Μεταφορικό ισοδύναμο: Ποια νησιά αφορά, πώς λειτουργεί -Τί ισχύει για την Κρήτη

Ετοιμάζεται η πλατφόρμα όπου οι νησιώτες, ιδιώτες και επαγγελματίες, θα καταχωρίσουν τον λογαριασμό στον οποίο θα καταβάλλεται η διαφορά στο κόστος μεταφοράς ανθρώπων και αγαθών σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα, όπως ανέφερε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός μιλώντας Στο Κόκκινο και τον Γιώργο Τραπεζιώτη. Δείτε από ποια νησιά ξεκινά τον Ιούλιο, ποια νησιά εξαιρούνται από την πλήρη εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2019, πώς χρηματοδοτείται το έργο.

Το νομοσχέδιο που θα αποτελέσει τον ιδρυτικό νόμο για το θεσμό του μεταφορικού ισοδύναμου, «βάζει τις κατευθυντήριες γραμμές για το πώς θα λειτουργήσει. Είναι το εξής απλό: Πρέπει κάθε πολίτης σε αυτή τη χώρα να πληρώνει το ίδιο κόστος μεταφοράς, είτε για την μετακίνησή του είτε για τη μεταφορά αγαθών προς την περιοχή του», είτε ζει στη νησιωτική είτε στην ηπειρωτική Ελλάδα», είπε ο κ. Σαντορινιός.

«Για να γίνει αυτό», όπως διευκρίνισε, «υπολογίζεται η τιμή που πληρώνει κάποιος για να μετακινηθεί με ΚΤΕΛ και αντίστοιχο κόστος θα πρέπει να πληρώνει ο νησιώτης με την ακτοπλοΐα. Ο νησιώτης θα παίρνει την διαφορά του αντιτίμου, στο λογαριασμό που θα έχει δηλώσει στην πλατφόρμα που χτίζεται αυτή τη στιγμή. Το ίδιο θα γίνεται και με τα εμπορεύματα, η διαφορά του κόστους θα πληρώνεται στις επιχειρήσεις ανά τρίμηνο. Έτσι, δεν θα υπάρχει επιπλέον κόστος μεταφοράς προϊόντων, θα μειωθεί το κόστος των αγαθών. Φυσικά, παίζουν ρόλο και άλλες παράμετροι, όπως το ολιγοπώλιο σε ένα νησί, αλλά δεν θα έχει κανείς ως δικαιολογία το μεταφορικό κόστος».

Πού και πότε εφαρμόζεται

Σε άλλο σημείο, ο κ. Σαντορινιός ανέφερε ότι στην πρώτη, πιλοτική, λειτουργία του από 1η/7/2018, το μέτρο θα αφορά τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και τη Σαμοθράκη, τα Δωδεκάνησα πλην Ρόδου, μικρά νησιά των Κυκλάδων και τα Διαπόντια Νησιά (στο Ιόνιο, όπου ποτέ δεν είχε επεκταθεί καμία νησιωτική πολιτική).

Από 1ης Ιανουαρίου 2018 «θα ισχύσει σε όλα τα νησιά πλην της Εύβοιας και της Κρήτης», λόγω της γέφυρας στην πρώτη περίπτωση και των πολύ χαμηλότερων κομίστρων στην δεύτερη. Ωστόσο, στην Κρήτη «εξετάζουμε μερική εφαρμογή για κάποια «εξαγώγιμα» είδη και στα καύσιμα».

Πώς χρηματοδοτείται το μέτρο

Επίσης, ο ίδιος ανέφερε για την χρηματοδότηση του μέτρου ότι «είναι από το εθνικό Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, γιατί είναι αναπτυξιακό μέτρο για τα νησιά, ιδίως στο κομμάτι των εμπορευμάτων. Έχουμε ήδη εξασφαλίσει αρκετά σημαντικούς πόρους για το 2018 (50 εκατ. ευρώ για το δεύτερο εξάμηνο) και το 2019 (150 εκατ. ευρώ τουλάχιστον). Για το κομμάτι των εμπορευμάτων διεκδικούμε πόρους και από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα».

Ξεκαθάρισε ωστόσο ότι δεν θα αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα η μη άμεση εξασφάλιση των πόρων για την εφαρμογή του μέτρου.

Πολλοί συζητούσαν μέτρα, κανείς δεν εφάρμοσε κάτι

Ερωτηθείς εξάλλου σχετικά, είπε ότι δεν μπορεί να δώσει απάντηση στο στο γιατί ένα τέτοιο μέτρο για ένα πραγματικό μειονέκτημα των νησιών δεν εφαρμόστηκε τόσα χρόνια, στα χρόνια της ευρωστίας. «Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι εμείς οι νησιώτες εδώ και τριάντα τουλάχιστον χρόνια ζητάμε να εφαρμοστεί κάποιο μέτρο για την ανάσχεση του ανταγωνιστικού μειονεκτήματος των νησιών. Πολλοί το είδαν θετικά, κανείς δεν πήγε να εφαρμόσει κάτι».

«Προφανώς δεν θα είναι τέλειο κάτι που ξεκινάει από το μηδέν, στην πρώτη του εφαρμοφή, αλλά είναι μία πολύ σημαντική αρχή, να χτίσουμε πάνω σε αυτήν την ισονομία των πολιτών σε όλη τη χώρα», σημείωσε.

Δείτε ακόμη:

Μεταφορικό ισοδύναμο στα νησιά με πιλοτική εφαρμογή μέσα στον Ιούλιο

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί