Μαθηματικά και Υγεία

Της Γεωργίας Πιστόλλα*




Το 2018 έχει οριστεί από το υπουργείο Παιδείας , ως έτος των Μαθηματικών. Είναι όμως μόνο το 2018 έτος των Μαθηματικών και πρέπει κάποιο υπουργείο να το ορίσει ή τα Μαθηματικά υπάρχουν. είναι πανταχού παρόντα και αιώνια; Μάλλον δεν χρειάζονται ορισμό έτους αλλά βοηθά να γράψουμε τις σκέψεις μας και οι μαθητές με τη βοήθεια των καθηγητών και των δασκάλων τους να δουν άλλες πλευρές των Μαθηματικών.

Τα μαθηματικά έχουν σχέση με την υγεία; Σαν άσχετα μεταξύ τους φαίνονται. Όμως η σχέση τους είναι πολύ στενή και αναγκαία. Λίγα λόγια θα μας προβληματίσουν για  τη σχέση Μαθηματικών- Υγείας και η μελέτη που θα ακολουθήσει θα αρχίζει να μας πείθει για αυτό!




  1. Πολλά από τα συστήματα του οργανισμού μας εμφανίζουν χαρακτηριστικά Fractal. Οι πνεύμονες των ενηλίκων έχουν εσωτερική επιφάνεια μεγαλύτερη από ένα γήπεδο τένις. Το έντερο έχει επιφάνεια 300 τετραγωνικών μέτρων. Γίνεται κατανοητό ότι για να χωρέσουν στο ανθρώπινο σώμα χρειάζονται ένα σύστημα πακεταρίσματος με τις αναγκαίες συμπτύξεις και η γεωμετρία των fractals είναι ένα τέτοιο σύστημα το οποίο δεν μειώνει την αποτελεσματικότητα τους. Το ανθρώπινο αρτηριακό σύστημα έχει μια διάσταση της τάξης 2,7.Το αγγειακό σύστημα είναι τόσο συμπαγές όσο μια απλή γραμμή που περιστρέφεται στον εαυτό της σε μια τέλεια σφαίρα διατηρώντας την επιφάνεια ολόκληρης της γραμμής. Το καρδειαγγειακό σύστημα παρουσιάζει αυτό-ομοιότητα και μάλιστα σε κάθε κλίμακα. Τα σώματα μας είναι fractal  επειδή αποτελούν την απλούστερη, την πλέον αποτελεσματική , δυνατή επιλογή.
  2. Ο Arnold Mandel αναρωτιέται εάν η Μαθηματική παθολογία, το χάος σημαίνει υγεία και η Μαθηματική υγεία που είναι η προβλεψιμότητα και η διαφορετικότητα να σημαίνει νόσο; Αυτό σήμερα είναι το πιθανότερο. Η νόσος

είναι μια αιφνίδια επίθεση τάξης. Ακόμα και η γήρανση έχει θεωρηθεί σαν απώλεια του ντετερμινιστικού χάους ή της πολυπλοκότητας. Το ανθρώπινο σώμα είναι ένα πολύπλοκο δυναμικό σύστημα που παίζει με τους κανόνες του χάους. Από τους παράξενους ελκυστές στις σφύξεις μέχρι τις fractal διαστάσεις των πνευμόνων , εντέρου.., είμαστε φτιαγμένοι σύμφωνα με τα μαθηματικά του χάους.

  1. Όταν λοιπόν η φυσιολογία αλλά και η παθολογία του ανθρώπινου σώματος ενσωματώνει και υπάρχει με τα Μαθηματικά, γιατί άραγε και η θεραπεία να μην ακολουθεί αντίστοιχα  μαθηματικά μοντέλα για τις απαντήσεις που χρειάζεται; Γιατί η χάραξη πολιτικών υγείας να μη βασίζεται στα Μαθηματικά;
  2. Η μελέτη που ακολουθεί αναφέρεται στο ποσοστό του πληθυσμού από 65 ετών και άνω στο σύνολο του για τις χώρες του ΟΟΣΑ . Επέλεξα να σας παρουσιάσω την απεικόνιση τους σε χάρτες από το 1960 έως και 2014, επειδή: α. το τελευταίο διάστημα γίνεται συζήτηση για τη γήρανση του πληθυσμού β. Η δημογραφική εικόνα είναι βασική για τη χάραξη πολιτικών υγείας και γ. είναι μια εφαρμογή των Μαθηματικών στην υγεία αφού για τους δείκτες χρησιμοποιήθηκαν απλά Μαθηματικά αλλά και για την απεικόνιση τους το πρόγραμμα ArcMap (γεωγραφικό σύστημα πληροφοριών) που το χτίσιμο του βασίζεται σε Μαθηματικούς αλγόριθμους και το αποτέλεσμα του χρήσιμο για την υγεία. Θα ακολουθήσουν σε άλλη δημοσίευση και οι χάρτες για τις ηλικιακές ομάδες 0-14 και 15-64. Το διάγραμμα που ακολουθεί  μετά τους χάρτες αναφέρεται στην Ελλάδα για τα έτη  1960-2014.
  3. Ας μείνουμε όλοι με τη Γλύκα των Μαθηματικών, την Ομορφιά τους, την Αισθητική τους, τη Χρησιμότητα τους, την Αναγκαιότητα τους αλλά και την Αιωνιότητα τους!

*Η Γεωργία Πιστόλλα είναι Μαθηματικός, Msc, Phd στην υγεία

Προσθήκη σχολίου

Η διεύθυνση mail σας ΔΕ θα εμφανιστεί