Χρ. Σπίρτζης: Απορώ πώς η ΝΔ δεν έχει κάνει αντιπροέδρους Μπαλτάκο και Δ. Καμμένο

O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλάει για την επόμενη μέρα στο Μάτι, τις άδειες οδήγησης, το χτύπημα του χρηματισμού και τη νέα εποχή στις μαζικές μεταφορές.

Συνέντευξη στο Documento και τον Αγγελο Προβολισιάνο:

– Συντονίσατε την πρόσφατη ανοιχτή συνέλευση στο Μάτι. Το πρόγραμμα αποκατάστασης πώς βαίνει;
Καταρχάς, δεν έχει ξαναγίνει ανοιχτή συνέλευση για την ενημέρωση των πολιτών παρουσία τεσσάρων υπουργών, υπηρεσιακών παραγόντων από επτά υπουργεία, αρμόδιων υπηρεσιών και φορέων που έχουν εμπλακεί σε όλη την προσπάθεια αποκατάστασης της περιοχής. Επομένως, ήταν μια εκδήλωση την οποία είχαν ανάγκη οι πολίτες καθώς έχουν τη δική τους αγωνία και για την περιοχή και για τις περιούσιες τους. Οι υπουργοί και οι πολιτικές ηγεσίες κρύβονται σε αυτές τις περιπτώσεις, δεν εμφανίζονται μπροστά σε εκατοντάδες πολίτες για να πουν τις απόψεις τους, να αναλύσουν τον προγραμματισμό που υπάρχει, να δεσμευτούν σε αυτό και να ακούσουν τα παράπονα και τις ολιγωρίες που πιθανόν να υπάρχουν από κάποιες υπηρεσίες.

– Σας εξέφρασαν παράπονα;
Υπήρχε ένα πρόβλημα με τη χρέωση του ΕΝΦΙΑ, να μην υπάρχει δηλαδή γραφειοκρατία. Ζήτησαν να μην εμπλακούν σε μια διαδικασία αυτοπρόσωπης παρουσίας σε φορείς. Θεωρώ ότι υπάρχει λύση, μπορούμε να βρούμε λύση. Εκφράστηκαν παράπονα για τον ΟΤΕ ότι δεν ανταποκρίθηκε τόσο γρήγορα, εκφράστηκαν από κάποιους παράπονα για τη δράση ή την ολιγωρία του δήμου. Ηταν εκεί ο δήμαρχος Μαραθώνα και ο αντιδήμαρχος και υπηρεσιακοί και δόθηκαν απαντήσεις που όφειλε να δώσει ο δήμος. Πιστεύω ότι υπάρχει, πλέον, καλή ενημέρωση για να βγάλουν οι πολίτες τα συμπεράσματά τους είτε αρνητικά είτε θετικά. Το πιο δύσκολο κατά τη γνώμη μου είναι να καταλάβουν όλοι οι πολίτες ότι δεν μπορούμε να χτίσουμε τις περιοχές αυτές όπως ήταν. Δεν θα επιτρέψουμε να μην υπάρχει πρόσβαση στις παραλίες, να μην υπάρχουν κοινόχρηστοι χώροι.

– Πλησιάζει ο χειμώνας και υπάρχει η ανησυχία για το ενδεχόμενο πλημμύρας στο Μάτι.
Τα αντιπλημμυρικά έργα είναι τριών κατηγοριών. Πρώτον, τα κορμοδέματα και έχουν γίνει πολλές προσπάθειες στις δασικές περιοχές και στους ορεινούς όγκους. Τις επόμενες μέρες θα προχωρήσουμε στον αντίστοιχο διαγωνισμό για την υλοτόμηση. Δεύτερον, τα αντιπλημμυρικά έργα καθαρισμού των ρεμάτων μέσα στις δασικές περιοχές που έχουν ήδη γίνει και θέλω να ευχαριστήσω το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και τον στρατό που συνέβαλαν καθοριστικά σε αυτή την προσπάθεια στον Δήμο Μαραθώνα, στη Ραφήνα, την Κινέτα και στον Δήμο Μεγαρέων. Τρίτον, τα τακτικά αντιπλημμυρικά έργα που πρέπει να γίνου.ν Εχουμε ώριμες μελέτες και στο ρέμα της Ραφήνας και στα επτά ρέματα στον Μαραθώνα. Αρα, μέχρι τέλος του χρόνου θα έχουν δημοπρατηθεί και αυτά τα έργα.

– Να περάσουμε τώρα σε θέματα, αμιγώς, του υπουργείου Μεταφορών. Με απόφαση σας. όσοι έχουν συμπληρώσει το 74ο έτος της ηλικίας τους και επιθυμούν να συνεχίσουν να οδηγούν θα πρέπει να υποβληθούν σε νέες ιατρικές εξετάσεις και τεστ οδήγησης.
Καταρχάς υπήρχαν οι ιατρικές εξετάσεις δεν θεσμοθετήθηκαν τώρα. Το μέτρο αυτό από μόνο του δεν απέδιδε. Δεν αρκούσαν οι ιατρικές εξετάσεις για να διασφαλιστεί ότι οι συμπολίτες μας είχαν τα αντανακλαστικά για να μπορούν από μια ηλικία και μετά να οδηγούν. Το ότι ένας άνθρωπος είναι ηλικίας 70, 75, 80 ετών δεν σημαίνει ότι είναι λιγότερο ικανός από μικρότερες ηλικίες. Από εμένα σίγουρα, πάντως… Ο πατέρας μου, για παράδειγμα, έχει μεγαλύτερη αντοχή και καλύτερη φυσική κατάσταση από εμένα. Δεν μπορούμε, όμως, να βάζουμε σε κίνδυνο και τους ίδιους και τους υπολοίπους, άρα θα υπάρχει μια εξέταση στην πορεία με το αυτοκίνητο τους και θα κρίνουν οι εξεταστές αν κάποιος μπορεί να ανταποκριθεί. Υπάρχουν περιπτώσεις βουλευτών από όλες τις παρατάξεις που τηλεφωνούν για να μην παίρνει το αυτοκίνητο ο πατέρας τους. Στόχος μας είναι αυτοί που δεν έχουν ικανοποιητικά αντανακλαστικά για ασφαλή οδήγηση να μην οδηγούν. Θέλω, όμως, να πω και κάτι επί τη ευκαιρία γιατί άκουσα σχόλια από σχολές οδηγών. Δεν πάμε να γιατρέψουμε κακές καταστάσεις στον χώρο δημιουργώντας επαγγελματική ύλη για κάποιους. Το λέω γιατί ακούω προσπάθειες ακύρωσης και πολιτικής και συνδικαλιστικής εκμετάλλευσης. Ακουσα κριτική ότι πρέπει να περνάνε σεμινάρια και να κάνουν μαθήματα για τα σήματα. Δηλαδή μέχρι χθες ήταν οδηγοί και ξαφνικά θα τους ξαναβάλουμε να δώσουν εξετάσεις στα σήματα;

– Πότε κατατίθεται το νομοσχέδιο νια τη νέα διαδικασία χορήγησης διπλώματος οδήγησης;
Μέσα στον μήνα. Θα προβλέπει πολλά πράγματα και δεν θα φέρνει σε επαφή τον εξεταστή με τη σχολή οδηγών. Δεν θα γίνεται αυτό που γίνεται σήμερα. Στην Κέρκυρα έγινε σοβαρός έλεγχος και δεν υπάρχει σήμερα καμία σχολή. Συμμετείχαν όλοι στο πάρτι έκδοσης αδειών οδήγησης και αυτή είναι μια δραστηριότητα που υπάρχει σε όλη τη χώρα.

– Τι συνέβη στην Κέρκυρα;
Συνελήφθησαν απ’ ό, τι ξέρω όλοι οι υπηρεσιακοί παράγοντες του τμήματος Μεταφορών της περιφέρειας και έκλεισαν όλες οι σχολές οδήγησης. Εξαρθρώθηκε ένα πανελλαδικό δίκτυο πριν από λίγους μήνες. Δεν μπορούμε να αφήσουμε αυτούς τους χώρους που σχετίζονται με την ασφάλεια και την εκπαίδευση να εθίζουν τους πολίτες σε μια μη διαφανή λειτουργία. Η απόκτηση άδειας οδήγησης είναι η πρώτη επαφή που έχει ένας νέος άνθρωπος με το δημόσιο. Δεν μπορεί η πρώτη επαφή όλων των νέων της χώρας μας να είναι τα 300 ευρώ που δίνουν για να αποκτήσουν άδεια.

– Είπατε πως ούτε ο ιδιοκτήτης της σχολής οδήγησης θα γνωρίζει τον εξεταστή…
Ναι δεν θα είναι, καν, μέσα στο αυτοκίνητο. Θα υπάρχουν κάμερες, ο εξεταστής και ο εξεταζόμενος. Θα υπάρχει σώμα εξεταστών να παρακολουθεί και να αποθηκεύει το βίντεο της εξέτασης γιατί ακούμε φήμες όπως αλλαγή πρόσωπων την ώρα της εξέτασης.

– Να περάσουμε στο θέμα των διοδίων και της αναλογικής χρέωσης. Θα τεθεί το νέο σύστημα σε ισχύ έως το τέλος του 2018 και ποιους αυτοκινητοδρόμους εξαιρεί;
Δεν εξαιρεί κανέναν αυτοκινητόδρομο. Ολοκληρώνεται η πρώτη φάση του διαγωνισμού. Εγκρίθηκαν πέντε μεγάλες κοινοπραξίες που έχουν εμπειρία τεχνική και οικονομική δυνατότητα. Επομένως, πάμε στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, μέσα σε λίγους μήνες θα έχουμε ανάδοχο και θα ξεκινήσουμε εντατική δουλειά γιατί για εμάς οι αυτοκινητόδρομοι θα έχουν ολοκληρωθεί όταν γκρεμίσουμε τα πλευρικά και μετωπικά διόδια έχοντας ένα σύστημα εμβάθυνσης της κοινωνικής πολιτικής για να υπάρχουν μεγάλες εκπτώσεις και κοινωνικές χρεώσεις.

– Θα ισχύει και για την Αττική Οδό;
Η Αττική Οδός δεν είναι εθνικός δρόμος, είναι περιαστικός. Αν εφαρμόσουμε εκεί το αναλογικό σύστημα θα καταστρέψουμε τον τρόπο που λειτουργεί. Στην Αττική Οδό η σύμβαση τελειώνει σε λίγα χρόνια και θα πρέπει να επεκταθεί. Εκεί θα πρέπει να έχουμε ένα ζωνικό σύστημα ώστε να μην πληρώνει κάποιος που τη χρησιμοποιεί για μία ή δύο εξόδους όσο πληρώνει και ένας που τη χρησιμοποιεί από την αρχή μέχρι το τέλος της.

– Το πέρασμα στο διζωνικό σύστημα χρέωσης στα ΜΜΜ πότε αναμένεται να υλοποιηθεί;
Μέσα στο 2019 θα είμαστε έτοιμοι. Αυτήν τη στιγμή συλλέγονται στοιχεία για να αξιοποιηθούν στη συμπλήρωση γραμμών για μια μεγάλη αναθεωρητική λογική και λειτουργία στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη. Θα υπάρχει ελάχιστη χρέωση και μετά ο καθένας θα πληρώνει ανάλογα με την απόσταση που θα διανύει. Εχουν ταλαιπωρηθεί πολύ οι περιοχές της Αττικής από τα ΚΤΕΛ Αττικής. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε με σχεδιασμό της δεκαετίας του ’60. Η βασική αρχή είναι τα λεωφορεία είτε του ΟΣΥ είτε των ΚΤΕΛ να μεταφέρουν πολίτες από συνοικίες, γειτονιές και οικισμούς σε σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς. Είναι αδιανόητο τα ΚΤΕΛ από όλη την ανατολική Αττική να κατεβαίνουν στο Πεδίον του Αρεως. Είναι αδιανόητο απ’ όλη τη δυτική Αττική τα ΚΤΕΛ να πηγαίνουν μέχρι το κέντρο της Αθήνας και το Θησείο.

– Το μακεδονικό αποδεικνύεται πολιτική ευκαιρία για τις εθνικιστικές δυνάμεις. Σας προβληματίζει το ενδεχόμενο ανάδυσης νέων ακροδεξιών σχημάτων; Εκτιμάτε ότι η ΝΔ θα συνεργαστεί πρόθυμα με τέτοιου είδους σχηματισμούς;
Οι εθνικιστικές ομάδες δεν αναπτύσσονται επειδή υπάρχει συμφωνία με την πΓΔΜ. Αναπτυγμένες ήταν για δεκαετίες. Ειδικά στη βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη. Παρεκκλησιαστικές οργανώσεις, δομές χρηματοδότησης και μέσα από δημόσιες επιχορηγήσεις.

– Και διπλωματικές;
Και από διπλωματικές. Είχε η ΝΔ άμεση επαφή με αυτό τον χώρο; Ηταν άλλη παράταξη όταν ο γενικός γραμματέας της προηγούμενης κυβέρνησης (σ.σ. εννοεί τον Τάκη Μπαλτάκο) συνομιλούσε απευθείας με μέλη ακροδεξιών σχημάτων; Είναι άλλη η ακροδεξιά που συμμετέχει σήμερα στην ηγετική ομάδα της ΝΔ; Το γεγονός ότι δεν μπορούν να καλύψουν πλέον την κεντροδεξιά είναι και το βασικό τους αδιέξοδο. Καταλαβαίνουμε την ταραχή της ΝΔ και ότι στο εσωτερικό της υπάρχουν δύο εντελώς διαφορετικές αντιλήψεις και ομάδες. Η μία είναι πραγματικά πατριωτική και η άλλη ακροδεξιά.

– Θα σας εξέπληττε η προγραμματική συνεργασία ΝΔ με τον υπό σύσταση φορέα των Δημήτρη Καμμένου και Τάκη Μπαλτάκου;
Απορώ πώς δεν τους έχουν ήδη κάνει αντιπροέδρους.

– Στη συνέντευξη Τύπου της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο συνεργασίας με τη ΝΔ του Κυριάκου Μητσοτάκη. Με τη ΝΔ του Κώστα Καραμανλή θα συνεργαζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ;
Να πάμε ένα κλικ πίσω. Οταν ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης ήταν πρόεδρος της ΝΔ δεν είχαμε ξεπεράσει τις πολιτικές και ιδεολογικές μας διαφωνίες. Υπήρχαν, όμως, μεγάλα θέματα της χώρας και συγκεκριμένοι τομείς για τους οποίους επιτεύχθηκε μια συναντίληψη. Πώς θα το κάνεις αυτό με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη σημερινή ηγετική ομάδα της ΝΔ;

– Τη στιγμή που ο ΣΥΡΙΖΑ καλεί σε διάλογο το KINΑΛ, ο κεντροαριστερός φορέας αποφεύγει να επικρίνει τις νεοφιλελεύθερες εξαγγελίες της ΝΔ. Υπό ποιες προϋποθέσεις και σε ποια προγραμματική βάση μπορεί να οικοδομηθεί η συνεργασία του ΣΥΡΙΖΑ με το ΚΙΝΑΛ;
Στην ερώτηση κάνετε την παραδοχή ότι το ΚΙΝΑΛ είναι κεντροαριστερό. Τουλάχιστον έτσι αυτοπροσδιορίζεται και δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό έχουν όλοι. Καλό είναι να το θυμηθούν κάποιοι και για το μακεδονικό. Πέρα, όμως, από το ονοματολογικό μένει να αποδειχτεί αν το ΚΙΝΑΛ είναι κεντροαριστερό. Δεν το λέω για τις πολιτικές που άσκησε στο παρελθόν, μιλάω για τις τοποθετήσεις του παρόντος γιατί χρησιμοποιεί ρητορική ταυτόσημη με της ΝΔ. Μοιάζει λες και είναι έτοιμοι από καιρό, από την εποχή που συγκυβερνούσαν με τον Αντώνη Σαμαρά. Και η αίσθηση που έχω από τις συζητήσεις που συμμετέχω με πρώην συντρόφους είναι ότι δεν είναι όλοι στην ίδια γραμμή συνεργασίας με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Υπάρχουν και ανώτερα και μεσαία στελέχη όπως, επίσης, και απλοί ψηφοφόροι που δεν συμφωνούν με τη σύμπραξη με τη ΝΔ. Το ΚΙΝΑΛ πρέπει να δώσει συγκεκριμένο πολιτικό στίγμα σε ποια πλευρά του λόφου βρίσκεται.

left.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί