Στη βουλή το υπόμνημα της Ομοσπονδίας Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Περιφέρειας Κρήτης

Οι βουλευτές του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, Διαμάντω Μανωλάκου και Σταύρος Τάσσος κατέθεσαν αναφορά για τους κ. Υπουργούς Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Εσωτερικών, το υπόμνημα της Ομοσπονδίας Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Περιφέρειας Κρήτης και ζητούν την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων τους.

Αναλυτικά το υπόμνημα:

  1. Οξυμμένα προβλήματα σχολικής στέγης στην Περιφέρεια Κρήτης

 

Η Ομοσπονδία Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Περιφέρειας Κρήτης κάνει μια σοβαρή προσπάθεια τον τελευταίο χρόνο να συγκεντρώσει όσα περισσότερα στοιχεία μπορεί για το ζήτημα της σχολικής στέγης στο νησί μας. Πρόκειται για ένα από τα πιο κύρια ζητήματα που αφορά το σύνολο των γονέων, καθώς μέσα στα σχολικά κτίρια τα παιδιά μας ζουν τη μισή τους ζωή και επιπλέον η παιδαγωγική επιστήμη έχει αναδείξει τη σημασία του σχολικού περιβάλλοντος στη μαθησιακή διαδικασία.

Πολλά και σοβαρά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλοι οι νομοί της Κρήτης για τη σχολική στέγη: η παλαιότητα των σχολικών κτιρίων, οι μικρές και λίγες τάξεις που δεν καλύπτουν τις ανάγκες της αύξησης του μαθητικού πληθυσμού, η έλλειψη αντισεισμικής θωράκισης και πυρασφάλειας, τα μισθωμένα κτίρια, κλπ. Οι ανάγκες για ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων είναι ιδιαίτερα αυξημένες, ενώ η συντήρηση των ήδη υπαρχόντων απαιτεί γενναία χρηματοδότηση από το κράτος.

 

Μερικά σοβαρά παραδείγματα που χρήζουν άμεσης επίλυσης:

 

Δ. Ηρακλείου:

53ο – 54ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ (ΑΚΑΔΗΜΙΑ)

Α. ΚΤΙΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ –ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΣΤΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΤΙΡΙΟΥ

Τα τέσσερα (4) κτίρια που απαρτίζουν το σχολικό αυτό συγκρότημα, κατασκευάστηκαν από την δεκαετία του 1950 και πριν την δεκαετία του 1970, δηλαδή κάποια από αυτά πριν την εισαγωγή του 1ου αντισεισμικού κανονισμού του 1955 και τα περισσότερα μετά την εισαγωγή αυτού, αλλά πριν την αναθεώρησή του το 1985 και αξίζει να μνημονευθεί ότι έκτοτε έχουν εγκριθεί στην Ελλάδα 2 ακόμη μεταγενέστεροι και πιο σύγχρονοι αντισεισμικοί κανονισμοί, με τους οποίους υιοθετούνται ορθότερα οι εξελίξεις της στατικής επιστήμης.

Πέραν τούτων των γενικών παραδοχών, οι οποίες δυστυχώς αφορούν την πλειοψηφία σχολείων και δημόσιων κτιρίων της πόλης μας, ειδικά για το κτιριακό συγκρότημά της Παιδαγωγικής Ακαδημίας πρέπει να αναφέρουμε ότι ύστερα από μακροχρόνιες προσπάθειες και αγωνιστική διεκδίκηση των συλλόγων γονέων του 53ου και 54ου δημοτικών σχολείων από κοινού με την Ένωση Συλλόγων Γονέων Δ.Ηρακλείου αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη η μελέτη για την  στατική επάρκεια των κτιρίων του σχολικού συγκροτήματος της Παιδαγωγικής Ακαδημίας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η μελέτη πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ως τον Οκτώβρη του 2018. Θεωρούμε αυτονόητο ότι πρέπει απρόσκοπτα, χωρίς κανένα εμπόδιο ή χρονική καθυστέρηση, να ακολουθήσει η επόμενη φάση που θα αφορά τις εργασίες που θα περιγραφούν στην μελέτη στατικότητας.

Β. ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ

Τα κτίρια που απαρτίζουν το Συγκρότημα της Παιδαγωγικής Ακαδημίας, λόγω της παλαιότητάς τους, εμφανίζουν έντονα σημάδια φθοράς και απαιτούν εργασίες τακτικής συντήρησης. Παρά τις επιμέρους εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια αλλά και αυτές που θα ακολουθήσουν ως συνέχεια της μελέτης στατικότητας του κτιρίου, είναι αναγκαίες σε σταθερή βάση εργασίες συντήρησης των κτιρίων.

Πιο συγκεκριμένα σήμερα συνεχίζουν να υφίστανται τα κάτωθι φαινόμενα:

Ελλείπει η  υγρομόνωση στο κτίριο, με αποτέλεσμα να προκαλούνται αποκολλήσεις των επιχρισμάτων και διάβρωση του φέροντος οργανισμού .

Οι σκάλες προς τους ορόφους του συγκροτήματος είναι από μπετόν ή μωσαϊκό, τα οποία έχουν σπάσει σε πολλά σημεία που δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση λόγω της παλαιότητας.  Επίσης, τα υλικά κατασκευής δεν είναι τα κατάλληλα με αποτέλεσμα να γλιστρούν πολύ, ειδικότερα τις βροχερές μέρες. Το ίδιο συμβαίνει και με όλες τις επίπεδες επιφάνειες (πατώματα).

Οι σιδερένιες και οι ξύλινες πόρτες του συγκροτήματος είναι πολύ παλιές και σχεδόν κρεμασμένες και απαιτούν αντικατάσταση, δεδομένου ότι ανοίγουν προς τα μέσα.

Το στέγαστρο του κλιμακοστασίου της κεντρικής πτέρυγας είναι φτιαγμένο από ξύλα στην οροφή, τα οποία είναι από χρόνια διαβρωμένα και δεμένα με πρόχειρο τρόπο. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος τραυματισμού, αφού βρίσκεται σε χώρο που καθημερινά ανεβοκατεβαίνουν εκατό και πλέον μαθητές. Είναι απαραίτητο να αντικατασταθεί με καινούριο και ασφαλές.

Σοβαρό πρόβλημα υπάρχει με τα ακατάλληλα κάγκελα στις σκάλες που χρειάζονται άμεσα παρεμβάσεις. Έχουν γωνίες αιχμηρές που μπορεί να χτυπήσουν παιδιά, αφού δεν τηρούν τις προδιαγραφές και είναι τελείως ακατάλληλα. Στην περίπτωση αυτή υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να χτυπήσει παιδί στα ακατάλληλα κάγκελα ή να πέσει.  

Γ. ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΤΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΕΙΣΜΩΝ, ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ, ΘΕΟΜΗΝΙΩΝ ΚΛΠ

Το κτίριο επίσης χρειάζεται πολλές εργασίες για να εξασφαλιστείη αντισεισμική θωράκισή του, πέραν της ενίσχυσης της στατικότητας που προελέχθη:

Στους ορόφους της δυτικής και βορινής πτέρυγας ολόκληρου του σχολικού συγκροτήματος δεν υπάρχουν επαρκείς κλίμακες διαφυγής για την άμεση, γρήγορη  και ασφαλέστερη εκκένωση όλων των ορόφων, γεγονός που θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς. Σήμερα η εκκένωση του Σχολικού Συγκροτήματος γίνεται με αργοπορία και από μία σε κάθε πτέρυγα σκάλα (βορεινή – δυτική) από μπετόν, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν κρίνονται ασφαλείς. Κρίνεται απαραίτητη και επείγουσα η προσθήκη σιδηρών κλιμάκων διαφυγής

Τα φώτα στις αίθουσες όλου του συγκροτήματος είναι τελείως ακατάλληλα. Δεν έχουν προστατευτικά και δεν είναι στερεωμένα στις οροφές των αιθουσών και αρκετές φορές έχουν πέσει λάμπες σε κεφάλια παιδιών. Επίσης, λόγω της παλαιότητας κανείς δεν γνωρίζει πώς θα αντιδράσουν σε περίπτωση σεισμού. Χρήζουν άμεσης αντικατάστασης.

Τα παράθυρα αλουμινίου δεν ανοίγουν με ανάκλιση. Αυτό δημιουργεί σοβαρή επικινδυνότητα, αφού όταν είναι ανοικτά μπορεί να χτυπήσει κάποιο παιδί πάνω τους και να τραυματιστεί σοβαρά. Επειδή  υπάρχουν οι προδιαγραφές ανάκλισης, είναι απαραίτητο να αγοραστούν οι μηχανισμοί και να επισκευαστούν.

Όλες οι εσωτερικές πόρτες του κτιρίου ανοίγουν προς τα μέσα, με αποτέλεσμα σε περίπτωση σεισμού να υπάρχει κίνδυνος εγκλωβισμού

οι καυστήρες του συγκροτήματος είναι πολύ παλιοί, βρίσκονται στον ίδιο χώρο με τα ντεπόζιτα και δεν υπάρχει προστατευτικός τοίχος ανάμεσα τους, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος έκρηξης.

–  δεν υπάρχει έξοδος ασφαλείας από το αμφιθέατρο του σχολείου, στο οποίο συναθροίζονται άνω των 100 παιδιών με μοναδική έξοδο μια πόρτα οικιακών διαστάσεων.

Άμεσα για την ασφάλεια και τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών θα πρέπει:

να κατασκευαστούν σκάλες διαφυγής από τους ορόφους

να αλλαχτούν τα κρεμαστά φώτα.

να αλλαχτούν οι  λαμπτήρες από φθορισμού σε λεντ ειδικά  στις χαμηλοτάβανες τάξεις.

να μπουν στοπ στις πόρτες των τάξεων και πρωτίστωςς στις μεταλλικές πόρτες και στις μεγάλες πόρτες της αυλής. Οι πόρτες κλείνουν από το ρεύμα του αέρα κατά την ώρα που τα παιδιά μπαινοβγαίνουν στις τάξεις.

να προστεθεί αντιολισθητική ταινία στα σκαλοπάτια και κουπαστές στις σκάλες

να προστεθούν χερούλια ασφαλούς ανοίγματος στην μεγάλες πόρτες των κλιμακοστασίων για την άμεση έξοδο των παιδιών.

να ασφαλιστούν τουλάχιστον τα παλιά παράθυρα και να προστεθούν σε αυτά φιλμ συγκράτησης κρυστάλλων, για να αποφθεχθεί ο θρυμματισμός τους σε περίπτωση σεισμού.

αμεσα να προχωρήσει η αλλαγή φοράς  ανοίγματος των πορτών.

να γίνει προσθήκη ανάκλισης στα παράθυρα για να μην ανοίγουν στα κεφάλια των παιδιών.

 

12ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ (ΠΟΡΟΣ, ΚΡΑΠΗΣ 4)

Είναι απαραίτητη η εκπόνηση στατικής μελέτης του παλαιού κτιρίου, καθώς είναι άνω των 65 ετών και δεν έχει διαπιστωθεί και πιστοποιηθεί η στατικότητά του επίσημα από την αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου.

Έχουν παρουσιαστεί ρηγματώσεις στα εξωτερικά επιχρίσματα του κτιρίου, καθώς και σε κολώνες και τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών, ενώ καθημερινά πέφτουν κομμάτια σοβά μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας και πάνω στα κεφάλια των παιδιών μας. Χρειάζεται άμεση αποκατάσταση και ενίσχυσή τους, ενώ αναγκαίος είναι και ο ελαιοχρωματισμός του κτιρίου.

Η μόνωση της ταράτσας του κτιρίου έχει ξεκολλήσει σε αρκετά σημεία και χρειάζεται να αντικατασταθεί, αφού η υγρασία που περνάει επιβαρύνει την ήδη βεβαρημένη κατάσταση του κτιρίου . Σε διάφορα σημεία των αιθουσών του 1ου ορόφου του παλιού κτιρίου η υγρασία έχει διαπεράσει τους τοίχους και εμφανίζεται μούχλα, που όσο κι αν καθαρίζεται , εμφανίζεται διαρκώς. Φέτος βάφτηκαν οι αίθουσες μετά από πίεση των γονέων και του διευθυντή, αλλά το πρόβλημα δε λύνεται αν δεν γίνει η αντικατάσταση της μόνωσης.

Μετά από έλεγχο που έγινε από την αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου και επειδή η ηλεκτρολογική εγκατάσταση του σχολείου είναι παλαιά, είναι αναγκαία η άμεση ενίσχυσή της, καθώς και η αλλαγή του ηλεκτρολογικού πίνακα. Επίσης, το νέο κτίριο  δε φαίνεται να έχει παραληφθεί ακόμα και ως εκ τούτου δεν έχει συνδεθεί με τριφασικό ρεύμα που διαθέτει το υπόλοιπο σχολείο.

Στην εξωτερική αυλή έχει τοποθετηθεί εδώ και πολλά χρόνια υλικό «κουίκ», το οποίο όμως έχει υποστεί σημαντικές φθορές, καθιστώντας το ιδιαίτερα επικίνδυνο για τους μαθητές- ιδιαίτερα όταν βρέχει, οπότε γίνεται και υπερβολικά ολισθηρό. Σε πολλά δε σημεία παρουσιάζει ρηγματώσεις και κουφώσεις, γεγονός που το καθιστούν εντελώς ακατάλληλο για το μάθημα της Φυσικής  Αγωγής, για το οποίο σημειωτέον δεν υπάρχει ειδική αίθουσα για να πραγματοποιηθεί τις βροχερές ημέρες.

11ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ (ΧΡΥΣΟΠΗΓΗ, ΠΛ. ΜΗΝΑ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗ)

Το 11ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου είναι ένα σχολείο ιστορικό, αφού άρχισε να χτίζεται το 1889. Τη δεκαετία του 50 υπήρχε στο χώρο αυτό σπηλιά που φιλοξενούσε λεπρούς, ενώ κατά την περίοδο της Κατοχής, σε μια αποθήκη υπήρχε καζάνι όπου έφτιαχναν φαγητό για το δοκιμαζόμενο λαό της πόλης μας. Από τότε με συνεχή προσθήκη αιθουσών πήρε τη μορφή που έχει σήμερα. Είναι χτισμένο σε τρία επίπεδα με σκάλες επικίνδυνες για την ασφάλεια των μικρών μαθητών που φιλοξενεί. Η ακαταλληλότητα του κτιρίου  αλλά και του αύλιου χώρου επιτείνεται και με ένα σωρό άλλα προβλήματα.

Οι αίθουσες, που είναι μικρές και ακατάλληλες, γεμίζουν νερό από τις πρώτες κιόλας βροχές, ενώ σε μια από τις  αίθουσες πέρυσι οι τοίχοι έτρεχαν νερά και έπρεπε να εκκενωθεί από μαθητές, καθώς υπήρχε μέσα ο ηλεκτρολογικός πίνακας. Επιπροσθέτως, κατά τους ζεστούς μήνες οι αίθουσες είναι αποπνικτικές, αφού δεν υπάρχει επαρκής εξαερισμός.

Τα όμβρια ύδατα, δημιουργούν ένα ποτάμι από την πάνω αυλή μέχρι τη βόρεια κάτω είσοδο του σχολείου αφού, πέραν του γεγονότος ότι το σχολείο είναι κτισμένο σε τρία επίπεδα,  δύο από τα τρία φρεάτια έχουν τσιμεντωθεί από κάποιον ασυνείδητο.

Στα δύο λεβητοστάσια κεντρικής θέρμανσης, που βρίσκονται σε λειτουργία, δεν πληρούνται τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα πυροπροστασίας (ο καυστήρας είναι σε απόσταση 30εκ. από τα ντεπόζιτα πετρελείου), γεγονός που δαπιστώθηκε και από κλιμάκιο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ηρακλείου, το οποίο πραγματοποίησε αυτοψία. Προτείνεται δε, να υποβληθεί προς έγκριση στην Πυροσβεστική Υπηρεσία μελέτη ενεργητικής πυροπροστασίας σύμφωνα με την 16/15 Πυροσβεστική Διάταξη, υπογεγραμμένη από αρμόδιο τεχνικό επιστήμονα και στη συνέχεια να εφαρμοστεί.

Τόσο τα κάγκελα όσο και οι δύο κεντρικές πύλες του σχολείου έχουν υποστεί οξείδωση και είναι έτοιμα να πέσουν.

 

ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΕΙΟ

Το «ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΕΙΟ» κτήριο, ένα από τα πιο ιστορικά στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου, στεγάζει σήμερα το 1ο ΓΕΛ, το 1ο Γυμνάσιο και το Εσπερινό Γυμνάσιο Ηρακλείου.

Το 2008 διαπιστώθηκε ότι το κτίριο έχρηζε στατικής ενίσχυσης. Μετά από χρόνιες κινητοποιήσεις γονέων – μαθητών – καθηγητών που διεκδικούσαν τη χρηματοδότηση, επίσπευση και ολοκλήρωση του έργου τελικά προχωρούν οι εργασίες αποκατάστασης του σχολείου.   Όμως η διαδικασία αποκατάστασης του σχολικού κτηρίου προχωρά χωρίς μελέτη αντιστήριξης στο βόρειο τμήμα του κτιρίου με κίνδυνο τη νέα καθυστέρηση στην παράδοση του έργου.

Επιπλέον, λόγω των δυσμενών συνθηκών που επικρατούν στο σχολικό συγκρότημα (σχολείο εργοτάξιο, κοντέϊνερ – αίθουσες στον αύλειο χώρο, μπάζα, περιφράξεις, κ.λ.π.) – μαθητές και εκπαιδευτικοί – διατρέχουν καθημερινά πολλούς κινδύνους ατυχήματος. Κατά συνέπεια, υπάρχει αδήριτη ανάγκη για δύο μόνιμους φύλακες, όπως έχουν ζητήσει οι σύλλογοι γονέων, καθώς υπάρχει κίνδυνος για τους μαθητές εν ώρα σχολείου.

Τέλος, το 1ο ΓΕΛ έχει στη δύναμη του 380 μαθητές και δεν διαθέτει ούτε γραμματειακή υποστήριξη (υπάλληλο διοικητικών καθηκόντων) ούτε και επιστάτη. Επιπλέον, οι υπάρχουσες αίθουσες δεν επαρκούν και ενώ έχει ζητηθεί από το Δήμο Ηρακλείου να παραχωρηθούν δύο λυόμενες αίθουσες μέχρι την αποπεράτωση του έργου ακόμα το αίτημα δεν έχει υλοποιηθεί με κίνδυνο το σχολείο να μην μπορεί να δεχτεί άλλους μαθητές.

Οι εκπαιδευτικοί ουσιαστικά εκπληρώνουν τα παραπάνω καθήκοντα (φύλαξη, επιστασίας και διοικητικών καθηκόντων), αναγκαζόμενοι να προσέρχονται και το απόγευμα στο σχολείο για να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις.

 

2o – 5o ΑΛΙΚΑΡΝΑΣΣΟΥ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Στατική μελέτη του κτιρίου δεν υπάρχει σύμφωνα με το νέο κανονισμό αντισεισμικής προστασίας.

Το σχολείο έχει ξεπεράσει τη δυναμικότητα (αριθμό μαθητών) που μπορεί να καλύψει ως κτίριο αφού ξεπερνά τους 500 μαθητές.

Μελέτη πυρασφάλειας δεν υπάρχει για να καλύψει τις ανάγκες του σχολείου με βάση τη νέα δυναμικότητα.

Ο τάπητας της αυλής έχει ρηγματώσεις σε αρκετά σημεία οι  οποίες έχουν μπαλωθεί με τσιμέντο.

Τα πλακάκια που υπάρχουν σε κάποια σημεία της αυλής αλλά και στη σκάλα που ανεβαίνουν τα παιδιά από το κάτω επίπεδο στο πάνω είναι ολισθηρά και επικίνδυνα ειδικά τις βροχερές μέρες.

Η αυλή του Νηπιαγωγείου έχει στρωθεί με κομμάτια καουτσούκ αλλά υπάρχουν κενά ανάμεσα στους αρμούς.

 

ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΡΤΕΡΟΥ

Το Σχολείο του Καρτερού είναι ένα σχολείο «φάντασμα», αφού υπάρχει μόνο στα χαρτιά – κτίριο δεν υπάρχει. Οι κάτοικοι μέσα από τον Πολιτιστικό σύλλογο Καρτερού ζητούν την εξαγορά οικοπέδου για την ανέγερση σχολικού κτιρίου που θα στεγάσει τους μαθητές του Καρτερού, οι οποίοι μέχρι και σήμερα διαμοιράζονται σε σχολεία της Αλικαρνασσού και περιφερειακά (π.χ. Ελιά).

Φαίνεται από δημοσιεύματα στο τύπο ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας παραχωρεί στο Δήμο 6 στρέμματα από το στρατόπεδο Πετεινάκη για την ανέγερση του σχολείου. Τίποτε δεν έχει ανακοινωθεί.

 

Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Ηρακλείου Κρήτης (Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

 

Το ΕΕΕΕΚ, ένα από τα μεγαλύτερα και πιο δύσκολα σχολεία στην κατηγορία του πανελλαδικά, έχει 67 εγγεγραμένους μαθητές ηλικίας 15-21 χρονών με πολυαναπηρίες, τετραπληγίες, σύνδρομα, βαριά νοητική υστέρηση και αυτισμό.

Το συγκεκριμένο σχολείο συστεγάζεται με το ειδικό ΕΠΑΛ Ηρακλείου. Εδώ και 11 χρόνια, από το 2006 μέχρι και σήμερα στεγάζεται στις σημερινές λυόμενες εγκαταστάσεις, με 13 τάξεις μαθημάτων και 4 αίθουσες εργαστηρίων για τους 67 μαθητές του ΕΕΕΕΚ.

Η επικινδυνότητα για την ασφάλεια των μαθητών είναι μεγάλη, καθώς οι λυόμενες εγκαταστάσεις είναι σκουριασμένες, εμφανής είναι η υγρασία και η μούχλα, τμήματα στις οροφές είναι ετοιμόρροπα ενώ έχει καταρρεύσει και κομμάτι της περίφραξης.

Σε περίπτωση βροχής προστίθενται στη λίστα με τα προβλήματα τα ταβάνια που στάζουν μέσα σε τάξεις, η ολισθηρότητα στα πλακάκια, αλλά και το κρύο στις αίθουσες διδασκαλίας καθώς δεν υπάρχει θέρμανση, μόνο κάποια πεπαλαιομένα κλιματιστικά.

Ο προαύλιος χώρος είναι εντελώς ακατάλληλος για τα παιδιά, χωρίς ράμπες, με υπόστεγα που στάζουν στα πλακάκια και  σπασμένα πλακάκια που καθημερινά αποτελούν κίνδυνο για πτώση κάποιου μαθητή, καθώς και οι τουαλέτες που είναι σε άθλια κατάσταση δεν θυμίζουν σε τίποτα τουαλέτες για παιδιά με ειδικές ανάγκες.

 

Δ. Χανίων:

1ο και 2ο Δημοτικά Σχολεία Ν. Κυδωνίας

  1. Είναι δύο συστεγαζόμενα σχολεία του Δήμου Χανίων. εδώ και τουλάχιστον επτά χρόνια έχουν τοποθετηθεί στο χώρο 6 κοντέινερς. Στα 22 λοιπόν τμήματα (το 1ο λειτουργεί ως 12θέσιο και το 2ο ως 10θέσιο) φοιτούν συνολικά 500 περίπου μαθητές και η δυναμικότητά τους κατά μέσο όρο είναι 23-25 μαθητές ανά τμήμα. Σύμφωνα με καταγγελίες γονιών και εκπαιδευτικών τα πατώματα στα κοντέινερς τρυπάνε και καθημερινά πέφτουν σοβάδες από τα ταβάνια. Σημαντικό επίσης πρόβλημα αποτελεί ο μικρός αύλειος χώρος, στον οποίο στοιβάζονται οι 500 μαθητές στα διαλείμματα, κάτι που αυξάνει το φόβο ατυχημάτων.
  2. Ανάγκη ανέγερσης νέων σχολείων σε: Βάμο (Γυμνάσιο και Λύκειο), Ακρωτήρι (Γυμνάσιο και Δημοτικό), Χρυσοπηγή (Δημοτικό), Ν. Κυδωνία (Δημοτικό), Κουμπές (Γυμνάσιο και Δημοτικό), π. Δ. Θερίσου (Γυμνάσιο).
  3. Η σχολική στέγη των περισσότερων Νηπιαγωγείων είναι εντελώς ακατήλληλη (μισθωμένα μαγαζιά).
  4. Υπάρχει έγκριση για ανέγερση σχολείων στο στρατόπεδο Μαρκοπούλου και στο Καλυκά, που ωστόσο δεν υλοποιείται.

 

Δ. Ρεθύμνου:

  1. Στο 2ο ΓΕΛ και 2ο Γυμνάσιο Ρεθύμνου έχει διαπιστωθεί καθίζηση του κτιρίου.
  2. Σε πολλά σχολεία έχουν αυξηθεί οι μαθητές και οι υποδομές τους δεν επαρκούν με αποτέλεσμα να κάνουν τα παιδιά μάθημα σε κοντέινερς.
  3. Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει και το ΕΠΑΛ Ρεθύμνου. Tο συγκεκριμένο σχολικό συγκρότημα, παρά το γεγονός πως είναι το μεγαλύτερο στον Νομό Ρεθύμνου και εξυπηρετεί τις μαθησιακές ανάγκες εκατοντάδων μαθητών ολόκληρου του Νομού Ρεθύμνης, χρήζει άμεσης αποκατάστασης, όχι μόνο σε επίπεδο υλικοτεχνικών υποδομών και κτηριακών παρεμβάσεων, αλλά και σε  επίπεδο έμψυχου εκπαιδευτικού δυναμικού, καθώς δεν πληρούνται , ούτε κατά το ελάχιστον, οι απαιτούμενες προδιαγραφές για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
  4. Το Εργαστηριακό Κέντρο Ρεθύμνου είναι το μοναδικό στο Νομό Ρεθύμνου, εδράζεται  στον Δήμο Ρεθύμνου και εξυπηρετεί τα σχολεία της πόλης, όπως το 1ο ΕΠΑΛ, το Εσπερινό ΕΠΑΛ καθώς και το Δ.Ι.Ε.Κ. Ρεθύμνου. Στο συγκρότημα φιλοξενούνται περίπου 960 μαθητές από όλο τον νομό καθώς και περίπου 100 καθηγητές. Δεν υπάρχει, όπως τα περισσότερα σχολεία στο δήμο, οικοδομική άδεια, με αποτέλεσμα να αποτελεί τροχοπέδη για τις ανακαινίσεις, μελέτη για Αντισεισμική Θωράκιση του κτηρίου και μελέτη για αντιπυρική προστασία. Επιπλέον δεν υπάρχει υγρομόνωση με αποτέλεσμα σε περιόδους βροχοπτώσεων να στάζει μέσα στο κτίριο, ενώ τα παιδιά κάνουν μάθημα στο υπόγειο όπου δεν υπάρχουν παράθυρα.

 

Δ. Αγίου Νικολάου:

 

  1. Κάθε χρόνο βρίσκονται εκτός βρεφονηπιακών σταθμών 60-80 βρέφη και νήπια. Αιτία δεν είναι η οικονομική αδυναμία από τον Οργανισμό Κοινωνικών Υπηρεσιών Αγίου Νικολάου ή η έλλειψη προσωπικού αλλά η αδυναμία χώρου στέγασής τους, πράγμα που κάνει άμεση την ανάγκη χρηματοδότησης για την κατασκευή νέου Β/Ν σταθμού, σε οικόπεδο που ήδη διατίθεται από το Δήμο.
  2. Σε μια περιοχή με 2.500 ξενοδοχοϋπαλλήλων δεν μπορεί να λειτουργήσει ΚΔΑΠ, δομή που ειδικά την θερινή περίοδο είναι απολύτως απαραίτητη. Αιτία και πάλι η έλλειψη κατάλληλου κτιρίου.
  3. Το θεσμοθετημένο 7ο Νηπιαγωγείο, ακόμα δεν μπορεί να λειτουργήσει λόγω έλλειψης κτιρίου, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να ακυρωθεί η ίδρυσή του
  4. Το 6ο Νηπιαγωγείο στεγάζεται σε ισόγειο πολυκατοικίας, έχει λειτουργικά προβλήματα και πρέπει να αναζητηθεί άμεσα, κατάλληλος για Νηπιαγωγείο χώρος μεταστέγασης.
  5. Το 5ο Δημοτικό στεγάζεται σε λυόμενες αίθουσες, χωρίς τις απαραίτητες υποδομές, χωρίς αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, χωρίς αίθουσα ολοήμερου, με ένα ακάλυπτο χώρο προαυλίου χωρίς σκέπαστρο, εκτεθειμένο στα φυσικά φαινόμενα όπου λόγω ζητημάτων νομιμότητας, δεν μπορούν να γίνουν οποιεσδήποτε εργασίες συμπλήρωσης, αποκατάστασης και ασφάλειας στο συγκρότημα. Η δημιουργία ενός νέου σχολείου σε αυτή τη κρίσιμη περιοχή επέκτασης του σχεδίου πόλης (Σταυρός) κρίνεται εντελώς απαραίτητη.
  6. Το σχολείο του Καλού Χωριού έχει κτιστεί το 1965 με δωρεά από την Ένωση Ομογενών της Αμερικής. Περιλαμβάνει 2 αίθουσες και 2 υπόγεια που κι αυτά χρησιμοποιούνται σαν αίθουσες και κάποια λυόμενα κτίρια. Δεν διαθέτει εδώ και πολλά χρόνια αίθουσα πολλαπλών χρήσεων ούτε κανένα άλλο λειτουργικό και βοηθητικό χώρο. Το δε Νηπιαγωγείο στεγάζεται σε προκάτ αίθουσες γεμάτες ρωγμές  και για αποθήκη χρησιμοποιούν το γραφειάκι του Δντη.  
  7. Απαιτείται επαναπροώθηση του φακέλου για την κατασκευή νέου Δημοτικού Σισίου από την Περιφέρεια Κρήτης, στην οποία έχει «βαλτώσει» ο σχετικός φάκελος. Ο χώρος υπάρχει και χρειάζεται απλά έγκριση στο τοπικό ρυμοτομικό και στους όρους δόμησης από τη Διεύθυνση ΠΕΧΩ Κρήτης. Πρέπει άμεσα να εξασφαλιστεί και η απαραίτητη χρηματοδότηση για να περάσουμε στη κατασκευή, αφού το σημερινό Δημοτικό Σισίου, στεγάζει περίπου 150 μαθητές, στεγάζεται σε προκατ αίθουσες και κρίνεται παντελώς ακατάλληλο αφού με κάθε βροχή μπαίνουν νερά στις αίθουσες. Πρόσφατα μάλιστα κατέρρευσε τμήμα της ψευδοροφής και οι γονείς ετοιμάζονται για κινητοποιήσεις.
  8. Η παλαιά πτέρυγα του 1ου Δημοτικού και η πτέρυγα του 1ου Γυμνασίου που κατασκευάστηκε στις αρχές του ’80 (με αντισεισμικό κανονισμό του ΄59), απαιτούν άμεση συντήρηση διαβρωμένων οπλισμών και ενανθρακωμένων σκυροδεμάτων στο σύνολο του φέροντος οργανισμού των κτιρίων. Θεωρούμε απαραίτητο ένα γενικευμένο πρόγραμμα αντισεισμικού ελέγχου από την Περιφέρεια Κρήτης με προτεραιότητα στα παλαιότερα σχολικά κτίρια.
  9. Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΕΕΚ) για να επιτελέσει ολοκληρωμένα το ρόλο του, πρέπει να βρει νέα στέγη. Υπάρχει για αυτό το λόγο παραχώρηση οικοπέδου από τη Κοινότητα Κριτσάς στη περιοχή Μαρδατίου. Αυτή τη μεταφορά υποστηρίζουν και οι εκπαιδευτικοί. Έχει εγκριθεί τοπικό ρυμοτομικό και έχουν καθοριστεί όροι δόμησης. Με την απόφαση121778/ΣΤ1 το Υπουργείο Παιδείας έχει εγκρίνει κτιριολογικό πρόγραμμα για 60 μαθητές, σε ένα σύγχρονο κτίριο με κατάλληλες υποδομές για τις ιδιαίτερες ανάγκες που θα καλύπτει.
  10. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη νέας σχολικής στέγης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, τα τελευταία 30 χρόνια στο κεντρικό διαμέρισμα του Δήμου (πόλη του Αγίου Νικολάου) που έχει σαν αποτέλεσμα στη περιοχή Ξηροκάμπου, σε ένα χώρο που θα κάλυπτε τις υποδομές ενός Λυκείου και ενός Γυμνασίου, σήμερα να συστεγάζονται 8 σχολεία (1ο Λύκειο, 2ο Λύκειο, ΕΠΑΛ, 2ο Γυμνάσιο, 3ο Γυμνάσιο, ΕΕΕΚ, Δημόσιο ΙΕΚ και Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας) με συνολικό αριθμό άνω των 1000 μαθητών. Υπολογίζοντας το μέγεθος του αύλειου χώρου και το πλήθος των μαθητών, τα τετραγωνικά που αντιστοιχούν σε κάθε μαθητή είναι λιγότερα από αυτά που αντιστοιχούν σε τροφίμους φυλακής.  Σε υπόμνημά του ο Σύλλογος Eκπαιδευτικών του 2ου Λυκείου, προειδοποιεί:
  • Για προβλήματα πρόκλησης και εξακρίβωσης παραβατικών συμπεριφορών
  • Κίνδυνοι ατυχήματος στις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών
  • Μεγάλο μαθητικό δυναμικό για τις περιορισμένες στεγαστικές δυνατότητες του κάθε σχολείου
  • Έλλειψη αιθουσών που πληρούν προϋποθέσεις και προδιαγραφές καταλληλότητας για διδασκαλία
  • Σήμερα χρησιμοποιούνται κάποιες αίθουσες πολύ μικρών διαστάσεων που καλύπτουν ολιγομελή τμήματα, τα οποία του χρόνου καταργούνται με το νόμο (15-1-2018) που αυξάνει τον αριθμό των μαθητών στα τμήματα προσανατολισμού μη επιτρέποντας τη λειτουργία ολιγομελών τμημάτων
  • Έλλειψη γραφείων και αιθουσών προετοιμασίας και συζήτησης εκπαιδευτικού έργου αφού οι 2 λυόμενες αίθουσες που προστέθηκαν στο προαύλιο είναι ασφυκτικές για τον αριθμό των εκπαιδευτικών
  • Περιορισμός της ελευθερίας και της αυτονομίας των Γενικών Λυκείων. Το ένα σχολείο πρέπει να ενημερώνει ή και να λογοδοτεί στο άλλο αφού μοιράζονται αύλειο χώρο, εργαστήρια, αίθουσα εκδηλώσεων, κλειστό γυμναστήριο και υλικοτεχνική υποδομή.

Και όλα αυτά όταν από το 2009 ο Δήμος έχει εξασφαλίσει οικόπεδο (στη περιοχή Μεσοράχης) όπου

  • με την απόφαση 118290/ ΣΤ1 του Υουργείου Παιδειάς έχει εγκριθεί κτιριολογικό πρόγραμμα 15 θέσιου Γυμνασίου χωρητικότητας 450 μαθητών και 15 θέσιου Λυκείου ίδιας δυναμικότητας
  • Υπάρχει εγκεκριμένο τοπικό ρυμοτομικό σχέδιο και έχουν καθοριστεί όροι δόμησης με την απόφαση 8517/18-11-2009 της Διεύθυνσης ΠΕΧΩ Κρήτης καθώς και σωρεία λοιπών εγγράφων και αδειοδοτήσεων
  • Για την πρόσβαση στα σχολεία υπάρχει απαλλοτρίωση (μάλιστα οι αποζημιώσεις έχουν ήδη καταβληθεί), ώστε να εξασφαλιστεί δρόμος πρόσβασης και σύνδεσης με το οδικό δίκτυο.

Νομίζουμε ότι δεν έχουμε πια την πολυτέλεια του χρόνου για να ψάχνουμε για άλλες βέλτιστες λύσεις χωροθεσίας. Το 3ο Γυμνάσιο και το 2ο Λύκειο πρέπει να μεταστεγαστούν άμεσα. Σαν Ένωση προτείνουμε άμεση παραγγελία μελετών που υπάρχουν ήδη στα συρτάρια του πρώην Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων που σήμερα έχει συγχωνευτεί με άλλους φορείς στην εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.». Θεωρούμε επίσης ότι η χρηματοδότηση μέσω ΣΔΙΤ ανεβάζει πολύ το κόστος κατασκευής, αφού ακόμα και ένα ενδεχόμενο δάνειο είναι πολύ οικονομικότερο χρηματοδοτικό εργαλείο.

 

  1. 1ο δημοτικό σχολείο Νεάπολης: Τα κτιριακά προβλήματα που έχει το σχολείο  έχουν να κάνουν κυρίως με μονώσεις για προστασία από την υγρασία. Πρέπει να γίνουν μονώσεις σε δύο μικρές ταράτσες  (πάνω από την σκάλα που οδηγεί στον 1ο όροφο και πάνω από το γραφείο της διεύθυνσης). Έχουν αρχίσει να φεύγουν σοβάδες από την οροφή της σκάλας και είναι επικίνδυνο γιατί τα παιδιά ανεβοκατεβαίνουν από αυτές τις σκάλες συνεχώς. Πρέπει να γίνει μόνωση στον εξωτερικό τοίχο της Δ΄ τάξης γιατί βγαίνει υγρασία με τη μορφή μούχλας από την εσωτερική μεριά και όσο και αν έχει καθαριστεί ο τοίχος με χλωρίνη, εξακολουθεί να βγάζει νέα μούχλα. Σε πολλά σημεία στους εσωτερικούς τοίχους έχει φουσκώσει και έχει σκάσει ο σοβάς με αποτέλεσμα να μαδάνε οι τοίχοι. Στο καινούριο κτίριο και στον εξωτερικό τοίχο του Β2 πρέπει να γίνει επίσης μόνωση για την υγρασία η οποία εμφανίζεται στη μέσα μεριά της τάξης. Τα κάγκελα στην αυλή είναι πολλών χρόνων και κάποια δεν είναι απόλυτα σταθερά. Χρειάζονται αντικατάσταση.
  2. Το Γυμνάσιο Νεάπολης αντιμετωπίζει πολλά κτηριακά προβλήματα, καθώς υπάρχουν θέματα με τους σοβάδες που πέφτουν, με τα εκτεθειμένα σίδερα, με σιδερένιες κατασκευές που πολλές φορές καταρρέουν και θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών. Το κύριο και βασικό όμως είναι η έλλειψη αιθουσών, αφού υπάρχουν και τμήματα ένταξης, με αποτέλεσμα να μην επαρκούν και τα μαθήματα να γίνονται σε μη κατάλληλους χώρους π.χ. σε ”βιβλιοθήκη” με έντονη υγρασία, σε εγκαταλειμμένη αποθήκη με υλικά χημείου κ.α. Ζητάμε τη δημιουργία τουλάχιστον 4 αιθουσών και την ανακαίνιση κάποιων παλαιότερων. Γενικότερα, το σχολείο είναι σε άσχημη κτηριακή κατάσταση και πρέπει να προχωρήσει η μελέτη και η εφαρμογή της.
  3. 2ο δημοτικό σχολείο Νεάπολης: Μεταφορά των βρυσών από τη θέση που βρίσκονται σήμερα σε άλλο σημείο του κτιρίου ,διότι στη θέση που βρίσκονται σήμερα προκαλούν υγρασία στην τάξη που  στον εξωτερικό τοίχο αυτής βρίσκονται. Πάνω από τις βρύσες να τοποθετηθεί ένα στέγαστρο για να μην βρέχονται τα παιδιά  όταν βρέχει και  τα παιδιά πίνουν νερό. Βάψιμο  εξωτερικά του κτιρίου με προεργασία μόνωσης γιατί έχει πολύ υγρασία. Να φτιαχτεί η είσοδος που εισέρχονται και εξέρχονται τα οχήματα γιατί λόγω αστοχίας στην κατασκευή δεν  μπορούν να εισέλθουν οχήματα χαμηλά και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αν υπάρξει επείγουσα ανάγκη ( ασθενοφόρο) δεν μπορεί να εισέλθει εντός του χώρου κανένα χαμηλό όχημα. Να φτιαχτεί η στέγη της  αποθήκης όπου υπάρχει ο καυστήρας, το πυροσβεστικό και το ντεπόζιτο πετρελαίου γιατί μπαίνουν νερά όταν βρέχει.

 

  1. Τα οξυμένα κτιριολογικά προβλήματα έρχονται να προστεθούν στα απαραίτητα ζητήματα συντηρήσεων των υποδομών (κτιριολογικών, ηλεκτρικών, υδραυλικών) στις ελλείψεις υλικοτεχνικών υποδομών (εργαστηρίων, γυμναστηρίων, βιβλιοθηκών) την έλλειψη ασφαλών υλικών στους χώρους που παίζουν τα παιδιά. Λόγω της υποχρηματοδότησης από το κράτος στους Δήμους, τα προβλήματα οξύνονται μέρα με τη μέρα. Η σωστή τακτική κοινής εργολαβίας για τα προβλήματα στεγάνωσης που ακολούθησε ο Δήμος Αγίου Νικολάου έχει καταστεί ανέκδοτο, μια που μετά από 3 χρόνια καταγραφών και διαδικασιών, τα προβλήματα στεγάνωσης έχουν γίνει άλλα τόσα και η όποια αντιμετώπιση θα είναι εκ νέου ελλειμματική.

 

Δ. Χερσονήσου:

  1. Το Δημοτικό σχολείο Κοκκίνη Χάνι βιώνει εδώ και πολλά χρόνια μια σειρά από σοβαρά προβλήματα, που χρόνο με το χρόνο αντί να λύνονται γιγαντώνονται. Πρόκειται για ένα σχολείο που είναι μοιρασμένο στα δυο, με ένα κτίριο του δημοσίου άκρως ακατάλληλο για τις ανάγκες των συνεχώς αυξανόμενων μαθητών (φέτος φοιτούν συνολικά 270 παιδιά) και ένα μισθωμένο κτίριο σε άλλη περιοχή του χωριού, με σοβαρά προβλήματα υποδομής των τάξεων και της αυλής, καθώς και του δρόμου πρόσβασης σε αυτό. Αν και μετά από πολλές προσπάθειες των γονέων εγκρίθηκε η ανέγερση νέου κτιρίου με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, το έργο αυτό ξεκίνησε μόλις πριν λίγες μέρες, αφού είχε κωλήσει στη φάση των ενστάσεων για αρκετό καιρό, και δεν είναι γνωστό το πότε θα παραδοθεί. Μέχρι τότε οι μαθητές θα βιώνουν τις τριτοκοσμικές συνθήκες των κτιρίων όπου λειτουργεί το σχολείο.
  2. Καλλιτεχνικό και Μουσικό Σχολείου Ηρακλείου: Στις εγκαταστάσεις της πρώην Αμερικάνικης Βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης, στεγάζονται το Μουσικό και το Καλλιτεχνικό Σχολείο Ηρακλείου Κρήτης. Και τα δυο σχολεία αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υποδομών: απουσία κατάλληλων αιθουσών διδασκαλίας ατομικών μαθημάτων και εκδηλώσεων, κατάλληλων αιθουσών αποθήκευσης οργάνων, κατάλληλης αίθουσας για τη σίτιση (φέτος ξεκίνησε η σίτιση το τλευταίο δίμηνο με πολλές ελλείψεις σε ένα άκρως ακατάλληλο χώρο πίσω από το γυμναστήριο της πρ. Βάσης), κατάλληλων χώρων για βιβλιοθήκες, μουσικές βιβλιοθήκες, studios κ.λπ. Επιπλέον, το εργαστήριο πληροφορικής υπολειτουργεί με ελάχιστους πεπαλαιωμένους, από το 2004, υπολογιστές. Δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η διαδικασία μελέτης αντισεισμικής θωράκισης που έχει αναλάβει ο Δήμος Χερσονήσου για το Μουσικό Σχολείο. Η κατάσταση στο Καλλιτεχνικό Σχολείο είναι ακόμα χειρότερη: Δεν υπάρχει αυτοτελές κτίριο, με αποτέλεσμα το σχολείο να λειτουργεί σε τρία διαφορετικά κτιριακά συγκροτήματα από τα οποία το ένα μόνο ανήκει στο Καλλιτεχνικό και περιλαμβάνει 11 αίθουσες ΠΡΟΚΑΤ και δυο αίθουσες για χορό.
  3. Δημοτικό Σχολείο Ελιάς: Οι υπάρχουσες αίθουσες δεν καλύπτουν τον αυξημένο αριθμό μαθητών με αποτέλεσμα να έχουν χωριστεί με γυψοσανίδες. Απαραίτητες είναι 3 επιπλέον νέες αίθουσες. Ακόμα, η αυλή είναι εντελώς ακατάλληλη με αποτέλεσμα να γίνονται συχνά ατυχήματα (πρόσφατα ένας μαθητής χρειάστηκε ιατρική φροντίδα).
  4. Νηπιαγωγείο Ελιάς: Αν και είχε ξεκινήσει οι διαδικασίες για τη μεταφορά του Νηπιαγωγείου σε δικό του χώρο (συστεγάζεται με το δημοτικό), ωστόσο έχει μείνει στάσιμη.
  5. Δημοτικό Επισκοπής:  Πρόκειται για ένα σχολείο που χτίστηκε το 1952 και σήμερα αδυνατεί να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες των μαθητών. Φοιτούν 120 μαθητές, τη στιγμή που μόλις χωρούν περίπου οι μισοί. Δεν διαθέτει τα στοιχειώδη, όπως και αρκετά σχολεία του συγκεκριμένου δήμου: αίθουσα Η/Υ, αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, αίθουσα τμήματος ένταξης (στεγάζεται στο κυλικείο), κλπ. Ενώ έχει γίνει δωρεά οικοπέδου δίπλα στο σχολείο για να επεκταθεί ο δήμος δεν προχωράει τη διαδικασία.

Δ. Φαιστού:

 

Ειδικό Σχολείο Μοιρών

Το Ειδικό Σχολείο Μοιρών, που στεγάζεται στην Πόμπια και στο οποίο φοιτούν πάνω από 20 παιδιά αντιμετωπίζει πολλά και χρόνια προβλήματα όπως η σχολική στέγη και οι υποδομές. Ειδικότερα, το Ειδικό Σχολείο Μοιρών στεγάζεται στο Δημοτικό Σχολείο Πόμπιας χωρίς να υπάρχει επάρκεια χώρων και χωρίς ειδικές υποδομές. Για την προσωρινή λύση του προβλήματος στέγασης, το Δ.Σ. του Δήμου Φαιστού έχει αποδεχτεί τη συστέγαση του σχολείου μας με το Δημοτικό Σχολείο Γαλιάς.

Οι προδιαγραφές στέγασης ενός Ειδικού Σχολείου είναι – και πρέπει να είναι – πολλές και απαιτητικές, που όμως δεν πληροί το σχολείο της Γαλιάς. Είναι γνωστές οι ζημιές και οι ρωγμές που υπέστη το σχολείο από τον  σεισμό της 12/10/ 2013 . Συνεπώς η μεταφορά του σχολείου στη Γαλιά δεν αποτελεί την πιο ενδεδειγμένη λύση, δεδομένο που επιβεβαιώθηκε και από τη συζήτηση τότε με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης, αφού σύμφωνα με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης και την Α’θμια Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου, προτάθηκε το να παραμείνει το Ειδικό Σχολείο στην Πόμπια αντί να μεταφερθεί σε προκατασκευασμένες αίθουσες στη Γαλιά , αφού το συγκεκριμένο σχολείο στην Πόμπια πληροί πολλές περισσότερες προϋποθέσεις.

Το αίτημα για ένα καινούργιο σχολείο, αποκλειστικά για τις ανάγκες της Ειδικής Αγωγής, από το νηπιαγωγείο έως το ΕΕΕΕΚ (κι αυτό έχει σοβαρά προβλήματα μόνωσης και παλαιότητας), με τις προδιαγραφές που απαιτούνται σε εκπαιδευτικό – ειδικό προσωπικό, τη δωρεάν και ασφαλή μεταφορά των παιδιών, κ.λπ. είναι επίκαιρο και αναγκαίο όσο ποτέ άλλοτε. Η κατασκευή και λειτουργία ενός τέτοιου Σχολείου – Κέντρο Ειδικής Αγωγής στη Μεσαρά θα έλυνε πολλά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα γονέων και παιδιών, θα αποτελούσε ένα λιθαράκι στην ανάπτυξη της περιοχής.

Ο σύλλογος γονέων του Ειδικού Σχολείου, ΖΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟ 2016 να τροποποιηθεί ο κωδικός του προϋπολογισμού οικονομικού στον οποίο έχουν εγγραφεί 100.000 ευρώ (χρηματοδότηση από την Περιφέρεια Κρήτης για την προμήθεια 5 προκατασκευασμένων αιθουσών για τη στέγαση του Ειδικού Σχολείου στη Γαλιά) και τα χρήματα αυτά να διατεθούν για μελέτη –κατασκευή καινούργιου Ειδικού Σχολείου.

Ο δήμος βρίσκεται ακόμη στο σημείο τροποποίησης του σχεδίου πόλεως στο Τυμπάκι προκειμένου να χαρακτηριστεί δημοτικό ακίνητο και όμορο ιδιωτικό οικόπεδο  από χώρος για γυμναστήριο σε χώρο εκπαίδευσης…

 

Δημοτικό Σχολείο Γαλιάς

Με το σεισμό 6,3 ρίχτερ που σημειώθηκε τον Οκτώβριο 2013 το Δημοτικό Σχολείο Γαλιάς υπέστη σοβαρές στατικές βλάβες που καθιστούν αδύνατη τη λειτουργία του. Σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου, που διενεργήθηκε στις 23/01/2015 από το ΥΠΕ.ΧΩ.ΔΕ.-Γ.Γ.Δ.Ε.-Υ.Α.Σ., το σχολείο κρίθηκε προσωρινά ακατάλληλο για χρήση και δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί πριν επισκευαστεί. Ο συγκεκριμένος επανέλεγχος διενεργήθηκε σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο ΦΕΚ 3652/Β/2014.

Από τότε μέχρι σήμερα οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Γαλιάς στεγάζονται σε (6)έξι λυόμενες αίθουσες των 50 τ.μ., οι οποίες προσωρινά παραχωρήθηκαν από το Υπουργείο Υποδομών μεταφορών και δικτύων με την υπ’αριθμ. ΑΔΑ:ΒΛ191-27Β απόφαση και τελικά φαίνεται να αποκτούν μια μόνιμη «λύση» με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις συνθήκες διδασκαλίας.  Παράλληλα οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Γαλιάς στεγάζονται σε παλαιό Δημοτικό κτήριο.

Το ζήτημα ανέγερσης νέου σχολείου είναι επιτακτικό επειδή :

Το υφιστάμενο κτήριο είναι παμπάλαιο (έχει κατασκευαστεί το 1969). Είναι μια «γερασμένη» σχολική μονάδα που έχει κάνει τον κύκλο της και δεν πληροί καμία προϋπόθεση αντισεισμικής θωράκισης και αντοχής σε ενδεχόμενο σεισμό, αφού έχει χτιστεί πριν τεθεί σε εφαρμογή ο σύγχρονος αντισεισμικός κανονισμός.  

Με δεδομένο, μάλιστα, ότι η Κρήτη είναι από τις πλέον σεισμογενείς περιοχές, η όποια στατική ενίσχυση, επιδιόρθωση -πέρα από το υπέρμετρο κόστος που θα απαιτούσε-  δεν είναι δυνατόν να δημιουργήσει αίσθημα ασφάλειας στους γονείς, που εύλογα αντιδρούν στην προοπτική να στεγάζονται τα παιδιά τους σε κτήριο χτισμένο με παλαιούς αντισεισμικούς κανονισμούς και ως εκ τούτου επικίνδυνο. 

Επιπλέον, το υπάρχον κτήριο δεν είναι λειτουργικό και δεν καλύπτει τις εκπαιδευτικές ανάγκες ενός ΔΔ όπως είναι η Γαλιά με πληθυσμό περίπου 800 μόνιμων κατοίκων και  με σαφείς τάσεις δημογραφικής ανάπτυξης που έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται και ο μαθητικός πληθυσμός.

Ειδικότερα, το υφιστάμενο κτήριο διαθέτει μόνο πέντε αίθουσες διδασκαλίας  τη στιγμή που σήμερα το Δημοτικό Σχολείο Γαλιάς είναι 6/θέσιο και 6/τάξιο με (76) εβδομήντα έξι μαθητές.

Επιπλέον υφίστανται ανάγκες στέγασης και του Νηπιαγωγείου Γαλιάς, το οποίο στεγάζεται σε ακατάλληλο για  νήπια χώρο και έχει (17) δέκα επτά μαθητές. Επιπρόσθετα στο σχολικό συγκρότημα του Δημοτικού Σχολείου Γαλιάς στεγάζεται και το Σχολείο Κωφών και Βαρήκοων, που αυτή τη στιγμή λειτουργεί κι αυτό σε λυόμενες αίθουσες.

Επίσης,  δεν μπορεί το υφιστάμενο κτήριο -όποια ενίσχυση- επισκευή κι αν γίνει-  να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης που  είναι πιο απαιτητική, έχει ανάγκες που άπτονται στην ύπαρξη εργαστηρίων μέσα στα σχολικά κτίρια για Η/Υ, εικαστικών, γυμναστηρίων, αμφιθεάτρων, βιβλιοθηκών,  κλπ.

Η Περιφέρεια έχει χρηματοδοτήσει τον δήμο Φαιστού με 13.00 ευρώ από τον Φεβρουάριο του 2016 για την εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας αντισεισμικής αποκατάστασης του Δημοτικού Σχολείου Γαλιάς, που όμως μεταφέρεται από προϋπολογισμό σε προϋπολογισμό…

 

2ο Δημοτικό  Σχολείο Τυμπακίου.

Το σχολείο δεν έχει άδεια. Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα λόγω παλαιότητας του κτιρίου , πέφτουν σοβάδες, τα κιγκλιδώματα στον αύλειο χώρο  είναι σάπια , δεν πληρούνται στοιχειώδεις κανόνες αντισεισμικής προστασίας πχ οι πόρτες ανοίγουν προς τα μέσα ενώ ο καυστήρας συνιστά στοιχείο επικινδυνότητας αφού είναι τοποθετημένος μέσα στο σχολείο κάτω από τη σκάλα του 2ου ορόφου . Σύμφωνα με προφορική ενημέρωση του Δήμου, στην παλαιά πτέρυγα του σχολείου, πρόσφατα έχουν γίνει επεμβάσεις από την υπηρεσία του Δήμου (τοποθέτηση 2ης πλάκας επάνω στην ήδη υπάρχουσα πλάκα οροφής), γεγονός που προκαλεί προβλήματα στατικότητας.

 

3ο Νηπιαγωγείο Μοιρών

Στεγάζεται σε νοικιασμένο κτίριο στην επαρχιακή οδό Μοίρες- Πόμπια σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας με συνέπεια τους κινδύνους που διατρέχουν καθημερινά γονείς και παιδιά . Οι γονείς έχουν ζητήσει συνάντηση με τον Περιφερειάρχη, ωστόσο δεν έχει επιτευχθεί. Δεν έχουν βρει ανταπόκριση από τον δήμο ούτε για την εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης.

 

Γυμνάσιο-Λύκειο και Εσπερινό Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις Τυμπακίου

Προβλήματα στατικότητας: Λόγω της προβληματικής μόνωσης της ταράτσας, η μαρκίζα του 2ου ορόφου έχει διαβρωθεί επικίνδυνα. Στην κεντρική είσοδο παρατηρούνται βαθιές ρωγμές έτσι  υπάρχει ο κίνδυνος αποκόλλησης τμημάτων της μαρκίζας τα οποία μπορούν να επιφέρουν σοβαρό τραυματισμό ή ακόμη και θάνατο σε κάποιον μαθητή ή καθηγητή ο οποίος θα περνά εκείνη τη στιγμή. Επίσης όταν βρέχει  στάζει νερό από την οροφή του διαδρόμου προκαλώντας έντονη διάβρωση στον οπλισμό της ταράτσας με αποτέλεσμα την προβληματική στατικότητα του κτηρίου.

Έλλειψη κλειστού γυμναστηρίου : Οι μαθητές γυμναζονται στην αυλή με όλες τις καιρικές συνθήκες. Δεν  υπάρχουν ούτε τα στοιχειώδη για την σύγχρονη άθληση των μαθητών.

Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων χωρητικότητας 120 ατόμων τη στιγμή που το σχολικό συγκρότημα αριθμεί 500 μαθητές.

Ελαιοχρωματισμός : Δεν έχει συντηρηθεί από το 2004

Θέρμανση: Οι σωληνώσεις και τα σώματα θέρμανσης είναι αχρηστεμένα.

 

Δ. Καστελίου Κισάμου:

 

  1. ΕΠΑΛ – ΓΕΛ: Στεγάζονται και τα δυο στο ίδιο κτίριο του ΕΠΑΛ. Το συγκρότημα δεν έχει συντηρηθεί εδώ και πολλά χρόνια πέρα από κάποια μερεμέτια. Το πιο σοβαρό πρόβλημα είναι το ότι μπαίνουν νερά στα υπόγεια και υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να έχουν προκαλέσεις ζημιά στα θεμέλια του κτιρίου. Επιπλέον οι διαβρώσεις του κτιρίου καθιστούν επικίνδυνο ένα μέρος της πίσω αυλής, το οποίο έχει απομονωθεί για να αποφευχθούν ατυχήματα.
  2. Το Ειδικό Σχολείο δεν πληροί τις απαραίτητες εγκαταστάσεις με σοβαρές επιπτώσεις στην εκπαιδευτική κάλυψη των παιδιών που χρήσουν εξειδικευμένης αντιμετώπισης.
  3. Το 5ο  νηπιαγωγείο φιλοξενείται σε εγκαταστάσεις της μητρόπολης χωρίς ο χώρος να είναι φτιαγμένος για σχολείο.
  4. Στο Δημοτικό σχολείο Δραπανιά Κισσάμου οι δυο πρώτες τάξεις κάνουν μάθημα σε λιωμένες αίθουσες, ενώ λυόμενες αίθουσες υπάρχουν και σε άλλα σχολεία.
  5. Τα σχολειά, πλην του πρώτου, δεν διαθέτουν γυμναστήριο, ούτε υπάρχει κλειστό γυμναστήριο στο κέντρο του Δήμου πάρα τον μεγάλο αριθμό παιδιών.

 

Δ. Σητείας

 

Το ΕΠΑΛ Σητείας είναι χωρίς αίθουσες μηχανολογικών εργαστηρίων από το 2005, μετά από καθίζηση που έγινε στο τμήμα αυτό του κτιρίου. Οι αίθουσες που «προσωρινά» διατίθενται για τα μαθήματα είναι μικρές, ακατάλληλες και επικίνδυνες. Δεν τηρούν τις προδιαγραφές των εργαστηρίων ούτε τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας.

 

Διεκδικούμε:

  • Να δοθούν άμεσα λύσεις σε όλα τα οξυμμένα προβλήματα που έχουν ήδη καταγραφεί από τις ενώσεις γονέων και την Ομοσπονδία.
  • Να γίνει καταγραφή κτιριολογικής κατάστασης σχολείων. Να δοθούν όλες οι εκθέσεις προσεισμικού ελέγχου. Άμεσα αποκατάσταση ασφάλειας των κτιρίων.
  • Να γίνουν απαλλοτριώσεις οικοπέδων στα ήδη χαρακτηρισμένα οικόπεδα και να αρχίσουν οι ανεγέρσεις σχολείων με όλη την αναγκαία υποδομή και εξοπλισμό που απαιτούν οι σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
  • Να γίνει άμεσα σχετική μελέτη και να χαρακτηριστούν οικοπέδα ως σχολική στέγη σε περιοχές που αναπτύσσονται πληθυσμιακά και που ήδη υπάρχει ανάγκη ή θα προκύψει στο άμεσο μέλλον η ίδρυση νέων σχολείων.
  • Να αγοραστούν όλα τα αναγκαία οικόπεδα.
  • Να εκδοθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας και να θεσπιστεί μητρώο επισκευών και συντήρησης για όλα τα σχολεία.

 

  1. Για τη δημιουργία ΚΔΑΠ

 

Στις μέρες μας κάθε λαϊκή οικογένεια αντιμετωπίζει μια σειρά από προβλήματα, τα οποία τους καλοκαιρινούς μήνες αυξάνονται, ειδικά στο νησί μας, που οι εργαζόμενοι στον τουρισμό είναι πάρα πολλοί. Η διοργάνωση ΚΔΑΠ σε κάθε δήμο του νησιού τους καλοκαιρινούς μήνες μπορεί να αποτελέσει ανακουφιστικό μέτρο για τις οικογένειες που αδυνατούν να κάνουν διακοπές ή να στείλουν τα παιδιά τους σε κατασκηνώσεις. Πρόκειται για μια βασική ανάγκη σήμερα.

Ως Ομοσπονδία ζητάμε να γίνουν ΚΔΑΠ σε όλο το νησί, με ευθύνη των δήμων, με ημερήσιο πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης και αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των παιδιών, υλοποίηση δράσεων έκφρασης, ψυχαγωγίας, κοινωνικών δεξιοτήτων κ.α. Επιπλέον το πρόγραμμα να περιλαμβάνει πλήρη διατροφή και δωρεάν μετακίνηση.

 

  1. Για τη μεταφορά των μαθητών

 

Οι ανάγκες μεταφοράς αυξάνονται κάθε χρόνο λόγω της μείωσης των αστικών δρομολογίων, της αύξησης των μαθητών προς τα ΕΠΑΛ, των συγχωνεύσεων, και της εσωτερικής μετανάστευση προς την επαρχεία. Τα πάγια αιτήματα μας ως γονεϊκό κίνημα είναι η δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα για Αποκλειστικά Δημόσιο, Δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους, με κατάλληλα διαμορφωμένα μέσα μετακίνησης, με μόνιμους εξειδικευμένους οδηγούς και συνοδούς με απ’ ευθείας κρατική χρηματοδότηση.

 

Ωστόσο συγκεκριμένα ζητήματα της μεταφοράς μαθητών  προκύπτουν σε κάθε νομό:

 

Στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο η μεταφορά των μαθητών με αστικό λεωφορείο του ΚΤΕΛ δεν είναι δωρεάν αλλά μειωμένου κόστους και αφορά τις 5 από τις 7 μέρες της εβδομάδας, καθώς και δρομολόγια μόνο από και προς το σχολείο.

Ζητάμε η μετακίνηση των μαθητών να είναι δωρεάν και με το αστικό λεωφορείο και να ισχύει για όλες τις μέρες της εβδομάδας και όλα τα δρομολόγια.

 

Στο Δ. Φαιστού: Οι γονείς του Τυμπακίου βάζουν ζητήματα δρομολογίων (καθυστερούν τα δρομολόγια για τα παιδιά του δημοτικού) και μη ασφαλούς μεταφοράς με μισθωμένα ταξί που επιβιβάζουν παραπάνω από τον προβλεπόμενο αριθμό μαθητών.

 

  1. Για τις σχολικές εκδρομές

 

Είναι γνωστό το πρόβλημα των σχολικών εκπαιδευτικών εκδρομών που αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Το κόστος τους πέφτει πάντα στις πλάτες των γονέων (έξοδα μετακίνησης και εισόδου στα μουσεία κλπ) και ο σχεδιασμός τους είναι πολλές φορές άναρχος. Ειδικότερα στο Λύκειο έχουν χάσει τον εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα, ενώ έχουν βρει πεδίο κέρδους τα τουριστικά πρακτορεία. Την κύρια ευθύνη έχει το Υπουργείο Παιδείας (σχεδιάζεται σχετική παρέμβαση από τη ΑΣΓΜΕ).

Ως Ομοσπονδία ζητάμε δωρεάν μετακίνηση όλων των μαθητών για τις εκπαιδευτικές εκδρομές που διοργανώνουν οι σύλλογοι διδασκόντων στα πλαίσια των μορφωτικών αναγκών, καθώς και τη δωρεάν είσοδο σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί