρει η ΡΑΕ πίσω την απόφαση της για ανάθεση του σε αντίθεση με τα όσα προβλέπει ο κανονισμός των έργων PCI.

Οι ανησυχίες  

Ο διευθυντής του γραφείου του κ. Σταθάκη στην προχθεσινή του επιστολή με την οποία τοποθετούνταν επί των προτάσεων της DG ENERGY για τον οδικό χάρτη του έργου, εξέφρασε τις «βαθιές ανησυχίες» της ελληνικής πλευράς για την ασφάλεια εφοδιασμού της Κρήτης, καθώς το 2022 λήγουν οι περιβαλλοντικές άδειες των ντιζελοκίνητων μονάδων της Κρήτης.

Ο ίδιος, όπως αναφέρουν πηγές, με την επιστολή του παρατηρούσε σχετικά με τις προτάσεις της DG ENERGY (19 Οκτωβρίου), την υπαναχώρηση της στάσης της διεύθυνσης της Κομισιόν σε θέματα που είχαν συμφωνήσει οι εμπλεκόμενες πλευρές στη σύνοδο της 9ης Οκτωβρίου. Ένα από αυτά ήταν εκείνο της διενέργειας των διαγωνισμών προμηθειών.

Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στις 8 Οκτωβρίου, είχε συμφωνηθεί οι διαγωνισμοί να γίνουν ξεχωριστά για κάθε ένα από τα υποέργα της διασύνδεσης PCI. Κι αυτό, όπως επανέλαβε ο διευθυντής του υπουργού στον κ. Mπόχαρντ, επειδή το τμήμα Κρήτης – Αττικής πρέπει να ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ το σκέλος Κύπρου – Κρήτης είναι τεχνικά ανώριμο, όπως άλλωστε διαπιστώνουν εθνικοί και ευρωπαϊκοί φορείς.

Η DG ENERGY άλλαξε τη στάση της ζητώντας να γίνουν ενιαίοι διαγωνισμοί για όλο το έργο, όλα τα τμήματα της διασύνδεσης στο πλαίσιο του PCI.

Το άλλο θέμα που τόνισε η ελληνική πλευρά, είναι η αλλαγή πλεύσης της Κομισιόν ως προς το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας SVP για το τμήμα Κρήτη – Αττική, την «Αριάδνη». Κατά τον κ. Νικολάκη, η DG ENERGY ζήτησε ουσιαστικά χαμηλότερο μετοχικό κεφάλαιο αν και είχε συμφωνηθεί αυτό των 200 εκ. ευρώ. Ο διευθυντής του υπουργού, με την επιστολή προς τον διευθυντή της Εσωτερικής Αγοράς Ενέργειας αφήνει ανοικτό περιθώριο συμβιβασμού στο συγκεκριμένο θέμα εκφράζοντας, όμως, την ανησυχία του με ενδεχόμενα οικονομικά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν. Ταυτόχρονα επισήμανε την ανάγκη της αξιοπιστίας προκειμένου η «Αριάδνη» να μπορεί να αναζητήσει χρηματοδότηση για το έργο.

Φυσικά, παραμένει και η διαφωνία για το θέμα της συμβατότητας της απόφασης της ΡΑΕ με τον κανονισμό των έργων PCI να αναθέσει μονομερώς την υλοποίηση του έργου Κρήτη – Αττική στον ΑΔΜΗΕ. Η διεύθυνση της Κομισιόν, επιμένει πως οι σχετικές διατάξεις ορίζουν ότι τέτοιου είδους εταιρίες SPV είναι το μέσο για την αναζήτηση χρηματοδότησης και για την κατασκευή και δεν αποτελούν το φορέα υλοποίησης ενός έργου. Υπενθυμίζεται ότι φορέας υλοποίησης του έργου είναι η EuroasiaInterconnector.

Ο γόρδιος δεσμός…

Το ναυάγιο των τεχνικών διαπραγματεύσεων έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο στο τμήμα της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής όσο και συνολικά στο όλο έργο, που περιλαμβάνει και τα σκέλη Κρήτης – Κύπρου και Κύπρου – Ισραήλ.

Καταρχάς, είναι πια πολύ αυξημένες οι πιθανότητες το ελληνικό τμήμα της διασύνδεσης να απενταχθεί από τα έργα PCI. Δεν αποκλείεται, όμως, αυτό να συμβεί και για τα υπόλοιπα σκέλη του. Η Κύπρος αντιμετωπίζει το φάσμα να παραμείνει για αρκετά χρόνια ενεργειακά απομονωμένη αφού το κόστος της χρηματοδότησης της διασύνδεσης με την Κρήτη, για να ανακτηθεί χωρίς την ενίσχυση που προβλέπεται για τέτοια ευρωπαϊκά έργα θα είναι πολύ υψηλό για τους Κύπριους καταναλωτές.

Η Euroasia Interconnector, μπορεί να αμφισβητείται από τον ΑΔΜΗΕ ως προς την τεχνογνωσία της αλλά και ως προς τη νομική της οντότητα, ωστόσο, από τη στιγμή που έχει αναδειχθεί από την Ε.Ε. ως φορέας υλοποίησης του έργου, διατηρεί δικαιώματα πάνω σε αυτό. Όπως για παράδειγμα επί των μελετών σκοπιμότητας αλλά ακόμη και ως προς το σύνολο της διασύνδεσης.

Η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, είναι πολύ πιθανόν να τραβήξει κι άλλο σε χρόνο με αποτέλεσμα το νησί να αντιμετωπίζει πλέον πολύ σοβαρά ζητήματα ενεργειακού εφοδιασμού από το 2020 και 2021.

Οι προσδοκίες λοιπόν στρέφονται στις πρωτοβουλίες που θα πρέπει να αναλάβουν η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την Ευρ. Επιτροπή προκειμένου να ξαναμπεί το έργο σε τροχιά υλοποίησης.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί