Πώς η Κομισιόν θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης, υποστηρίζοντας ιδιωτικά συμφέροντα!- Η κόντρα με την ΡΑΕ

Ενστάσεις εκφράζει η Κομισιόν για την ανάθεση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, με την ανάθεση από τη ΡΑΕ, στην ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection» που δημιούργησε ο ΑΔΜΗΕ. Η Κομισιόν, με επιστολή της στη ΡΑΕ, ζητά να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της κυπριακών συμφερόντων εταιρείας Euroasia, που θέλει το έργο, αλλά έχει προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις,  και του ΑΔΜΗΕ, αν και ο ΑΔΜΗΕ δηλώνει έτοιμος να πραγματοποιήσει το έργο, είτε ως εθνικό, είτε ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI).

Η ελληνική πλευρά πάντως προχώρησε στη δημιουργία της εταιρείας ειδικού σκοπού ακριβώς επειδή η Euroasia έχει προκαλέσει πολλές καθυστερήσεις στις διαδικασίες, φτάνοντας στο οριακό σημείο το ενεργειακό απόθεμα της Κρήτης, όπως αναφέρει και σε παρέμβασή – ερώτηση προς την Κομισιόν ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιος Κούλογλου.

Η Κομισιόν ζητά την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia Interconnector, θέτοντάς τες έτσι σε παύση, καθώς το χρονικό περιθώριο που έχει δοθεί στον Euroasia Interconnector εκπνέει στο τέλος του 2018.

Η ανάθεση του έργου της διασύνδεσης έγινε από την ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος ίδρυσε την “Αριάδνη Interconnection” με στόχο να ενώσει Αττική και Κρήτη κρατώντας παράλληλα το 51% του εταιρικού σχήματος. Ο ΑΔΜΗΕ δηλώνει έτοιμος στην υλοποίηση του σχεδίου, όμως η Κομισιόν κάθε άλλο παρά συνεργάσιμη είναι, δημιουργώντας συνεχώς προβλήματα που ανακύπτουν ξαφνικά, κάνοντας έτσι ξεκάθαρο πως και η ίδια έχει συμφέροντα, όπως είναι οι Ευρωπαίοι Διαχειριστές, οι οποίοι έχουν θέσει ως προϋπόθεση να τα βρει ο ΑΔΜΗΕ με τον Euroasia Interconnector. Το πρόβλημα έγκειται κυρίως στο γεγονός, πως για να πραγματοπιηθεί το σχέδιο της σύνδεσης Ελλάδας- Ασίας θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η σύνδεση Αττικής- Κρήτης. 

Ο πρωθυπουργός τόνισε την αξία του συγκεκριμένου έργου στην ομιλία του στη 83η ΔΕΘ, ενώ την ίδια στιγμή η αμερικανική πλευρά εκφράστηκε αρνητικά για την ευρωπαϊκή διασύνδεση δια μέσου North Stream.

Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες ο Κινέζος μέτοχος του ΑΔΜΗΕ (State Grid of China) θέτει ως στόχο να ορίσει τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, οι οποίες εξασφαλίζουν και τις εναλλακτικές δυνατότητες χρηματοδότησης.

Η επιστολή

Σε όλους τους εμπλεκόμενους (ΡΑΕ, Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου, ΑΔΜΗΕ, Euroasia Interconnector κ.λπ.) έφτασε ηλεκτρονική επιστολή από την Κομισιόν με την οποία οι Βρυξέλλες διαμηνύουν με σαφήνεια ότι η ΡΑΕ δεν μπορεί, έως το τέλος του χρόνου που έχει δοθεί προθεσμία στην  Euroasia Interconnector, να αναθέσει τη διασύνδεση Αττικής – Κρήτης σε άλλο φορέα.

Στην πραγματικότητα η Κομισιόν προειδοποιεί ότι εάν γίνει μια τέτοια ανάθεση τότε η συγκεκριμένη διασύνδεση θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ως εθνικό ελληνικό έργο και όχι στο πλαίσιο του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.

Σύμφωνα με παράγοντες που έχουν γνώση της υπόθεσης, η επιστολή της Κομισιόν δεν παράγει κατ΄ανάγκην άμεσα αποτελέσματα (μπορεί δηλαδή η ΡΑΕ να προχωρήσει στην ανάθεση) αλλά είναι βέβαιον ότι δημιουργεί προϋποθέσεις για να ζητήσει δικαστικά η Κυπριακή Euroasia την αναίρεση της σχετικής απόφασης.

Πηγές μάλιστα προσκείμενες στην Κυπριακή εταιρεία αφήνουν να εννοηθεί ότι «παρότι δεν επιθυμούν την εξέλιξη της υπόθεσης μέσω προσφυγών, η δικαστική συνέχεια δεν μπορεί να αποκλειστεί».

Υποστηρίζουν επιπλέον ότι το θέμα δεν μπορεί παρά να εξεταστεί σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο καθώς η διασύνδεση Ελλάδας – Κρήτης – Ισραήλ, μέσω της οποίας θα έσπαγε η ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου, δεν είναι ένα τεχνικό θέμα αλλά έχει συμφωνηθεί σε ανώτατο διμερές και τριμερές επίπεδο.

Απαντήσεις πάντως από την Κομισιόν ζητά με ερώτησή του ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Στέλιος Κούλογλου.

Η εταιρεία του έργου “Αριάδνη Interconnection”

Υπενθυμίζεται ότι τη Δευτέρα ιδρύθηκε από τον ΑΔΜΗΕ, μετά από απόφαση που έλαβε η ΡΑΕ την προηγούμενη εβδομάδα, η ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», για την χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου.

Η ΡΑΕ έχει θέσει τους όρους για την επίσημη ανάθεση στην εταιρεία του συγκεκριμένου έργου, και έχει περιγράψει τη συνολική διαδικασία με τα χρονοδιαγράμματα του έργου, όπως αποτυπώνονται σε σχετικό «οδικό χάρτη».  Έχει για παράδειγμα προβλέψεις για την εξεύρεση χρηματοδότησης (π.χ. από το Europe Connecting Facility), την προκήρυξη των υποέργων κ.λπ.

Όπως έχει γράψει το energypress, το αρχικό κεφάλαιο της «Αριάδνη Interconnection» θυγατρικής 100% του ΑΔΜΗΕ, είναι 200 εκατ. ευρώ.

Με βάση την απόφαση της ΡΑΕ, μέσα σε τρείς μήνες, μέχρι δηλαδή τις 10 Δεκεμβρίου, θα πρέπει ο Euroasia Interconnector  να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39% (ή και με μικρότερο ποσοστό αν κάτι τέτοιο επιθυμεί ή μπορεί να χρηματοδοτήσει). Οι όροι είναι εκείνοι που περιλαμβάνονταν στην τελευταία συμφωνία μετόχων (SHA) που βρισκόταν στο τραπέζι όταν ναυάγησαν οι μεταξύ των δύο πλευρών διαπραγματεύσεις.

Για το υπόλοιπο 10% (ή παραπάνω αν ο Euroasia συμμετάσχει με ποσοστό μικρότερο του 39%) ο ΑΔΜΗΕ έχει τη δυνατότητα (και όχι την υποχρέωση) να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την προσέλκυση επενδυτών – διαχειριστών που θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση του έργου κατά το ανάλογο ποσοστό.

Η παρέμβαση Κούλογλου

Στην ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιος Κούλογλου αναφέρεται στις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, όπως και στις ευθύνες που έχει για αυτό η εταιρεία Euroasia Interconnector Ltd.

Ο ευρωβουλευτής ζητά από την Κομισιόν να απαντήσει γιατί επιμένει να προωθεί την Euroasia Interconnector και εάν έχει διερευνήσει τη μετοχική της σύνθεση, πώς συνάδουν οι χειρισμοί της εταιρείας –που έχουν οδηγήσει σε αλλεπάλληλες καθυστερήσεις- με την ανάγκη άμεσης επίλυσης του προβλήματος εφοδιασμού της Κρήτης, και τέλος εάν θα δώσει παράταση λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της Κρήτης πέραν του Δεκεμβρίου του 2019.

Σημειώνεται ότι με βάση τα όσα αποφασίστηκαν, ο ΑΔΜΗΕ ανέλαβε να συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού με τίτλο “‘Αριάδνη Interconnection”, για την χρηματοδότηση και κατασκευή του μεγάλου έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής. Ταυτόχρονα, η Euroasia Interconnector έχει διορία μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου για να αποφασίσει εάν θα αξιοποιήσει τη δεσμευτική δυνατότητα που έχει να συμμετάσχει κατά 39%.

Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση του ευρωβουλευτή Στέλιου Κούλογλου:

Η  υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, αποτελεί εμβληματικό έργο για την Ελλάδα και την ΕΕ, αφού περιλαμβάνεται στον κατάλογο Εργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI). Σύμφωνα με το ΜΟU (Οκτώβριο 2017) στην εταιρεία  ειδικού σκοπού (SPV), για την χρηματοδότηση και κατασκευή της διασύνδεσης ο ελληνικός ΑΔΜΗΕ έχει τουλάχιστον το 51% του μετοχικού κεφαλαίου, η Euroasia Interconnector Ltd 39%.

Η  τελευταία δεν έχει υλοποιήσει τις αρχικές δεσμεύσεις. Αμφισβητεί την απόφαση του ACER να θεωρήσει το PCI έργο σε καθυστέρηση, την εμπλοκή της ελληνικής αρμόδιας αρχής και παρά τη μειοψηφική της συμμετοχή επιδιώκει αποφασιστικό έλεγχο επί του έργου.

Η  ΑΔΜΗΕ, διαθέτει εμπειρία δεκαετιών στα έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων, έχει εξασφαλίσει 200 εκατ. ευρώ ως αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ενώ η  Euroasia Interconnector αντιπρότεινε μετοχικό κεφάλαιο ύψους 24.000 ευρώ! Κατόπιν προτροπής της Κομισιόν εμφανίστηκε η εταιρεία Elia σε ρόλο «διευκολυντή» αν και η θυγατρική της, Elia Grid International, εμφανίζεται ως τεχνικός σύμβουλος της Euroasia Interconnector!

Ερωτάται η Κομισιον:

-Γιατί επιμένει να προωθεί την Euroasia Interconnector και έχει διερευνήσει τη μετοχική της σύνθεση;
-Πώς συνάδουν οι χειρισμοί της –που έχουν οδηγήσει σε αλλεπάλληλες καθυστερήσεις- με την ανάγκη άμεσης επίλυσης του προβλήματος εφοδιασμού της Κρήτης;
-Θα δώσει παράταση  λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της Κρήτης πέραν του Δεκεμβρίου του 2019;

 

Με πληροφορίες από energypress.gr και energyin.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί